Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Goodwill is het verschil tussen de aankoopsprijs (bij acquisitie) en het bedrijf z'n boekwaarde. Goodwill is 'intangible' en is bijvoorbeeld naamsbekendheid
Onder GAAP wordt het echter wel degelijk als activa gewaardeerd, ik weet niet of dit bij IFRS ook mag?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Bedankt voor je uitleg, maar ik zoek het meer in de elemtaire economie. Termen als General Accepted Accounting Principles en International Financial Reporting Standards zijn voor mij algebra. Ik begrijp dat Goodwill meerdere betekenissen heeft, maar ik doel op de plaats waar hij op de balans zal komen te staan. Dus niet de onaantastbare (naamsbekendheid, klantenkring, etc.) Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 15:22. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Goodwill hoort aan de debetzijde van de balans, onder de vaste activa en dan weer onder de immateriele vaste activa (samen met vergunningen en octrooien).
Goodwill is het verschil tussen overnameprijs en het eigen vermogen van de overgenomen onderneming. Je betaald dus idd voor de (goede) naam en de klantenkring van het bedrijf dat je overgenomen hebt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het betalen van goodwill is het betalen van een hogere prijs voor een onderneming dan die onderneming op basis van de optelsom van alle activa waard zou zijn. Anders gezegd, goodwill is de premie die betaald wordt voor de in de onderneming besloten liggende winstcapaciteit (Beckman), of, nog anders, de waarde van de onderneming, voor zover die uitgaat boven de som van de individuele bedrijfsmiddelen (Hoge Raad).
Balanstechnisch kan goodwill een actief zijn. Het is dan een immaterieel vast actief. Je bent niet verplicht betaalde goodwill op de balans op te nemen, maar doe je dat wel, dan kun je erop afschrijven. Overigens is het, als je goodwill op de balans opneemt, wel noodzakelijk dat je elk jaar een zgn. impairment test uitvoert. Dat wil zeggen dat je jaarlijks bekijkt of die goodwill nog wel 'reëel' is. Als blijkt dat je teveel goodwill hebt betaald (de overgenomen onderneming blijkt minder winstpotentieel dan je dacht) dan moet je de op de balans opgenomen goodwill herwaarderen (afwaarderen). |
![]() |
|
![]() |
Precies..
Je betaald gewoon voor de naam van een bedrijf Als jij heiniken koopt en je behoudt de naam betaal je daar flink voor omdat men het merk kent. Hier kan je inderdaad op afschrijven. Je kan ook negatieve goodwill hebben. Als je een of ander failliet bedrijf hebt gekocht met een zeer slechte naam. (al zou je dan dom zijn om de naam door te zetten)
|
Verwijderd
|
Ja, maar dat is dan natuurlijk geen goodwill in de letterlijke zin. Dan ben je gewoon een mongool geweest die meer geld heeft betaald dan die onderneming eigenlijk waard is, zodat je dat gewoon ten laste van het resultaat moet boeken. Je maakt dan gewoon verlies. Je krijgt dan niet een post 'goodwill' aan de creditzijde ofzo.
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Stel jij koopt een bedrijf welke een slechte naam heeft maar je moet de naam en medewerkers behouden. Als je je hieraan wilt wagen heb je slechte goodwill
||
Citaat:
Euh. Jawel hoor.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
hulp nodig ! mogen ze mijn loon inhouden ? michellevdlinde | 21 | 11-07-2011 09:14 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Goodwill Studentje_84 | 3 | 14-12-2009 17:11 | |
Psychologie |
Bepaald vaag gedrag van mensen met andere cultuur dan Nederlandse Yab-Yum | 44 | 18-01-2005 11:46 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
goodwill Bob_de_bouwer | 10 | 12-03-2004 17:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hohmann uit de fractie gezet ThaFox | 17 | 17-11-2003 09:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
International Criminal Court Gatara | 38 | 20-06-2003 16:36 |