Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2006, 16:49
Verwijderd
Ik heb 3 weken geleden via internet een mobiele telefoon + home cinema installatie aangeschaft. In de advertentie stond bij specificaties van de home cinema installatie een geluidsinstallatie afgebeeld en een televisie. Nu bij de levering van de installatie bleek dat het alleen om de geluidsinstallatie ging. Ik heb vervolgens gelijk contact opgenomen en gevraagd wanneer de televisie wordt geleverd, daarbij kreeg ik de reactie dat die er niet bijhoorde en dat dat ook in het contract stond. Daar staat alleen home cinema set, maar in de specificatie daarvan was dus ook een televisie gemeldt.
Na dit gemeldt te hebben kreeg ik te horen, dat ze dit voor het gemak hebben gedaan omdat ze soms ook beide aanbieden en soms alleen de televisie. Dit kon is dus niet weten en daarom wil ik de overeenkomst ontbinden. Ze zeggen alleen dat dat niet meer mogelijk is omdat de provider mijn abo niet wil stopzetten. Maar dat is nog geen eens ingegaan en ik moest gister nog mijn gegevens voor nummerbehoud doorsturen.

Dit is toch een koop op afstand en dan mag ik er toch gewoon onderuit als blijkt dat de informatie die zij mij voorspiegelde niet correct blijkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2006, 16:59
Verwijderd
Niet als in het contract of de algemene voorwaarden stond dat die tv er niet bijhoorde lijkt me
Met citaat reageren
Verwijderd
Dat is wel een koop op afstand, ja. Je hoeft je trouwens niet eens te bekommeren om de vraag waarom een ontbinding hier op zijn plaats is. Kenmerk van de koop op afstand is dat je er vanaf kunt zonder opgaaf van redenen; er hoeft dus ook geen toetsing plaats te vinden of de tekortkoming in de nakoming de ontbinding wel rechtvaardigt, zoals bij 'gewone' ontbinding.

Typisch slap lulverhaal weer trouwens. 'Dat hebben we gedaan omdat dat makkelijker is.' Dat interesseert de klant geen flikker, die wil weten wat hij krijgt als hij betaalt en natuurlijk, dat kun je weten, gaat hij daarbij af op de afbeeldingen. Bovendien staat hier kennelijk ook nog eens in het schriftelijk gedeelte van de overeenkomst dat het om een televisie gaat. Daar zitten ze gewoon hartstikke aan vast, dat zij zo lui zijn om niet twee verschillende model-overeenkomsten op te stellen is hun probleem, niet het jouwe. En dat die provider tegen hen moeilijk gaat doen is al helemaal niet jouw probleem. Gewoon voet bij stuk houden.

Het kan op zich zo zijn dat ze de mogelijkheid om binnen zeven dagen te ontbinden hebben uitgesloten, maar dat wordt dan al snel aangemerkt als onredelijk bezwarend beding. Dan moet je de bal iets anders spelen.
Met citaat reageren
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wanneer is-ie precies geleverd ?
en heb je misschien ff linkje of kopie van de advertentie ?

ow, tip : stuur zsm een aangetekende brief, dat je bezwaar maakt en de koop wenst te ontbinden. er staat namelijk een termijn voor - een van de rechtenstudenten weet dat vast beter, maar ik dacht een week na aankoop - en dan heb je bewijs dat je binnen die termijn aangegeven hebt er toch vanaf te zien.

in principe hoef je daar uberhaupt geen reden voor te hebben; koop of afstand is, mits je op tijd bent, wettelijk vrij simpel te ontbinden, zonder argumentatie van de koper. (maar of dit ook nog na levering geld, weet ik niet zeker. Er zijn wel regels over het afwijken van een advertentie oid van de geleverde producten - dat mag sowieso niet.)
Oud 25-01-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2006 @ 17:59 :
Dat is wel een koop op afstand, ja. Je hoeft je trouwens niet eens te bekommeren om de vraag waarom een ontbinding hier op zijn plaats is. Kenmerk van de koop op afstand is dat je er vanaf kunt zonder opgaaf van redenen; er hoeft dus ook geen toetsing plaats te vinden of de tekortkoming in de nakoming de ontbinding wel rechtvaardigt, zoals bij 'gewone' ontbinding.

Typisch slap lulverhaal weer trouwens. 'Dat hebben we gedaan omdat dat makkelijker is.' Dat interesseert de klant geen flikker, die wil weten wat hij krijgt als hij betaalt en natuurlijk, dat kun je weten, gaat hij daarbij af op de afbeeldingen. Bovendien staat hier kennelijk ook nog eens in het schriftelijk gedeelte van de overeenkomst dat het om een televisie gaat. Daar zitten ze gewoon hartstikke aan vast, dat zij zo lui zijn om niet twee verschillende model-overeenkomsten op te stellen is hun probleem, niet het jouwe. En dat die provider tegen hen moeilijk gaat doen is al helemaal niet jouw probleem. Gewoon voet bij stuk houden.

Nee de televisie stond niet explicitiet vermeldt, maar er stond wel home cinema set vermeldt. En op de site bij specificaties stond dan een home cinema set en een televisie.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:09
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-01-2006 @ 17:59 :
wanneer is-ie precies geleverd ?
en heb je misschien ff linkje of kopie van de advertentie ?
De advertentie is plotseling verwijderd, terwijl hij eerst tot 31-1 zou gelden.
Het is gister aan het einde van de middag geleverd.
Citaat:
ow, tip : stuur zsm een aangetekende brief, dat je bezwaar maakt en de koop wenst te ontbinden. er staat namelijk een termijn voor - een van de rechtenstudenten weet dat vast beter, maar ik dacht een week na aankoop - en dan heb je bewijs dat je binnen die termijn aangegeven hebt er toch vanaf te zien.
Volgens mij ben ik zelfs beschermd en hoef ik niet eens aangetekend te versturen. IIG ze hebben al teruggemaild op mijn opmerking dat ik de koop ontbindt.
Citaat:
in principe hoef je daar uberhaupt geen reden voor te hebben; koop of afstand is, mits je op tijd bent, wettelijk vrij simpel te ontbinden, zonder argumentatie van de koper. (maar of dit ook nog na levering geld, weet ik niet zeker. Er zijn wel regels over het afwijken van een advertentie oid van de geleverde producten - dat mag sowieso niet.)
Na levering geldt het ook weet ik. Je moet namelijk ook in staat zijn het product te toetsen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:10
Verwijderd
Zoals ik zei, koop op afstand kan ook ontbonden worden zonder opgaaf van redenen binnen zeven dagen. Dat staat in het eerste lid van artikel 7:46d. Het maakt dus niet uit hoe duidelijk het was dat je die televisie wel of niet kreeg. De enige mogelijkheid die de verkoper heeft zich daartegen te verweren is het uitsluiten van de mogelijkheid van ontbinding ex art. 46d, maar dat moet dan wel op expliciete en ondubbelzinnige wijze tijdig vooraf worden gemeld; uitsluiting van de mogelijkheid van ontbinding zonder opgaaf van redenen via de algemene voorwaarden werkt hier dus niet.

Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2006 @ 18:10 :
Zoals ik zei, koop op afstand kan ook ontbonden worden zonder opgaaf van redenen binnen zeven dagen. Dat staat in het eerste lid van artikel 7:46d. Het maakt dus niet uit hoe duidelijk het was dat je die televisie wel of niet kreeg. De enige mogelijkheid die de verkoper heeft zich daartegen te verweren is het uitsluiten van de mogelijkheid van ontbinding ex art. 46d, maar dat moet dan wel op dezelfde expliciete en ondubbelzinnige wijze tijdig vooraf worden gemeld; uitsluiting van de mogelijkheid van ontbinding zonder opgaaf van redenen via de algemene voorwaarden werkt hier dus niet.
Ok
Maar dat geldt dus ook voor een abo voor een mobiele telefoon?

Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 17:19.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:16
Verwijderd
Ik had de boel nog even wat verduidelijkt maar je quote de hele post

Nu je het zegt trouwens, consumentenovereenkomsten en koop op afstand hangen wel aan elkaar van het begrip 'zaak' (als in een roerende zaak). Dat is een gsm-abonnement niet, dat is een zgn. overeenkomst op afstand tot het verstrekken van diensten (service providing). Maar het overgrote deel van de afdeling inzake de koop op afstand (van roerende zaken dus) geldt ook voor de overeenkomst op afstand tot het verstrekken van diensten, dus dat maakt verder niet uit.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2006 @ 18:10 :
Zoals ik zei, koop op afstand kan ook ontbonden worden zonder opgaaf van redenen binnen zeven dagen. Dat staat in het eerste lid van artikel 7:46d. Het maakt dus niet uit hoe duidelijk het was dat je die televisie wel of niet kreeg. De enige mogelijkheid die de verkoper heeft zich daartegen te verweren is het uitsluiten van de mogelijkheid van ontbinding ex art. 46d, maar dat moet dan wel op expliciete en ondubbelzinnige wijze tijdig vooraf worden gemeld; uitsluiting van de mogelijkheid van ontbinding zonder opgaaf van redenen via de algemene voorwaarden werkt hier dus niet.
Dus als het niet in de overeenkomst staat mogen ze zich er niet meer op herroepen?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-01-2006 @ 18:16 :
Nu je het zegt trouwens, consumentenovereenkomsten en koop op afstand hangen wel aan elkaar van het begrip 'zaak' (als in een roerende zaak). Dat is een gsm-abonnement niet, dat is een zgn. overeenkomst op afstand tot het verstrekken van diensten (service providing). Maar het overgrote deel van de afdeling inzake de koop op afstand (van roerende zaken dus) geldt ook voor de overeenkomst op afstand tot het verstrekken van diensten, dus dat maakt verder niet uit.
Ik heb dat voor ons eigen bedrijf ook eens helemaal uitgezocht en je kunt als verkoper alleen onder de wet koop op afstand uit als het gaat om voor de verkoper onherroepbare handelingen, zoals maatwerk en persoonsgebonden aanvragen. Met de aantekening dat in de koopovereenkomst of eventueel algemene voorwaarden vermeld moet worden dat de wet koop op afstand niet toepasbaar is. Dit komt voor de verkoper echter heel nauw. Als de verkoper een opgaaf van redenen geeft die geheel of zelfs gedeeltelijk ongeldig is (ook al heeft dat ongeldige deel geen betrekking op de door jou gesloten overeenkomst), is de wet koop op afstand door de klant gewoon toepasbaar.
Oud 25-01-2006, 18:50
martijn1985
martijn1985 is offline
Kun je het hier niet ook gooien (naast de hele regeling voor koop op afstand) op het punt dat de verwachtingen van de klant niet zijn nagekomen? Er is bij vermeld (nouja..min of meer) dat er een tv geleverd zou worden, en dat is niet gebeurd. Kan TS niet alleen op die grond al de koop ontbinden?
Oud 25-01-2006, 19:21
Go
Go is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 25-01-2006 @ 19:50 :
Kun je het hier niet ook gooien (naast de hele regeling voor koop op afstand) op het punt dat de verwachtingen van de klant niet zijn nagekomen? Er is bij vermeld (nouja..min of meer) dat er een tv geleverd zou worden, en dat is niet gebeurd. Kan TS niet alleen op die grond al de koop ontbinden?
Maak het je niet onnodig moeilijk . Over de vraag of er sprake is van misleiding kunnen de meningen verschillen, of het werkelijk koop op afstand niet (nou ja, zoals nare zei schijnt er een clausule in de koopovereenkomst te kunnen staan die de regels van koop op afstand te niet doen), lijkt mij daarentegen vrij objectief vast te stellen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-01-2006 @ 18:42 :
Ik heb dat voor ons eigen bedrijf ook eens helemaal uitgezocht en je kunt als verkoper alleen onder de wet koop op afstand uit als het gaat om voor de verkoper onherroepbare handelingen, zoals maatwerk en persoonsgebonden aanvragen. Met de aantekening dat in de koopovereenkomst of eventueel algemene voorwaarden vermeld moet worden dat de wet koop op afstand niet toepasbaar is. Dit komt voor de verkoper echter heel nauw. Als de verkoper een opgaaf van redenen geeft die geheel of zelfs gedeeltelijk ongeldig is (ook al heeft dat ongeldige deel geen betrekking op de door jou gesloten overeenkomst), is de wet koop op afstand door de klant gewoon toepasbaar.
Ja, zodra het gaat om zaken of diensten die 'taylor made' zijn, op specificatie van de klant, dan kan die klant zich natuurlijk niet stellen op het standpunt dat hij kan ontbinden. Ook voor een aantal bijzondere klassen zaken geldt geen ontbindingsrecht, zoals zaken waarvan de waarde aan sterke prijsschommelingen onderhevig is, bederfelijke waar, kranten en tijdschriften e.d. Dat is ook logisch.

De titel over overeenkomst op afstand stelt ook dat het ontbindingsrecht van 46d lid 1 alleen opzij kan worden gezet indien de verkoper dat 'tijdig vooraf' kenbaar heeft gemaakt. Dat kan via algemene voorwaarden, maar het lijkt me dat die dan vooraf aan de potentiële koper moeten zijn overgelegd. Het loopt dan het risico als onredelijk bezwarend beding buiten toepassing te blijven

Als het gaat om een 'gewone' overeenkomst op afstand, zo eentje waarbij je pas in de bevestigingsmail een link naar de AV krijgt zeg maar, dan kan daar nog duizend keer instaan dat ze het recht van 46d lid 1 buiten werking willen stellen, maar dat sorteert never nooit effect. Mijn inschatting is dat je hier gewoon van afkunt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:36
T_ID
T_ID is offline
En zelfs als het buiten een week valt. Stond er zwart op wit in de specificatie dat er een tv bij hoorde en kreeg je die niet, dan hebben ze zich niet gehouden aan 'het contract', iets dat dan weer grond voor ontbinding van de koop is.

Mind you, als het in de catalogus op de foto staat inclusief tv en je krijgt geen tv dan kan je daar dan weer geen aansprak op maken.

Maar stond het er, dan is het een uitgemaakte zaak natuurlijk.
Oud 25-01-2006, 20:46
Verwijderd
Als ik klikte op specificatie dan kreeg ik dit scherm:
http://www.studentmobiel.nl/vodafone/daewoo.htm
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:47
Verwijderd
Zo zwart-wit zal het wel niet liggen. Je komt dan in een heel rottig grijs gebied waarin je moet gaan bepalen wat je op grond van die gegevens mag verwachten en dat is nauwelijks aan te tonen. Als je een zeker ontbindingsrecht hebt zoals bij een overeenkomst op afstand, dan sta je sterk. Moet je gaan aantonen dat de zaak of de dienst niet was wat je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan ben je veel verder van huis.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:18
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 25-01-2006 @ 21:46 :
Ik heb wel het idee dat je dan inderdaad redelijkerwijs mocht verwachten dat je een TV erbij zou krijgen. Zelfs als in de koopovereenkomst anders vermeld stond, kan dit gewoon gelden als misleiding.
Oud 25-01-2006, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 25-01-2006 @ 21:46 :
Daar staan duidelijk twee productcodes met twee lijsten specificaties, de twee foto's staan apart van elkaar, op basis hiervan het gooien op misleiding is een zaak die zwak zal staan.

Ik was uitgegaan van één foto en één beschrijving, maar wat daar staat is al veel makkelijker uit elkaar te houden.
Oud 25-01-2006, 22:25
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2006 @ 23:16 :
Daar staan duidelijk twee productcodes met twee lijsten specificaties, de twee foto's staan apart van elkaar, op basis hiervan het gooien op misleiding is een zaak die zwak zal staan.

Een televisie heeft nu eenmaal een andere productcode dan een home theatre set, het geeft alleen aan welke typen het zijn. Als er een link is home cinema set specificaties en ik klik daarop en ik krijg dit te zien, doe dan alleen de theatre set.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 22:31
Gimme more beer
Dan nog lijkt het me dat hier gewoon beroep kan worden gedaan op de wet koop op afstand
Oud 26-03-2006, 17:42
Verwijderd
Het is inmiddels gelukt. Ik heb alleen nog 1 vraagje.

De koop is ontbonden, echter T-mobile meent dat ze nog abonnementskosten van mij te goed hebben. Ik heb echter geen gebruik gemaakt van de telefoon of simkaart en eveneens heb ik gelijk aangegeven dat ik de koop wilde ontbinden. Omdat ik toen op een reactie van hun moest wachten heb ik de telefoon 2 weken in m'n bezit gehad (in het doosje), waarna ik heb gelijk heb opgestuurd toen zij dat vroegen. Moet ik de abonnementskosten betalen?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 22:13
Gimme more beer
Nee, natuurlijk niet. Wet koop op afstand betekent gewoon een volledige vergoeding van het aankoopbedrag, behalve als er specifieke handelingen zijn verricht die niet terug te draaien zijn die neerkomen op maatwerk e.d. Dat is hier niet aan de orde en ook dan zouden slechts die kosten eventueel op jou te verhalen zijn en niet de abonnementskosten voor een periode waar ze nota bene zelf voor verantwoordelijk zijn. De overeenkomst die hier ontbonden wordt is dat abonnement, dus daar hoeft dan ook niet voor betaald te worden.
Oud 27-03-2006, 06:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wat gezegd wordt, je bent ze geen cent schuldig.
Reageren

Regels voor berichten