Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2006, 12:42
Gatara
Gatara is offline
Vervroegd onderzoek naar vermeende misstanden bajesboot

Uitgegeven: 22 maart 2006 13:11
Laatst gewijzigd: 22 maart 2006 13:29
DEN HAAG - De Inspectie voor de Sanctietoepassing gaat binnen enkele weken onderzoek doen naar mogelijke misstanden op een bajesboot in Rotterdam. Het schip, waarop bijna vijfhonderd illegale vreemdelingen in afwachting van hun uitzetting zitten, zou eind dit jaar worden geïnspecteerd.

Dat onderzoek is echter vervroegd naar aanleiding van een publicatie over de gevangenis in weekblad Vrij Nederland, kondigde de inspectie woensdag aan. Journalist R. van de Griend van het blad werkte enkele weken als bewaker op een van de twee bajesboten in Rotterdam.

Volgens hem is het er slecht gesteld met de brandveiligheid, mishandelen gedetineerden elkaar geregeld en zijn de omstandigheden waaronder ze zijn gehuisvest abominabel.

In het televisieprogramma NOVA vertelde Van de Griend dinsdag dat hij zonder eerdere ervaring na een cursus van een week diensten mocht draaien op een van de boten.

Onveilig

Uit commentaar van ondere anderen collega-bewakers en leidinggevenden blijkt dat de gevangenisboten onveilig zijn in gevallen van brand en dat het personeel slecht omgaat met de gevangenen.

Verkrachting

Bovendien vinden er volgens Van de Griend op de detentieboot Bibby Stockholm veel mishandelingen plaats door de gedetineerden zelf, zoals meervoudige verkrachting.

Volgens de journalist zitten op de bajesboten in Rotterdam ruim vierhonderd illegale vreemdelingen vast. Naast de slechte opstandigheden leven zij vaak ook veel langer opgesloten dan mag, stelde de journalist.

Brandweer

De brandweer in Rotterdam heeft vorig jaar al kanttekeningen geplaatst bij de naleving van de brandveiligheid op de detentieboten. Hij had twijfels over de deskundigheid van het personeel. Aan de verantwoordelijke instanties, het ministerie van Justitie en de Arbeidsinspectie, is dat in november gerapporteerd.

Een meerderheid in de Tweede Kamer eist nu opheldering van het kabinet over de bajesboten in Rotterdam.
http://www.nu.nl/news/698331/11/Verv...bajesboot.html

---

Als deze bevindingen van de journalist waar blijken te zijn en dit loopt wederom met een sisser af samen met het recente Syrie-verhaal, naast de Schipholbrand en het Congogedoe, dan vrees ik dat er iets ernstigs mis is in politiek Nederland.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2006, 12:45
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik wacht op de spandoeken op kraakpanden
Oud 22-03-2006, 13:18
lawallan
lawallan is offline
verkrachting is best slim van ze, het is strafbaar, zij gaan de gevangenis in, ze blijven langer in Nederland (tot het eind van de celstraf)
Oud 22-03-2006, 13:22
Verwijderd
Nederland en menselijkheid gaan niet samen. Het klimaat word hier steeds ongezonder.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 13:29
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik weet niet of jullie gisteren NOVA gekeken hebben, maarem, hij zegt zelf ook dat ie geen enkele keer iets van mishandeling of verkrachting of wat dan ook gezien heeft. MAW, alles wat de beste journalist schrijft is hear say.

Dat er een slechte opleiding is lijkt me overigens toch echt wel reden voor Donner om die eisen op te schroeven zodat Securicor zich er niet meer zo makkelijk van af kan maken.

Overigens vraag ik me af waarom verdonk het hierdoor moeilijk zou kunnen krijgen? Die bajes boot is toch echt niet haar verantwoordelijkheid, maar die van Donner.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 14:02
Welgemeend
Welgemeend is offline
Idd, ik vond het ook erg slap dat die journalist met allemaal hearsay aankwam.

Verder vind ik het wel noodzakelijk dat hier een onderzoek over moet komen, dat er iets mis is lijkt duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 14:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 22-03-2006 @ 14:29 :

Overigens vraag ik me af waarom verdonk het hierdoor moeilijk zou kunnen krijgen?
Omdat het om illegalen gaat
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:03
saartje19
saartje19 is offline
Ze lult zichzelf er altijd uit, althans dat denkt ze
Oud 22-03-2006, 15:07
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Then again, wat heeft Verdonk met de toestanden in gevangenissen te maken?

Zij heeft draagt daar toch echt geen verantwoordelijkheid voor.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 22-03-2006 @ 16:07 :
Then again, wat heeft Verdonk met de toestanden in gevangenissen te maken?

Zij heeft draagt daar toch echt geen verantwoordelijkheid voor.
Citaat:
Het schip, waarop bijna vijfhonderd illegale vreemdelingen in afwachting van hun uitzetting zitten
Daar heeft de minister van Vreemdelingenzaken inderdaad niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 16:25
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2006 @ 16:44 :
Daar heeft de minister van Vreemdelingenzaken inderdaad niets mee te maken.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Er zitten daar illegalen ja, maar de toestanden IN de gevangenissen is de verantwoordelijkheid van Donner, en het gaat hier toch over misstanden met personeel, slechte opleiding ed? In dat geval is het minister Donner zn pakkie an, NIET die van Verdonk.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 16:31
Verwijderd
Het zijn illegale vreemdelingen en dat valt daarom ook onder de minister van Vreemdelingenzaken, is dat zo moeilijk te begrijpen?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 16:35
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Dat lijkt me logisch, maar dit gaat niet over illegalen ofzo, dit gaat over personeel en opleidingen ed van die gevangenis. Daar draagt toch echt alleen Donner verantwoordelijkheid over, niet Verdonk.

De gevangnissen en regelgeving over bijvoorbeeld opleiding en het uitbesteden ervan (in dit geval aan Securicor) is compleet de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie, de minister van Vreemdelingenzake heeft daar helemaal niks mee te maken.

Als er nou sprake geweest was van onrechtmatige vastzetting van illegalen oid, dan zou Verdonk verantwoordelijk zijn, maar over personeel, opleiding en het gebouw zelf is toch echt alleen minister Donner aansprakelijk.

Is dat zo moeilijk te begrijpen of is het meer het populaire; Verdonk is de schuldige wat de toon slaat?

Laatst gewijzigd op 22-03-2006 om 16:38.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:01
Gatara
Gatara is offline
Je kunt je afvragen of het vreemdelingenbeleid niet te kort schiet als ze illegalen opsluit op een detentieboot.

Er worden misstanden gemeld in een gevangenis (justitie) waar vreemdelingen zitten als gevolg van het vreemdelingenbeleid (vreemdelingenzaken).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:11
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Er doen zich ook heel veel misstanden voor met huursubsidie. De huursubsidie ook maar opdoeken dan?

Ik zou eerder zeggen dat er wat aan het personeel en vooral aan de scholing ervan moet verbeteren, en ik acht de kans groot dat dat voor meerdere gevangenissen geldt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:51
Verwijderd
Tja, helaas is de VVD een anti scholings partij
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:54
Verwijderd
In hoeverre kan je huursubsidie vergelijken met mensen die onder schandalige omstandigheden op zo'n boot gevangen worden gehouden?

Wat een redenatie weer.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 18:50
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-03-2006 @ 18:54 :
In hoeverre kan je huursubsidie vergelijken met mensen die onder schandalige omstandigheden op zo'n boot gevangen worden gehouden?

Wat een redenatie weer.
Het complete vreemdelingen beleid in twijfel trekken wegens ongeschoold personeel in een gevangenis over welke het ministerie van vreemdelingenzaken niks te zeggen heeft is niet krom?

Die mensen zitten daar om een goede reden, dat ze er zitten sta ik compleet achter, dat ze met fatsoen behandeld dienen te worden ook. Nu blijkt dus dat er aan bv scholing van het personeel ernstig het een en ander schort, maar in plaats van daar wat aan te doen is de houding hier: zie je wel, het vreemdelingen beleid deugt niet.

Kom op zeg, kijk eens wat verder dan je vooringenomen neus lang is.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 18:58
Verwijderd
Haha, en dat noemt mij vooringenomen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 22-03-2006 @ 19:50 :

Die mensen zitten daar om een goede reden,
dat is dus de vraag en daarom wordt Verdonk erbij gehaald
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 01:21
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ah, dus het gaat niet om het artikel maar het gaat hier om het vreemdelingen beleid en waarom daar mensen zitten.

Over die bajes boot zijn vorig jaar al discussies zat geweest, net als dat er al een rechtelijke uitspraak is over dat illegalen daar niet langer dan 6 maanden mogen zitten.

Moet die discussie nieuw leven ingeroepen worden? Of gaan we het eens hebben over de misstanden die op die boot, welke ongetwijfeld op de overige bajesboten en vast ook in normale gevangenissen plaats vinden?

In dat geval pleit ik voor betere scholing van het personeel en dat Donner hier betere richtlijnen en betere controle op insteld.

Maar daar gaan we het niet over hebben neem ik aan? Ik neem aan dat het gaat gaan over Verdonk en over dat iedereen van harte welkom is hier en dat we iedere illegaal een paspoort zouden moeten geven, of niet?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 01:23
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-03-2006 @ 20:55 :
dat is dus de vraag en daarom wordt Verdonk erbij gehaald
Helaas is de vraag in dit geval. Vort, lees de openings post.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 10:43
Verwijderd
Dude, jij bent zelf de enige die erover begint.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 10:45
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
krijgen Donner en Verdonk het nu echt moeilijk?
Nee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2006, 12:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 23-03-2006 @ 02:23 :
Helaas is de vraag in dit geval. Vort, lees de openings post.
Zolang het om vreemdelingen gaat, heeft Verdonk er ook mee te maken. Of je het nu wilt of niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 13:51
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2006 @ 13:11 :
Zolang het om vreemdelingen gaat, heeft Verdonk er ook mee te maken. Of je het nu wilt of niet.
Inderdaad, als het over vreemdelingen zou gaan. Maar dat is niet het geval hier. Het gaat hier overs scholing van gevangenis personeel, het gaat hier over de interne situatie in gevangenissen. Daarvoor draagt toch echt alleen Donner verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 23-03-2006 @ 14:51 :
Inderdaad, als het over vreemdelingen zou gaan. Maar dat is niet het geval hier. Het gaat hier overs scholing van gevangenis personeel, het gaat hier over de interne situatie in gevangenissen. Daarvoor draagt toch echt alleen Donner verantwoordelijkheid.
In plaats van constructief te discussieren ga je eikelen over dat het alleen Donners pakkie-an is.

Let op mijn woorden, Verdonk moet ook aan het woord komen om uit te leggen waarom vreemdelingen op die boot worden vastgehouden in dergelijke omstandigheden.

En dan kun je nog zo veel pruttelen als je wilt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:20
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2006 @ 15:12 :
In plaats van constructief te discussieren ga je eikelen over dat het alleen Donners pakkie-an is.

Let op mijn woorden, Verdonk moet ook aan het woord komen om uit te leggen waarom vreemdelingen op die boot worden vastgehouden in dergelijke omstandigheden.

En dan kun je nog zo veel pruttelen als je wilt.
Zo hej, over constructief discussieren gesproken, gebeurd dat uberhaupt ergens wanneer de naam van Verdonk valt?

And then again: Dat er vreemdelingen op die bajes boot zitten ed is vorig jaar allemaal al uitgebreid aan de orde geweest, er is zelfs een rechtelijke uitspraak geweest over de maximale verblijfsduur van 6 maanden.

Waar schort het nu nog aan? Zoals in het artikel stond aan scholing van personeel voornamelijk.

Dus zoals ik boven al zei:
In dat geval pleit ik voor betere scholing van het personeel en dat Donner hier betere richtlijnen en betere controle op insteld.

Overigens, hoe debiel ben je als je gaat roepen dat hierom maar niks van het vreemdelingen beleid klopt en dat dat dus maar op de schop moet, terwijl dat ten eerste er helemaal niks mee te maken heeft en ten tweede hoe haal je het in je hoofd om mij dan te betichten van het niet voeren van een fatsoenlijke discussie? Volgens mij ben ik de enige hier die uberhaupt het artikel gelezen heeft en niet als een debiel begint te roepen dat het allemaal Verdonks schuld is.

Maargoed, gelukkig zijn verschillende fracties het met me eens:

Citaat:
Kamer wil opheldering over bajesboten

De Tweede Kamer wil opheldering van het kabinet over de wijze waarop illegale vreemdelingen worden behandeld op de twee detentieboten in Rotterdam. Volgens een verslaggever van het weekblad Vrij Nederland, die twee weken undercover op de boot werkte als bewaker, is het met de brandveiligheid op de boten slecht gesteld en worden de illegalen er onder hardvochtige omstandigheden gevangen gehouden. Er zouden gevallen van mishandeling en verkrachting door gedetineerden voorkomen. In het tv-programma Nova vertelde de journalist dinsdagavond dat hij zonder ervaring na een cursus van een week diensten mocht draaien op één van de boten. Verder moeten nieuwe personeelsleden ook nog een brandbestrijdingscursus van een dag volgen maar hoeven zij geen examen af te leggen. Kamerleden van CDA, VVD, GroenLinks en de ChristenUnie hebben inmiddels een reactie van minister Donner op het artikel geëist.
woensdag 22 maart 2006

Onderzoek naar bajesboten komt begin april

De Inspectie voor de Sanctietoepassing voert begin april een onderzoek uit naar de omstandigheden op de twee detentieboten in Rotterdam. Dit meldt het ministerie van Justitie woensdag. De Inspectie voor de Sanctietoepassing bestaat sinds januari vorig jaar en is een onderdeel van het Ministerie van Justitie. Aanleiding is een publicatie in het weekblad Vrij Nederland. Volgens een journalist, die twee weken undercover op een detentieboot werkte, komen mishandeling en verkrachting door gevangenen op de detentieboten voor, is het slecht gesteld met de brandveiligheid en zijn medewerkers incompetent. De inspectie voert tijdens het onderzoek gesprekken met het personeel, de directie en enkele gedetineerden om een goed beeld te krijgen van de situatie op de boten. Daarnaast is de inspectie volgens een woordvoerder extra alert op de vermeende misstanden. De inspectie zou de boten in de Merwehaven al aan het einde van het jaar inspecteren maar door de publicatie in Vrij Nederland is deze inspectie nu vervroegd. Minister Donner van Justitie wil de resultaten van het onderzoek afwachten voordat hij een debat aangaat.
woensdag 22 maart 2006
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:24
Gatara
Gatara is offline
Mag je mij uitleggen waarom bij de Schipholbrand niet alleen Donner op de vingers werd getikt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:29
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2006 @ 15:24 :
Mag je mij uitleggen waarom bij de Schipholbrand niet alleen Donner op de vingers werd getikt.
Omdat daarbij illegalen de dood hebben gevonden, maar dat is ook weer niet waar het hier om gaat.

Het gene wat de beste man in zijn artikel geschreven heeft is namelijk dat er het een en ander schort aan opleiding van het personeel en aan brandveiligheid. Als je het daarover wilt hebben heeft ht toch echt geen zin om Verdonk erbij te halen. Die heeft daar namelijk niks over te zeggen voor de zoveelste keer.

Donner is verantwoordelijk voor de gevangenissen en het personeel ervan. Verdonk is verantwoordelijk voor de illegalen zelf. Lees nu het betreffende artikel nog eens, en vertel dan eens waarom Verdonk wel op de vingers getikt zou moeten worden?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 23-03-2006 @ 15:29 :
Omdat daarbij illegalen de dood hebben gevonden, maar dat is ook weer niet waar het hier om gaat.

Het gene wat de beste man in zijn artikel geschreven heeft is namelijk dat er het een en ander schort aan opleiding van het personeel en aan brandveiligheid. Als je het daarover wilt hebben heeft ht toch echt geen zin om Verdonk erbij te halen. Die heeft daar namelijk niks over te zeggen voor de zoveelste keer.

Donner is verantwoordelijk voor de gevangenissen en het personeel ervan. Verdonk is verantwoordelijk voor de illegalen zelf. Lees nu het betreffende artikel nog eens, en vertel dan eens waarom Verdonk wel op de vingers getikt zou moeten worden?
In Rotterdam zitten slachtoffers van de Schipholbrand lange tijd opgesloten. Hoewel er debat na debat over is gediscussieerd, blijkt nu ook wel dat het geen plek is voor onschuldige illegalen (ongewenste vreemdelingen is wellicht een ander verhaal) dan wel getraumatiseerde asielzoekers.

Toch echt wel de verantwoordelijkheid van de minister van Vreemdelingenzaken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:39
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2006 @ 15:33 :
In Rotterdam zitten slachtoffers van de Schipholbrand lange tijd opgesloten. Hoewel er debat na debat over is gediscussieerd, blijkt nu ook wel dat het geen plek is voor onschuldige illegalen (ongewenste vreemdelingen is wellicht een ander verhaal) dan wel getraumatiseerde asielzoekers.

Toch echt wel de verantwoordelijkheid van de minister van Vreemdelingenzaken.
Onschuldige illegalen? Dat kan niet. Door illegaal te zijn ben je direct strafbaar.

Of het wel of niet de juiste plek is voor de lui die er zitten zijn al jarenlange discussies gevoerd in de kamer en in de publieke sector. Verder moet je neit vergeten dat Verdonk die bajesboten niet in het leven geroepen heeft.

Maargoed, je wilt dus een discussie voeren over of die illegalen daar dan wel of niet hroen te zitten. Kijk. Daar ga je een hele andere kant mee op, want het heeft helemaal niks meer te maken met de openingspost van je en het artikel van de betreffende journalist.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 23-03-2006 @ 15:39 :
Onschuldige illegalen? Dat kan niet. Door illegaal te zijn ben je direct strafbaar.

Nee, illegaal zijn is niet strafbaar. Je kunt (als het ook kan) wel het land worden uitgezet.

Citaat:

Maargoed, je wilt dus een discussie voeren over of die illegalen daar dan wel of niet hroen te zitten. Kijk. Daar ga je een hele andere kant mee op, want het heeft helemaal niks meer te maken met de openingspost van je en het artikel van de betreffende journalist.
Zeker wel. Want de vraag is en blijft of het verantwoord is uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen vast te houden in een detentie waar de omstandigheden mogelijk erbarmelijk zijn en waar de bewakers slecht opgeleid zijn.

De kans is groot, dat wel, dat zodra Donner instemt met zware verbeteringen, dat deze vraag weg zal ebben. Maar zo lang de omstandigheden (mogelijk) slecht zijn - zeker t.a.v. slachtoffers van de Schipholbrand, heeft Verdonk er - of je het wilt of niet - ook mee te maken.

[edit: bepaalde zin verduidelijkt]

Laatst gewijzigd op 23-03-2006 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 15:49
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2006 @ 15:51 :

Zeker wel. Want de vraag is en blijft of het verantwoord is uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen vast te houden in een detentie waar de omstandigheden mogelijk erbarmelijk zijn en waar de bewakers slecht opgeleid zijn.

De kans is groot, dat wel, dat zodra Donner instemt met zware verbeteringen, dat deze vraag weg zal ebben. Maar zo lang de omstandigheden (mogelijk) slecht zijn - zeker t.a.v. slachtoffers van de Schipholbrand, heeft Verdonk er - of je het wilt of niet - ook mee te maken.

[edit: bepaalde zin verduidelijkt] [/B]
Dus wat jij wilt is het probleem gewoon verplaatsen, of zelfs iedereen die daar zit vrijlaten?

Well, ten eerste lijkt verplaatsen em niks helpen, waarom denk je dat in andere gevangenissen neit hetzelfde probleem is? Daarom vind ik dat er veel betere opleiding en controle moet komen op het gevangeniswezen.

Verdonk heeft er alleen mee te maken als blijkt dat die illegalen daar onrechtmatig zitten. Als het over het verblijf daadwerkelijk gaat, dus personeel en huisvesting, dan moet je bij Donner zijn en heeft Verdonk er helemaal niks mee te maken (zoals ook de fracties al te kennen gegeven hebben door de vraagstelling alleen naar Donner te richten).

Maar jij vind dus gewoon dat illegalen ed niet op die boot thuis horen.
Kijk, dat is wat anders. Dat vind ik niet namelijk. Waar ik wel voor ben is veel snellere uitzetting en moeten ze fatsoenlijk behandeld worden daar. Gebeurd dat niet dan moet er actie worden ondernomen om de situatie daar te verbeteren, wat me nu dus noodzakelijk lijkt. However, sluiting van de bajes boot doet geen goed hoor, het is naief van je om te denken dat het in andere gevangenissen ed beter er aantoegaat. En juist daarom moeten er betere richtlijnen voor opleiding ed komen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 16:04
Gatara
Gatara is offline
Waardoor mensen op die boot terecht komen is het huidige vreemdelingenbeleid; op de wijze hoe dit beleid uitgevoerd wordt is veel aan te merken. Dat ervoor wordt gekozen om mensen in dergelijke uitzetcentra neer te zetten en hen alle vrijheid te ontnemen (zonder dat ze een misdaad hebben begaan en hiervoor veroordeeld zijn) alsof ze criminelen zijn, gaat mij te ver.

Maar daar gaat het hier niet om. Waar het hier om gaat is dat er gekozen is voor een vrijheidsberovend uitzetcentrum die mogelijk niet op enigerwijze voldoet aan de normen zoals die behoren te zijn als het gaat om een humane behandeling. Het opsluiten van dergelijke vreemdelingen in een niet tegen brand veilige omgeving, kan bovendien leiden tot levensgevaarlijke situatie (zie Schipholbrand). Dat deze vreemdelingen daar zitten is Verdonks verantwoordelijkheid. Dat de omstandigheden mogelijk slecht zijn en de boel niet veilig is tegen brand, is de verantwoordelijkheid van Donner.

Bovendien mag je niet uit het oog verliezen dat Verdonk niet heeft afgekeurd dat slachtoffers van de Schipholbrand overgebracht werden naar deze detentieboot in Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 13:46
Eric Berger
Eric Berger is offline
Ik mag het hopen. Die twee zouden al 10 keer opgestapt moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 16:25
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
aand

Donner weerspreekt aantijgingen over bajesboten

Uitgegeven: 31 maart 2006 14:27
DEN HAAG - De twee bajesboten in Rotterdam, waar honderden illegalen in vreemdelingenbewaring zitten, voldoen aan de eisen voor brandveiligheid. Ook is het personeel volgens de geldende regels geselecteerd en opgeleid. Bovendien valt het mee met het aantal suïcides, klachten, geweld en ziekteverzuim. Dat is naar verhouding lager dan in het reguliere gevangeniswezen.

Dat heeft minister Donner (Justitie) vrijdag geschreven mede namens zijn collega Verdonk (Vreemdelingenzaken) in een brief aan de Tweede Kamer. Die had opheldering gevraagd na berichten in de media over ernstige misstanden op één van de detentieboten, de Stockholm.

Geweld

Daar werkte een journalist van Vrij Nederland enkele weken undercover. Volgens hem was het slecht gesteld met de brandveiligheid en leefomstandigheden en zijn onderlinge geweldplegingen aan de orde van de dag. Ook zou het personeel nauwelijks zijn getraind.

Korte opleiding

Maar volgens de bewindsman krijgen medewerkers van het beveiligingsbedrijf Securicor een soortgelijke opleiding als personeel van de Dienst Justitiële Inrichtingen. Sollicitanten worden gescreend en moeten een mavo/vmbo werk- en denkniveau hebben. Ook krijgen ze nog twee korte opleidingen van enkele dagen over penitentiaire en rechtskennis en bedrijfshulpverlening.

Inspectie

De brandveiligheid is volgens Donner in orde. Na de inspectie van de Rotterdamse brandweer in november zijn enkele verbeteringen aangebracht. Sinds februari wordt elke maand beurtelings op de Reno en Stockholm een brand- of ontruimingsoefening gehouden. Deze maand nog hielden de VROM-inspectie, de inspectie openbare orde en veiligheid, de Arbeidsinspectie en de brandweer een integrale inspectie op beide boten. Daar bleek geen specifiek of acuut gevaar uit, aldus de bewindsman.

Ligprijs

De kostprijs van een detentieplaats op de boten is inderdaad lager dan die in een andere penitentiaire inrichting. Dat komt volgens Donner, omdat de ligprijs voor een boot veel lager is dan de kosten voor vaste grond. Het heeft niets te maken met een sober regime of karige verblijfsomstandigheden.

Donner kondigde al eerder aan dat er een onderzoek komt van de Inspectie voor de Sanctietoepassing (ISt) en de Raad voor Strafrechtstoepassing (RSJ).
http://nu.nl/news/704376/11/Donner_w...ajesboten.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten