Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2006, 21:12
petser
petser is offline
Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar biomedische wetenschappen te gaan studeren, maar heb hier nog enkele vragen over.

Men spreekt altijd dat men kan terechtkomen als onderzoeker in een laboratorium van een ziekenhuis, onderzoekscentrum, enzo... Maar wat is jou taak daar dan juist? Via de computer onderzoek verrichten door informatie op te zoeken en anderen de opdracht geven om iets te onderzoeken of ga je zelf 'actief' onderzoeken (hiermee bedoel ik: niet achter de computer zitten maar zelf experimenteren en microscopisch onderzoek verrichten)?

En speelt informatica een erg grote rol tijdens de opleiding?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2006, 21:32
Magna
Magna is offline
Hallo Petser,

Je vraag is wat algemeen, kun je wat specifieker zijn svp ? Ben je van plan een HBO of universitaire opleiding te gaan volgen ?
(over universitaire opleidingen heb ik niet zoveel kaas gegeten).

Wat wil je later gaan doen ?

Groetjes,
Magna

Citaat:
petser schreef op 07-04-2006 @ 22:12 :
Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar biomedische wetenschappen te gaan studeren, maar heb hier nog enkele vragen over.

Men spreekt altijd dat men kan terechtkomen als onderzoeker in een laboratorium van een ziekenhuis, onderzoekscentrum, enzo... Maar wat is jou taak daar dan juist? Via de computer onderzoek verrichten door informatie op te zoeken en anderen de opdracht geven om iets te onderzoeken of ga je zelf 'actief' onderzoeken (hiermee bedoel ik: niet achter de computer zitten maar zelf experimenteren en microscopisch onderzoek verrichten)?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 21:45
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
petser schreef op 07-04-2006 @ 22:12 :
Hallo,

Alvast bedankt
ik studeer BMW aan de UU De nadruk ligt op zelf onderzoek doen, dus niet een of ander protocolletje volgen in een ziekenhuislaboratorium.

Het ligt aan de richting die je kiest of informatica een grote rol speelt. Kies je de kant van de DNA-analyse, dan zul je veel te maken krijgen met online databases enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 15:19
petser
petser is offline
Alvast bedankt voor het antwoorden.

Ik wil op universitair niveau deze opleiding volgen en momenteel wil ik later terechtkomen in een laboratorium waar ik meehelp aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.

groetjes
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 15:29
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
petser schreef op 08-04-2006 @ 16:19 :

Ik wil op universitair niveau deze opleiding volgen en momenteel wil ik later terechtkomen in een laboratorium waar ik meehelp aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.

groetjes
Aan een middel tegen HIV/aids of hét medicijn tegen kanker?
Iig heeft Daantje....(met nog wat cijfertjes) volgens mij BMW gedaan in Leuven, misschien kan zij je verder helpen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 18:11
marrel
marrel is offline
Ik doe een soortgelijke opleiding op HBO niveau. Dat is wel iets meer "standaart". Informatica komt vooral voor bij DNA werk, via databases kan veel informatie worden opgezocht. In de echt medische richtingen speelt informatica eigenlijk geen rol.
Oud 08-04-2006, 18:37
spookaapje
spookaapje is offline
Citaat:
petser schreef op 08-04-2006 @ 16:19 :

groetjes
Als je onderzoek naar medicijnen wil doen zou je ook de studie farmaceutische wetenschappen kunnen doen. Momenteel heet farmacie volgens mij ook zo, maar aan de VU heb je deze opleiding en deze is gericht op onderzoek en leidt je niet op tot apotheker.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 12:14
petser
petser is offline
Persoonlijk voel ik mij meer aangetrokken voor het medisch onderzoek voor het verbeteren van de menselijke gezondheid in het algemeen. Ik wil de opleiding biomedische wetenschappen gaan volgen in de universiteit hasselt. Ik heb gehoord dat deze daar erg goed is..? Misschien weet iemand daar iets meer over?

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een biomedicus juist moet doen tijdens zijn onderzoek in het laboratorium? Want men spreekt over een 'leidinggevende functie' en het verrichten van 'grondig voorbereidend onderzoekswerk'... Het is dus geen onderzoekswerk waar je 'enkel' medische literatuur moet bestuderen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 13:46
Marsel
Marsel is offline
Hasselt is Belgie ofzo?

Maar als BMW-onderzoeker is het je uiteindelijke doel om zelfstandig onderzoek uit te voeren. Dus je hebt een idee over een medische kwestie, of je krijgt een opdracht (bedrijfsleven,universiteit etc) om ergens onderzoek naar te doen.
Met de kennis die je hebt ga je aan de slag in het lab.

Je kan bijv. met bacterieen reacties gaan testen, zieke organen onderzoeken, toepassingen bij proefdieren bekijken etc etc.
Je verzint te proefopzet (deels) zelf en hoopt op resultaten waar je wat mee kan.

Een leidinggevende functie is meestal een beetje in de zin van dat er voor het standaard stampwerk soms laboranten aanwezig zijn. Maar dat is bij elk onderzoek natuurlijk weer anders.

En je bestudeerd natuurlijk heel veel medische literatuur, je gebruikt de kennis van andere onderzoekers om jou onderzoek te doen. Je bouwt daar op voort.

Volgens mij weet je nog vrij weinig van de opleiding, ga eens kijken/meelopen op een universiteit en naar een open dag ofzo.

Als je wilt kan je me wel mailen; marcel . deken at falw . vu . nl
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
petser schreef op 09-04-2006 @ 13:14 :
Persoonlijk voel ik mij meer aangetrokken voor het medisch onderzoek voor het verbeteren van de menselijke gezondheid in het algemeen. Ik wil de opleiding biomedische wetenschappen gaan volgen in de universiteit hasselt. Ik heb gehoord dat deze daar erg goed is..? Misschien weet iemand daar iets meer over?
Ik heb vorig jaar biomedische wetenschappen gestudeerd in Leuven. Ik neem aan dat je met Hasselt Diepenbeek bedoeld? In Leuven vonden ze dat niet zo'n hele goede universiteit maar hoe het zit weet ik niet, ik ben er nooit geweest. Ben alleen in Leuven wezen kijken (en in Nederland). Als je wil weten of het wat voor jou is moet je gewoon eens gaan kijken
Oud 10-04-2006, 20:33
Joppah
Joppah is offline
Ik wil ook graag Biomedische wetenschappen gaan studeren, in Nijmegen. Weet iemand precies hoe het ongeveer zit met de lotingskans? ik heb gehoord dat er veel minder aanmeldingen zijn dan voor Geneeskunde ofzo, dus dat de kans groter is dat ik ingeloot word. BVD
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 21:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Joppah schreef op 10-04-2006 @ 21:33 :
Ik wil ook graag Biomedische wetenschappen gaan studeren, in Nijmegen. Weet iemand precies hoe het ongeveer zit met de lotingskans? ik heb gehoord dat er veel minder aanmeldingen zijn dan voor Geneeskunde ofzo, dus dat de kans groter is dat ik ingeloot word. BVD
Eigenlijk 100%, heb ik gehoord. De loting zit er vooral op, zodat mensen die zijn afgevallen bij Geneeskunde niet zomaar bmw kunnen gaan doen. Ze zijn het zat als een soort 'afdankertje' te worden gezien. Als het je eerste keuze is wordt je dus eigenlijk sowieso toegelaten.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 13:47
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
petser schreef op 09-04-2006 @ 13:14 :

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een biomedicus juist moet doen tijdens zijn onderzoek in het laboratorium? Want men spreekt over een 'leidinggevende functie' en het verrichten van 'grondig voorbereidend onderzoekswerk'... Het is dus geen onderzoekswerk waar je 'enkel' medische literatuur moet bestuderen?
Officieel moet je spreken over biomedisch wetenschapper, omdat je technisch gezien geen medicus bent. Maar om een antwoord op jouw vraag te geven; je geeft als je gepromoveerd bent en een eigen onderzoeksgroep hebt 'leiding' over AiO's, en vooraf aan elk onderzoek moet er wel literatuuronderzoek gedaan worden, wat is er al bekend op dat gebied etc. Maar daarna ben je ook wel zelf aan het onderzoeken in een lab. Hieronder een kort overzicht van welke richtingen je nog meer kan, BMW is interdisciplinair, dus meerdere vakgebieden, dus meer keus

Voorbeelden zijn aan de UU:
- Onderzoek naar het mechanisme achter ziekten in het algemeen
- Onderzoek naar infectieziekten en het immuunsysteem
- Het ontwikkelen van Medische Beeldvormende apparaten, zoals MRI scans etc. (bijv. bij Philips)
- Onderzoek naar de invloed van milieu en omgeving (bijv. voedsel) op het ontstaan van ziekten en aandoeningen (epidemiologie)
- Ontwikkelen van nieuwe medicijnen
- Onderzoeken of een medicijn werkt bij proefpersonen.
- Onderzoek naar hersen- en zenuwwerking
- Docent Biologie
- Voorlichter in het ziekenhuis of bij bijv. het Trimbos instituut
- Wetenschapsjournalist bij (populair) wetenschappelijke tijdschrijften
- Een managementfunctie binnen een farmacologisch bedrijf
- Onderzoek naar groei en ontwikkeling gerelateerde ziekten (bijv. kanker)
- Biomedisch onderzoek op moleculair niveau, bijv. functie en structuur van eiwitten
- Met behulp van informatica genetische informatie analyseren (genomics)

Zoals je ziet is het een best brede studie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten