Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2006, 19:25
Azaelia
Azaelia is offline
Beste letteraars,
Wel, zie hier, mijn eerste schrijfsel op dit forum. Het heeft een titel, maar het is zo vreemd en onraadbaar dat ik deze nog niet prijs geef. Eerst wil ik daarvoor wat reactie's om mogelijke toekomstige verhalen te verbeteren. (het raden van de titel mag ook ) Hier is het:

Ik open mijn ogen. Het is nog donker. Langzaam beginnen er lichtstralen op mijn netvlies te vallen. Alles is nog wazig, maar toch herken ik drie gedaantes om me heen, die ook de nieuwe dag binnen laten dringen. De werkelijkheid stroomt binnen. Als kleuren herkenbaar worden, zie ik dat mijn omgeving groen is, helemaal groen. Het lijkt of we midden in de natuur zitten, toch werkt het benauwend. Het is moeilijk om te ademen. Ik ben verstrikt in een net van wieren. Ik heb geen kant om op te gaan, geen doel in mijn leven. Steeds voelt het alsof ik verder omlaag word gesleurd, niet door mijn verleden, maar door mijn gebrek aan toekomst. Ik zink. Daarmee verdwijnt ook langzaam de kleur uit mijn leven. Alles wordt zwart. In deze kooi waarin ik me zo bekeken voel, heb ik alleen hen om op te vertrouwen. De glinsteringen uit de ogen van mijn drie vrienden zijn het enige wat ik herken in deze duisternis. Zij vormen voor mij nog het enige sprankje hoop dat het ooit zal veranderen. Samen proberen we uit deze vicieuze cirkel te komen. Hoe we op dit punt terecht zijn gekomen, weten we niet. Alles veranderde zo snel. Als ik in de spiegel kijk, zie ik een persoon die ik niet herken. Het lijkt een ander leven te leiden. Zijn wereld lijkt zoveel groter. Daar in de wereld van de spiegel lijkt deze groene wereld zoveel levendiger, vrolijker. Ik voel me bevangen door het duister, de stilte, de kou. De hoop op een beter bestaan verstrijkt met de dagen. Wat terugkomt is angst. Ooit wil ik echt onafhankelijk zijn. Vrij zijn. Langzaam verdrink ik. Het pad wat ik bega, lijk ik al duizend keer bewandeld te hebben. De obstakels duizend keer getrotseerd. Duizend keer dezelfde fouten gemaakt. Misschien dat ik hierna eindelijk verlost ben. Tot dan blijf ik rond gaan. Eens zal ik zwemmen in de zeeën van onsterfelijkheid, tot het einde der tijden.

Laatst gewijzigd op 26-03-2006 om 21:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2006, 19:34
Verwijderd
Hmm, mja, de titel is
Spoiler
, maar die weet je alleen na goed lezen. Er worden goede hints naar gegeven, maar het blijft uiteindelijk een puzzel.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 19:36
Azaelia
Azaelia is offline
Spoiler

Laatst gewijzigd op 26-03-2006 om 19:40.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 20:32
Verwijderd
Nee, maar serieus, de fouten heb ik er al uitgehaald, de overige bloedhondletteraars mogen zoeken wat ze willen, als ze iets vinden trakteer ik ze volgende meeting* op drank. De inhoud, mja, ik heb weinig inhoudelijks te melden. Er worden andere verwachtingen gewekt dan dat het uiteindelijk zou zijn en voor een eerst geschreven stukje vind ik het aardig goed.

* de voorwaarde is wel dat de meeting in Eindhoven plaatsvindt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:13
Azaelia
Azaelia is offline
Hmm Grimm, jij mag mij dan alvast trakteren. Er stond nog een typfout in, maar die heb ik nog eruit gehaald voor ik hem postte. Meeting in Eindhoven is btw strak plan.
Oud 26-03-2006, 21:15
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Grimm schreef op 26-03-2006 @ 21:32 :
Nee, maar serieus, de fouten heb ik er al uitgehaald, de overige bloedhondletteraars mogen zoeken wat ze willen, als ze iets vinden trakteer ik ze volgende meeting* op drank. De inhoud, mja, ik heb weinig inhoudelijks te melden. Er worden andere verwachtingen gewekt dan dat het uiteindelijk zou zijn en voor een eerst geschreven stukje vind ik het aardig goed.

* de voorwaarde is wel dat de meeting in Eindhoven plaatsvindt.
Het pad wat ik bega lijk ik al duizend keer bewandeld te hebben.

Is dit een officiele fout of gewoon geen mooi taalgebruik?
Oud 26-03-2006, 21:19
Verwijderd
Misschien weer een meetingtopic maken dan.

Deliana, daar is geen hard bewijs van, dus nee. Drinken krijg je toch wel een keer van me, dus zoveel maakt het niet uit

Vidaaa, dat moet ik even bekijken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:20
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 26-03-2006 @ 22:15 :

Als het antecedent waarnaar wordt verwezen een het-woord is, gebruik je dat; als het een hele zin is het woordje wat.

Aangezien het hier om een enkel woord gaat, is dit dus een officiële fout.
Oud 26-03-2006, 21:20
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:

Beste Grimm, dat zijn al 2 drankjes. (Ik vind het trouwens mooier klinken, persoonlijk)
Oud 26-03-2006, 21:21
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Grimm schreef op 26-03-2006 @ 22:19 :
Vidaaa, dat moet ik even bekijken.
hehe, drank drank drank jammer dat ik geen bloedhondletteraar ben
Oud 26-03-2006, 21:22
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
iet door mijn verleden maar door mijn gebrek aan toekomst

en hier mis ik een komma?
Oud 26-03-2006, 21:23
Verwijderd
Citaat:

Hmmm, ik weet niet of het zo is.

Citaat:
Het lijkt wel of iedereen 'het boek wat' zegt. Maar het moet toch gewoon 'het boek dat' zijn?

[!] Ja, dat klopt. In de schrijftaal is 'het boek wat' niet juist; bij een onzijdig zelfstandig naamwoord (een het-woord) hoort het betrekkelijk voornaamwoord dat.

'Het boek wat' komt in gesproken taal vaker voor dan 'het boek dat', maar het wordt in geschreven taal vermeden. In de schrijftaal is het betrekkelijk voornaamwoord wat wél juist in de volgende gevallen:

1. na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige:
'Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt.'
2. na een voornaamwoord (dat, datgene):
'Dat is precies datgene wat ik bedoel.'
3. na een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord, meestal een overtreffende trap:
'Het laatste wat hij deed.'
4. als het terugslaat op een hele zin:
'Het museum ging failliet, wat een grote strop was voor de gemeente.'
5. als het antecedent (dat waarop wat slaat) niet genoemd is:
'Wat die man eet, wil ik graag ook.'
Zou eventueel onder 5 kunnen vallen, zo niet, is het een fout, denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Liefs Jeanne schreef op 26-03-2006 @ 22:22 :
iet door mijn verleden maar door mijn gebrek aan toekomst

en hier mis ik een komma?
Ik niet.

Treffend dat, zodra ik drank aanbied, er ineens heel veel mensen in dit topic zitten.

,,, voor Jeanne
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:25
Azaelia
Azaelia is offline
Ik moet biechten, ik hou niet van komma's. Meer van punten. Voor het online stond, stonden er geen komma's in. Trauma aan de komma. Help ik ben betrapt. Grimm --> al 3
Oud 26-03-2006, 21:26
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Als ik in de spiegel kijk, zie ik een persoon die ik niet herken. Het lijkt een ander leven te lijden.

Persoon is een mannelijk woord. Kun je er dan met 'het' naar terug verwijzen?

(Ik wil méér )
Oud 26-03-2006, 21:28
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Maar daar bovenop vind ik het mooi geschreven hoor, Deliana!
Oud 26-03-2006, 21:28
Azaelia
Azaelia is offline
Grimm dat gaat geld kosten jongen. Graag ook wat reacties over inhoud, opbouw zelf en nog niemand heeft de titel geraden!
Oud 26-03-2006, 21:32
Azaelia
Azaelia is offline
Dank. Trouwens bij nader inzien van mijn eigen verhaal moet die 'het' blijven staan bij .. als ik in de spiegel kijk... blabla. Het lijkt een ander leven te lijden. Muaha. Het is een verwijzing.

Slordigheids foutje van mij, dat wel. Maar dat 'het' staat goed helaas. Het had zeker beter geformuleerd kunnen worden maar het staat er goed.

Laatst gewijzigd op 26-03-2006 om 21:36.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:34
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Oké, ik kon niet precies afleiden waarnaar je verwees, dus vandaar! Ik vind je stijl leuk trouwens, met veel punten. Het leest makkelijk weg. Verder ben ik niet de persoon die de inhoud kan beoordelen, denk ik.
Oud 26-03-2006, 21:35
Verwijderd
De meeting moet in Eindhoven gehouden worden, teneinde ik niet naar de horeca hoef, maar volsta met eigen gebrouwen vlierbloemenlimonade. Got you all!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:36
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Mja klinkt... apart
Oud 26-03-2006, 21:37
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Liefs Jeanne schreef op 26-03-2006 @ 22:34 :
Oké, ik kon niet precies afleiden waarnaar je verwees, dus vandaar! Ik vind je stijl leuk trouwens, met veel punten. Het leest makkelijk weg. Verder ben ik niet de persoon die de inhoud kan beoordelen, denk ik.
Gokje doen naar het onderwerp?
Oud 26-03-2006, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Liefs Jeanne schreef op 26-03-2006 @ 22:36 :
Mja klinkt... apart
Ben benieuwd of het nog goed is en wat het promillage is Staat er nu al zo'n half jaar
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
deliana schreef op 26-03-2006 @ 20:25 :
Het lijkt een ander leven te lijden.
En kom niet met het verhaal dat leiden hier opzettelijk met een lange ei wordt geschreven om het pijnlijke ervan te benadrukken, Grimm. Ik krijg een pint van u!

Citaat:
deliana schreef op 26-03-2006 @ 20:25 :
Tot dan blijf ik rond gaan.
Rondgaan mag wat mij betreft aan elkaar, maar die krijg je cadeau van me.

Wat betreft het verhaal. Ten eerste goed dat je het neergezet hebt en niet jezelf liet weerhouden door angstdromen over de bloedhonden die hier zo graag een nieuwe schrijver verslinden.

Als ik eerlijk ben - bloedloze honds-eerlijk - moet ik zeggen dat je verhaal me niet achterover doet slaan. Er gebeurt niet zoveel en al mocht er al wat gebeuren, dan snap ik er weinig van. Goed, dat maakt natuurlijk niets uit, want de halve wereld heeft immers ook geld betaald om in American Beauty een half uur naar een plastic zakje te zitten kijken.

Het nadeel alleen is dat mijn aandacht daarom op de stijl gevestigd werd en op dat gebied kan er, mijns inziens, nog een hoop geleerd worden. Dit is positief, want ik meen echt dat je het kan leren, trouwens.

Het grootste obstakel is denk ik dat al je zinnen voor mij als lezer, lezen als korte happen en niet als een vloeiend geheel. In het begin komt het door de vele korte zinnen en het past ook wel bij het benauwen waar je van spreekt, maar toch is het niet aangenaam. het is lastig om na zo'n hortende start nog goed in de tekst te komen. Zeker aangezien het zo'n korte tekst is.

Ik denk eigenlijk dat je het jezelf te moeilijk hebt gemaakt met het soort tekst dat je gekozen hebt. In plaats van fluitend een verhaal te schrijven, heb je ervoor gekozen om iets diep emotioneels te schrijven en ik denk dat er weinig dingen moeilijker te beschrijven zijn dan diepe emoties, ook al doen mensen het zo belachelijk vaak. Misschien juist omdat het zo vaak gedaan wordt, is het lastig om het goed en origineel te beschrijven? Ik weet het niet. Ik lees in ieder geval graag nog een keer een tekst van je, maar dan met meer verhaal en minder zieleroerselen.

LUH-3417 - Fouten die gevonden worden in deze reactie staan niet garant voor drankjes op eventuele meetings.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:38
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Liefs Jeanne schreef op 26-03-2006 @ 22:36 :
Mja klinkt... apart
Eerder giftig.
Oud 26-03-2006, 21:39
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-03-2006 @ 22:38 :
En kom niet met het verhaal dat leiden hier opzettelijk met een lange ei wordt geschreven om het pijnlijke ervan te benadrukken, Grimm. Ik krijg een pint van u!
Omg, die heeft ze er expres in laten zitten
Vlierbloesem voor jou, kaptein.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:42
Azaelia
Azaelia is offline
Kijk, aan zo'n reactie heb je wat. Thnq LUH-3417. Maar ik lach me hier echt helemaal kapot. Ik neem het advies zeker serieus maar ik vind het heel grappig dat niemand het onderwerp door de regels heen leest. Maar heel erg bedankt voor je advies. Er zal zeker nog veel schrijfwerk komen hierop dit forum van me. Oefening baart kunst. Toch?
Oud 26-03-2006, 21:44
Verwijderd
Het gaat over guppies for fucks sake
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:46
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Citaat:
Grimm schreef op 26-03-2006 @ 22:44 :
Het gaat over guppies for fucks sake
Nu je het zegt... shit
Oud 26-03-2006, 21:46
Azaelia
Azaelia is offline
Bij deze een aanklacht tegen Grimm voor MATENNAAIERIJ
Nee, serieus het gaat over 4 guppies in een viskom. Met een persoonlijk tintje natuurlijk. Prachtig, maar voor mij had het nog wel wat langer mogen duren GRIMM!
Oud 26-03-2006, 21:47
Verwijderd

Yeah baby!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:47
Verwijderd
Citaat:
deliana schreef op 26-03-2006 @ 22:46 :
Bij deze een aanklacht tegen Grimm voor MATENNAAIERIJ
Nee, serieus het gaat over 4 guppies in een viskom. Met een persoonlijk tintje natuurlijk. Prachtig, maar voor mij had het nog wel wat langer mogen duren GRIMM!
Ze lezen toch eerst je verhaaltje, voordat ze aan de reacties beginnen. Dus het effect blijft vooralsnog hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:49
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-03-2006 @ 22:47 :
[afbeelding]
Yeah baby!

LUH-3417
Dat plaatje is echt te grappig en beeld uit hoe ik me op dit moment voel, alleen dan zonder snor.
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-03-2006 @ 22:47 :
[afbeelding]
Yeah baby!

LUH-3417
Serieus, wtf.

Zullen we maar eens een datum prikken voor een Letteren groepsgesprek op MSN?
Met citaat reageren
Verwijderd
Die piraat was een reactie op Grimms nederlaag, trouwens. Ongelooflijk, er worden hier Onzin-postsnelheden behaald!

Guppies. Hm. Nu je het zegt. Ik denk dat ik een spreekwoordelijke tik verdien omdat ik je er direct van beschuldigde je diepste zielenroerselen op tafel te gooien.

Hoe dan ook, het had wel minder subtiel gemogen van mij.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:51
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-03-2006 @ 22:49 :
Die piraat was een reactie op Grimms nederlaag, trouwens. Ongelooflijk, er worden hier Onzin-postsnelheden behaald!

LUH-3417
Dé oplossing om Letteren actief te maken. Ik moet kwistig strooien met drankjes, dan halen we DoP makkelijk in. Mijn nederlaag? Niks nederlaag. We moeten nog battlen met onze verhalenmappen. Ik heb ook Pokémonpoppetjes, als dat gewicht in de schaal legt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:52
Azaelia
Azaelia is offline
Ik: 'Aangenaam, ik ben Deliana, ik ben sneaky!'
Allen: 'Hallo Deliana''
Oud 26-03-2006, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 26-03-2006 @ 22:51 :
Dé oplossing om Letteren actief te maken. Ik moet kwistig strooien met drankjes, dan halen we DoP makkelijk in. Mijn nederlaag? Niks nederlaag. We moeten nog battlen met onze verhalenmappen. Ik heb ook Pokémonpoppetjes, als dat gewicht in de schaal legt.
Mijn flippo-verzameling > jouw pokémonverzamling.

Althans, als ik hem nog heb. Want het kan heel goed dat er op dit moment een hongerig oostblokkindje op zit te knagen.

Maar drankjes verloten blijkt inderdaad wel een geniale manier om je verhaal veel gelezen te krijgen. We nemen deze kennis mee voor latere toepassing.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:55
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Maar laten we eerst even wachten tot de limonade op is?
Oud 26-03-2006, 22:28
Azaelia
Azaelia is offline
Nou zeg, mijn verhaal wordt niet gelezen om de woorden, maar om de giftige ranje van Grimm. Tjonge jonge. Eerst mijn onderwerp verraden en nu ook nog lezers weg joepen. Ja grimm dat zijn echt bonus punten voor je. dat wordt goedmaken!
Oud 27-03-2006, 06:46
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
deliana schreef op 26-03-2006 @ 23:28 :
Nou zeg, mijn verhaal wordt niet gelezen om de woorden, maar om de giftige ranje van Grimm. Tjonge jonge. Eerst mijn onderwerp verraden en nu ook nog lezers weg joepen. Ja grimm dat zijn echt bonus punten voor je. dat wordt goedmaken!
Meet in Eindhoven, is meer dan genoeg goedmaken.
@ Deliana: je weet al wat ik van je verhaaltje vindt.
@ Grimm: jij hebt wel meer dan pokemonkaartjes.
Oud 27-03-2006, 11:25
Azaelia
Azaelia is offline
Vooral die knipoog erachter is eng Kerboga. :> lol.
Leuk, met zijn allen aan wouters giftige ranja. Muaha maar jullie moeten dan wel hierheen komen binnenkort!
Oud 27-03-2006, 14:42
Verwijderd
Misschien wel weer een idee ja, ik zal er een topic over openen
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 15:31
Azaelia
Azaelia is offline
Er wordt hier niet veel meer gepost helaas. Tjonge jonge
Oud 30-03-2006, 15:47
Verwijderd
We blijven niet eeuwig over dit verhaal doorzeiken. Terecht eigenlijk ook. Zo ontaardt hier alles in een spamtopic. Heb jij over dit verhaal nog wat te zeggen dan?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 15:50
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Grimm schreef op 30-03-2006 @ 16:47 :
We blijven niet eeuwig over dit verhaal doorzeiken. Terecht eigenlijk ook. Zo ontaardt hier alles in een spamtopic. Heb jij over dit verhaal nog wat te zeggen dan?
Nee, maar wel over jou. Sinds wanneer ben jij medewerker? En, waarom meld je dat dan ook niet even.

Moeten we nog eens een keer op gaan passen.
Oud 30-03-2006, 15:55
Verwijderd
Ik ben sinds kort medewerker. Maar dat hoort niet in dit topic thuis, kan geregeld worden via PM/MSN.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 15:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Gaaf, Grimm de medewerker. Je krijgt status jongen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 16:09
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-03-2006 @ 16:58 :
Gaaf, Grimm de medewerker. Je krijgt status jongen.
Je formuleert het verkeerd. Mijn status wordt erkend.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 16:33
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Grimm schreef op 30-03-2006 @ 17:09 :
Je formuleert het verkeerd. Mijn status wordt erkend.
WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA da was een goeie grimm.

Reageren

Regels voor berichten