![]() |
|
Vervroegd onderzoek naar vermeende misstanden bajesboot
Uitgegeven: 22 maart 2006 13:11 Laatst gewijzigd: 22 maart 2006 13:29 DEN HAAG - De Inspectie voor de Sanctietoepassing gaat binnen enkele weken onderzoek doen naar mogelijke misstanden op een bajesboot in Rotterdam. Het schip, waarop bijna vijfhonderd illegale vreemdelingen in afwachting van hun uitzetting zitten, zou eind dit jaar worden geïnspecteerd. Dat onderzoek is echter vervroegd naar aanleiding van een publicatie over de gevangenis in weekblad Vrij Nederland, kondigde de inspectie woensdag aan. Journalist R. van de Griend van het blad werkte enkele weken als bewaker op een van de twee bajesboten in Rotterdam. Volgens hem is het er slecht gesteld met de brandveiligheid, mishandelen gedetineerden elkaar geregeld en zijn de omstandigheden waaronder ze zijn gehuisvest abominabel. In het televisieprogramma NOVA vertelde Van de Griend dinsdag dat hij zonder eerdere ervaring na een cursus van een week diensten mocht draaien op een van de boten. Onveilig Uit commentaar van ondere anderen collega-bewakers en leidinggevenden blijkt dat de gevangenisboten onveilig zijn in gevallen van brand en dat het personeel slecht omgaat met de gevangenen. Verkrachting Bovendien vinden er volgens Van de Griend op de detentieboot Bibby Stockholm veel mishandelingen plaats door de gedetineerden zelf, zoals meervoudige verkrachting. Volgens de journalist zitten op de bajesboten in Rotterdam ruim vierhonderd illegale vreemdelingen vast. Naast de slechte opstandigheden leven zij vaak ook veel langer opgesloten dan mag, stelde de journalist. Brandweer De brandweer in Rotterdam heeft vorig jaar al kanttekeningen geplaatst bij de naleving van de brandveiligheid op de detentieboten. Hij had twijfels over de deskundigheid van het personeel. Aan de verantwoordelijke instanties, het ministerie van Justitie en de Arbeidsinspectie, is dat in november gerapporteerd. Een meerderheid in de Tweede Kamer eist nu opheldering van het kabinet over de bajesboten in Rotterdam. http://www.nu.nl/news/698331/11/Verv...bajesboot.html --- Als deze bevindingen van de journalist waar blijken te zijn en dit loopt wederom met een sisser af samen met het recente Syrie-verhaal, naast de Schipholbrand en het Congogedoe, dan vrees ik dat er iets ernstigs mis is in politiek Nederland. ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Die mensen zitten daar om een goede reden, dat ze er zitten sta ik compleet achter, dat ze met fatsoen behandeld dienen te worden ook. Nu blijkt dus dat er aan bv scholing van het personeel ernstig het een en ander schort, maar in plaats van daar wat aan te doen is de houding hier: zie je wel, het vreemdelingen beleid deugt niet. Kom op zeg, kijk eens wat verder dan je vooringenomen neus lang is. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Let op mijn woorden, Verdonk moet ook aan het woord komen om uit te leggen waarom vreemdelingen op die boot worden vastgehouden in dergelijke omstandigheden. En dan kun je nog zo veel pruttelen als je wilt. |
![]() |
|||
Citaat:
And then again: Dat er vreemdelingen op die bajes boot zitten ed is vorig jaar allemaal al uitgebreid aan de orde geweest, er is zelfs een rechtelijke uitspraak geweest over de maximale verblijfsduur van 6 maanden. Waar schort het nu nog aan? Zoals in het artikel stond aan scholing van personeel voornamelijk. Dus zoals ik boven al zei: In dat geval pleit ik voor betere scholing van het personeel en dat Donner hier betere richtlijnen en betere controle op insteld. Overigens, hoe debiel ben je als je gaat roepen dat hierom maar niks van het vreemdelingen beleid klopt en dat dat dus maar op de schop moet, terwijl dat ten eerste er helemaal niks mee te maken heeft en ten tweede hoe haal je het in je hoofd om mij dan te betichten van het niet voeren van een fatsoenlijke discussie? Volgens mij ben ik de enige hier die uberhaupt het artikel gelezen heeft en niet als een debiel begint te roepen dat het allemaal Verdonks schuld is. Maargoed, gelukkig zijn verschillende fracties het met me eens: Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gene wat de beste man in zijn artikel geschreven heeft is namelijk dat er het een en ander schort aan opleiding van het personeel en aan brandveiligheid. Als je het daarover wilt hebben heeft ht toch echt geen zin om Verdonk erbij te halen. Die heeft daar namelijk niks over te zeggen voor de zoveelste keer. Donner is verantwoordelijk voor de gevangenissen en het personeel ervan. Verdonk is verantwoordelijk voor de illegalen zelf. Lees nu het betreffende artikel nog eens, en vertel dan eens waarom Verdonk wel op de vingers getikt zou moeten worden? |
![]() |
||
Citaat:
Toch echt wel de verantwoordelijkheid van de minister van Vreemdelingenzaken. |
![]() |
||
Citaat:
Of het wel of niet de juiste plek is voor de lui die er zitten zijn al jarenlange discussies gevoerd in de kamer en in de publieke sector. Verder moet je neit vergeten dat Verdonk die bajesboten niet in het leven geroepen heeft. Maargoed, je wilt dus een discussie voeren over of die illegalen daar dan wel of niet hroen te zitten. Kijk. Daar ga je een hele andere kant mee op, want het heeft helemaal niks meer te maken met de openingspost van je en het artikel van de betreffende journalist. |
![]() |
|||
Citaat:
Nee, illegaal zijn is niet strafbaar. Je kunt (als het ook kan) wel het land worden uitgezet. Citaat:
De kans is groot, dat wel, dat zodra Donner instemt met zware verbeteringen, dat deze vraag weg zal ebben. Maar zo lang de omstandigheden (mogelijk) slecht zijn - zeker t.a.v. slachtoffers van de Schipholbrand, heeft Verdonk er - of je het wilt of niet - ook mee te maken. [edit: bepaalde zin verduidelijkt] Laatst gewijzigd op 23-03-2006 om 15:02. |
![]() |
||
Citaat:
Well, ten eerste lijkt verplaatsen em niks helpen, waarom denk je dat in andere gevangenissen neit hetzelfde probleem is? Daarom vind ik dat er veel betere opleiding en controle moet komen op het gevangeniswezen. Verdonk heeft er alleen mee te maken als blijkt dat die illegalen daar onrechtmatig zitten. Als het over het verblijf daadwerkelijk gaat, dus personeel en huisvesting, dan moet je bij Donner zijn en heeft Verdonk er helemaal niks mee te maken (zoals ook de fracties al te kennen gegeven hebben door de vraagstelling alleen naar Donner te richten). Maar jij vind dus gewoon dat illegalen ed niet op die boot thuis horen. Kijk, dat is wat anders. Dat vind ik niet namelijk. Waar ik wel voor ben is veel snellere uitzetting en moeten ze fatsoenlijk behandeld worden daar. Gebeurd dat niet dan moet er actie worden ondernomen om de situatie daar te verbeteren, wat me nu dus noodzakelijk lijkt. However, sluiting van de bajes boot doet geen goed hoor, het is naief van je om te denken dat het in andere gevangenissen ed beter er aantoegaat. En juist daarom moeten er betere richtlijnen voor opleiding ed komen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|