Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2007, 12:56
Verwijderd
Graag zou ik een simpele uitleg willen hebben over Goodwill. Ik heb al wat gezocht, maar het kwartje wilde nog niet vallen. Vandaar dat ik mij tot jullie richt.
Als ik een bedrijf overneem is Goodwill dan een schuld of bezitting?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 13:14
Missy
Missy is offline
Wat betekend het in het Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 13:45
Verwijderd
Ik denk dat als je een bedrijf overneemt de Goodwill betekend dat je de schulden van dat bedrijf ook overneemt.

Dit zegt Wikipedia, maar ik begrijp het nog niet echt:

Citaat:
Goodwill is een prijs die betaald wordt boven de redelijke prijs van een bedrijf.

Als een bedrijf een ander bedrijf aankoopt dan is er eigenlijk altijd sprake van goodwill of badwill. Dit is in feite iets wat niets met de verkoper maar met de koper te maken heeft.

Ter verduidelijking zullen we een voorbeeld stellen. Stel de heer voorbeeld, directeur van B.V. 1 wil het bedrijf van de directeur van B.V. 2 kopen.

Er wordt dan gekeken naar de waarde van het bedrijf, dit is het eigen vermogen. Hier vallen de activa (bezittingen, inventaris) onder plus de aanwezige kasgelden, minus de schuld (de eventuele hypotheek en lening). Zijn de totale activa van B.V. 2 bijvoorbeeld 100 miljoen en de totale schulden 20 miljoen, dan is het eigen vermogen 80 miljoen

Nu stellen we voor het gemak voor dat het eigen vermogen geheel uit aandelen bestaat en in handen zijn van de eigenaar van B.V. 2. Volgens de accountants in ons land is het eigen vermogen een goede richtlijn voor de verkoopprijs van een bedrijf, maar de eigenaar van B.V. 2 ziet dat niet zitten en wil zijn bedrijf voor 100 miljoen verkopen. Als dit er voor betaald wordt dan is er sprake van 20 miljoen euro goodwill.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 14:32
iThink
iThink is offline
soort van formule voor Goodwill is dus:

Goodwill=overnamesom-bedrijfswaarde
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 14:58
Barry K
Barry K is offline
Goodwill is het verschil tussen de aankoopsprijs (bij acquisitie) en het bedrijf z'n boekwaarde. Goodwill is 'intangible' en is bijvoorbeeld naamsbekendheid
Onder GAAP wordt het echter wel degelijk als activa gewaardeerd, ik weet niet of dit bij IFRS ook mag?
Oud 21-03-2007, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Goodwill is het verschil tussen de aankoopsprijs (bij acquisitie) en het bedrijf z'n boekwaarde.
Dus materieel?

Citaat:
Goodwill is 'intangible' en is bijvoorbeeld naamsbekendheid
intangible betekend toch ontastbaar? In die context is het weer immaterieel?

Bedankt voor je uitleg, maar ik zoek het meer in de elemtaire economie.
Termen als General Accepted Accounting Principles en International Financial Reporting Standards zijn voor mij algebra.

Ik begrijp dat Goodwill meerdere betekenissen heeft, maar ik doel op de plaats waar hij op de balans zal komen te staan. Dus niet de onaantastbare (naamsbekendheid, klantenkring, etc.)

Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 15:45
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
w8jij17 schreef op 21-03-2007 @ 16:20 :
Dus materieel?

intangible betekend toch ontastbaar? In die context is het weer immaterieel?

Bedankt voor je uitleg, maar ik zoek het meer in de elemtaire economie.
Termen als General Accepted Accounting Principles en International Financial Reporting Standards zijn voor mij algebra.

Ik begrijp dat Goodwill meerdere betekenissen heeft, maar ik doel op de plaats waar hij op de balans zal komen te staan. Dus niet de onaantastbare (naamsbekendheid, klantenkring, etc.)
Bij de vaste activa (bij GAAP iig). Het is het meest 'niet-liquide' onderdeel, nog minder liquide dan een gebouw.
Oud 22-03-2007, 16:06
mini89
mini89 is offline
Goodwill hoort aan de debetzijde van de balans, onder de vaste activa en dan weer onder de immateriele vaste activa (samen met vergunningen en octrooien).
Goodwill is het verschil tussen overnameprijs en het eigen vermogen van de overgenomen onderneming. Je betaald dus idd voor de (goede) naam en de klantenkring van het bedrijf dat je overgenomen hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 16:40
Angel on Earth
Angel on Earth is offline
je kunt goodwill ook meenemen.. als je bij een bedrijf weggaat en je begint met iemand anders een nieuw bedrijf dan kun je dat ook op de balans zetten...
Oud 25-03-2007, 18:11
Verwijderd
Het betalen van goodwill is het betalen van een hogere prijs voor een onderneming dan die onderneming op basis van de optelsom van alle activa waard zou zijn. Anders gezegd, goodwill is de premie die betaald wordt voor de in de onderneming besloten liggende winstcapaciteit (Beckman), of, nog anders, de waarde van de onderneming, voor zover die uitgaat boven de som van de individuele bedrijfsmiddelen (Hoge Raad).

Balanstechnisch kan goodwill een actief zijn. Het is dan een immaterieel vast actief. Je bent niet verplicht betaalde goodwill op de balans op te nemen, maar doe je dat wel, dan kun je erop afschrijven. Overigens is het, als je goodwill op de balans opneemt, wel noodzakelijk dat je elk jaar een zgn. impairment test uitvoert. Dat wil zeggen dat je jaarlijks bekijkt of die goodwill nog wel 'reëel' is. Als blijkt dat je teveel goodwill hebt betaald (de overgenomen onderneming blijkt minder winstpotentieel dan je dacht) dan moet je de op de balans opgenomen goodwill herwaarderen (afwaarderen).
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 13:00
Blenderhead
Blenderhead is offline
Heb de rest niet gelezen maar volgens mij:
het meenemen/overkopen van een klantenbestand en/of imago met de daaruit voortvloeiende winstkansen.
Oud 27-03-2007, 15:22
wutang
wutang is offline
Precies..

Je betaald gewoon voor de naam van een bedrijf

Als jij heiniken koopt en je behoudt de naam betaal je daar flink voor omdat men het merk kent.

Hier kan je inderdaad op afschrijven.

Je kan ook negatieve goodwill hebben. Als je een of ander failliet bedrijf hebt gekocht met een zeer slechte naam. (al zou je dan dom zijn om de naam door te zetten)
Oud 27-03-2007, 22:53
Verwijderd
Ja, maar dat is dan natuurlijk geen goodwill in de letterlijke zin. Dan ben je gewoon een mongool geweest die meer geld heeft betaald dan die onderneming eigenlijk waard is, zodat je dat gewoon ten laste van het resultaat moet boeken. Je maakt dan gewoon verlies. Je krijgt dan niet een post 'goodwill' aan de creditzijde ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 22:01
Maurice
Maurice is offline
moet je goodwill tegenwoordig niet verplicht over 10 jaar afschrijven?
Oud 28-03-2007, 23:07
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Maurice schreef op 28-03-2007 @ 23:01 :
moet je goodwill tegenwoordig niet verplicht over 10 jaar afschrijven?
Alleen bij IFRS
Oud 29-03-2007, 14:33
wutang
wutang is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-03-2007 @ 23:53 :
Ja, maar dat is dan natuurlijk geen goodwill in de letterlijke zin. Dan ben je gewoon een mongool geweest die meer geld heeft betaald dan die onderneming eigenlijk waard is, zodat je dat gewoon ten laste van het resultaat moet boeken. Je maakt dan gewoon verlies. Je krijgt dan niet een post 'goodwill' aan de creditzijde ofzo.
Het is wel mogelijk hoor

Stel jij koopt een bedrijf welke een slechte naam heeft maar je moet de naam en medewerkers behouden. Als je je hieraan wilt wagen heb je slechte goodwill
Oud 29-03-2007, 17:39
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-03-2007 @ 23:53 :
Je krijgt dan niet een post 'goodwill' aan de creditzijde ofzo.

Euh. Jawel hoor.
Oud 11-04-2007, 22:48
funk-e
funk-e is offline
...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten