Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2006, 21:16
naamloozzz
naamloozzz is offline
Hallo beste leden,

Ik wilde graag jullie meningen horen over de volgende punten:
(antwoorden op de volgende vragen)

- wat zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt als de Islamitische vrouw de markt toetreed?
- wat zijn de gevolgen voor de Islamitische vrouw wanneer ze de arbeidsmarkt toetreed?

Ik hoop dat ik volledige teksten krijg (dus niet kort, liever uitgebreid)

Mvg, naamloozzz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2006, 22:01
Verwijderd
Dat wij je huiswerk moeten maken tot daar aan toe, maar stel je vragen dan tenminste grammaticaal correct.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 23:34
naamloozzz
naamloozzz is offline
Pardon? huiswerk???

ten eerste, ik vroeg slechts jullie mening? je hoeft niet te reageren als je niets nuttigs te melden hebt.

ten tweede, ik zou inderdaad de behaalde informatie misschien gebruiken, maar aangezien niemand reageert en of serieus kan reageren, houd het hierbij op.

agh... iedereen maakt wel eens fouten..
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 00:15
Vice
Vice is offline
Vertel eerst maar wat jouw eigen mening is.
Oud 18-04-2006, 01:35
naamloozzz
naamloozzz is offline
Onlangs alle pogingen tot stereotypering en uitsluiting komen er in Nederland steeds meer gesluierde moslima’s die volop meedraaien in de samenleving. Met moet eraan wennen dat het hierbij gaat om een “individuele keuze”. De hoofddoek is voor veel meisjes een vorm van vrijheid. Door studie en ambitie stellen ze hun eigen toekomst veilig. Economische zelfstandigheid zorgt ervoor dat deze jonge meisjes later hun eigen keuzes kunnen maken. In plaats van hen beperkingen op te leggen, zouden deze jonge vrouwen juist moeten worden aangemoedigd.

Vrouwen kunnen zich vrijer maken en meedoen met de samenleving als ze meer islamitische vrouwen tegen zullen komen in de samenleving. Als de islamitische vrouwen plaats kunnen krijgen in de markt en binnen de samenleving, zal er ook geen obstakel zijn voor de emancipatie.

(laatste punt kunnen jullie wel vergeten, ze zijn ongeveer het zelfde)

wie o wie heeft meerdere aspecten toe te voegen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 08:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Het gezin zal bij een werkende vader en moeder weinig voorstellen en de kinderen zullen verwaarloosd worden.

Parttime werk is nog wat voor te zeggen, maar 2 fulltime-werkende ouders keur ik af.

Verder vind ik het argument dat werkende vrouwen onafhankelijker zullen zijn niet sterk. Als de man van een werkende vrouw een klootzak is, pakt hij het geld dat de vrouw verdient wel af. Als hij geen klootzak is, is er sowieso geen behoefte aan extra onafhankelijkheid.

Bij ons thuis is het zo dat mijn vader werkt, en mijn moeder niet (althans voor geld). Maar de centrale bank binnen het gezin is mijn moeder. Mijn vader - die voor het geld heeft gezweet - moet soms allerlei kapriolen uithalen om wat geld los te peuteren van de gierige doch ook rechtvaardige bank. M.a.w. ligt het er maar net aan hoe autoritair/machtsgeil de man is.

De gevolgen voor de economie lijken me positief, daar de steun voor emancipatie in het Westen is voortgekomen uit economische belangen.

Het is ook zo dat als je in een land meer vraag naar werknemers hebt dan werkzoekenden, de bedrijfsleider de lonen omhoog zal moeten gooien om toch een werknemer aan te trekken, wat tot hoge productkosten leidt, en daarmee een slechte concurreerpositie tov het buitenland. De inbreng van extra werkkrachten, zoals Islamitische vrouwen, houdt die ontwikkeling tegen. Maar ik weet niet hoe zwaar dit probleem weegt en daarnaast nog nadelige effecten heeft.

Laatst gewijzigd op 18-04-2006 om 08:20.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 08:59
inanasecret
inanasecret is offline
hallo

-je vreog wat de gevolgen zijn voor de arbeidsmarkt als de islamitische vrouw toetreedt daarin, volgens mij bedoel je dan hoofddoekdragende islamitische vrouwen. Daar wordt inderdaad veel naar gediscuseert. Die vrouwen zie je in het dagelijksleven toch ook vaak. ze horen ergens bij. Dus het zal in het ebgin misschien wat raar en onbetrouwd lijken om die vrouwen aan te nemen, maar de mensen zullen eraan moeten wennen, omdat ze toch ook vaak die vrouwen tegnkomen in het dagelijks leven.

-Ik denk dat de islamitische vrouwen zich nogal moet aanpassen aan de werksfier en andere werkbetreffende zaken. maar ik zou het dan heel goed vinden, dat ze zoveel mogelijk met de samenleving omgaan en zo voorkomen ze misverstanden over de vrouwenpositie in de islam. dat wordt vaak ander afgeschilderd. dus die vrouwen willen laten zien dat ze gelijk zijn aan de mannen.

ik hoop dat dit genoeg beantwoordt is!(het beste is om die vragen dus rechtstreeks ook met die betreffende vrouwen vragen bij de tweede punt)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 12:39
T_ID
T_ID is offline
De gevolgen van de arbeidsmarkt zijn simpel: Arbeidsaanbod +1.

De gevolgen voor een islamitische vrouw die toetreed tot de arbeidsmarkt zijn zo verschillend dat er weinig zinnigs over te zeggen is. Erg afhankelijk van de persoon.

edit: overigens nog een leuke link over een dosis doodnormaal aanpassingsvermogen dat de markt van ieder mens eist
http://www.nu.nl/news.jsp?n=714764&c=12&rss

Laatst gewijzigd op 18-04-2006 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 20:01
Verwijderd
Dit

lijkt me

nou echt wat

voor deze fora's

Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 21:51
naamloozzz
naamloozzz is offline
agh nala, waarom kan er hier niet gediscuseerd worden over dit onderwerp? ik bedoel multiculturele samenleving, het is toch altijd beter als we van elkaar wat weten. Ben een tegenstander voor groeperingen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 17:20
Verwijderd
Omdat ik denk dat je dat soort vragen beter kan stellen aan islamitische vrouwen. Ik kan wel een beetje gaan lopen speculeren, maar ja, ik ben geen islamitische vrouw. Wil je goed antwoord hebben, kan je het beter vragen aan de mensen die er direct mee te maken krijgen lijkt me zo. Simpel.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-04-2006 @ 13:39 :
edit: overigens nog een leuke link over een dosis doodnormaal aanpassingsvermogen dat de markt van ieder mens eist
http://www.nu.nl/news.jsp?n=714764&c=12&rss
Volledig terecht overigens. Welkom in Nederland, maar wees aub wel een beetje sociaal. Ik wil ook graag zien tegen wie ik praat.

btw, vraagje: Is het niet zo dat in Turkije op veel scholen hoofddoekjes verboden zijn?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 22:54
Verwijderd
Islamtische vrouwen voldoen vaak niet aan de eisen zoals kennis de Nederlandse taal en als ze dat hebben dan verraadt het accent de afkomst vaak. Echter is discriminatie niet de hoofdzaak want de Islamtische vrouw komt minder snel aan de bak dan een autochone vrouw omdat ze minder connecties heeft om aan een baan te komen, (volgens nova dan. )
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 23:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 19-04-2006 @ 23:04 :
btw, vraagje: Is het niet zo dat in Turkije op veel scholen hoofddoekjes verboden zijn?
Alle scholen zelfs.
Oud 20-04-2006, 00:00
naamloozzz
naamloozzz is offline
Helaas verbied turkije de hoofdoekjes, dit is puur uit politieke redenen... dat is weer een andere lang verhaal.

Ik neem aan dat we het nu over Nederland hebben, Nederland is een multiculturele samenleving, democratisch ingesteld

Er zijn heelveel meiden die goed gescholierd zijn, uitstekende taal beheersing hebben, maar alsnog 1 drempel hebben
"de hoofddoek"

Het is een feit dat veel bedrijven bewust of onbewust de hoofdoek dragende moslima's afkeuren...

Waarom gebeurt dit? is een hoofdoekdragende moslima een bedreiging? wat doet ze anders of verkeerd dan andere mensen? waarom nou zo'n onderscheid???
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 08:30
Verwijderd
Citaat:
naamloozzz schreef op 20-04-2006 @ 01:00 :
Er zijn heelveel meiden die goed gescholierd zijn, uitstekende taal beheersing hebben, maar alsnog 1 drempel hebben
"de hoofddoek"

Het is een feit dat veel bedrijven bewust of onbewust de hoofdoek dragende moslima's afkeuren...

Waarom gebeurt dit? is een hoofdoekdragende moslima een bedreiging? wat doet ze anders of verkeerd dan andere mensen? waarom nou zo'n onderscheid???
Zelf heb ik niet eens zo'n bezwaar tegen de hoofddoek, maar wel, zoals in het artikel, de burka.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze zichzelf zo heel duidelijk onderscheiden met die hoofddoek, denk ik. Al ben je moslima, zonder hoofddoek kom je toch een stuk Nederlandser over, denk ik. Ik denk dat veel Nederlanders gewoon niet echt begrijpen waarom je per se een hoofddoek op moet hebben (net zoals de meesten niet snappen waarom sommige christenen per se vinden dat hun vrouwen een rok aan moet en lang haar en geen make-up). Ik kan me voorstellen dat je, als eigenaar van een bedrijf, toch een redelijk homogene groep mensen bij elkaar wilt zetten, en daarom dus toch minder snel iemand met hoofddoek aanneemt.

Aan de andere kant kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat mijn ouders iemand niet zouden aannemen omdat ze een hoofddoek heeft... maar wél als ze niet goed in de groep zou passen, en ik kan me voorstellen dat je door zo'n hoofddoekje toch sneller het idee hebt dat dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 12:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Afwijkend is meer het toverwoord. Not to mention dat psychologische redenen rond de communicatie bij meer verhullende sluiers een rol spelen.

Als ik met paarse dreadlocks en een gescheurde broek aan kom zetten ben ik ook niet bedreigend. Ik ben nog steeds dezelfde persoon.

Toch krijg ik dan nergens een baan..

Overigens is de bewering dat Nederland een vrije samenleving is een drogreden. Er is hier een recht om je religie te uiten, maar er bestaat niet zoiets als een recht om die religie ten koste van alles en iedereen te uiten.

Vandaar dus dat bijvoorbeeld sluiers in de rechtbank verboden zijn en dat ondanks de verschrikkelijk gekleurde oordelen van de commissie gelijke behandeling (die gelukkig niet juridisch bindend zijn) het nog steeds toegestaan is als werkgever kledingcodes in te stellen zolang ze niet te ver gaan.

Een ander voorbeeld is mensen geen hand geven. Een Almeerse wethoudster werd bij een Islamitische school geschoffeerd 'omdat dat moest van het geloof'. Ze is volkomen in het gelijk gesteld en bij mijn beste informatie heeft de school moeten kruipen om alsnog aan hun subsidie te komen.

Zelf heb ik toen ik nog bijkluste bij de woningcorporatie er ook eens een Islamiet uit laten gooien die weigerde een bijzitter bij een gesprek een hand te geven. Dat heeft er weinig mee te maken dat ik mensen met een geloofsuiting niet accepteer, maar alles met het feit dat ik het niet accepteer dat ik of mensen om me heen geschoffeerd worden.

Uiteraard is de man vrij om dat te weigeren. Dat hij zichzelf daarmee onmogelijk maakte en dus zijn huis uit moest is dan een gevolg waar hij bewust voor kiest.

Datzelfde geld op de arbeidsmarkt; je hoeft je niet aan te passen.

Tja... Dat je dan nooit een baan krijgt is daar een logisch gevolg van. Voor mijn part mogen ze dat voorstel van Aboutaleb dat uitkeringen dan moeten worden stopgezet ook invoeren. In de huidige regelgeving is het immers al mogelijk om mensen die niet actief solliciteren of dat frustreren al te korten, dat mensen die ten koste van alles een burqa willen dragen hun sollicitaties onmogelijk maken vereist verder ook geen betoog dunkt me.
Oud 20-04-2006, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 20-04-2006 @ 10:21 :
Al ben je moslima, zonder hoofddoek kom je toch een stuk Nederlandser over, denk ik.
En hoe zit het dan met de Nederlandse moslima's?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 21:03
naamloozzz
naamloozzz is offline
[QUOTE]T_ID schreef op 20-04-2006 @ 13:19 :
[B]Afwijkend is meer het toverwoord. Not to mention dat psychologische redenen rond de communicatie bij meer verhullende sluiers een rol spelen.

Als ik met paarse dreadlocks en een gescheurde broek aan kom zetten ben ik ook niet bedreigend. Ik ben nog steeds dezelfde persoon.

Toch krijg ik dan nergens een baan..

Overigens is de bewering dat Nederland een vrije samenleving is een drogreden. Er is hier een recht om je religie te uiten, maar er bestaat niet zoiets als een recht om die religie ten koste van alles en iedereen te uiten.
wil je dit beter formuleren T_ID?

Zoals de wet luidt; [art 1.Grondwet]

“Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 21:08
Verwijderd
Achja, de hoofddoek. Zelf heb ik er geen problemen mee, maar het is nu eenmaal bekend dat de gemiddelde persoon dom en bekrompen is. Werkgevers vormen daarop geen uitzondering, dus moslima's moeten niet zeuren als ze geen baan krijgen omdat ze zo nodig van hun fictieve god een vaatdoek moeten dragen. Je moet ook pragmatisch zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 21:13
T_ID
T_ID is offline
[QUOTE]naamloozzz schreef op 20-04-2006 @ 22:03 :
[B]
Citaat:
T_ID schreef op 20-04-2006 @ 13:19 :
Zoals de wet luidt; [art 1.Grondwet]
Dat is dus exactb wat ik bedoel. Er staat daar geen "Allen die zich in Nederland bevinden, mogen ten koste van alles en iedereen hun persoonlijke denkbeelden publiekelijk uiten."

Bovendien ga je eraan voorbij dat de werkelijkheid anders ligt dan de rooskleurige voorstelling van de theorie.

Als iemand in een burqa soliciteerd neem ik die niet aan, punt. Waarom? Niet omdat ik een hekel heb aan moslims, maar omdat zo iemand letterlijk in geen enkele baan past waar je ook maar het minste beetje sociaal contact moet hebben.

Iemand die dus solliciteerd met een burqa aan maakt zichzelf dus onmogelijk. Dat is iets dat best gezegd mag worden.
Oud 20-04-2006, 21:16
naamloozzz
naamloozzz is offline
ja maar t_id ik heb het over hoofddoek (ik ga zo echt wel plaatjes plaatsen, misschien hebben jullie dan wel een idee hoe een hoofddoek eruit ziet)

ik begrijp het ook wel als een vrouw naar mij komt met een doek over de mond dat het best wel moeilijk gaat worden om te communiceren. Ik zou het zelf ook niet fijn vindenn, en in de Islam hoef je je gezicht niet eens te dekken?
So what is the point?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 21:18
T_ID
T_ID is offline
Bij mijn weten heb ik het nergens over een hoofddoek gehad.. Waarom haal je dat er opeens bij? Ik heb het uitsluitend over mensen die zichzelf door volledige sluiers of gebrekkige omgangsvormen onmogelijk maken.
Oud 20-04-2006, 21:21
naamloozzz
naamloozzz is offline
jij had het over burqa, maar dat lijkt me vrijwel logisch dat ze niet worden geaccepteerd in de arbeidsmarkt (zoals iedereen)
burqa in de zin van --> helemaaaaal bedenkt, dat de ogen alleen maar zichtbaar zijn

Mijn vraag was eerder over moslima's met een hoofddoek agh wat maakt het uit...

P.S. Laten we aub mensen niet beledigen, en een beetje respect tonen voor andermans geloofsovertuiging
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2006, 21:26
T_ID
T_ID is offline
My dear, mijn geloofsovertuigingen worden dagelijks geschoffeerd, en geen wetsartikel waar ik me op kan beroepen voor steun.

Ik zal verder maar geen korancitaten zoeken of citeren, de laatste keer dat ik dat deed kreeg ik prompt een ban.

Tja, als we erover uit zijn dat te afwijkend gedrag, zoals een burqa bijvoorbeeld, inderdaad geld als jezelf onmogelijk maken (en mensen daarop dus afgerekent mogen worden) dan zijn we het verder eens denk ik.
Oud 21-04-2006, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 20-04-2006 @ 19:02 :
En hoe zit het dan met de Nederlandse moslima's?
Autochtone vrouwen die moslim worden en vervolgens met hoofddoekje gaan lopen, bedoel je? Ik heb geen idee, eerlijk gezegd, ik zit hier ook maar wat te raden. Ik denk dat die wel een zelfde gevoel van vervreemding oproepen, op zich, maar ze hebben waarschijnlijk wel hun uiterlijk en taal 'mee'. Aan de andere kant is het misschien nog onbegrijpelijker voor de gemiddelde Nederlander waarom iemand die níet van huis uit bij die cultuur hoort, dergelijke dingen zou doen...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 08:57
Verwijderd
Citaat:
naamloozzz schreef op 20-04-2006 @ 22:16 :
ja maar t_id ik heb het over hoofddoek (ik ga zo echt wel plaatjes plaatsen, misschien hebben jullie dan wel een idee hoe een hoofddoek eruit ziet)

ik begrijp het ook wel als een vrouw naar mij komt met een doek over de mond dat het best wel moeilijk gaat worden om te communiceren. Ik zou het zelf ook niet fijn vindenn, en in de Islam hoef je je gezicht niet eens te dekken?
So what is the point?
In de koran staat ook niet dat je je haar moet bedekken, dat wordt er in de hadith van gemaakt...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 21-04-2006 @ 09:54 :
Autochtone vrouwen die moslim worden en vervolgens met hoofddoekje gaan lopen, bedoel je? Ik heb geen idee, eerlijk gezegd, ik zit hier ook maar wat te raden. Ik denk dat die wel een zelfde gevoel van vervreemding oproepen, op zich, maar ze hebben waarschijnlijk wel hun uiterlijk en taal 'mee'. Aan de andere kant is het misschien nog onbegrijpelijker voor de gemiddelde Nederlander waarom iemand die níet van huis uit bij die cultuur hoort, dergelijke dingen zou doen...
Wat ik dus bedoelde (en nu nog nadenken of ik het wel goed formuleer) Je kan niet opeens minder Nederlands zijn door een hoofddoek te gaan dragen. Nationaliteit en religie zijn twee verschillende dingen. Of je nou een hoofddoek draagt of niet, je blijft gewoon een Nederlander.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 21-04-2006 @ 09:57 :
In de koran staat ook niet dat je je haar moet bedekken, dat wordt er in de hadith van gemaakt...
Interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 13:32
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-04-2006 @ 22:26 :
My dear, mijn geloofsovertuigingen worden dagelijks geschoffeerd, en geen wetsartikel waar ik me op kan beroepen voor steun.

Ik zal verder maar geen korancitaten zoeken of citeren, de laatste keer dat ik dat deed kreeg ik prompt een ban.
Misschien is dat wel zo omdat jij of vage teksten van een of andere site plukt waar de Islam bewust in het kwade daglicht wordt gesteld (zoals als die talmud citaten die er rondslingeren op extreem rechtse sites) of teksten volledig uit hun context rukt( graag de vollige soera citeren aub), want blijkbaar heb jij nog niet in de gaten dat de soera's neergedaald zijn in bepaalde periodes van het leven van Mohammed die directe betrekking hadden met wat hij meemaakte. Verder is het alleen duidelijk dat jij nog nooit de moeite hebt gedaan om de soenna te lezen en ben jij er keer op keer bewust op uit om moslims te schofferen. Dit heeft er voor gezorgd dat jij jezelf als geloofwaardige discussiepartner hebt gediskwalificeerd.

Maar Ontopic: het lijkt me vrij duidelijk dat op de arbeidsmarkt om je kwalificaties gaat de rest is bijzaak. Een hoofddoekje belemmert je daar niet in. Het is niet zo dat een gehoofddoekte meisje haar kleding naar behoeftes van andere moet conformeren.

Voor de burqa lijkt me hetzelfde, mensen associeren burqa's met negatieve dingen maar waar rust de beperking precies? Mevrouw haar tong is intact dus communiceren gaat in feite prima, alleen bekrompen mensen (kan onbewust zijn) nemen daar aanstoot aan. Maar er is een vrijheid van expressie en de kledingswijze is totaal irrelevant, het is dus niet rationaal om daar naar te kijken. Die denkwijze moet aangepakt worden

Verder is het zo dat allochtonen respectievelijk laagopgeleid zijn, maar dat daar is nu een verandering merkbaar dus dat verbreed de arbeidperspectieven.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:01
Verwijderd
Ik sluit me volledig aan bij Melpomene.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:13
Verwijderd
Waarom vinden mensen het acceptabel als mensen worden afgewezen als ze naar een sollicitatie komen met een punk-kapsel, heavy metal t-shirt of 100 piercings maar niet als ze een hoofddoek dragen (even aannemend dat het om een beroep gaat waarbij uiterlijk niet van belang is)? Dat is pure discriminatie van de ongelovigen. Het argument dat het voor moslima's "belangrijker" is, is kul, omdat dat een keuze is en geen vaststaand gegeven. Er zullen ook vast wel punkers zijn die hun hanekam belangrijker vinden dan sommige moslima's hun hoofddoek vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:18
Verwijderd
Wie beweert hier dat het onacceptabel is om te solliciteren met een punk-kapsel. Mijn part solliciteer je in een Vampieren-jurkje. Vrijheid van expressie.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:21
Verwijderd
Ja, in zo'n VW-hippiebuswereld leven we dus niet.

Werkgevers zijn ook maar mensen, en mensen zijn doorgaans dom en bekrompen (zoals ik al zei). Daar dien je rekening mee te houden. En als je dat niet doet, moet je ook niet gaan huilen dat je geen werk krijgt.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:27
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-04-2006 @ 15:13 :
Waarom vinden mensen het acceptabel als mensen worden afgewezen als ze naar een sollicitatie komen met een punk-kapsel, heavy metal t-shirt of 100 piercings maar niet als ze een hoofddoek dragen (even aannemend dat het om een beroep gaat waarbij uiterlijk niet van belang is)? Dat is pure discriminatie van de ongelovigen. Het argument dat het voor moslima's "belangrijker" is, is kul, omdat dat een keuze is en geen vaststaand gegeven. Er zullen ook vast wel punkers zijn die hun hanekam belangrijker vinden dan sommige moslima's hun hoofddoek vinden.
Dat vind ik niet, het is dom om een gekwalificeerd persoon om zijn kledingswijze af te wijzen. Want wat precies maakt een punk kapsel( die dingen zijn nu zelfs in de mode ) of 100 piercings precies nou zo bedreigend? Het heeft net als de burqa gewoon een slecht imago.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:28
Verwijderd
Kunnen we niet beter wat doen aan die bekrompenheid in plaats van bij de pakken neer te zitten?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 14:29
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-04-2006 @ 15:21 :
Ja, in zo'n VW-hippiebuswereld leven we dus niet.

Werkgevers zijn ook maar mensen, en mensen zijn doorgaans dom en bekrompen (zoals ik al zei). Daar dien je rekening mee te houden. En als je dat niet doet, moet je ook niet gaan huilen dat je geen werk krijgt.
Dat is dus een foute denkwijze, als de gemiddelde autochtoon te bekrompen is om een allochtoon in een hogere functie te dulden hoeven allochtonen zich daar ook niet schoorvoetend aan te conformeren. Dan heb je als overheid de taak ervoor te zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 16:26
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-04-2006 @ 15:29 :
Dat is dus een foute denkwijze, als de gemiddelde autochtoon te bekrompen is om een allochtoon in een hogere functie te dulden
Maar dat is gelukkig niet zo.
Oud 21-04-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 21-04-2006 @ 15:28 :
Kunnen we niet beter wat doen aan die bekrompenheid in plaats van bij de pakken neer te zitten?
Prima, hoe wou je dat aanpakken dan?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 22:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-04-2006 @ 14:32 :
Misschien is dat wel zo omdat jij of vage teksten van een of andere site plukt waar de Islam bewust in het kwade daglicht wordt gesteld
Nog niemand is in staat geweest die citaten te weerleggen. het staat in de koran. tenzij je de koran betwijfeld (je hebt er elke reden voor overigens) kan je dan dus gewoon niet tegen critici. En ja, sorry hoor, ik ga heus mijn mening niet aanpassen omdat sommigen niet tegen de gevolgen van de inhoud van hun eigen heilige boeken kunnen.

Overigens niet echt aardig dat je doet voor komen alsof ik halve waarheden post.

Maar, ontopic:

het is natuurlijk niet erg realistisch om te beweren dat het probleem niet bij de burqa ligt. Het is een duidelijk teken van geen communicatie willen, zo werkt de menselijke psyche. heck, voor exact dat doel is de burqa uitgevonden.

Beweren dat de arbeidsmarkt dan maar veranderd moet worden zodat elke clown, wat voor afwijking ze ook hebben, er overal in terecht kan is natuurlijk onzin. Zo werkt de wereld niet.

Overigens weer lekker discriminerend om zomaar even generaliserend te roepen dat autochtonen bekrompen zijn...
Oud 22-04-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 21-04-2006 @ 11:28 :
Wat ik dus bedoelde (en nu nog nadenken of ik het wel goed formuleer) Je kan niet opeens minder Nederlands zijn door een hoofddoek te gaan dragen. Nationaliteit en religie zijn twee verschillende dingen. Of je nou een hoofddoek draagt of niet, je blijft gewoon een Nederlander.
Oh, dat denk ik ook wel; ik had het dan ook niet per se over nationaliteit?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 21-04-2006 @ 11:36 :
Interpretatie.
En als je dat snapt, kun je toch vervolgens niet beweren dat het hier om een geloofsvoorschrift gaat? Het is een gewoonte, iets van een bepaalde cultuur, waar vervolgens in de Koraan een wet bij gezocht wordt...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 01:08
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 21-04-2006 @ 15:18 :
Wie beweert hier dat het onacceptabel is om te solliciteren met een punk-kapsel. Mijn part solliciteer je in een Vampieren-jurkje. Vrijheid van expressie.
Wat heeft vrijheid van expressie hiermee te maken? Als jij in een of andere carnavalsoutfit solliciteert, dan is dat je goed recht, maar je moet ook accepteren dat degene met wie jij het sollicitatiegesprek hebt daar enorm aanstoot aan zal nemen. Dan is het zijn ondernemersvrijheid om jou niet aan te nemen, omdat hij personeel wil hebben dat in zijn straatje past.

Dit soort gemekker

Citaat:
Dat vind ik niet, het is dom om een gekwalificeerd persoon om zijn kledingswijze af te wijzen.
is bijvoorbeeld gewoon dom. Als je als sollicitant nog niet eens het fatsoen hebt je aan te passen aan de omgeving waarin je solliciteert, dan verdien je die baan ook niet. Kun je wel blijven zeiken over 'ja, maar het kan wel een gekwalificeerd persoon zijn' - als een advocatenkantoor of consultancykantoor of een rechtbank zich niet meer naar buiten toe kan presenteren omdat al zijn werknemers in apenpakkies rondlopen, dan zijn we een stuk verder van huis dan wanneer die anderhalve man en een paardenkop met burqa tijdens het sollicitatiegesprek wordt afgewezen.

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 01:11.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 22-04-2006 @ 18:21 :
Oh, dat denk ik ook wel; ik had het dan ook niet per se over nationaliteit?
Citaat:
Morgan schreef op 20-04-2006 @ 10:21 :
Al ben je moslima, zonder hoofddoek kom je toch een stuk Nederlandser over, denk ik.
Zo kwam het dus wel over op me
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 23-04-2006 @ 13:23 :
Zo kwam het dus wel over op me
Ah zo, ik snapte het al niet. Je hebt gelijk dat je natuurlijk niet van nationaliteit verandert door een hoofddoekje. Ik denk echter wel dat je minder Nederlands overkomt als je er een draagt (en dan bedoel ik dat mensen in eerste instantie zullen denken dat je misschien Turks of Marokkaans bent, en in het geval van blond haar/blauwe ogen/vreselijk Twents accent zullen ze waarschijnlijk vermoeden dat je met een buitenlander getrouwd bent).

Als de werkgever niet uit die streken of een vergelijkbare cultuur komt, zal hij of zij je waarschijnlijk toch automatisch onder de groep 'anderen' scharen. En mensen die niet bij jouw eigen groep horen, neem je waarschijnlijk minder snel aan.

Als je Turks bent en moslima, maar geen hoofddoekje draagt, dan denk ik dat je toch eerder als lid van 'de groep' gezien wordt dan als je wél een hoofddoekje draagt. Je houdt je dan aan een van de kledingregels van onze Nederlandse cultuur en negeert daarbij een van de regels van 'de' Turkse islamitische cultuur. Je geeft dus eerder aan dat je bij de standaard Nederlandse groep wilt horen, en daar reageren leden van die groep waarschijnlijk positiever op.

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 14:38.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 14:47
Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 21-04-2006 @ 14:32 :

Voor de burqa lijkt me hetzelfde, mensen associeren burqa's met negatieve dingen maar waar rust de beperking precies?Mevrouw haar tong is intact dus communiceren gaat in feite prima, alleen bekrompen mensen (kan onbewust zijn) nemen daar aanstoot aan. Maar er is een vrijheid van expressie en de kledingswijze is totaal irrelevant, het is dus niet rationaal om daar naar te kijken. Die denkwijze moet aangepakt worden

Als ik het goed heb bestaat communicatie uit veel meer dan alleen spraak, het bestaat voor een groot deel(meer dan de helft?) uit gezichtsuitdrukkingen en andere lichaamstaal, dus het is onzin(bij gebrek aan een beter woord) dat je met en burqa evengoed kan communiceren als iemand wiens gezicht niet is bedekt.

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 14:50.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Fingon schreef op 23-04-2006 @ 15:47 :
Als ik het goed heb bestaat communicatie uit veel meer dan alleen spraak, het bestaat voor een groot deel(meer dan de helft?) uit gezichtsuitdrukkingen en andere lichaamstaal, dus het is onzin(bij gebrek aan een beter woord) dat je met en burqa evengoed kan communiceren als iemand wiens gezicht niet is bedekt.
Ik meen zelfs 80%.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 14:57
Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Morgan schreef op 23-04-2006 @ 15:51 :
Ik meen zelfs 80%.
Dankje
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 15:01
Verwijderd
De communicatie is nog niet eens het breekpunt wat mij betreft, het gaat er gewoon om dat als je niet eens het fatsoen hebt om je énigszins zo te kleden als de werkgever verwacht, dan hoor je daar gewoon niet te werken.

Als een moslima denkt met een burqa een zelfstandige advocatenpraktijk uit te kunnen oefenen, prima, be my guest, dat wil ik wel zien dan. Maar niet in dienst van een kantoor, want hoeveel persoonlijike vrijheid ze ook kan laten gelden, ze heeft wel met cliënten te maken die daar aanstoot aan nemen, en die cliënten veranderen niet, hoeveel ontroerende pleidooitjes voor 'bekrompen denkwijzen afzweren' je er ook op loslaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten