Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2002, 20:03
Verwijderd
aloha

ik ben er zeer ernstig over aan het nadenken volgend jaar criminologische wetenschappen te gaan studeren. lijkt me vreselijk interessant.
nu heb ik op de site van de KU Leuven gekeken, en alle vakken interesseren me best, maar nu zat ik met een vraagje ivm statistiek.

Citaat:
De leerstof bestaat uit twee gedeelten:

· de beschrijvende statistiek
· de inductieve statistiek.

Deel 1: Beschrijvende statistiek.

Hierin worden de belangrijkste beschrijvende begrippen behandeld en aan de hand van cijfervoorbeelden toegelicht. Deze begrippen zijn onder meer: de datamatrix, variabelen in statistisch onderzoek, meetniveaus en schalen, frequentieverdelingen, klasse-indelingen, cumulatieven en relatieve frequenties, grafische weergave van frequentietabellen, proporties, percentage, indexcijfers, tijdreeksen, historische grafieken, centrummaten (modus, mediaan, rekenkundig en gewogen gemiddelde), spreidingsmaten (variatiebreedte, interkwartieafstand, variantie, standaarddeviatie), scheefheidsmaten, transformatiescores. De student wordt geacht zelf enkele oefeningen te maken die handelen over het berekenen van bovenstaande begrippen voor verschillende datasets.

Deel 2: Inductieve statistiek.

Dit gedeelte is een natuurlijke voortzetting van het eerste en beoogt de student thuis te brengen in de principes van de inductieve statistiek en hem/haar de gedachtengang aan te kweken die ten grondslag ligt aan de statistische methodologie.
De behandelde onderwerpen zijn: de normale verdeling, de standaardnormale tabel, de aanpassing van een normale curve van een histogram, het begrip kans en dichtheid, de normale kwantielplot, populatie parameters, aselecte steekproeven, steekproefverdelingen, normale benadering, standaardfout, kansuitspraken, betrouwbaarheidsintervallen, de t-verdeling, vrijheidsgraden, het statistisch toetsen van een hypothese, het statistisch schatten van een parameter, fouten van de eerste en de tweede soort, signifikantieniveau, kritieke waarden, t-toets, normale toets, chi-kwadraat toets voor contingentietabel, correlatie en regressie.
De procedures worden aan de hand van voorbeelden en oefeningen toegelicht. De student wordt geacht zelfstandig een toetsingsprocedure en parameterschatting uit te voeren, een betrouwbaarheidsinterval te kunnen opstellen en geheel thuis te zijn in het omgaan met de verschillende behandelde statistische tabellen.
na het lezen van zulks geraak je best een beetje ontmoedigd als je -net als ik- in het middelbaar onderwijs maar drie uurtjes wiskunde hebt genoten, en dus enkel en alleen de basiskennis onder de knie hebt.
ik heb gedurende anderhalf jaar een richting gevolgd met vijf uur wiskunde (in het derde en deels het vierde middelbaar), dat ging best goed, maar ik was die wiskunde een beetje beu en ben toen overgestapt op een talen-richting, met slechts drie uur wiskunde. ik ben geen wiskundig genie, maar heb voor wiskunde altijd wel goede punten, terwijl ik er geen uren voor moet ploeteren.
nu was mijn vraag of ik die statistiek zo aankan of dat ik eigenlijk een uitgebreidere kennis van de wiskunde zou moeten hebben...

thnx!

xxx
elke
Advertentie
Oud 18-11-2002, 21:25
Verwijderd
Ik studeer zelf geen criminologie maar rechten, ik ben echter van plan om na deze studie (nog anderhalf jaar) in Leiden criminologie te gaan studeren. Ik heb hetzelfde gehoord over de studie. Dit is overigens niet iets speciaal van criminologie, maar iets van álle sociale wetenschappen. Bij al die studies heb je gedegen kennis van statistiek nodig, om de doodeenvoudige reden dat dat onmisbaar is om een populatie te onderzoeken en te beschrijven.

Mijn ervaring is dat je niet bijzonder veel kennis nodig hebt. Het is wel handig als je Wiskunde A hebt gehad (in Nederland houdt dat in: kansrekening, statistiek en differentiëren), maar volgens mij kun je ook wel met enkel de basiskennis beginnen. Als je maar serieus en gemotiveerd bent om die wiskunde te leren. Er zijn binnen de universiteit (natuurlijk) genoeg 'bijspijkercursussen' waarmee je in korte tijd de statistiek onder de knie kunt krijgen. Maar goed, je krijgt in het begin van je studie criminologie toch nog geen zware veldopdrachten te doen

Overigens een algemene opmerking over criminologie: weet wat je kiest. Het is een zware en moeilijke studie die veel inzet, betrokkenheid en interesse in de menselijke psyche eist. Om het anders te formuleren: het is absolúút geen studie die je moet doen omdat je denkt dat je er veel geld mee kunt verdienen, het is een studie die je moet doen uit ideologische motieven.
Oud 19-11-2002, 15:05
red violin
red violin is offline
haloa!

Ik denk niet dat (Nederlandse) criminologie-studenten je kunnen helpen met het beantwoorden van je vraag. Ik studeer zelf criminologie (en bestuurskunde) in Leiden en de opleiding criminologie is hier dit jaar van start gegaan. We hebben hier nog geen wiskunde/statistiek gehad en krijgen dat pas in het 3e trimester (methoden & technieken van criminologisch onderzoek). Volgens mij hoef je niet bang te zijn voor een dergelijk vak. Tenminste, methoden en technieken bij de propedeuse bestuurskunde is ook een kwestie van intensief lezen (en oefenen) en dan is het (volgens mij) voor iedereen wel te halen. Ik was ook geen ster in wisunde, maar mijn methoden en technieken heb ik wel gehaald. Als dat je enige barriere is, zou ik adviseren om de studie wel te beginnen. Als je je er voor inzet (net wat nare man zei) is het gemakkelijk te halen. Je krijgt maar 1 zo'n wiskunde-getint vak in je hele studie als ik het goed heb en daar kan je desnoods je hele studie over doen. Er worden ook vast bijlessen gegeven op de faculteit waar je wilt gaan studeren. Het niveau op een universiteit (sociale wetenschappen/rechten) is trouwens denk ik niet zo hoog als je denkt (ik en met mij vele anderen verbazen ons nog steeds dat je als je 2 uur per dag 'iets' doet naast je colleges en daar hoef je ook niet eens allemaal heen te gaan gemakkelijk al je punten kunt halen, dit is dan een gemiddelde schat ik).
Criminologie in Nederland is voornamelijk een schrijfstudie. Dat houdt in dat je veel papers moet schrijven. Het is belangrijker dat dit je ligt, dan dat je wiskundig gezien niet sterk bent, want daar ligt echt de nadruk op.

Een beetje een lang verhaal, maar misschien dat je nu wat meer inzicht hebt gekregen in de studie Ik weet natuurlijk niet hoe het in Leuven zit met de studie en de wiskundige vakken....

En voor nare man: Ik denk niet dat de studie meer tijd vergt dan een andere sociale- of rechtswetenschap....
Oud 19-11-2002, 16:07
Verwijderd
ik heb vandaag aan mijn leerkracht wiskunde gevraagd of statistiek moeilijk was, of ik dat zou kunnen (hij kent mij op dat gebied uiteraard beter dan jullie ), en hij zei dat als ik dat wou ik dat wel zou kunnen. hij stelde zelfs voor al een cursus mee te geven, die hij gebruikte in het zesde jaar een tijd geleden, omdat daar veel instond, als ik wou kon ik dat al eens inkijken.
en de interimaris van godsdienst (ook een criminoloog) wist me te vertellen dat mits een beetje inzet die statistiek best goed te doen was, gewoon goed bijhouden. hij zei "dat ik dat echt moest doen, een verschrikkelijk interessante studie is dat"
ik moet er natuurlijk nog over nadenken enzo, en andere opties overwegen, maar het zit er dik in dat het criminologie gaat worden...
er mogen nog altijd reacties komen!

xxx
Oud 19-11-2002, 16:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Overigens een algemene opmerking over criminologie: weet wat je kiest. Het is een zware en moeilijke studie die veel inzet, betrokkenheid en interesse in de menselijke psyche eist. Om het anders te formuleren: het is absolúút geen studie die je moet doen omdat je denkt dat je er veel geld mee kunt verdienen, het is een studie die je moet doen uit ideologische motieven.
aan interesse mankeert het me echt niet!
ben heel erg geboeid door psychologie enzo (help ook graag mensen), en ik wil bij de politie
lekker criminoloogje worden, en een jaartje naar de politieschool nadien, echt cool
en geld maakt me niet zoveel uit eigenlijk...
thx voor je reply trouwens!

xxx
Oud 19-11-2002, 16:22
Verwijderd
Citaat:
red violin schreef:
haloa!
jij ook bedankt, was evenzeer een nuttige reply!

xxx
Oud 12-03-2006, 18:46
davidloknl
davidloknl is offline
*knip*

Laatst gewijzigd op 12-03-2006 om 19:05.
Oud 12-03-2006, 19:04
Miracle
Miracle is offline
Up en reclame.

Regels voor berichten