Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2006, 15:48
Al Murphy
Al Murphy is offline
Zijn hier mensen die al wat ervaring hebben met Podcast?

Ik heb mp3-bestanden van pakweg een uur. Op welke manier kan ik dat dan aanbieden als Podcast? Bedoeling is dat mensen zich erop kunnen abonneren, en dat iTunes zo'n podcast automatisch downloadt vanaf dat er op een bepaalde plaats een nieuw bestand staat. Bestaat er software die dat automatiseert? Of misschien ook een soort van Blog-ding die zo'n dingen aankan? Met blog-ding bedoel ik een soort van website waar zowat wekelijks de hele uitleg kan komen te staan van wat er in de podcast zit, dat blog-ding "host" dan ook het bronbestand, maar al de rest mag liefst weer zo automatisch mogelijk gaan.

2de ding: Het is de bedoeling om die podcast onder een beperkte groep mensen te kunnen verspreiden. De muziek die erin voorkomt is niet auteurs-rechten-vrij. Mag zo'n podcast dan in beperkte kring aangeboden worden zonder nog eens extra auteursrechten te moeten betalen? Iemand die een beetje weet hoe dat in elkaar zit?
Oud 23-04-2006, 16:03
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
http://pod-serve.com/

"PodServe is just one of the Big in Japan tools. Big in Japan is an integrated toolkit for prosumer bloggers. Say your own social media projects are taking off, but you're overwhelmed with the mechanics of running, tracking and promoting your sites: Big in Japan can make you Big in Japan. And Jersey City. And Genoa. And Jakarta. You get the drift. Build your own global microbrand using these tools."

http://www.feedburner.com

"I've been using Feedburner since I started my podcast. It's great! All of the tools and special formats are here in one location. I still have so much to learn, but my podcast is taking off and it's nice to have Feedburner because no matter where I go, my feed is here." - Joe Polk of MTBCast, your alternative source for mountain biking news and events

________

dat zijn handige tools. je moet een RSS feed ( http://nl.wikipedia.org/wiki/RSS ) maken die ervoor gaat zorgen dat mensen met clients als iTunes je podcast automatisch binnen kunnen halen.

voor meer info kijk systm:

http://revision3.com/systm/podcasting/
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 16:04
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 23-04-2006 @ 16:48 :
(...)
2de ding: Het is de bedoeling om die podcast onder een beperkte groep mensen te kunnen verspreiden. De muziek die erin voorkomt is niet auteurs-rechten-vrij. Mag zo'n podcast dan in beperkte kring aangeboden worden zonder nog eens extra auteursrechten te moeten betalen? Iemand die een beetje weet hoe dat in elkaar zit?
nee, dat mag niet, alleen als je bij de juiste instantie's geld dokt (voor de meeste muziek kun je dat doen bij Buma Stemra). Het verspreiden van auteursrechtelijk matriaal is verboden, of je dat nou voor een selecte groep mensen doet of voor de hele wereld, alleen het kopieren voor jezelf mag (de zgn. thuiskopie)

overigens, het uploaden van muziek staat nergens in de wet omschreven, dus mag vooralsnog wel, maar het uitzenden ervan is piraterij, en dat is verboden

PS:

waarbij ik ervan uit ga dat podcasten uitzenden is, of dit technisch gesproken zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen

Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 23-04-2006 @ 17:05 :
(...) maar maak je er ook niet druk over.
dat is de verkeerde insteek, dit moet je aan de gebruiker zelf overlaten, de boete's zijn niet mis (het gaat per uitgezonden muziekstuk) en veel mensen willen dat risico niet lopen

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 16:05
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
en wat betreft de legaliteit van je onderneming: je mag muziek met je vrienden delen (als in laten horen/uitlenen) als je het legaal in bezit hebt maar wat de nuances van die user policy zijn weet ik niet. ga er maar vanuit dat het niet legaal is om een dergelijke uitzending te doen met materiaal dat copyrighted is maar maak je er ook niet druk over.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 21:55
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 23-04-2006 @ 17:03 :
http://pod-serve.com/

"PodServe is just one of the Big in Japan tools. Big in Japan is an integrated toolkit for prosumer bloggers. Say your own social media projects are taking off, but you're overwhelmed with the mechanics of running, tracking and promoting your sites: Big in Japan can make you Big in Japan. And Jersey City. And Genoa. And Jakarta. You get the drift. Build your own global microbrand using these tools."
Ik was hier dan maar onmiddellijk mee aan de slag gegaan, en voor ik het wist, stond alles al online. Prima materiaal dus, en een beetje onverwacht ook helemaal gratis.
Oud 23-04-2006, 22:42
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
dafelix schreef op 23-04-2006 @ 17:04 :
nee, dat mag niet, alleen als je bij de juiste instantie's geld dokt (voor de meeste muziek kun je dat doen bij Buma Stemra). Het verspreiden van auteursrechtelijk matriaal is verboden, of je dat nou voor een selecte groep mensen doet of voor de hele wereld, alleen het kopieren voor jezelf mag (de zgn. thuiskopie) (1)

overigens, het uploaden van muziek staat nergens in de wet omschreven, dus mag vooralsnog wel, maar het uitzenden ervan is piraterij, en dat is verboden (2)

PS:

waarbij ik ervan uit ga dat podcasten uitzenden is, of dit technisch gesproken zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen

dat is de verkeerde insteek, dit moet je aan de gebruiker zelf overlaten, de boete's zijn niet mis (het gaat per uitgezonden muziekstuk) en veel mensen willen dat risico niet lopen (3)
(1) Daar haal je toch iets interessants aan, wat ik niet helemaal begrijp. Ok, Buma Stemra is Nederlands, en vertaal ik even als SABAM. Maar: hoe zit dat als zo'n Podcast gehost wordt in de Verenigde Staten? Maar je doelpubliek - hoe beperkt ook - zit overal behalve in de verenigde staten? Of eventueel zelfs als je host vanuit een land dat die auteursrechten allemaal met een korreltje zout neem?
Ik heb zo'n vermoeden dat het dan ook nog onder piraterij valt, als ik even terugdenk aan Veronica en Radio Luxemburg en die dingen, maar zijn die broadcast-situaties dan ook nog recht te trekken?

(2) (c: Hoe hoger je gaat kijken naar de top van mensen bij auteursrechtenorganisaties of radio's, hoe groter de kans dat ze een strafblad wegens piraterij hebben

(3) Op zich gaat het me er ook niet zozeer om welk risico ik loop als ik stijfkoppig illegale dingen doe, maar ik snap jammer genoeg echt niet wat kan/mag en hoe het allemaal in elkaar zit. Ik heb zelfs geen idee of men kijkt naar de wetgeving van het land waar de uploader zich bevindt, of van waarvandaan dingen gepodcast worden, of van het land waar de luisteraars zich bevinden? Zelfs als je het juist wil doen, is het niet gemakkelijk om te weten te komen wat de juiste manier is.

Maar alles bij elkaar - ik zit er nu al uren vanalles over te lezen en proberen ... podcast is toch wel een van de mooiere nieuwere media-technieken die ik al ben tegengekomen. Benieuwd waar dat gaat eindigen, zowel op professioneel als amateuristisch niveau.
Nog een interessante link, voor geinteresseerden: http://www.podcastusermagazine.com/
Oud 24-04-2006, 08:55
dafelix
dafelix is offline
Als jij in Nederland uitzend, geld voor jou als uitzender het Nederlandse Strafrecht. Dit houdt in dit geval in dat je hier copyrighted-muziek uitzend, en door de nederlandse Politie opgepakt zou kunnen worden om voor het Nederlandse Strafrecht behandeld te worden (in dit geval, ben je strafbaar aan het schenden van copyright dus word er een boete opgelegd of in een zeldzaam geval celstraf ge-eist). Het maakt voor jou niet uit waar de luisteraars zitten

Als een luisteraar in Nederland zit, is deze niet strafbaar omdat hij geen illegale dingen doet, ook al weet hij dat de verzender (jij dus) strafbaar is.
Door het Nederlandse Strafrecht is het zelfs mogenlijk legaal dingen te downloaden waar copyright op zit (met uitzondering van Software, daar zijn specifiekere regels voor) omdat dit word gezien als thuiskopie. Ze zijn bezig de wet daarvoor te veranderen, maar dat kan nog wel even duren

Voor de zender maakt 't niet uit waar zijn luisteraars zitten, het land van waaruit verzonden word gelden de regels die van toepassing zijn. Als jij in Nederland zit, maar je server vanuit de USA het matriaal de wereld instuurd, geld het amerikaanse strafrecht (RIAA zou je daar kunnen tegenkomen)

De luisteraar is in overtreding als in het land waar diegene zit het verboden is om naar jou matriaal te luisteren, ik zou zo niet weten waar dat kan zijn, maar ook hier geld weer dat 't niet uitmaakt waar de andere partij zich bevind

Je zou dus je server kunnen hosten in bijvoorbeeld Sealand, wat zijn eigen regels kent tov het internet, en zelf hier veilig in Nederland verblijven, zonder dat je iets strafbaars doet.
Oud 24-04-2006, 09:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dafelix schreef op 24-04-2006 @ 09:55 :
De luisteraar is in overtreding als in het land waar diegene zit het verboden is om naar jou matriaal te luisteren, ik zou zo niet weten waar dat kan zijn, maar ook hier geld weer dat 't niet uitmaakt waar de andere partij zich bevind
Uit de losse pols meende ik dat dit geld voor Rusland, waar de aanbieder niet vervolgt wordt, maar de afnemer wel. In Nederland is dat omgekeerd en is de aanbieder van illegaal copyright materiaal strafbaar, maar de afnemer (tenzij hij het spul blijft bezitten en niet slechts beluisterd) niet.
Reageren

Regels voor berichten