Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2006, 07:55
Pruts0r
Pruts0r is offline
Is dat niet hetzelfde ofzo?
Oud 24-04-2006, 07:58
Stefanie
Stefanie is offline
Een belangrijk verschil tussen een psychiater en een psycholoog is dat een psychiater uitsluitend mentale stoornissen behandelt.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 08:09
rare kwast
rare kwast is offline
er staan al meerdere topic's hier over..

klik

maar een psychiater mag medicijnen voor schrijven en een psycholoog niet..
Oud 24-04-2006, 08:20
light fighter
light fighter is offline
de opleiding verschilt al psychologie vs medicijnen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 09:16
Yerli
Yerli is offline
Als psychiater houd je je bezig met wat er in die hersenen gebeurt en met de factoren die daarop van invloed zijn. Je zoekt naar een verklaring en een mogelijke oplossing voor de psychische stoornissen en problemen waarmee je patiënten bij jou komen.

Als psycholoog gebruik je psychologische kennis om problemen op te lossen. Je werk kan bestaan uit mensen adviseren over beroepskeuze, kinderen met leer- en opvoedingsproblemen onderzoeken of mensen behandelen die kampen met psychische problemen.

En verder wat staat in de bovenstaande posts.
Oud 24-04-2006, 10:57
KreZor
KreZor is offline
Bij een psychriatische behandeling is alles meer gericht op herkennen van ziektebeelden en het behandelen daarvan, dit heeft dus alleen zin als je stoornissen hebt die vanuit je lichamelijke toestand zijn ontstaan. Als je problemen hebt met andere dingen (trauma's of problemen thuis) dan zal een psycholoog er eerder met je over praten om je zo je problemen te laten overzien en evt. oplossen. Er zijn testen waarin wordt gekeken wat er aan de hand is en hoe dat het best opgelost kan worden. Er kan natuurlijk ook sprake zijn van zowel psychriatische stoornissen als psychologische stoornissen.
Oud 24-04-2006, 11:11
coopergirl
coopergirl is offline
Wat is het verschil tussen een psycholoog en een psychiater?
Een psycholoog heeft een universitaire opleiding in de gedragswetenschappen (Psychologie) gevolgd en heeft zich tijdens deze studie toegelegd op een deelgebied van de psychologie, bijvoorbeeld arbeidspsychologie, sociale psychologie of klinische psychologie (studie van de mens die kampt met een psychologisch probleem). Na het afstuderen heeft de psycholoog zich nog toegelegd op een onderdeel van de klinische psychologie bijvoorbeeld gedragstherapie of eerstelijnspsychologie.

Een psychiater heeft een medische wetenschap (Geneeskunde) gestudeerd en heeft zich na zijn studie als arts toegelegd op de psychiatrie (studie van de mens die kampt met zeer ernstige psychologische problematiek). Hij mag uit hoofde van zijn beroep medicijnen voorschrijven.

Welke soorten psychologen worden onderscheiden?
Er is op meerdere manieren onderscheid te maken:

* Op basis van het belangrijkste vak van afstuderen: bijv. arbeidspsycholoog, sociaal psycholoog, ontwikkelingspsycholoog, klinisch psycholoog etc.
* Op basis van het thema waarop de psycholoog zich heeft toegelegd bijv. schoolpsycholoog, verkeerspsycholoog, sportpsycholoog etc.
* Op basis van aanvullende opleidingen die gevolgd zijn: eerstelijnspsycholoog (kortdurende therapieën), psychotherapeut (langer durende behandelingen).

Welke soorten therapieën zijn er?
Er zijn meerdere onderscheiden te maken:

* op basis van het aantal cliënten: individuele therapie, relatietherapie, groepstherapie.
* op basis van het theoretische uitgangspunt: Psycho-analyse (met Freud als degelijke grondlegger), Client-centered therapie (Rogers), Gestalttherapie (Perls), Gedragstherapie (Leertheorie), Lichaamsgerichte therapie (Lowen e.a.), Cognitieve therapie (Beck e.a.), Systeemtherapie (Pallazoli e.a.), Rationeel-Emotieve therapie (Ellis/Diekstra), Transactionele Analyse (Berne) etc. etc. Een moderne therapeut zal vaak een aantal uitgangspunten integreren.
* op basis van de houding van de therapeut: directief (therapeut grijpt in, geeft opdrachten etc.), non-directief (therapeut grijpt zo weinig mogelijk in)
* op basis van de lengte van de therapie: kortdurend (1 - 16 gesprekken), middellang (17 - 30 gesprekken), langdurend (30 - 90 of meer gesprekken)
* op basis van een toegepaste techniek: bijv. hypnotherapie (met behulp van hypnose). PTG biedt overwegend individuele therapieën en relatietherapieën op basis van gedragstherapie, cognitieve therapie, systeemtherapie, RET en TA met een min of meer directieve houding van de psycholoog.
Oud 24-04-2006, 12:11
Pruts0r
Pruts0r is offline
Dus psychiaters behandelen zeg maar meer de geestelijke stoornissen enzo waar je ook medicijnen voor nodig hebt, en met een psycholoog praat je bijvoorbeeld mee voor verwerking van een gruwelijk ongeval waar je getuige van was of als je bijvoorbeeld getuige was van een moord ?
Oud 24-04-2006, 12:15
marrel
marrel is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 13:11 :
Dus psychiaters behandelen zeg maar meer de geestelijke stoornissen enzo waar je ook medicijnen voor nodig hebt, en met een psycholoog praat je bijvoorbeeld mee voor verwerking van een gruwelijk ongeval waar je getuige van was of als je bijvoorbeeld getuige was van een moord ?
zwartwit gezien wel ja... zoals ik het begrijp
Oud 24-04-2006, 12:17
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
marrel schreef op 24-04-2006 @ 13:15 :
zwartwit gezien wel ja... zoals ik het begrijp
ok
Oud 24-04-2006, 12:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
dat kan, maar het is goed mogelijk dat een pscycholoog ook bij het eerste geval betrokken wordt, een pscycholoog heeft een andere achtergrond en kijkt dus op een andere manier naar de patient/client in kwestie. Het tweede geval is inderdaad wel iets waarbij je bij een psycholoog zou kunnen komen, een psychiater is daar onwaarschijnlijker, maar zeker niet onmogelijk of ondenkbaar.
Oud 24-04-2006, 12:21
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 24-04-2006 @ 13:17 :
dat kan, maar het is goed mogelijk dat een pscycholoog ook bij het eerste geval betrokken wordt, een pscycholoog heeft een andere achtergrond en kijkt dus op een andere manier naar de patient/client in kwestie. Het tweede geval is inderdaad wel iets waarbij je bij een psycholoog zou kunnen komen, een psychiater is daar onwaarschijnlijker, maar zeker niet onmogelijk of ondenkbaar.
maar er komt dus wel een psychiater in het eerste geval aan te pas als er medicijnen nodig zijn ofzo? En in het tweede geval zeg maar meer als er een geestelijke stoornis door ontstaat en ook dan evt. medicijnen nodig zijn?
Oud 24-04-2006, 12:53
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Equinoxe schreef op 24-04-2006 @ 13:21 :
maar er komt dus wel een psychiater in het eerste geval aan te pas als er medicijnen nodig zijn ofzo? En in het tweede geval zeg maar meer als er een geestelijke stoornis door ontstaat en ook dan evt. medicijnen nodig zijn?
Ja, een psycholoog mag nooit medicijnen voorschrijven, omdat hij geen medicus is. Een psychiater heeft geneeskunde gestudeerd en mag dus medicijnen voorschrijven.
Oud 24-04-2006, 13:51
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Bij een psycholoog kun je ook terrecht met een kleiner probleem wat je in de weg staat in het dagelijkse leven.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 16:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een verwijsbrief gekregen van mijn huisarts voor het Riagg en die is voor psychiatrie, wat zou een reden zijn voor mijn huisarts om me naar een psychiater te verwijzen en niet eerst naar een psycholoog?
Oud 24-04-2006, 17:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 17:39 :
Ik heb een verwijsbrief gekregen van mijn huisarts voor het Riagg en die is voor psychiatrie, wat zou een reden zijn voor mijn huisarts om me naar een psychiater te verwijzen en niet eerst naar een psycholoog?
Vraag het eens aan je huisarts, zou ik zeggen.
Oud 24-04-2006, 22:11
Verwijderd
Een pscyholoog is iemand die gniagdoses stelt
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 09:05
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Hai!

Het antwoord is al een paar keer gegeven
Sowieso hebben die mensen een andere opleiding gehad. Psychiater heeft geneeskunde gedaan en mag medicijnen voorschrijven. Psycholoog heeft psychologie gedaan en mag geen medicijnen voorschrijven.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 12:03
Verwijderd
Citaat:
gewoonmezelf schreef op 25-04-2006 @ 10:05 :
Hai!

Het antwoord is al een paar keer gegeven
Sowieso hebben die mensen een andere opleiding gehad. Psychiater heeft geneeskunde gedaan en mag medicijnen voorschrijven. Psycholoog heeft psychologie gedaan en mag geen medicijnen voorschrijven.
Deze post is bijna net zo nuttig als de mijne.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 13:44
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 17:39 :
ik weet niet precies waar riag voor is, maar ik meen dat dat iig wel voor mensen met (lichte) verstandelijke handicaps is, zoals bijvoorbeel autisme oid, want daarvoor heb ik ook bij het riagg gezeten.

Misschien vermoed de huisarts dat je medicijnen nodig zult hebben ofzo????
Ik weet het niet, dus je moet het idd gewoon aan je huisarts effe vragen
Oud 26-04-2006, 09:59
Fantôme
Fantôme is offline
ik val vast en zeker in de herhaling maar een psychiater is een arts (en mag daarbij medicijnen voorschrijven) en een psycholoog is geen arts.
Oud 26-04-2006, 10:41
Verwijderd
Ik weet niet of het al genoemd is, maar veel tests worden ontwikkeld en afgenomen door psychologen (zoals IQ testen, beroepskeuzetesten, testen bij sommige sollicitatieprocedures) en psychiaters hebben daar niet zo veel mee te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten