Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2006, 18:06
Sanctus
Sanctus is offline
Zoals de topictitel al zegt: ik wil graag info over de studie taalwetenschap. Twee specifieke vragen:

* hoe onderscheidt Taalwetenschap zich van het studeren van een 'gewone' taal? (Zoals bijv. Grieks en Latijn)

* wat kun je er mee worden?

Voor de rest, vertel maar wat je erover te vertellen hebt.
Gr. Sanctus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2006, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 19-09-2006 @ 19:06 :
Zoals de topictitel al zegt: ik wil graag info over de studie taalwetenschap. Twee specifieke vragen:

* hoe onderscheidt Taalwetenschap zich van het studeren van een 'gewone' taal? (Zoals bijv. Grieks en Latijn)

* wat kun je er mee worden?

Voor de rest, vertel maar wat je erover te vertellen hebt.
Gr. Sanctus
Taalwetenschap heeft weinig te maken met het leren van een 'gewone' taal. Je leert álles wat met taal te maken heeft. Dit zijn de biologische kanten van taal (hoe worden klanken geproduceerd? hoe worden klanken waar genomen?), de technische kanten (kan een computer een taal leren? kan een computer natuurlijke spraak verstaan? kan een computer natuurlijke spraak genereren?) en de psychische kanten (hoe verwerken we talige gegevens? hoe leren kinderen hun eerste taal? hoe leren mensen hun tweede taal?). Maar ook de bekende taalkundige zaken; Hoe zitten talen in elkaar? Wat zijn overeenkomsten tussen talen? Waar verschillen talen van elkaar?
Of meer richting het sociologische: wat is het verschil tussen een dialect en tussen een taal? hoe ontstaan dialecten en hoe 'verspreiden' ze zich? hoe veranderen talen?

Wat je er mee kan worden ligt volledig aan wat je wil doen. Je kan de technische kant op, laten we zeggen richting information retrieval, dat is nu vrij groots, veel bedrijven zijn daar mee bezig (denk aan Google ). Of je gaat meer de biologische kant op en je kiest voor taal- en spraakpathologie, dan ben je een soort persoon tussen de theorie en de praktijk; je verwerkt de theorie zodanig dat hij in de praktijk kan worden geïmplementeerd. Je ontwikkelt bijvoorbeeld behandelmethoden voor logopedisten.
Of je gaat meer de taalkundige kant op, dan zal je onderzoek doen naar hoe talen in elkaar steken en daar theoriën voor ontwikkelen. Er is dus niet echt één duidelijk beroep aan te wijzen wat je bent als 'taalwetenschapper', het is erg breed en heel erg afhankelijk van je eigen keuzes.

Ik ben nu tweedejaars in Nijmegen, ik wil zeer waarschijnlijk de technische kant op. Als je vragen hebt, hoor ik het wel
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 19:07
Verwijderd
Even correctie; taalwetenschap heeft wel iets te maken met het leren van een taal, maar 't gaat er dan meer om hóe mensen een taal leren en niet zozeer dat je zelf een taal leert.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 21:01
Sanctus
Sanctus is offline
Klinkt interessant . Nu jij je verhaal nog, Sylph! (ik weet namelijk dat je taalwetenschap studeert)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 21:20
Verwijderd
Nou, ik doe het pas sinds heel kort (nog geen twee weken eigenlijk),dus zeer veel waarde moet je niet aan mijn informatie hechten.

Ik studeer dus nu in Utrecht, dus met andere universiteiten heb ik geen ervaring. Ten eerste hebben veel mensen het idee dat taalwetenschap een zuivere letterenstudie is, en dat is niet zo. Natuurlijk kun je wel zo je vakken en richting kiezen dat het een min of meer een zuivere letterenstudie blijft, maar iig in het eerste jaar is taalwetenschap nog erg breed en heeft het raakvlakken met bijvoorbeeld psychologie, maar ook met bètawetenschappen zoals informatica, wiskunde, biologie en natuurkunde. Zo moet ik heel de anatomie van de spraakorganen leren. Als je dus een studie wil waar echt helemaal niets bèta in voorkomt moet je dus geen taalwetenschap gaan studeren.

Taalwetenschap heeft, zoals Andijvie zegt, wel te maken met talen leren, maar je leert er geen vreemde taal, of talen. Ik leer nu wel vreemde talen te analyseren, zodat je, zelfs als je weinig informatie hebt, een oordeel kan vormen over de taal en hoe die in elkaar zit. Taalwetenschap is algemeen: het gaat over het fenomeen taal, en niet over specifieke talen. Het is dus onwaarschijnlijk dat je colleges over specifieke talen krijgt, of je moet ze kiezen ofzo.

Tot nu toe vind ik de studie nog een klein beetje saai, maar je moet natuurlijk eerst een basis krijgen. Daarna kan je met de leuke dingen aan de slag. Ik denk zelf dat ik het meest geïnteresseerd ben in de fonetiek, dat is iets toegepaster en breder dan algemene taalwetenschap. Maar goed, ik zie wel.

Ik vind de Utrechtse universiteit wel redelijk goed (voor zover ik het kan beoordelen), maar ambtelijke molens draaien traag en dat geldt voor alle grote instellingen. Huisvestingsproblemen, administratieproblemen - het is aan de orde van de dag, onvermijdelijk. Denk ook maar niet dat je fijn in de mediatheek kan gaan zitten tijdens tussenuren, de computerleerzalen zijn in Utrecht altijd overvol - en volgens mij geldt dit voor zo'n beetje alle instellingen voor hoger onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 21:21
Verwijderd
In Nijmegen is altijd wel een plekje te vinden hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 21:23
Verwijderd
Okay, Nijmegenaanbiddingsmodus off alsjeblieft - het is een algemeen topic voor Sanctus.

Oh, en de overstap van vwo naar universiteit is héél, héél groot.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 10:00
Verwijderd
Hoezo is die overstap zo groot?
Qua manier van werken? Werkdruk? Omgangsvormen?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 10:18
Verwijderd
@ Sylph: in de binnenstad is er nooit ruimte achter de computer bedoel je
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 11:07
Verwijderd
Okay dan, maar wie taalwetenschap gaat studeren in Utrecht heeft college in de binnenstad en gaat hoogstwaarschijnlijk niet helemaal naar de Uithof om achter een pc te gaan. Maar inderdaad, computers in de binnenstad zijn moeilijk te krijgen.

De universiteit is gewoon heel anders dan vwo. Ten eerste is het niveau van de stof is veel hoger. Dingen die je moeilijk vond op het vwo? Het is een lachertje vergeleken met de stof die je hier aangeboden krijgt. Het sluit ook totaal niet op elkaar aan, het is echt even een schok. Dat ligt overigens meer aan het niveau van het vwo tegenwoordig dan aan iets anders. Ten tweede is de hoeveelheid thuiswerk veel groter, je moet zelf de discipline aanleren om de dingen te doen die je moet doen. Dingen de dag van te voren leren of doen is een fundamenteel slecht idee, bij de meeste dingen gaat dat gewoon niet, het is teveel. Kreeg je op het vwo kruisjes bij je naam als je iets niet gemaakt of geleerd had, hier wordt over het algemeen (niet altijd, maar meestal) de schouders opgehaald. Het wordt gezien als een eigen verantwoordelijkheid. Mij bevalt het overigens prima, maar je moet er echt aan wennen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 11:52
Verwijderd
Ja, ik heb zelf vwo-oude stijl gedaan, dus dat was een en al eigen verantwoordelijkheid, en op zich had het ook nog niveau ook.

En ja, als ik kijk naar hoeveel mensen in één jaar hun propedeuse bij ons hebben gehaald, is dat toch vrij droef. Het zijn er twee, van de - ik denk - 10. (En ja, ik ben er een van, van die twee die hem wel gehaald hebben dus! )

Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 14:45
Sanctus
Sanctus is offline
Hoeveel tijd per week ben je met de studie bezig eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 15:22
Verwijderd
Ik studeer ook taalwetenschap in Utrecht.
Maar ik kan er nog weinig over zeggen
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 20-09-2006 @ 15:45 :
Hoeveel tijd per week ben je met de studie bezig eigenlijk?
Gemiddeld zit ik rond wat er verwacht wordt, dus zo'n 40 uur.
(Waarvan zo'n 12 contacturen op de universiteit, en dus 28 uren thuis.) Maar dat is dus gemiddeld; aan het begin van een blok is het altijd nog iets rustiger dan aan het einde, dan maak ik misschien een uur of 30. Studieweken zijn mogelijk weer wat langer dan 40 uur. Nu ben ik echter lui en loop ik dus zwaar achter Tijd voor een inhaalslag dit weekend

Maar goed, je hebt altijd mensen die met minder ook alles halen (hoewel ik die niet ken, de andere persoon die ook haar propedeuse gehaald heeft maakt mogelijk nog meer uren dan ik) en er zijn ook mensen die meer tijd nodig hebben.

Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 15:37.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 17:50
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-09-2006 @ 22:23 :
Oh, en de overstap van vwo naar universiteit is héél, héél groot.
Dat is raar, je bent nog maar zo kort bezig... Heb je al tentamens gehad ofzo, dat je dat nu al weet?
Oud 20-09-2006, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 20-09-2006 @ 18:50 :
Dat is raar, je bent nog maar zo kort bezig... Heb je al tentamens gehad ofzo, dat je dat nu al weet?
Nou nee, maar zoals ik al eerder in het topic gezegd heb: ik baseer het op mijn eerste indrukken. In de eerste twee weken heb ik bij wijze van spreken al meer opdrachten moeten maken dan ik in mijn hele vwo-carrière moest doen. En ik vind dat ik best nu al kan zeggen dat het niveau van de colleges gewoon écht hoger is. De boeken zijn ook moeilijker, je moet veel dingen dubbel lezen voordat je iets begrijpt en er wordt driftig gesmeten met moeilijke woorden. Ik denk dat toekomstige tentamens dat alleen maar bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 19:35
Tink*
Tink* is offline
Ik heb ook twee vakken met taalwetenschap samen en die zijn erg interessant. Syntaxis (zinsleer) over de structuur etc. van zinnen en hoofdlijnen van de taalkunde (wat bij ATW taalverwerving heet geloof ik), en nou ja, taalverwerving zegt al wel waar het over gaat.
Oud 22-09-2006, 09:47
Krynn
Krynn is offline
@ Sanctus

Je krijgt, als je een vreemde taal gaat doen, minstens een paar vakken taalwetenschap verplicht, en afhankelijk van de taal kun je redelijk wat vakken taalwetenschap erbij pakken in je vrije ruimte...als je het echt niet weet kun je de keuze nog uitstellen op die manier?

@ Sylph en Krum:

Jullie moeten ook niet naar het CIM gaan...als je voor twaalven of na vijven naar de LB gaat heb je zelfs in de laatste 2 weken van een periode een plek, en tussendoor meestal ook wel

Laatst gewijzigd op 22-09-2006 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 12:25
Verwijderd
Ik ga altijd naar de Uithof
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Krynn schreef op 22-09-2006 @ 10:47 :
@ Sanctus

Je krijgt, als je een vreemde taal gaat doen, minstens een paar vakken taalwetenschap verplicht, en afhankelijk van de taal kun je redelijk wat vakken taalwetenschap erbij pakken in je vrije ruimte...als je het echt niet weet kun je de keuze nog uitstellen op die manier?

@ Sylph en Krum:

Jullie moeten ook niet naar het CIM gaan...als je voor twaalven of na vijven naar de LB gaat heb je zelfs in de laatste 2 weken van een periode een plek, en tussendoor meestal ook wel
De vakken taalwetenschap die je krijgt als je een taal studeert zijn wel veel beperkter dan de vakken die je bij Taalwetenschap krijgt, 't is eigenlijk vooral taalkundig en soms mogelijk een beetje psychologisch, maar daar blijft het ook bij. Maar goed, als dat is wat je wil, is het natuurlijk wel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 20:05
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik heb nu ook een vak Language & Linguistics, en ik vind het onwijs leuk. We behandelen eigenlijk zo'n beetje alles wat met taal te maken heeft, maar ik heb geen idee hoe het zich verhoudt tot een volledige studie Taalwetenschap.
Oud 22-09-2006, 20:46
Verwijderd
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 22-09-2006 @ 21:05 :
Ik heb nu ook een vak Language & Linguistics, en ik vind het onwijs leuk. We behandelen eigenlijk zo'n beetje alles wat met taal te maken heeft, maar ik heb geen idee hoe het zich verhoudt tot een volledige studie Taalwetenschap.
Nou ja, taalwetenschap is gewoon een hele studie, dus ik denk dat een enkel vak niet echt te vergelijken is met een volledige studie. Maar 't geeft wel een beetje een beeld van waar je bij taalwetenschap aan moet denken, natuurlijk. En nogmaals; de meeste taalwetenschapvakken die je bij andere studies volgt zijn taalkundig en een beetje psychologisch.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 12:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik wil misschien een minor Taalwetenschap gaan doen. Ik doe nu het vak Talen in contact en ik vind het echt leuk. Ik ben wel van de sociolinguistische kant.

Andijvie zei:
Citaat:
De vakken taalwetenschap die je krijgt als je een taal studeert zijn wel veel beperkter dan de vakken die je bij Taalwetenschap krijgt
Bij ons is één vak Taalwetenschap verplicht en dat was inderdaad wel beperkter, maar als je keuzevakken bij Taalwetenschap doet, zijn die toch gewoon hetzelfde als voor de taalwetenschapmensen?

Ik vond de overstap vwo-> uni trouwens niet zo groot, maar misschien is Literatuurwetenschap gewoon een makkelijke studie of zo In Utrecht heb je geen propedeuses, maar als ze die hadden gehad, had vrijwel iedereen hem gehad.
Oud 24-09-2006, 13:59
Verwijderd
Keuzevakken zijn inderdaad wel hetzelfde, maar bij ons mag je sommige vakken alleen volgen als je ook de major Taalwetenschap volgt. Je hebt dus wel een beperktere keuze.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 23-09-2006 @ 13:36 :

Ik vond de overstap vwo-> uni trouwens niet zo groot, maar misschien is Literatuurwetenschap gewoon een makkelijke studie of zo
Of misschien ben ik gewoon niet zo slim.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2006, 14:11
Verwijderd
Nee ik begrijp wel wat je bedoelt
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 11:15
Verwijderd
Hoe gaat het nu, na een maandje, met onze nieuwe taalwetenschap-studenten? *nieuwsgierig* Is het wat je had verwacht? Of valt het tegen?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 11:43
Verwijderd
Het valt wel een beetje tegen, eerlijk gezegd. Niet schrikken, ik ben niet van plan er direct mee te stoppen ofzo.

Tja, ik vind de stof over het algemeen erg droog en saai. Bovendien is het erg moeilijk, ik heb vaak dat ik er gewoon absoluut niets van snap. Sommige dingen zijn wel een soort van interessant hoor, zoals het practicum, maar ook dat is gewoon erg moeilijk, en dingen worden veel minder leuk als je er gewoon weinig van snapt. De werkdruk is ook zo hoog, opdracht hier, opdracht daar, doordeweeks heb ik echt geen tijd meer om iets anders te doen, anders krijg ik al het huiswerk gewoon niet af. Misschien worden de vakken in het volgende blok leuker, eerst moet je een basis krijgen. Iig ben ik van plan eerst m'n propedeuse te halen, daarna zie ik wel verder.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 12:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
In Utrecht heb je toch geen propedeuse?

Wel vervelend dat het wat tegenvalt, hopelijk haal je straks toch goede resultaten.
Oud 07-10-2006, 12:53
Verwijderd
Weet ik, ik bedoel gewoon het eerste jaar.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 12:59
Verwijderd
Inleiding ATW is toch ook gewoon een rotvak?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 13:04
Verwijderd
Mja, ik heb zelf niet inleiding ATW - dat is alleen voor mensen buiten de opleiding die iets met taalwetenschap willen doen. Ik heb zelf alleen Spreken & verstaan en Van taal naar theorie nu, dat zijn echt zuivere taalwetenschapcursussen. Die kan je ook wel buiten de opleiding kiezen, maar inleiding ATW is echt verplicht voor bepaalde studierichtingen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 13:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-10-2006 @ 13:59 :
Inleiding ATW is toch ook gewoon een rotvak?
Ik vond het wel leuk Zo leuk dat ik nu een Taalwetenschapvak als keuzevak heb
Oud 07-10-2006, 15:09
Verwijderd
Goed dat je doorzet. Ik vond mijn eerste blok - van het eerste jaar dus - ook erg zwaar en moeilijk, vanaf het tweede blok werd het wat rustiger en het derde en vierde blok waren heel rustig. Ik denk dat ze bewust heel zwaar beginnen, een beetje testen of je het wel vol kan houden ofzo. Zodra je een beetje een basis hebt, zal je merken dat je dingen steeds makkelijker oppikt en wordt het ook weer interessant. 't Is niet erg als je sommige dingen niet meteen doorhebt, dat komt echt nog wel.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 17:15
manahatta
manahatta is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-09-2006 @ 22:20 :
bètawetenschappen zoals informatica, wiskunde, biologie en natuurkunde. Zo moet ik heel de anatomie van de spraakorganen leren. Als je dus een studie wil waar echt helemaal niets bèta in voorkomt moet je dus geen taalwetenschap gaan studeren.
goed dat ik dit lees! Ik was van plan om taalwetenschap te gaan studeren, maar nu ik lees dat je wiskunde en natuurkunde krijg.. Toch maar weer wat anders bedenken
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 18:00
Verwijderd
Citaat:
manahatta schreef op 19-10-2006 @ 18:15 :
goed dat ik dit lees! Ik was van plan om taalwetenschap te gaan studeren, maar nu ik lees dat je wiskunde en natuurkunde krijg.. Toch maar weer wat anders bedenken
Als basisvakken zal je het wel krijgen, maar bedenk je wel dat je geen natuurkunde moet hebben gehad op de middelbare school, dus zo hoog is het niveau nu ook weer niet. Zodra je een richting gaat kiezen, is het precies zoals je wil, dus als je geen natuurkundige dingen wil, dan krijg je het niet. Maar ja, die basisvakken moet je wel door
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 18:10
Verwijderd
Het is inderdaad geen enorm hoog niveau ofzo. Met wat inzet moet het lukken. Maar mocht je echt een studie willen waar totaal geen bèta-elementen inzitten is taalwetenschap misschien toch niet zo'n goede keuze, omdat je zoals Andijvie zegt, eerst een basis moet krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:18
Verwijderd
Ik kan me echt *niks* voorstellen bij natuurkunde die je bij taalwetenschap krijgt.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 20-10-2006 @ 11:18 :
Ik kan me echt *niks* voorstellen bij natuurkunde die je bij taalwetenschap krijgt.
Als je praat, maak je geluid, en dat is natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-10-2006 @ 11:28 :
Als je praat, maak je geluid, en dat is natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 14:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
manahatta schreef op 19-10-2006 @ 18:15 :
Ik vrees dat je bij elke studie wel wat wiskunde en natuurkunde krijgt. Ik studeer zelf Literatuurwetenschap, een échte alphastudie dus, maar een beetje statistiek is ook daarbij niet te vermijden. Bovendien was een inleiding Taalwetenschap daarbij verplicht en dan kom je toch ineens uit bij een rijenformule. Maar ik snapte hem en dat zegt wat, jou lukt dat ook
Oud 20-10-2006, 15:12
Verwijderd
Statistiek krijg je toch bij iedere WO studie wel, daar kom je niet onderuit.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 08:58
the tourist
the tourist is offline
? Ik dacht dat je bij geen een Geesteswetenschappen/Letteren-studie statistiek krijgt? Misschien bij (sommige) talen dan wel, maar bij studies als (kunst)geschiedenis toch echt niet?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 22-09-2006 @ 21:46 :
Nou ja, taalwetenschap is gewoon een hele studie, dus ik denk dat een enkel vak niet echt te vergelijken is met een volledige studie. Maar 't geeft wel een beetje een beeld van waar je bij taalwetenschap aan moet denken, natuurlijk. En nogmaals; de meeste taalwetenschapvakken die je bij andere studies volgt zijn taalkundig en een beetje psychologisch.
Ehm, niet te veel oordelen over studies die je niet doet Nu zijn ze in Nijmegen behoorlijk gericht op de taalpsychologie, natuurlijk, maar we hebben echt wel meer dan 'taalkundig en een beetje psychologisch'. We hebben toch tenminste elk jaar wel een psychologisch vak
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 10:55
Reem
Reem is offline
Ik ben eerstejaars Taalwetenschap in Nijmegen en tot nu toe vind ik het vooral heel leuk. De natuurkunde, wiskunde en informatica vind ik wat minder, maar ik besef dat dit er nu eenmaal ook bijhoort en omdat het toch allemaal met taal te maken heeft, ben ik ook voor deze vakken wel gemotiveerd - of in ieder geval Fonetiek en Programmeren. Bij Statistiek ben ik blij als ik ervan af ben, maar gelukkig is de eerste periode nu afgelopen en hoef ik alleen nog maar het tentamen te halen. Maar Grammatica en Taalverwerving vind ik bijvoorbeeld geweldige vakken. Ik heb het niet zoals Sylph (in Utrecht) heel druk gehad, ik heb eigenlijk best veel vrije tijd gehad de afgelopen weken. Nou ja, waarschijnlijk krijg ik het nu wel druk aangezien de eerste tentamens eraan komen...

Er zijn overigens wel al twee eerstejaars gestopt met taalwetenschap.
Oud 22-10-2006, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 22-10-2006 @ 11:55 :
Er zijn overigens wel al twee eerstejaars gestopt met taalwetenschap.
Dat heb je bij iedere studie, mensen die vroeg afhaken of überhaupt niet één college van binnen meemaken.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 13:22
Verwijderd
Ja, bij ons in Utrecht zijn er al minstens 3 gestopt.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 13:28
Verwijderd
Zou het aan de studie liggen of aan de mensen? (A)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 13:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
the tourist schreef op 22-10-2006 @ 09:58 :
? Ik dacht dat je bij geen een Geesteswetenschappen/Letteren-studie statistiek krijgt? Misschien bij (sommige) talen dan wel, maar bij studies als (kunst)geschiedenis toch echt niet?
Ik bedoel niet dat ik het als vak krijg, dat is inderdaad niet, maar in bepaalde vakken wordt wel gebruik gemaakt van statistiek. Tabellen van onderzoeken en zo, wel handig als je die snapt
Oud 22-10-2006, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 22-10-2006 @ 14:28 :
Zou het aan de studie liggen of aan de mensen? (A)
Het lijkt mij behoorlijk duidelijk dat het niet aan de mensen ligt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten