Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2006, 17:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben inmiddels zover dat ik denk dat ik niet meer zelf uit mijn problemen kom en er hulp bij wil. Ik heb met mijn moeder gepraat en ze vond het een goed idee en ze staat er ook voor open. Ze wil voor mij de huisarts bellen of langsgaan voor een verwijsbrief. Nou ben ik zelf al een beetje op internet gaan zoeken naar wat er allemaal is maar om iets te kunnen vinden heb je eigenlijk trefwoorden of namen nodig en die heb ik niet echt. Ik had zelf bureau jeugdzorg al gevonden maar daar ben ik te oud voor en het riagg.

Ik ben eigenlijk op zoek naar meer dan een luisterend oor alleen. Die heb ik al genoeg om me heen. Ik ben op zoek naar iemand die me kan vertellen hoe ik het beste kan omgaan met mijn problemen en die er msischien ook dingen bij betrekt waarvan ik helemaal niet zou denken dat dat er ook wel eens mee te maken hebt.

Kan iemand me vertellen wat voor instanties er allemaal zijn (in de regio Rotterdam), of je er wel of geen verwijsbrief voor nodig hebt, wat het inhoudt en eventueel hoe jouw ervaringen daarmee zijn.

Alvast heel erg bedankt
Oud 27-03-2006, 18:03
Verwijderd
Waarom ga je niet naar je huisarts eigenlijk? Ik weet natuurlijk niet precies wat je problemen zijn, maar een (jeugd)Riagg voldoet m.i. aan jou wensen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 18:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind mijn huisarts op zich okee hoor. Ben al voor meer erg prive dingen bij hem geweest maar ik voel me toch niet genoeg op mijn gemak bij hem om daar over mijn problemen te gaan zitten praten dus vandaar dat ik liever niet zelf naar de huisarts ga.
Oud 27-03-2006, 18:10
marrel
marrel is offline
Volgens mij moet je eerst naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een instantie. (Jeugd)GGZ en riag zijn er voor jeugd tot (en met?) 21 jaar en daarna ook voor volwassenen.
Oud 27-03-2006, 18:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn moeder gaat bellen of als dat niet lukt langs de huisarts om te kijken of zij voor mij een verwijsbrief kan krijgen. Als dat niet lukt zal ik zelf al mijn moed eens verzamelen dus een verwijzing hoeft op zich geen probleem te zijn.
Oud 27-03-2006, 18:25
rare kwast
rare kwast is offline
en via maatschappelijk werk? daar kan je gewoon een luisterend oor krijgen en je hebt er geen verwijsbrief ofzo voor nodig..
wij zijn 'gewoon' op inloopspreekuur er heen gegaan..
Oud 27-03-2006, 18:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 27-03-2006 @ 19:25 :
en via maatschappelijk werk? daar kan je gewoon een luisterend oor krijgen en je hebt er geen verwijsbrief ofzo voor nodig..
wij zijn 'gewoon' op inloopspreekuur er heen gegaan..
Maar ik ben juist op zoek naar meer dan een luisterend oor alleen.
Oud 27-03-2006, 18:42
Verwijderd
Een psycholoog kan je toch ook helpen om met je problemen om te leren gaan?
Ik had een aantal jaren terug ook een probleem waar ik zelf niet uit kwam en toen had mijn moeder een psycholoog gebeld, omdat ik het zelf echt allemaal even niet meer aan kon. Als je geïnteresseerd bent kan ik nog wel wat info PM-en ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 18:44
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-03-2006 @ 19:30 :
Maar ik ben juist op zoek naar meer dan een luisterend oor alleen.
sorry verkeerd gelezen
stom..
maar vanaf daar kan je ook naar een psych..
althans mijn vriendin heeft eerst daar een tijdje gepraat enzo.. en toen heeft zij via de huisarts een verwijzing gevraagd omdat m.w het toch buiten har terein vond vallen..
Oud 27-03-2006, 18:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 27-03-2006 @ 19:44 :
sorry verkeerd gelezen
stom..
maar vanaf daar kan je ook naar een psych..
althans mijn vriendin heeft eerst daar een tijdje gepraat enzo.. en toen heeft zij via de huisarts een verwijzing gevraagd omdat m.w het toch buiten har terein vond vallen..
Daar ben ik dus ook bang mee met het maatschappelijk werk. Dat als je net alles verteld hebt, ze een overzicht hebben en je gewend bent aan iemand dat ze er dan achter komen dat ze je er eigenlijk niet mee kunnen helpen en dat je dan weer doorverwezen moet worden.
Oud 27-03-2006, 18:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Faded-Away schreef op 27-03-2006 @ 19:42 :
Een psycholoog kan je toch ook helpen om met je problemen om te leren gaan?
Ik had een aantal jaren terug ook een probleem waar ik zelf niet uit kwam en toen had mijn moeder een psycholoog gebeld, omdat ik het zelf echt allemaal even niet meer aan kon. Als je geïnteresseerd bent kan ik nog wel wat info PM-en ofzo.
Was dat een particuliere psycholoog? Dat is toch heel duur of niet?
Oud 27-03-2006, 18:57
rare kwast
rare kwast is offline
ja dat kan ik me wel vorstellen. das ook wel erg kut
ik heb afgelopen jaar mijn verhaal ook al 4 keer verteld en dat is echt niet leuk ofzo..
1 keer is wel genoeg..
maar dan is t toch verwijzing halen vrees ik

succes iig goede keuze.. knuffel
Oud 27-03-2006, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-03-2006 @ 19:56 :
Was dat een particuliere psycholoog? Dat is toch heel duur of niet?
Oh, ja, sorry. Mijn ouders zijn heel lief ofzo om dat te betalen.
Ik ga dan ook wel naar iemand van bureau jeugdzorg, maarja, zoals je al zei heb je daar niets aan...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:09
Verwijderd
AMW of anders RIAGG of een vrijgevestigd psycholoog ofzo.

Voor RIAGG heb je een verwijsbrief nodig, AMW niet (en dat is heus ook meer dan alleen een luisterend oor - maar ook weer niet zo als een psycholoog - alleen AMW kun je dus wel terecht zonder verwijzing), vrijgevestigd psycholoog weet ik niet (iig wel als je het vergoed wilt hebben).
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen GGZ en Riagg? Wanneer hoor je waar thuis?
Oud 27-03-2006, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-03-2006 @ 20:31 :
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen GGZ en Riagg? Wanneer hoor je waar thuis?
Volgens mij is er geen verschil behalve dan qua naam?

RIAGG staat voor Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg. GGZ staat voor Geestelijke Gezondheidszorg.

En de huisarts kan vaak aardig oordelen over 'waar je thuis hoort'. Daarom werken ze ook met verwijzingen ed, zodat iedereen sneller op 'de goede plek' (of iig meer dan anders) terecht komt.

Laatst gewijzigd op 27-03-2006 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:44
marrel
marrel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-03-2006 @ 20:31 :
Zie ander topic hier op psyg. Riagg was vroeger gewoon GGZ maar is zelfstandig verder gegaan zoals vele andere instanties ooit GGZ waren.

AMW zit alleen in het westen van nederland of heb ik dat zo fout?
Oud 27-03-2006, 19:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2006 @ 20:40 :
Volgens mij is er geen verschil?

En de huisarts kan vaak aardig oordelen over 'waar je thuis hoort'. Daarom werken ze ook met verwijzingen ed, zodat iedereen sneller op 'de goede plek' (of iig meer dan anders) terecht komt.
Mja, maar in Goes heb je alleen Emergis en ik weet niet of mijn huisarts weet hoe het hier bijvoorbeeld zit? Of ie me hier gericht ergens heen kan verwijzen of dat ik zelf op zoek moet?
Oud 27-03-2006, 19:45
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 27-03-2006 @ 20:44 :
AMW zit alleen in het westen van nederland of heb ik dat zo fout?
Dat heb je fout.

(Of je moet iets anders onder het westen verstaan dan ik. )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 27-03-2006 @ 20:44 :
Mja, maar in Goes heb je alleen Emergis en ik weet niet of mijn huisarts weet hoe het hier bijvoorbeeld zit? Of ie me hier gericht ergens heen kan verwijzen of dat ik zelf op zoek moet?
In hoofdlijnen zijn dergelijke dingen volgens mij wel gelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:53
Verwijderd
Er is toch wel verschil tussen RIAGG en GGZ, geloof ik, maar het RIAGG is wel een GGZ-instelling. Alle instellingen in Zuid-Holland: http://www.ggznederland.nl/links/ggz/zuidholland.html
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 19:57
marrel
marrel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2006 @ 20:45 :
Dat heb je fout.

(Of je moet iets anders onder het westen verstaan dan ik. )
Nou ik zat ff te zoeken naar een site van hun, maar in het zuiden kon ik niet echt iets vinden, in het westen (en dat is bij mij gewoon van noordholland naar zeeland ) wel veel. Maar ik keek wel maar heel vlug

[edit]oh elke regio heeft zijn eigen site -_-' handigheid![/edit]
Oud 27-03-2006, 20:27
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat je veel kunt hebben aan een psycholoog. Maar om daar terecht te komen, zul je moeten worden doorverwezen door de huisarts of misschien een counselor via school?
Het is ook goed mogelijk om bij het GZZ of riagg te komen. GGZ jeugdcircuit gaat als het goed is t/m 19, maar ze hebben ook behandelingen voor volwassenen.
Bij zowel een psycholoog als bij een maatschappelijk werker kun je je verhaal kwijt en kun je strategieen leren om met je problemen om te gaan.

Verder moet je even je verzekeringspapieren goed nakijken om te zien of deze een goede dekking heeft, anders kan het veel kosten.

Laatst gewijzigd op 27-03-2006 om 20:29.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 15:08
Fantôme
Fantôme is offline
via je huisarts of bijv. het AMW kan je kort je verhaal doen. Zij kunnen vervolgens bepalen welke instelling in de buurt waarschijnlijk geschikt is.
De huisarts verwijst je sowieso door. Afhankelijk van je problemen kan het zo zijn dat je bij het AMW kunt blijven en zij je daar met (een deel van) je problemen op weg helpen..
Het RIAGG of de GGZ zijn opties, maar dat zijn 2elijns voorzieningen wat betekend dat je verwijzing nodig hebt. van de GGZ weet ik iig dat het gedekt wordt door de AWBZ. Deze hoef je dus niet te betalen. Binnen de GZZ en het RIAGG is het mogelijk in therapie te gaan. het MW biedt géén therapie maar wel behandelingen die hier vaak veel van weg hebben.

xxxx
Reageren

Regels voor berichten