Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Enorm bedankt allemaal. Ik heb veel van jullie informatie verwerkt in mijn tekst. De grove versie die ik nu heb zal ik pas zondag goed gaan aanpassen, dus het kan zijn dat ik tegen die tijd weer met nieuwe vragen komt. Volgende week woensdag zie ik mijn begeleider weer en zullen we onder andere deze tekst bespreken, dus ook dan kan ik misschien weer terugkomen met vragen. Tot die tijd; enorm bedankt!
LUH-3417 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Doet, en in feite heeft het er niet zo gek veel mee te maken.
![]() Ik heb alleen een keer een tutorial over mediatheorie gevolgd en heb daarna besloten om dat ook te gebruiken in mijn scriptie. Kort door de bocht gaat mijn scriptie over postmodernistische theorie, mediatheorie en de raakvlakken tussen die twee. Eerst doe ik een hoofdstuk over verschillende denkers binnen die twee stromingen, om duidelijk te maken waar ik mee werk en hoe ik ze wil gebruiken. Daarna besteed ik een hoofdstuk aan literatuur (William Gibsons Cyberpunk-romans om precies te zijn), die ik wil laten functioneren als een raakvlak tussen die twee stromingen. Door de theorieën uit het eerste hoofdstuk hier te gebruiken als uitgangspunt, kan ik ze middels de boeken waarop ik ze loslaat met elkaar in contact brengen en er aanpassingen in voorstellen. De meeste postmodernistische theoretici uit het eerste hoofdstuk voorspelden namelijk allerlei veranderingen met de komst van massamedia (televisie en radio sinds grofweg de jaren vijftig), maar later bleek dat allemaal wel mee te vallen. Met behulp van de mediatheoretici kan ik uitleggen hoe dat komt en waarom de komst van digitale media (computer en internet) mogelijk wél de voorspelde impact kan hebben. Ik besluit dit hoofdstuk met het idee dat er een zekere strijd bestaat tussen massamedia en digitale media. In het laatste hoofdstuk wil ik laten zien dat deze strijd vrijwel zeker in het voordeel van de digitale media beslecht gaat worden en als analyseobject om dat aan te tonen, gebruik ik (online) spellen. Naar mijn idee putten juist (online) computerspellen uit de mogelijkheden die digitale media kunnen bieden, ten opzichte van massamedia. Ik heb me vooral gericht op één genre; de RPG, om het duidelijk te houden. Ik koos naast World of Warcraft voor Morrowind (wegens enorme wereld, vrije ontdekking en uitgebreide mythologie), Diablo II (omdat ik het een tof spel vind en goed als introductie van online RPG-gaming), Neverwinter Nights (wegens de aangemoedigde mogelijkheid om zelf modules te maken en de mogelijkheid van persistant worlds). World of Warcraft koos ik omdat het de meest populaire MMORPG van dit moment is. Aan het einde van mijn scriptie probeer ik alles weer bij elkaar te brengen, hoop ik dat ik mediatheorie en postmodernistische theorie genoeg met elkaar in contact heb gebracht om iets zinnigs te kunnen zeggen over de positie van de postmodernistische mens in de komende digitale mediawereld. ![]() Misschien helpt het als ik erbij zeg dat literatuurwetenschap eerder een mix is van sociologie, psychologie, filosofie en nog een aantal andere stromingen, met literatuur, of 'tekst' als basis, dan een opleiding waarbij je boeken leest en dan probeert te ontdekken wat het 'motief' of het 'thema' is. ![]() LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|