Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welke column is het beste?
Het was maar een droom 7 41.18%
Loop in de zon 0 0%
Pietter Post 7 41.18%
Ontsnapt speelkonijn 2 11.76%
Een ode aan het nieuws 1 5.88%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2006, 13:46
Verwijderd
De afgelopen week heeft u allemaal wat beter naar het nieuws en de kranten gekeken dan anders. U wist namelijk dat er enkele letteraars bezig waren de actualiteiten nauwlettend in de gaten te houden.

De vruchten van hun pennen zijn nu te bewonderen en, misschien nog wel belangrijker, te beroordelen.

Let er bij het stemmen op dat u slechts vier dagen de tijd heeft om te stemmen. De poll sluit dus in de loop van woensdag de negentiende. Zorg dat uw stem dan binnen is, aangezien de woensdag niet helemaal wordt meegerekend.

Excuses dat wij ons niet helemaal aan de deadline gehouden hebben, maar goed. We zijn ook maar mensen, en geen columnisten.

LUH-3417
Advertentie
Oud 15-04-2006, 13:55
Verwijderd
Wat zijn het er weinig geworden... ik heb ze nu al allemaal gelezen! Hum.
En deadlines zijn er om overschreden te worden.
Oud 15-04-2006, 13:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Quis schreef op 15-04-2006 @ 14:55 :
Ja, ik ben het er mee eens.

Ik moet nog wel even nadenken welke column mijn stem gaat krijgen, hoor...
Oud 15-04-2006, 13:58
lukas15
lukas15 is offline
Ik ook.
Oud 15-04-2006, 14:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een ode aan het nieuws

Vreemd, het is een columnwedstrijd, in de titel staat dat het een ode is en uit de tekst blijkt dat het eerder een opsomming is… Ik vind het idee op zich best aardig, maar ik vind de overgangen soms wat abrupt en vaag. Het is wel netjes geschreven verder.

Ontsnapt speelkonijn

Ik weet het niet met deze column, of ik hem erg leuk of juist helemaal niets vind. Het is best goed geschreven, het nieuwsbericht is duidelijk herkenbaar, maar toch lijkt de inhoud me een beetje te ontgaan. De link tussen Bridgets foto’s en het verkleden, bedoel ik. Ik geloof dat ik daar nog een beetje over na moet denken.

Pietter Post

Die dubbele t in de titel is hopelijk een klein typfoutje dat we door de vingers zien? De inhoud vind ik namelijk goed geschreven, leuk onderwerp, ietwat aan de korte kant, maar dat is niet zo erg. (En Franse hoort natuurlijk ook met een hoofdletter!)

Loop in de zon

Hm… Essentieel voor deze column is dat je het betreffende liedje kent, wat ik niet écht ken, geloof ik. Het nieuwselement is ook niet zo heel sterk, al kan ik me vaag herinneren hier wel iets over te hebben gelezen. De stijl van deze column vind ik op zich wel weer leuk, het is wel grappig geschreven.

Het was maar een droom

Ik herken het onderwerp uit deze column (nog) niet echt, maar op zich maakt dat niet uit. Vooral het slot spreekt me aan, grappig geschreven. En gaat dit er nu over dat de treinen voor 86,4% op tijd rijden, of toch over iets anders, dat is me niet geheel duidelijk…

Nu ga ik nadenken over wie uiteindelijk mijn stem krijgt.
Oud 15-04-2006, 14:47
planckton
planckton is offline
De dubbel t in de titel van Pietter post lijkt me een verwijzing naar Ptt post, niet?
'Het was maar een droom' gaat mijn stem krijgen denk ik. Het onderwerp (die 84,6% op tijd) vond ik wel duidelijk genoeg eigenlijk.
Oud 15-04-2006, 14:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als dat een verwijzing was, snapte ik het dus niet Maar of dat dan ligt aan hoe goede column het is of aan mijn intelligentie...
Oud 15-04-2006, 15:07
planckton
planckton is offline
Een ode aan het nieuws

De bedoeling is wel leuk op zich, maar het komt er niet zo uit vind ik, ik kan ook niet 123 een structuur herkennen.

Ontsnapt speelkonijn

Ik dacht eerst dat het ging over dat steeds meer meisjes schaars gekleed achter een webcam zitten, ik heb t nieuwsfeit van bridget geloof ik een beetje gemist, ik zal het dalijk even opzoeken. Maar verder wel een leuke column

Pietter post

Misschien een beetje kort ja, wel ok verder.

Loop in de zon

Dit vond ik de minste. Een column schrijven over een column schrijven vind ik nooit leuk eigenlijk.

Het was maar een droom

Deze heeft mn stem, leuke verwijzingen naar de 'klassen'. Alleen de laatste zin had ik weggelaten, die voegt niets toe.
Oud 15-04-2006, 15:26
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 15-04-2006 @ 15:28 :
Een ode aan het nieuws

Vreemd, het is een columnwedstrijd, in de titel staat dat het een ode is en uit de tekst blijkt dat het eerder een opsomming is… Ik vind het idee op zich best aardig, maar ik vind de overgangen soms wat abrupt en vaag. Het is wel netjes geschreven verder.
De overgangen zijn abrupt en vaag. Iedere alinea is samengesteld uit flarden tekst van twee nieuwsberichten op www.nu.nl.
Oud 15-04-2006, 15:32
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Quis schreef op 15-04-2006 @ 14:55 :
En deadlines zijn er om overschreden te worden.
Als de forumbazen lief zijn, zouden er nog wat columns kunnen worden toegevoegd... ik ken enkele mensen die de deadline wat 'ruimer' hebben gepasseerd...
Oud 15-04-2006, 15:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Changshan schreef op 15-04-2006 @ 16:32 :
Als de forumbazen lief zijn, zouden er nog wat columns kunnen worden toegevoegd... ik ken enkele mensen die de deadline wat 'ruimer' hebben gepasseerd...
Dat kan nu toch niet meer, er is al gestemd....
Oud 15-04-2006, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 15-04-2006 @ 16:32 :
Ooooh, *geeft aai over bol*
Oud 15-04-2006, 17:06
Changshan
Changshan is offline
Oud 15-04-2006, 17:10
Verwijderd
Jammer, die van Chang en mij zijn waarschijnlijk het beste
Oud 15-04-2006, 17:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wil men bij mij wel rekening houden dat de inzending van mijn kant mijn eerste column ooit is?

Ik ga ze straks allemaal lezen en ook commentaar op geven!
Oud 15-04-2006, 17:32
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-04-2006 @ 18:25 :
Wil men bij mij wel rekening houden dat de inzending van mijn kant mijn eerste column ooit is?
Die van mij ook!
Oud 15-04-2006, 17:35
CSN
CSN is offline
Ik vind het wel fijn dat het er weinig zijn, bij die verhalenwedstrijden haak ik na vier verhalen altijd af wegens gebrek aan geduld en nu kan ik dus ook een keer stemmen zonder op eerste ingevingen af te gaan, huzzah.
Oud 15-04-2006, 17:52
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Ik ben slecht in commentaren geven, maar mijn gevoel ging uit naar 'Pietter post' en 'Het was maar een droom'. Aangezien in de laatste mijn aandacht werd afgeleid door een gigantische spelfout en het onderwerp mij iets minder aantrok, gaat mijn stem naar de eerste. Ik vind het trouwens erg leuk om jullie columns te lezen!
Oud 15-04-2006, 18:15
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
het was maar een droom
krijgt mijn stem, hoewel er heel soms wat bitterlijk geclichéd wordt.
Oud 15-04-2006, 19:02
Verwijderd
kmoet ze ff eerst gana lezen
Oud 15-04-2006, 19:09
Verwijderd
Net de eerste gelezen en ik moet zeggen er zitten heel wat spel-, schrijf- en grammaticale fouten in. De inhoud beoordeel ik later als ik ze allemaal heb gelezen.

ps Is iemand nog zo vrij geweest de woorden te tellen?
Oud 15-04-2006, 19:24
CSN
CSN is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 15-04-2006 @ 20:09 :
Net de eerste gelezen en ik moet zeggen er zitten heel wat spel-, schrijf- en grammaticale fouten in.
Inderdaad, viel me bij een aantal andere ook op.
Ik heb nog geen keuze kunnen maken, voor mij is er niet echt één die 'er uit springt.'
Oud 15-04-2006, 19:26
Verwijderd
tot nu weet ik niet wat ik vind, want heb alleen de eerste gelezen, maar als ik weer up2date ben op het forum, kom ik verder lezen hier (en idd makkelijker met weinig columns, als dat maar niet met DoP gebeurt )
Oud 15-04-2006, 19:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
1e: 465 woorden (edit: 470 incl. titel)
2e: 610 woorden (edit: 614 incl. titel)
3e: 279 woorden (edit: 281 incl. titel)
4e: 498 woorden (edit: 500 incl. titel)
5e: 297 woorden (edit: 302 incl. titel)
Oud 15-04-2006, 20:03
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 15-04-2006 @ 20:09 :
Net de eerste gelezen en ik moet zeggen er zitten heel wat spel-, schrijf- en grammaticale fouten in. De inhoud beoordeel ik later als ik ze allemaal heb gelezen.

ps Is iemand nog zo vrij geweest de woorden te tellen?
Als je met die eerste de mijne bedoelt, moet je de redacteuren van www.nu.nl de schuld geven. Ik heb slechts overgenomen.
Advertentie
Oud 15-04-2006, 20:11
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
Grimm schreef op 15-04-2006 @ 18:10 :
Jammer, die van Chang en mij zijn waarschijnlijk het beste
Patsertje . Had maar ingestuurd dan. (of überhaupt wat geschreven )
Oud 15-04-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
deliana schreef op 15-04-2006 @ 21:11 :
Patsertje . Had maar ingestuurd dan. (of überhaupt wat geschreven )
Gedaan, maar niet snel genoeg
Oud 15-04-2006, 20:15
Verwijderd
Door het woordenaantal maken alleen column 1 en 4 nog kans op mijn stem.
Oud 15-04-2006, 20:26
Verwijderd
1 en 4 wegen zwaarder alvast voor het houden aan het minimum/maximum, en de 5e ook ietsjes, inclusief de titel.

Maar de columns met fouten zullen wel weer lichter wegen.
Oud 15-04-2006, 20:42
Verwijderd
VV, welke is van jou? 3e of 5e?
Oud 15-04-2006, 20:43
Verwijderd
Hier heb ik het dus steeds over de volgorde van de poll, niet die van het forum.
Oud 15-04-2006, 20:48
Verwijderd
Een ode aan het nieuws (5e volgens de poll)
Het is geen ode aan het nieuws als je het mij vraagt, tenzij er ergens een zinnige ironie in zit. Verder is het geen column maar een aanéénschakeling van nieuwsberichten. In combinatie met de weinige woorden is dit tot nu toe de slechtste .(Mss had ik toch kunnen winnen als ik mee zou doen.) Het taalgebruik en de spelling/grammatica zijn .

Ontsnapt speelkonijn (4e volgens de poll)
De titel is . Gehouden aan het aantal woorden. Interessantste stuk tot nu en leuk om uit te lezen. Leuke woorden gebruikt. Niet overspoeld met taalfouten. Deze maakt grote kans.

Pietter Post (3e volgens de poll)
Het is in ieder geval duidelijk te herkennen als een column. Simpel, maar toch wel goed geschreven, wat weinig woorden helaas. Dus of dit hem wordt, weet ik nog niet.

Loop in de zon (2e volgens de poll)
Sorry, maar ben gestopt met lezen ergens halverwege. Het boeit niet, en de woordkeuze is niet zo 'vers'. Volgens mij is dit vna een beginner. En te veel woorden. De slechtste helaas.

Het was maar een droom (1e volgens de poll)
Die moet ik nog een keer lezen. Het was een beetje wazig maar goede beeldspraak. In ieder geval gehouden aan het aantal woorden. Eigenlijk een goede tekst, maar niet snel en lekker te lezen als een 'gewone' column.

Laatst gewijzigd op 15-04-2006 om 23:02.
Oud 15-04-2006, 21:23
Verwijderd
Ik vind geen van alle columns een stem waard, en nee, ik ga niet moeilijk doen met verhoudingen en welke het beste was. Ik stem niet.
Oud 15-04-2006, 21:26
Changshan
Changshan is offline
Mjuh, Grimm en ik houden onofficiële sidematch; we posten onze columns wel alsnog en 'stemmen' op onszelf.
Oud 15-04-2006, 21:38
Azaelia
Azaelia is offline
Zelf was ik het vergeten om een column in te sturen *schaam*, maar hier toch mijn commentaar (beste stuurlui staan aan wal)
Er is er maar 1 eigenlijk waarvan ik vind dat die mijn stem verdiend. Maar eerst mijn oordelen:
(op volgorde waarin ze in de poll staan)

De eerste: ik vind dat er ronduit teveel spelfouten in staan. (met 'steigende' als hoogtepunt) Op zich wel leuk onderwerp, toch denk ik dat het veel beter uitgewerkt had kunnen worden.

De tweede: zeer wazig geschreven. Het begin vind ik behoorlijk slap, naar het einde toe trekt het wel bij. (helaas ben ik niet zo'n liefhebber van het lied)

De derde: het ziet er als enige echt uit als een column over een actualiteit. Leuk hoe je de titel erbij betrekt. Lof!

De vierde: het onderwerp spreekt me absoluut niet aan (persoonlijk) en ik vind het niet leuk uitgewerkt.

De vijfde: ooit een column gelezen die alleen bestond uit een opsomming van actualiteiten? Ik mis een mening en een hoofdonderwerp. Helaas pindakaas, geen column in mijn ogen.

Maar, zoals ik eerder zei, ik heb niets ingestuurd dusja. Wie ben ik om te gaan oordelen.
Oud 15-04-2006, 21:40
Verwijderd
Citaat:
deliana schreef op 15-04-2006 @ 22:38 :

Maar, zoals ik eerder zei, ik heb niets ingestuurd dusja. Wie ben ik om te gaan oordelen.
JIj bent de lezer.
Oud 15-04-2006, 22:06
lukas15
lukas15 is offline
co·lumn (de ~, ~s)
1 regelmatig verschijnende, ondertekende rubriek in een dag- of weekblad, met een eigen karakter => stukje
Oud 15-04-2006, 22:12
Changshan
Changshan is offline
Precies... lekker breed, dus al dat gezeur over of iets een échte column is of niet, hou dat achterwege. Het gaat gewoon om de kwaliteit van de inhoud en structuur.
Oud 15-04-2006, 22:15
Verwijderd
Inhoud ervan is sowieso bagger
Oud 15-04-2006, 22:31
Verwijderd
Citaat:
lukas15 schreef op 15-04-2006 @ 23:06 :
co·lumn (de ~, ~s)
1 regelmatig verschijnende, ondertekende rubriek in een dag- of weekblad, met een eigen karakter => stukje
Het spijt me dat Raakvlak of alluman hier niet meer rondhangen.
Oud 15-04-2006, 23:01
Verwijderd
4, 3 of 1, hhmmm.
3 houdt zich niet aan aantal woorden, maar scheelt niet veel
3 en 4 goede titel
1 wat wazig
4 interessant
3 en 4 meest 'columnistisch'

Morgen maar weer lezen.

Maar ff kijken wat anderen stemmen, denk ik
Oud 15-04-2006, 23:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het nog best lastig.
Oud 15-04-2006, 23:04
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-04-2006 @ 20:49 :
1e: 465 woorden (edit: 470 incl. titel)
2e: 610 woorden (edit: 614 incl. titel)
3e: 279 woorden (edit: 281 incl. titel)
4e: 498 woorden (edit: 500 incl. titel)
5e: 297 woorden (edit: 302 incl. titel)
tnQ
Oud 16-04-2006, 00:11
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Grimm schreef op 15-04-2006 @ 23:31 :
Het spijt me dat Raakvlak of alluman hier niet meer rondhangen.
Precies, nu rust alle last op jouw schouders.
Oud 16-04-2006, 09:02
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Changshan schreef op 15-04-2006 @ 23:12 :
Precies... lekker breed, dus al dat gezeur over of iets een échte column is of niet, hou dat achterwege. Het gaat gewoon om de kwaliteit van de inhoud en structuur.
En het aantal woorden laten meetellen vind ik al helemaal onzin. Ga dan spelfouten tellen of zo
Oud 16-04-2006, 09:50
Verwijderd
Spelfouten de gexte
Oud 16-04-2006, 09:54
lukas15
lukas15 is offline
Spelfouten zijn de wortels van onze democratie.
Oud 16-04-2006, 09:56
Verwijderd
Citaat:
lukas15 schreef op 16-04-2006 @ 10:54 :
Spelfouten zijn de wortels van onze democratie.
Ha ha ha.
Oud 16-04-2006, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 16-04-2006 @ 10:02 :
En het aantal woorden laten meetellen vind ik al helemaal onzin. Ga dan spelfouten tellen of zo
een column heeft toch maar een beperkte ruimte, dus moet je je aan de grootte houden, vooral als dat de opdracht is voor een wedstrijd. Als je dat niet kan, woorden tellen...
Oud 16-04-2006, 10:20
Nienna*
Nienna* is offline
“Een ode aan het nieuws”
Deze column heb ik niet eens uitgelezen; na de tweede alinea ben ik gestopt. Wat heb ik eraan dat al die feitjes worden opgenoemd? Ik lees liever de krant. Ik vind dit niet leuk, geen column, maar een opsomming van flarden nieuws. Erg jammer.

“Ontsnapt speelkonijn”
Deze bracht me even aan het lachen, en ik weet niet waarom, maar ik moest denken aan Bridget Jones’ Diary. Misschien ook wel doordat de naam Bridget erin voorkomt. Het onderwerp spreekt me eigenlijk niet aan, maar ik vind deze column beeldend geschreven en dat spreekt me wel aan.

“Pietter Post”
Het liedje vind ik geweldig, de column “wel leuk”. Het idee erachter vind ik wel juist, maar het had nog veel beter uitgewerkt kunnen worden. De column is namelijk wel érg kort. Je had het liedje wat langer erin kunnen verwerken, want nu staat er alleen in “verdient de kost…” enzovoorts. Ik krijg bij deze column het idee dat er iets mist. Als deze langer was geweest, had het mijn stem misschien verdiend.

“Loop in de zon”
Ik snap de link met de titel niet, maar buiten dat vind ik het geen fijne column. Een column over een column… het is verschrikkelijk saai. Jammer, wat meer oefenen

“Het was maar een droom”
Leuk, leuke vergelijking, maar toch mist er iets. Ik weet niet wat. En die spelfouten… ernstig. Laat het de volgende keer eens nakijken, want hier ga ik dus echt níet op stemmen! Spelfouten vind ik verschrikkelijk

Maar ik ga zelfs helemaal niet stemmen. Ik vind de columns maar magertjes, eigenlijk.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten