Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2006, 17:08
MYSTIC
MYSTIC is offline
Op vele website's wordt Da Vinci een architect genoemd.

Ik heb hierover ook een leuke discussie gehad met mijn lerares.

Maar weet iemand ook een gebouw of iets dat Da Vinci ook maar als 'architect' ontworpen heeft?

Thnx
Oud 07-02-2006, 13:50
MYSTIC
MYSTIC is offline
help!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 10:55
Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

Er zijn geloof ik niet gebouwen van hem, wel heeft hij bepaalde gebouwen ontworpen:
"Daar besteedde hij vele jaren aan het ontwerpen van een monumentaal, acht meter hoog bronzen ruiterbeeld ter ere van de vroegere vorst Franscesco Sforza[2]. Ook dit project werd nooit gerealiseerd, maar dan als gevolg van de oorlog met Frankrijk."
Oud 04-03-2006, 18:48
Pandora
Pandora is offline
Ik kan me in ieder geval herinneren dat in mijn kunstgeschiedenisboek een schets van hem staat dat een project is voor een kerk. Hij hield zich in zekere mate dus ook bezig met bouwkunde.
Oud 20-03-2006, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Shadyboy-Ray schreef op 09-02-2006 @ 11:55 :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

Er zijn geloof ik niet gebouwen van hem, wel heeft hij bepaalde gebouwen ontworpen:
"Daar besteedde hij vele jaren aan het ontwerpen van een monumentaal, acht meter hoog bronzen ruiterbeeld ter ere van de vroegere vorst Franscesco Sforza[2]. Ook dit project werd nooit gerealiseerd, maar dan als gevolg van de oorlog met Frankrijk."
Dat ben je een beeldhouwer, geen architect

Verder heeft Leonardo da Vinci zich bezig gehouden met het tekenen van kerkplattegronden met geometrische figuren als uitgangspunt, meen ik mijn van de middelbare school te herinneren. Hij wordt wel vaak genoemd als architect aan het hof van diverse mensen maar er zijn geen directe bouwwerken van hem bekend.

Kijk bijv maar eens op deze site http://classes.yale.edu/fractals/Pan...i/daVinci.html

Laatst gewijzigd op 20-03-2006 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 00:27
Pandora
Pandora is offline
"Contemporary sources show that Leonardo was esteemed as an architect. He seems, however, to have been less concerned with actual building than with problems of structure and design. (...) the many architectural projects in his drawings were intended to remain on paper. Yet these sketches have great historical importance."
Reageren

Regels voor berichten