Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2006, 17:24
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik weet niet of het hoort, maar dat zien we dan wel.

Mijn buurmeisje van een jaar of acht heeft laten weten dat ze graag piano zou willen spelen. Mijn buurvrouw heeft mij nu opgebeld om te vragen of ik haar één keer per week les wil geven. Ik speel al ruim 10 jaar, maar ik ben natuurlijk maar een amateur en ik heb geen ervaring in lesgeven. Hier is die buurvrouw zich natuurlijk wel van bewust, maar ik twijfel toch.
Heeft iemand ervaring met lesgeven in een bepaald instrument? Het meisje moet nog beginnen met spelen. Hoe pak je dat aan? Wat doe je zoal de eerste lessen en waar let je bij zo'n beginner op (behalve de juiste houding van rug en vingers)?
Alvast bedankt
Edit: oja, ze heeft al wel een jaar viool gespeeld, dus noten lezen kan ze al.

Laatst gewijzigd op 01-04-2006 om 18:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2006, 16:22
Verwijderd
ik heb vrij veel ervaring met lesgeven.

geduld oefenen, heeeeeeel veeeeeeeel geduld. want ze doen vaak dingen fout die voor jou als vanzelf sprekend zijn.

Goed uit kunnen leggen,vooral ook waarom. Want je kunt bizarre vragen krijgen, en die moet je wel kunnen beantwoorden, en goed gefundeerd ook. Als je ze een bepaalde saaie oefening meegeeft, is het goed om goed te kunnen uitleggen waarom.

motiveren is heel belangrijk, dus een goede mix maken tussen technische dingen en leuke speel stukjes.

Maar ook streng durven zijn: niet dat ze zonder studeren bij je aankomen, en daar goed mee weg komen. Maar ook niet te streng, want dan verliezen ze wel weer motivatie.

Niet te snel tevreden zijn, als er foutjes zitten, wel meteen wegpoetsen, en niet onder de tafel vegen.

Je moet zelf ook goed kunnen spelen, want je moet ze alles vlekkeloos voor kunnen spelen, zodat ze goed voorbeeld hebben.

Ze kan noten lezen, maar kan ze ook bassleutel lezen, dat kost tijd.

Als je denkt dat deze punten te veel voor je zijn, dan is het raadzaam om ermee te wachten, tot je zelf wat meer achtergrond hebt.

Een voordeel: ze is jong, dus qua muzikaliteit heeft ze nog niet veel te vertellen, dat kun je dan wat kalmer aan doen. Want muziek uitleggen is het moeilijkste dat er is.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 17:15
antigone
antigone is offline
je buurvrouw woont naast je en belt je op ? en je weet wel zeker dat dat meisje zélf ook graag piano zou willen spelen ? bourgeoisie amai

ik zou er zeker voor gaan , brood op de plank

ot: wat louis zegt
Oud 03-04-2006, 22:01
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
antigone schreef op 03-04-2006 @ 18:15 :
je buurvrouw woont naast je en belt je op ? en je weet wel zeker dat dat meisje zélf ook graag piano zou willen spelen ? bourgeoisie amai

ik zou er zeker voor gaan , brood op de plank

Buurvrouw als in voordeuren liggen in verschillende straten. Het meisje wil zelf dolgraag piano spelen. Misschien kan je het je niet voorstellen, maar sommige kinderen vinden muziek uit zichzelf leuk.

@ Louis Armstrong: bedankt . Op zich denk ik dat dit meisje de dingen snel zal oppakken; ze is wel handig. Ik was meer nog aan het denken hoe je een gemiddelde les opbouwt. Neem je gewoon wat stukjes door waarbij je op de vingerbeweging let? Moet ik het puur bij de nootjes laten, of kan ik er al iets bijvertellen? Nouja, het zal zich vanzelf wel wijzen...
Oud 04-04-2006, 06:36
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 03-04-2006 @ 23:01 :
Buurvrouw als in voordeuren liggen in verschillende straten. Het meisje wil zelf dolgraag piano spelen. Misschien kan je het je niet voorstellen, maar sommige kinderen vinden muziek uit zichzelf leuk.

@ Louis Armstrong: bedankt . Op zich denk ik dat dit meisje de dingen snel zal oppakken; ze is wel handig. Ik was meer nog aan het denken hoe je een gemiddelde les opbouwt. Neem je gewoon wat stukjes door waarbij je op de vingerbeweging let? Moet ik het puur bij de nootjes laten, of kan ik er al iets bijvertellen? Nouja, het zal zich vanzelf wel wijzen...
ik bouw een les meestal op van moeilijk naar makkelijk.
want de moeilijke technische foefjes leer je het beste als de concentratie vers is, en dan uiteindelijk naar de makkelijkere leuke speelstukjes. Een en ander is ook aftasten. Want wat moeilijk is voor de een is makkelijker voor de ander
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 13:18
Verwijderd
Hey Ecrivaine,

ik heb jouw probleem ook gehad, 2 jaar geleden. In principe is het noodzaak om van tevoren goed voor te bereiden. Zoals Louis al zegt, die kinders kunnen moeilijke vragen stellen.

Vraag eerst aan het meisje wat ze wil leren. Wil ze bekende liedjes meespelen, of misschien dat je haar de klassieke kant in kan duwen (de beste basis voor al het pianospel imo).

Ikzelf ben begonnen met het downloaden van een programma (Sibelius 4) waarmee ik makkelijk bladmuziek kan maken. Op deze manier heb ik ze de basis akkoorden geleerd, en kunnen ze nu in de beide sleutels noten lezen (dat vergt het meeste geduld).

Begin wel gewoon bij het begin (noten lezen, kwintencirkel, toonladders en evt akkoorden) anders schiet je er niks mee op.

Succes, en PM me maar als je nog wat lessen op papier wilt hebben.

Greetz Champ-00
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 17:08
botulismf
botulismf is offline
Ik zou het doen, puur en alleen omdat het een gave ervaring is. Uiteraard moet je dan wel iets te bieden hebben, maar je hoeft echt geen meesterpianiste te zijn.
Oud 12-04-2006, 15:41
ecrivaine
ecrivaine is offline
Inmiddels al de eerste les gegeven en het was best een succes . In zoverre, dat het meisje het heel leuk vond en ik ook. ("Is het half uur nou al weer om?")
Ze had zelf thuis van haar oudere broers en zus nog van die lesboeken liggen en daar zijn we in begonnen. Ze speelt eigenlijk heel makkelijk. Ik heb bedacht dat ik quatre-mains met haar wil doen; ik had nog hele makkelijke liggen. Die maken dat je al snel leuke muziek kan maken. Voorlopig is er nog geen sprake van of ze echt 'de klassieke' kant op wil of iets anders; de basis is toch vrij hetzelfde. Ik moet nog even zien wanneer je aan iets als toonladders begint; zelf heb ik dat pas (te) laat gehad.
Erg bedankt voor de tips allemaal. Op het moment houd ik als begin even haar boek aan en doe ik er zelf wat dingetjes omheen. En door haar enthousiasme wijzen veel dingen zich al vanzelf. Ook op deze manier bezig zijn met muziek is zooo gaaf
Bedankt in elk geval
Reageren

Regels voor berichten