Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2006, 12:55
Gambokkur
Gambokkur is offline
Dag mensen,
ik probeer mijn rijbewijs C te halen (voor het rijden van vrachtwagens zonder zware aanhangwagen ), en heb een aantal vragen :

- waarom is trapsgewijs terugschakelen nodig ? Bvb als ik in 5e rijd en zie dat veraf een rood licht is, moet ik naar 4e, naar 3e , naar 2e schakelen en dan ontkoppelen en rempedaal indrukken.
Met een gewone auto is trapsgewijs terugschakelen niet nodig (dacht ik), is het bij een vrachtwagen wel nodig om de bedrijfsrem (pedaalrem) te sparen ?

- Stel dat ik op de autsnelweg rijd, en ik neem een afrit, ik mag pas afremmen op de uitvoegstrook, maar stel dat deze nogal kort is, is trapsgewijs terugschakelen nogal moeilijk. Is het goed dat ik gewoon koppeling indruk, pedaalrem indruk, motorrem inschakel, en van 6e direct naar 3e te gaan als ik voldoende afgeremd ben ? Of moet ik terwijl ik pedaalrem diep indruk trapsgewijs (dus van 6 naar 5 naar 4 naar 3) schakelen ook al heb ik daar weinig tijd voor ?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 13:04
underthabridge
underthabridge is offline
Heeft dat trapsgewijs afremmen niet gewoon te maken met het feit dat je in een vrachtwagen meer gewicht achter je hebt dan in een auto. Anders zal het waarschijnlijk iets motortechnisch zijn. Vraag het anders aan je instructeur.
Oud 26-05-2006, 13:10
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 26-05-2006 @ 14:04 :
Vraag het anders aan je instructeur.
Dat is een asociale aap (de instructeur bedoel ik), die het bovendien niet al te best kan uitleggen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 15:34
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 26-05-2006 @ 13:55 :

- waarom is trapsgewijs terugschakelen nodig ? Bvb als ik in 5e rijd en zie dat veraf een rood licht is, moet ik naar 4e, naar 3e , naar 2e schakelen en dan ontkoppelen en rempedaal indrukken.
Met een gewone auto is trapsgewijs terugschakelen niet nodig (dacht ik), is het bij een vrachtwagen wel nodig om de bedrijfsrem (pedaalrem) te sparen ?

(noot : categorie C valt niet onder mijn vakgebied. echter, ik weet er wel iets vanaf)

je schakelt trapsgewijs terug, omdat je anders
a) de versnellingsbak een flinke opdonder geeft, omdat de aandrijfkrachten die op de bak staan groter zijn (tov een personenwagen)

b) je op die manier sneller, maar ook minder abrupt, tot stilstand kan komen

c) als het stoplicht weer op groen springt, is het zo minder werk om weer op te trekken

d) je spaart de rem inderdaad een beetje, denk ik

Citaat:

- Stel dat ik op de autsnelweg rijd, en ik neem een afrit, ik mag pas afremmen op de uitvoegstrook, maar stel dat deze nogal kort is, is trapsgewijs terugschakelen nogal moeilijk. Is het goed dat ik gewoon koppeling indruk, pedaalrem indruk, motorrem inschakel, en van 6e direct naar 3e te gaan als ik voldoende afgeremd ben ? Of moet ik terwijl ik pedaalrem diep indruk trapsgewijs (dus van 6 naar 5 naar 4 naar 3) schakelen ook al heb ik daar weinig tijd voor ?

geen idee. echt niet.
Oud 26-05-2006, 15:46
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-05-2006 @ 16:34 :

je schakelt trapsgewijs terug, omdat je anders
a) de versnellingsbak een flinke opdonder geeft, omdat de aandrijfkrachten die op de bak staan groter zijn (tov een personenwagen)
Ok, als je in 6e rijdt en je remt nauwelijx af, en dan ineens naar 3e schakelt, dan kan ik me voorstellen dat dat slecht is voor de versnellingsbak, maar als ik daar hard genoeg voor afgeremd had ?
Je kan dan toch moeilijk in 5e gaan rijden als je een snelheid hebt waarin je normaal in 3e rijdt ?

Hetzelfde gebeurt toch als je ineens heel bruusk hebt moeten afremmen voor een onverwacht obstakel waardoor je bijna stilstaat, dan schakel je toch ook gewoon direct naar 2 ?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 00:03
Verwijderd
Voor bakwagen bedoel je? Hoezo geen trailer erbij?

Haha, die theorie heb ik ook binnenkort.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten