Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Bekijk resultaten poll: Fries
Ik kan het niet verstaan/spreken/lezen/schrijven 17 36.17%
Ik kan het wel verstaan maar niet spreken/lezen/schrijven 12 25.53%
Ik kan het wel verstaan en spreken maar niet lezen en schrijven 1 2.13%
Ik kan het verstaan, spreken, lezen maar niet schrijven 5 10.64%
Ik kan het verstaan/spreken/lezen/schrijven 3 6.38%
Ik zou het niet weten 9 19.15%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2004, 11:32
Odin
Odin is offline
Kun je fries spreken? Of versta je het alleen maar?

Wat vind je van de taal?
Advertentie
Oud 29-08-2004, 11:40
Balance
Balance is offline
Ik kan het niet verstaan/spreken/lezen/schrijven

En wat ik er van vind?
Ik vind het een idiote taal. Een dialect is tot daar aan toe; mag iedereen hebben zolang men ook maar gewoon Nederlands spreekt. Maar waarom die Friezen nou zo nodig hun eigen taaltje moeten hebben? Zonder je dan gewoon helemaal af van de rest van Nederland.
Oud 29-08-2004, 12:55
Verwijderd
Ik kan vier zeggen en verstaan, verder niet

En ik vind het ook allesbehalve boeiend.
Oud 29-08-2004, 13:43
martijn1985
martijn1985 is offline
iets anders, ik kan het lezen en verstaan. Spreken en schrijven lukt me niet.

en wat ik er van vind? Niets. Fries is een taal, net als de andere..
Oud 29-08-2004, 13:53
rampenstamper
rampenstamper is offline
Ik kan het spreken (deels dan), verstaan en lezen. Ik ben het er mee eens dat de Friezen gewoon netjes Nederlands moeten kunnen spreken. Maar dat het een aparte taal moet blijven vind ik ook. Het is geen dialect. En dat mag zo blijven.

Ja, ik ben Fries, al spreek ik het zelden. Als ik in een ander deel van Nederland zou wonen zou ik er nog hetzelfde over denken.
Oud 29-08-2004, 14:02
Verwijderd
ik kan het verstaan spreken en lezen... Maar ik spreek het nooit, zijn thuis Nederlands ouders komen niet uit Friesland. Ik vind het niet echt een mooie taal, en de meeste friezen zijn zo trots, en het klinkt vaak een beetje boers (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten) Maar het heeft ook wel weer iets grappigs...
Oud 29-08-2004, 14:05
rampenstamper
rampenstamper is offline
Echt mooi vind ik het ook niet trouwens. Maar het heeft iets.
Oud 29-08-2004, 14:56
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Balance schreef op 29-08-2004 @ 12:40 :
Ik kan het niet verstaan/spreken/lezen/schrijven

En wat ik er van vind?
Ik vind het een idiote taal. Een dialect is tot daar aan toe; mag iedereen hebben zolang men ook maar gewoon Nederlands spreekt. Maar waarom die Friezen nou zo nodig hun eigen taaltje moeten hebben? Zonder je dan gewoon helemaal af van de rest van Nederland.
Helemaal mee eens.
Oud 29-08-2004, 15:59
HybridTheory
HybridTheory is offline
mja het is een beetje overdreven vind ik, ik kan het ook geen "taal" noemen, het is gewoon een dialect.
Ik versta het wel een beetje, het meeste lijkt gewoon op Nederlands maar net iets anders.
Oud 29-08-2004, 17:05
Dolores
Dolores is offline
Omdat ik zo'n beetje een speciale band met Friesland heb (ik ga er vaak zeilen etc) vind ik het wel leuk enzo, maar anders had ik me waarschijnlijk aangesloten bij de mening van Balance. Oh ja, ik kan het niet echt verstaan/spreken/lezen/schrijven.
Oud 29-08-2004, 17:22
Verwijderd
Ik heb nooit begrepen waarom Fries wel een taal is en bv Limburgs niet.

Maar goed, de taal opzich lijkt me best interessant, hij lijkt bijvoorbeeld van alle talen ter wereld het meeste op het Engels, alleen jammer dat het gesproken wordt door dat vervelende volkje waarvan de mensen waarschijnlijk allemaal klaarkomen op de Zweedse wereldatlas die ik heb, want daarin worden de Friezen als etnische minderheid van Nederland omschreven.
Oud 29-08-2004, 17:37
Verwijderd
ik kan het opzich wel verstaan, dat kan iedereen wel als ze een beetje logisch nadenken. Maar spreken schrijven kan ik niet.
Oud 29-08-2004, 17:57
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Typisch iets van... I don't care
Oud 29-08-2004, 19:47
Nona
Nona is offline
Weekje in Friesland gezeten, ik kon het steeds beter volgen als men op Fries overging. Maar aan spreken begin ik niet, en lezen heb ik nog niet geprobeerd.

Ik zou wel goed Fries willen kunnen verstaan en ik had ook liever Fries gehad op de middelbare school dan Frans, maar die keuze was er niet.
Oud 29-08-2004, 19:49
Verwijderd
ik kan fries spreken, verstaan en lezen maar schrijven nee een beetje misschien.
of op z'n fries: in bietsje
Oud 29-08-2004, 19:52
Flærynn
Flærynn is offline
Verstaan wel, maar verder waag ik me er niet aan
Oud 30-08-2004, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Ufke schreef op 29-08-2004 @ 18:22 :
Ik heb nooit begrepen waarom Fries wel een taal is en bv Limburgs niet.
Fries is in heel Friesland hetzelfde, allemaal volgens dezelfde regels en met officiele schrijfregels. Limburgs is overal anders en er zijn geen officiele schrijfregels.
Oud 30-08-2004, 11:36
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-08-2004 @ 12:15 :
Fries is in heel Friesland hetzelfde, allemaal volgens dezelfde regels en met officiele schrijfregels.
Het Fries dat in oost Friesland wordt gesproken is anders vaak maar een mengelmoes van Fries en Nederlands. Dat heb ik nooit echt mooi gevonden, maar het is voor niet Friezen vrij gemakkelijk te verstaan. Het Fries dat ze in de film "Nynke" spraken (dat zal wel het "zuivere Fries" zijn geweest) vond ik een stuk beter klinken, maar ik verstond er vrij weinig van.
Ik woon nu dik tien jaar in Friesland en kan het Fries dat hier (in het oosten) gesproken wordt wel aardig verstaan en een beetje lezen, maar niet spreken of schrijven.
Fries is overigens het meest stompzinnige en nutteloze vak wat ik ooit heb gehad op school.
Oud 30-08-2004, 11:55
kutprinter
kutprinter is offline
Vragen bij de tekst: ‘De ene doodstraf is de andere niet’

1. Wat is het onderwerp van de tekst? Dat er in Nederland en andere West-Europese landen weer een open discussie moet komen over het gebruik van de doodstraf.

2. Wat is de hoofdgedachte van de tekst? Dat de doodstraf niet per definitie goed of verkeerd is maar dat per geval gekeken moet worden of deze op zijn plaats is.

3. Geef aan welke alinea’s de inleiding vormen, welke het middenstuk en welke het slot. de inleiding is alinea 1 t/m 6
het middenstuk is alinea 7 t/m 12
het slot is alinea 13 t/m 16

4. Welke argumenten voor de doodstraf worden in de tekst genoemd?
- het schrikt potentiële daders af .
- in een oorlog moet je sommige gevangenen wel doden anders doden ze jouw.

5. Welke argumenten tegen de doodstraf worden in de tekst genoemd?
- de doodstraf is onomkeerbaar, onschuldige verdachten zouden ter dood gebracht kunnen worden en hier is dan niets meer aan te doen.
- Voor sommige is de dood een bevrijding en geen straf, levenslange opsluiting zou daar een passendere straf zijn.
- Veel mensen tegenwoordig vinden de doodstraf wreed en onbeschaafd, de doodstraf is vervreemd van onze cultuur en opnieuw invoeren zou veel ophef veroorzaken.

6. Wat is de mening van de auteur? De auteur zegt dat hij niet definitief voor of tegen is en dat per geval moet worden bepaald of de doodstraf op zijn plaats is, dit houd eigenlijk gewoon in dat hij voor de doodstraf is maar alleen in speciale gevallen.

7. Wat is het schrijfdoel? Overtuigen

8. Wat is de tekst soort? Een beschouwing

9. Voor welk publiek is de tekst geschreven? Voor de lezers van het tijdschrift Vrij Nederland, ik denk vooral hoger opgeleide kritische mensen van middelbare leeftijd.
Oud 30-08-2004, 15:08
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Waar slaat dit op, kutprinter?
Oud 31-08-2004, 15:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
zolang ze ABN kennen, vind ik het best. ik vind het wel iig beter als zeeuws ofzo, of een ander dialect. fries is veel leuker, beter en orgineler. het is echt anders als het nederlands en niet een stomme boerse verbastering.
Oud 31-08-2004, 15:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 29-08-2004 @ 20:47 :
...
Ik zou wel goed Fries willen kunnen verstaan en ik had ook liever Fries gehad op de middelbare school dan Frans, maar die keuze was er niet.
ik heb liever marrokaans ofzo als frans2. en spaans is alleen bijvak, niet in ruil tegen frans2 . of ik had latijn moeten kiezen of grieks, het kan niet erger .
de keuzemogelijkheid moet verbreed worden .
Oud 31-08-2004, 16:42
Odin
Odin is offline
Als je in Friesland (ik weet niet of het voor elke school geld) op de Havo zit kun je kiezen tussen: Frans, Duits of Fries. Voor velen is die keuze dan snel gemaakt.
Oud 31-08-2004, 22:24
forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik versta het alleen.

Dit komt omdat de ouders van een goede maat van mij, waar ik al jaren over de vloer kom Fries tegen elkaar spreken.
Oud 01-09-2004, 11:55
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 31-08-2004 @ 16:38 :
zolang ze ABN kennen, vind ik het best. ik vind het wel iig beter als zeeuws ofzo, of een ander dialect. fries is veel leuker, beter en orgineler. het is echt anders als het nederlands en niet een stomme boerse verbastering.
Ik kan je verzekeren dat je dat stomme boerse dialect (zeeuws) niet kan verstaan als buitenstaander
Advertentie
Oud 01-09-2004, 12:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Foegel schreef op 31-08-2004 @ 17:42 :
Als je in Friesland (ik weet niet of het voor elke school geld) op de Havo zit kun je kiezen tussen: Frans, Duits of Fries. Voor velen is die keuze dan snel gemaakt.
dat is raar, want iedereen die slecht is in talen heeft liever nederlands dan engels, duits of frans. De eigen taal is nou eenmaal makkelijker dan een vreemde taal.
Fries is ook een eigen taal voor de Friezen en dus wordt het voor de mensen zonder talenknobbel wel een stuk makkelijk gemaakt.
Oud 01-09-2004, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Foegel schreef op 31-08-2004 @ 17:42 :
Dat vind ik lullig en niet kunnen, Fries als keuzevak, ok.. Maar ipv Duits of Frans, nee, dat kan niet.
Oud 03-09-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Nebula schreef op 30-08-2004 @ 12:36 :
Het Fries dat in oost Friesland wordt gesproken is anders vaak maar een mengelmoes van Fries en Nederlands.
Oost Friesland ligt in Duitsland.
Oud 12-09-2004, 15:03
MH
MH is offline
Het Fries heeft heel wat varianten. Je hebt idd het Oostfries, nog een soort in de buurt van Denemarken en wat wij als Fries kennen is het westlauwers Fries. Daarbinnen zijn ook weer verschillende dialecten: de eilanden hebben hun dialect en dan is er nog het Woudfries (omg. Drachten-Heerenveen), het Kleifries (omg Dokkum-Franeker), het Zuidwesthoeks (Stavoren, Lemmer, Sneek) en dan zijn er nog stadsdialecten.

Overigens kan ik het redelijk begrijpen, maar spreken, daaraan waag ik me niet.
Oud 12-09-2004, 15:16
Eva*
Eva* is offline
In kan geen Fries in ieder opzicht.
Verder interesseert die taal me niet.
Oud 12-09-2004, 17:16
Grim Heerschap
Grim Heerschap is offline
Kan het deels verstaan, alleen Fries is zo zinloos, de meeste Friezen kunnen best nederlands. Ze houden het in stand voor niets.
Omroep Fryslan ook, alleen maar fries. Als je geen fries kan en in friesland woont, kun je het nieuws gewoon niet volgen. Na honderden jaren nog steeds niet geintegreerd, schande
Oud 25-03-2006, 16:54
aan0uk
aan0uk is offline
Ik kan het wel bijna allemaal lezen en verstaan
maar verder niet eag
maar ik hOu van het taaltje (h)
Ik vind lief, ik heb wel veel friese
vriende dus (a)
Ik hâld fan frysk
Oud 25-03-2006, 17:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Grim Heerschap schreef op 12-09-2004 @ 18:16 :
Kan het deels verstaan, alleen Fries is zo zinloos, de meeste Friezen kunnen best nederlands. Ze houden het in stand voor niets.
Omroep Fryslan ook, alleen maar fries. Als je geen fries kan en in friesland woont, kun je het nieuws gewoon niet volgen. Na honderden jaren nog steeds niet geintegreerd, schande
met die redenering kun je het Nederlands ook afschaffen. Immers, engels is net zo makkelijk. Dat een aantal oude mensen dat niet snapt doet er niet toe; er zijn ook oude mensen die alleen Fries spreken. (Triest, maar waar.)

Overigens hoeven Friezen niet te 'integreren' in de Nederlandse maatschappij; immers, Friezen wonen niet in een buiteland waar ze te gast zijn of naartoe emigreren. Een Nederlander die in Friesland gaat wonen dient wat mij betreft voldoende Fries te leren zodat hij/zij het een beetje begrijpt, aangezien die wel wat moet 'integreren'. (Serieus, lui die geen fries verstaan omdat ze toevallig van 'de grote stad' naar 'het platteland' verhuizen (om dat hier tot de ontdekking te komen dat het hier helemaal niet zo rustig is, zeker niet om 6 uur 's ochtends...) zijn echt irritant op verjaardagen e.d.)

Daarnaast, intelligente mede-forummer, hebben we in Fryslan wel meer dan alleen maar 'omrop fryslan'. Tenslotte kan elke Fries het verstaan - het is immers je moederstaal.

Over de reden waarom Fries een taal is kunnen we kort zijn : Het Fries is naast het Nederlands ontstaan en behoort tot een andere talengroep dan het Nederlands. Het Fries is dan ook geen dialect van het Nederlands, zoals Zeeuws en Limburgs dat wel zijn.

Ontopic : Ik kan Frysk spreken en luisteren, lezen met wat moeite ook, schrijven duurt me te lang.
Oud 25-03-2006, 17:19
Verwijderd
Ik vind deze up toch echt te groot, sorry.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten