Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2006, 14:38
Verwijderd
Howdy,

Ik weet dat er al een World of Warcraft-thread is, maar ik wilde die niet bevuilen met mijn vragen. Voor mij gaat het niet zozeer om het spel zelf, maar om andere zaken.

Voor mijn afstuderen ben ik ook een kort hoofdstuk aan het schrijven over games en World of Warcraft is wegens zijn populariteit voor mij representatief geworden voor de huidige generatie MMORPG-spellen. Daarom wil er het één en ander over schrijven met betrekken tot de spelwereld, de speler en zijn karakter.

Ik heb het spel echter niet zelf, omdat mijn computer niet aan kan en omdat ik er niet verslaafd aan wil raken terwijl ik nog af moet studeren. Ik zal dus mijn informatie via fora, FAQ's en spelers moeten betrekken. Vandaar dat ik jullie de volgende vragen wil stellen. Mijn begeleider is hier overigens van op de hoogte en vindt het een goed plan, dus wees niet bang dat u meewerkt aan fraude of plagiaat.

- - -

1) Is er bij WoW maar één spelwereld waarin alle spelers tegelijk rondlopen en is het ingedeeld in verschillende gebieden, wat betekent dat je computer bijvoorbeeld het gedrag van iedereen binnen een straal van zoveel meter in de gaten houdt? Of is er eerder sprake van verschillende spelwerelden die naast elkaar bestaan? (Een speler uit Amerika en één uit Australië die tegelijk spelen in dezelfde stad. Zien die elkaar, of zitten die op een andere server, zoals je bij Diablo II ‘US East’ en ‘Europe’ als servers hebt?)

2) Is het voor de speler mogelijk om de spelwereld voorgoed te veranderen? Kan hij NPC's vermoorden, gebouwen slopen of monsters doden die niet meer terugkomen? Kan er een prijs op zijn hoofd komen te staan waardoor NPC’s hem willen afmaken?

3) Is het voor de speler mogelijk om gesprekken te hebben met NPC's, of zijn die er alleen maar als questgivers en handelaars? Zijn er NPC's die geen functie hebben, maar als achtergrond of opvulling rondlopen? Lopen de NPC's eigenlijk rond, of blijven ze zoals bij Morrowind en Diablo II ongeveer op dezelfde plek staan? Kunnen NPC's ook gehuurd worden om mee te laten knokken aan jouw zijde?

4) Ik neem aan dat de karakterinformatie opgeslagen wordt op de server. Wat gebeurt er met je karakter als je plotseling het spel sluit of de computer uitzet terwijl je midden in het veld staat? Begin je daar de volgende keer weer, of begin je in het laatste dorp waar je was in een herberg of iets in die geest?

5) Zijn de quests iedere keer weer opnieuw beschikbaar voor iedereen (zoals in een persistant world bij Neverwinter Nights) of is het karaktergebonden (zoals bij Diablo II)? Als mijn WoW-held de lang gezochte Billen des Doem gevonden heeft, kan hij die dan verpatsen en opnieuw vinden of niet? Kunnen andere spelers dat item dan nog een keer vinden? En wanneer ik als eigenaar van dat item party met mensen die hem nog niet hebben?

6) Is er eigenlijk een single player-deel aan het spel? Is het mogelijk om op alternatieve servers te spelen (non-Blizzard) en wat zijn de implicaties daarvan? Cheaters en hackers waarschijnlijk, maar ook mods en andere aanpassingen aan de spelwereld middels door users gemaakte patches? Is het spel eigenlijk ‘uit te spelen’, of is het simpelweg een alsmaar groeiende lijn waarin je karakter steeds sterker, toffer en mooier wordt?

- - -

Op dit moment heb ik niet echt andere vragen meer, maar ik wil jullie nu alvast bedanken voor de informatie die jullie me geven. Ik ga er echt veel aan hebben.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2006, 14:53
Verwijderd
1)Is er bij WoW maar één spelwereld waarin alle spelers tegelijk rondlopen en is het ingedeeld in verschillende gebieden, wat betekent dat je computer bijvoorbeeld het gedrag van iedereen binnen een straal van zoveel meter in de gaten houdt? Of is er eerder sprake van verschillende spelwerelden die naast elkaar bestaan? (Een speler uit Amerika en één uit Australië die tegelijk spelen in dezelfde stad. Zien die elkaar, of zitten die op een andere server, zoals je bij Diablo II ‘US East’ en ‘Europe’ als servers hebt?)

Er zijn een heleboel servers. (honderden) Dat had je ook zelf wel kunnen bedenken, je kunt moeilijk een paar miljoen mensen op één server gooien (dat zou wel erg rommelig zijn). Nog afgezien van alle "lag"-problemen die dat op zou leveren.

2) Is het voor de speler mogelijk om de spelwereld voorgoed te veranderen? Kan hij NPC's vermoorden, gebouwen slopen of monsters doden die niet meer terugkomen? Kan er een prijs op zijn hoofd komen te staan waardoor NPC’s hem willen afmaken?

Echt permanente veranderingen, niet echt.

3) Is het voor de speler mogelijk om gesprekken te hebben met NPC's, of zijn die er alleen maar als questgivers en handelaars?

Nee, je kunt geen gesprekken voeren met NPC's, op wat hele oppervlakkige dingen na.

Zijn er NPC's die geen functie hebben, maar als achtergrond of opvulling rondlopen?

Ja, zat.

Lopen de NPC's eigenlijk rond, of blijven ze zoals bij Morrowind en Diablo II ongeveer op dezelfde plek staan?

Ligt eraan.

Kunnen NPC's ook gehuurd worden om mee te laten knokken aan jouw zijde?

Op sommige 'quests' heb je wel NPCs die je helpen.

4) Ik neem aan dat de karakterinformatie opgeslagen wordt op de server. Wat gebeurt er met je karakter als je plotseling het spel sluit of de computer uitzet terwijl je midden in het veld staat? Begin je daar de volgende keer weer, of begin je in het laatste dorp waar je was in een herberg of iets in die geest?

Je begint daar de volgende keer gewoon weer.

5) Zijn de quests iedere keer weer opnieuw beschikbaar voor iedereen (zoals in een persistant world bij Neverwinter Nights) of is het karaktergebonden (zoals bij Diablo II)? Als mijn WoW-held de lang gezochte Billen des Doem gevonden heeft, kan hij die dan verpatsen en opnieuw vinden of niet? Kunnen andere spelers dat item dan nog een keer vinden? En wanneer ik als eigenaar van dat item party met mensen die hem nog niet hebben?

De meeste quests kun je maar één keer doen. Sommige kun je meerdere keren doen, maar dat zijn uitzonderingen.

6) Is er eigenlijk een single player-deel aan het spel?

Nee.

Is het mogelijk om op alternatieve servers te spelen (non-Blizzard) en wat zijn de implicaties daarvan?

Ja, op illegale servers. Vindt Bliz natuurlijk niet leuk want dan lopen ze 12 dollar per maand mis.

Cheaters en hackers waarschijnlijk, maar ook mods en andere aanpassingen aan de spelwereld middels door users gemaakte patches?

Er zijn mods die mogen, maar er zijn ook mods die niet mogen (daarvoor word je dus geband).

Is het spel eigenlijk ‘uit te spelen’, of is het simpelweg een alsmaar groeiende lijn waarin je karakter steeds sterker, toffer en mooier wordt?

In strike zin is het niet uit te spelen. Maar je kunt wel stellen dat als je de eindbaas van de moeilijkste 'dungeon' hebt doodgemaakt, je het spel hebt uitgespeeld (maar er wordt wel telkens nieuwe 'content' toegevoegd).
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 15:04
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik antwoord zonder quote om de lengte van de thread in toom te houden:

1:
Allereerst zijn de WoW clienten (de software op je PC) gelokaliseerd. Dat wil zeggen dat een europese client alleen de europese servers zal weergeven en een amerikaanse client alleen de amerikaanse servers (en een aziatische server alleen de aziatische dingen)
Min of meer eenzelfde idee als de portalen van Diablo2 alleen kun je bij WoW niet zelf kiezen of je US East of Europe krijgt. Dat is afhankelijk van waar je je client gekocht hebt. Bij je client hoort namelijk ook een CD-key waarmee je je account maakt. Je account wordt eveneens aan dezelfde portal gekoppeld (Zo zal je dus om op Amerikaanse servers te spelen een amerikaanse client nodig hebben EN een amerikaans account)

Als je dan eenmaal in je portaal bent kun je daarna uit een hele rits servers kiezen die per stuk door enkele duizenden (tot in de tienduizenden) spelers per server bevatten.
Dus apparte continenten verdeeld in servers van duizenden spelers per server.

2:
Neen, dat zou oneerlijk zijn tegenover spelers die later beginnen en/of bijvoorbeeld gewoon nog niet sterk genoeg zouden zijn.
Nee, een "baas" die jij enkele minuten geleden nog gedood hebt zal daarna gewoon respawnen voor de volgende persoon die hem moet doden voor de quest

3:
Gesprekken zijn er zelden en alleen met voorgekozen reacties. Niet echt interactief en meer als leesvoer bedoeld dan aanvulling.
Er zijn inderdaad ook nutteloze NPC's (denk aan de rondrennende kinderen in stormwind of die juffrouw met een klas kinderen)
De meeste NPC's die belangrijk zijn zul je altijd op dezelfde plek of in ieder geval in dezelfde omgeving tegenkomen en zijn dus vrij statisch.
NPC's kun je NIET inhuren als zijnde mercenaries zoals je ze kent uit Diablo2. Het gebeurd wel eens dat er NPC's zijn die je volgen (of die jij moet volgen) voor een quest maar dat is niet vaak.

4:
Mocht je de verbinding met de server verliezen blijf je gemiddeld 20 seconden "online" op de server waarna de server je automatisch uitlogt (time-out).
Wanneer je daarna weer inlogt begin je weer op de plek waar de server voor het laatst input kreeg van de client en dat kan betekenen dat je helemaal midden in de rimboe staat omdat je daar toevallig net was toen je computer uit viel. Dat is niet alleen met time-outs maar met alle vormen van uitloggen.

5:
De servers van WoW zijn gewoon zogenaamde persistant worlds. Maar je kunt items wel meerdere keren opnieuw vinden. Het idee achter Epic-sets is dat uiteindelijk iedereen met dezelfde items rondloopt dus ook dat is gewoon multi-drop zeg maar

6:
Er is geen single-player. Dat zou ook voor een hoop quests gewoon letterlijk onmogelijk zijn omdat een hoop delen van het spel zijn ingericht om in een party te doen.
Er zijn wel mogelijkheden om op andere non-blizzard servers te komen en allemaal vereisen ze dat je in de bestanden gaat zitten kutten waarvan de User Agreement zegt dat je daar NIET in mag kutten.
Cheaters en Hackers worden bij betrapping zonder pardon gebanned. De WoW-client draait voor het spel start een kleine scan door je system-memory om te zien of er bekende hacking-software draait. Zo ja geeft hij dat door aan de server en wordt je Account gebanned.
Er zijn geen user-mods maar er komt binnenkort wel een officieel expansion pack uit met nog meer gebieden en nog hoger te bereiken levels.
Er is niet echt iets uit te spelen maar op dit moment wel een punt waarbij je lvl60 (op dit moment de max) bent en eigenlijk alleen nog beter wordt door steeds betere en zeldzamere items te verzamelen. Die items komen er ook steeds meer en worden met iedere nieuwe dungeon extra toegevoegd. Na de expansion zal de lvl-cap naar 70 opgeschroefd worden.
Je kunt in principe zo lang doorspelen als je wil maar je zult nooit alles hebben en alles zijn gewoon omdat blizzard steeds nieuwe items en content blijft uitbrengen
Oud 15-03-2006, 15:11
Daboman
Daboman is offline
Zal eens kijken wat ik voor je kan betekenen.

1. Er zijn op het moment 3 server "centra". Eentje voor de spelers in China, eentje voor de spelers in Europa en eentje in Amerika. Je zou het kunnen zien als 3 losse spellen die naast elkaar bestaan. Als Europeaan kan je alleen maar op de Amerikaanse servers komen door de amerikaanse versie te kopen. In elk van die centra heb je een zooi servers. Ik geloof dat Europa er 175 heeft. Elke server runt een aparte spelwereld. Op 1 server zitten volgens mij ongeveer 10.000-15.000 spelers

2. Ja. Er zijn verschillende "factions" ofwel groepen. De night elves, maar ook bijvoorbeeld de argent dawn. Door undead aan te vallen krijg je reputatie bij de argent dawn en krijg je toegang tot betere beloningen naarmate je reputatie beter wordt. Je kunt ook juist de argent dawn members aanvallen. Hierdoor zal je reputatie zakken. Als je het maar vaak genoeg doen zullen ze je uiteindelijk gaan aanvallen. Maar er zijn maar weinig spelers die dit echt doen, omdat je er niets mee bereikt.

Ook kunnen de spelers de wereld veranderen. Laatst was er een enorme event. Men verzamelde spullen bij elkaar. Dat was om voor te bereiden op een oorlog. Zodra deze spullen bij elkaar waren ging er een poort open die toegang gaf tot nieuwe gebieden. Die poort is nu voorgoed open. De event was voor elke server apart. De ene server was eerder klaar met verzamelen dan de ander dus op de ene server ging de poort sneller open dan op de andere.

3. Gesprekken hebben is hier en daar mogelijk, maar hangt af van de NPC. Sommigen dienen idd als achtergrond. Anderen helpen je bij je quest. Maar het zijn geen huurlingen, zoals in diablo II, die de rest van het spel bij je blijven. Sommigen lopen rond, sommigen blijven op hun plek staan. Eigenlijk komen ze voor in elk type dat je opnoemt.

4. Je karakter wordt inderdaad opgeslagen server side. Mocht er iets gebeuren met je PC, dan kom je gewoon weer op de plek waar je gedwongen uitgelogd hebt. Als je op dat moment in gevecht bent, kan het wel betekenen dat als je weer inlogt je jezelf dood op de dichtstbijzijnde graveyard bevindt.

5. Ik ga ervanuit dat je bedoelt op hetzelfde karakter. Dan is het meestal karaktergebonden. Als je de quest dan gedaan hebt, kun je hem niet weer opnieuw doen. Maar er bestaan wel uitzonderingen, sommige quests kun je wel opnieuw doen. Maar je krijgt er dan meestal minder beloning voor. Verder, de items die je vindt, dat is onafhankelijk van wat andere spelers vinden. Je kunt het zien als een grabbelton. Je grabbelt erin en neemt je prijs en die prijs wordt er vervolgens weer in gegooid.

6. Je karakter groeit steeds door. Het spel is niet uit te spelen. Verder weet ik niet wat je bedoelt met non-blizzard, maar ik neem aan dat je bedoelt spelen op niet door blizzard gesteunde servers (prive-servers). De gevolgen hiervan zijn een permanente ban. Op de publieke servers is het voor zover ik weet niet goed mogelijk om te cheaten. Maar je mag wel user interface mods gebruiken. Daarmee kun je dus je user interface veranderen en dat is meestal legaal. Zodra je aan iets anders dan de user interface komt, is het illegaal.
Oud 15-03-2006, 15:31
Verwijderd
Citaat:
1) Is er bij WoW maar één spelwereld waarin alle spelers tegelijk rondlopen en is het ingedeeld in verschillende gebieden, wat betekent dat je computer bijvoorbeeld het gedrag van iedereen binnen een straal van zoveel meter in de gaten houdt? Of is er eerder sprake van verschillende spelwerelden die naast elkaar bestaan? (Een speler uit Amerika en één uit Australië die tegelijk spelen in dezelfde stad. Zien die elkaar, of zitten die op een andere server, zoals je bij Diablo II ‘US East’ en ‘Europe’ als servers hebt?)
Verschillende continenten (VS, Europa, Azie). De continenten zijn ook weer opgedeelt in servers. Een volle server heeft geloof ik rond de 6000 spelers (pin me hier niet op vast).

Citaat:
Nee, de wereld is vrij statisch. Outdoor NPCS respawnen altijd vrij snel, met uitzondering van Outdoor Raid Bosses die er een week over doen om te respawnen. Wel worden er constant nieuwe gebieden toegevoegd in content patches.

Citaat:
3) Is het voor de speler mogelijk om gesprekken te hebben met NPC's, of zijn die er alleen maar als questgivers en handelaars? Zijn er NPC's die geen functie hebben, maar als achtergrond of opvulling rondlopen? Lopen de NPC's eigenlijk rond, of blijven ze zoals bij Morrowind en Diablo II ongeveer op dezelfde plek staan? Kunnen NPC's ook gehuurd worden om mee te laten knokken aan jouw zijde?
Gesprekken nee, sommige NPCs 'vertellen' stukjes achtergrondverhaal (lore) maar veel doen ze niet. Rondlopen doen sommige NPCs wel, patroulleren etc. NPCs kunnen niet gehuurd worden, wel zijn er quests waar je een NPC moet begeleiden ergens te ontsnappen of iets dergelijks. In de laatste patch is er wel wat NPC interaction bijgekomen, met NPCs die met z'n allen mobs aanvallen etc.

Citaat:
Als je plotseling disconnect blijft je character 20 seconden in het spel (zonder dat je er controle over hebt). Als binnen die 20 seconden een player of mob je doodmaakt zul je inderdaad dood zijn als je weer inlogt. Anders is er niks aan het handje.

Citaat:
De meeste quests kun je als speler één keer doen, maar dan is het ook wel over. Andere spelers kunnen de quest natuurlijk ook één keer doen. Er zijn wel herhaalbare quests, dit is vaak om je reputation bij een bepaalde groep op te krikken. Ook zijn er een aantal quests die alleen voor een specifieke class of race beschikbaar is.

Citaat:
6) Is er eigenlijk een single player-deel aan het spel? Is het mogelijk om op alternatieve servers te spelen (non-Blizzard) en wat zijn de implicaties daarvan? Cheaters en hackers waarschijnlijk, maar ook mods en andere aanpassingen aan de spelwereld middels door users gemaakte patches? Is het spel eigenlijk ‘uit te spelen’, of is het simpelweg een alsmaar groeiende lijn waarin je karakter steeds sterker, toffer en mooier wordt?
Singleplayer is er niet echt. Natuurlijk kun je in je eentje op pad gaan maar dan ben je gauw uitgekeken. De makers van het spel dringen erg aan op het sociale aspect, het maken van groepen en guilds. Private servers bestaan, naar het schijnt, maar daar is de lol al gauw af als je 't mij vraagt, omdat daar weinig spelers zitten, geen nieuwe content komt, en iedereen met gehackte uber gear rondloopt en de balans (/uitdaging) weg is.

Ik verveel me dus vraag gerust meer
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 14:09
Verwijderd
Enorm bedankt allemaal. Ik heb veel van jullie informatie verwerkt in mijn tekst. De grove versie die ik nu heb zal ik pas zondag goed gaan aanpassen, dus het kan zijn dat ik tegen die tijd weer met nieuwe vragen komt. Volgende week woensdag zie ik mijn begeleider weer en zullen we onder andere deze tekst bespreken, dus ook dan kan ik misschien weer terugkomen met vragen. Tot die tijd; enorm bedankt!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:26
Verwijderd
Ff een klein vraagje aan de starter : In je profiel zie ik dat je literatuurwetenschappen doet, dan wel deed. Wat heeft WoW daar eigelijk mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:55
Verwijderd
Doet, en in feite heeft het er niet zo gek veel mee te maken.

Ik heb alleen een keer een tutorial over mediatheorie gevolgd en heb daarna besloten om dat ook te gebruiken in mijn scriptie.

Kort door de bocht gaat mijn scriptie over postmodernistische theorie, mediatheorie en de raakvlakken tussen die twee. Eerst doe ik een hoofdstuk over verschillende denkers binnen die twee stromingen, om duidelijk te maken waar ik mee werk en hoe ik ze wil gebruiken.

Daarna besteed ik een hoofdstuk aan literatuur (William Gibsons Cyberpunk-romans om precies te zijn), die ik wil laten functioneren als een raakvlak tussen die twee stromingen. Door de theorieën uit het eerste hoofdstuk hier te gebruiken als uitgangspunt, kan ik ze middels de boeken waarop ik ze loslaat met elkaar in contact brengen en er aanpassingen in voorstellen. De meeste postmodernistische theoretici uit het eerste hoofdstuk voorspelden namelijk allerlei veranderingen met de komst van massamedia (televisie en radio sinds grofweg de jaren vijftig), maar later bleek dat allemaal wel mee te vallen. Met behulp van de mediatheoretici kan ik uitleggen hoe dat komt en waarom de komst van digitale media (computer en internet) mogelijk wél de voorspelde impact kan hebben. Ik besluit dit hoofdstuk met het idee dat er een zekere strijd bestaat tussen massamedia en digitale media.

In het laatste hoofdstuk wil ik laten zien dat deze strijd vrijwel zeker in het voordeel van de digitale media beslecht gaat worden en als analyseobject om dat aan te tonen, gebruik ik (online) spellen. Naar mijn idee putten juist (online) computerspellen uit de mogelijkheden die digitale media kunnen bieden, ten opzichte van massamedia. Ik heb me vooral gericht op één genre; de RPG, om het duidelijk te houden. Ik koos naast World of Warcraft voor Morrowind (wegens enorme wereld, vrije ontdekking en uitgebreide mythologie), Diablo II (omdat ik het een tof spel vind en goed als introductie van online RPG-gaming), Neverwinter Nights (wegens de aangemoedigde mogelijkheid om zelf modules te maken en de mogelijkheid van persistant worlds). World of Warcraft koos ik omdat het de meest populaire MMORPG van dit moment is.

Aan het einde van mijn scriptie probeer ik alles weer bij elkaar te brengen, hoop ik dat ik mediatheorie en postmodernistische theorie genoeg met elkaar in contact heb gebracht om iets zinnigs te kunnen zeggen over de positie van de postmodernistische mens in de komende digitale mediawereld.

Misschien helpt het als ik erbij zeg dat literatuurwetenschap eerder een mix is van sociologie, psychologie, filosofie en nog een aantal andere stromingen, met literatuur, of 'tekst' als basis, dan een opleiding waarbij je boeken leest en dan probeert te ontdekken wat het 'motief' of het 'thema' is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 18:49
Verwijderd
Ah, kijk nu snap ik wat de achtergrond hiervan is Moet zeggen dat het volgens mij een vrij originele benadering is ook
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 22:50
bam
bam is offline
Citaat:
Morridin schreef op 16-03-2006 @ 19:49 :
Ah, kijk nu snap ik wat de achtergrond hiervan is Moet zeggen dat het volgens mij een vrij originele benadering is ook
Indeed
Reageren

Regels voor berichten