Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 17:19
Verwijderd
Met de nieuwe computer die ik nog moet kopen wil ik ook online kunnen.
Ik wil geen draadloosnetwerk aanleggen want daar heb ik het geld niet voor.

Het zit zo: de computer komt op mijn slaapkamer te staan, dus moet er allereerst vanaf mijn slaapkamer een UTP kabel naar de meterkast worden getrokken. Kan dit door dezelfde buis als waar mijn kabel van de tv doorgaat?
Vanaf de meterkast moet de UTP kabel ook nog naar de kamer beneden waar de computers staan, want daar staan de router en de modem ook.

Nu mijn vragen:

- wat voor kabel heb ik nodig, wat kost die, en waar kan ik die krijgen? Er moeten geen stekkers aanzitten want een kabel met stekkers door een pvc buis doen gaat niet zo makkelijk!
- kan je ook losse stekkertjes kopen? Hoe sluit je die dan aan op de kabel?
- en ik hoorde van een speciaal tangetje waarmee je de stekkertjes aan de kabel kan bevestigen ofzo? Nu zat er bij het adsl pakket een doosje met extra stekkertjes en een tangetje. Zou ik dit kunnen gebruiken? Of zijn er voor iedere computers weer andere stekkertjes? En moet je daar dan weer speciale (UTP)kabel voor hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2006, 20:36
Engadin
Engadin is offline
Ja, door dezelfde buis kan best. De interferetie zal waarschijnlijkniet al te hoog zijn. Waarschijnlijk zul je de 100mbit/s niet halen, maar 80 is snel zat. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen moet je sftp kabel nemen.

UTP cat 5e kabel, sftp is nog beter (shielded). Je moet we minimaal cat 5e kabel hebben, anders is de kwaliteit van je kabel te laag. Bijvoorbeeld bij de locale pc-boer, maar bij mij was de e-gas het goedkoopst.

Losse stekkertjes kun je ook kopen, je moet rj45 stekkertjes hebben, die kun je het beste halen bij de locale pc-boer, diegene die ik bij de egas vandaan had waren slecht. Je sluit ze aan met een tang, een zogenaamde crimp-tool. Ik raad je aan een goede van iemand te lenen (of bij de locale pc-boer lenen ofzo), want een goede is nieuw 30 euro. Met het tangetje wat je bij je adsl pakket hebt gekregen kan het vast ook, maar ik heb slechte ervaringen met goedkope tangetjes.

Voor adering en duidelijkere uitleg zie: http://www.knudde.be/index.php?page_...p_kabel&page=5
Oud 23-05-2006, 21:02
Verwijderd
Oke als ik het goed begrijp kan ik het beste naar de pc-boer gaan (bijv. computerland, norrod, fun price). En daar haal ik ongeveer 20 meter sftp cath. 5e kabel. En daarbij 2 rj45 stekkers. Ik wil wel graag snel internet omdat ik ook download enzo... dus moet ik niet utp kabel hebben.

Weet je zo ook prijzen? En kan je zomaar bij de pc boer een crimp-tang lenen?

Edit: kheb net die site die je gaf gelezen... maar dat gaat me dus echt niet lukken om die stekkers op het snoer te zetten! Wat een werk! En zo precies... en ik heb daar dus totaal geen verstand van dus het gaat vast mis Khoop dat ik iemand kan vragen die het wél kan... maar zijn er anders andere oplossingen?

Of is het goedkoper om een draadloze router te kopen en die beneden neer te zetten, daar de andere computers met kabels op aan sluiten en dan mijn computer voorzien van een draadloze netwerkkaart?

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 22:00
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Even een vraagje tussendoor: Ik woon in een studentenhuis met vier andere mensen, en de modem/router van ons draadloze netwerk staat beneden vooraan, in een huis van twee etages en een zolder. M'n huisgenoten hebben wat problemen met de verbinding, en misschien dat het verplaatsen naar een meer centrale plek de verbinding wat beter maakt. Weet iemand wat de aan te raden afstand is die tussen het telefoonstopcontact en het modem mag zitten? En daar heb ik ook z'n Cat5e kabel voor nodig neem ik aan?
Oud 24-05-2006, 11:03
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
SX-SuperFly schreef op 23-05-2006 @ 22:02 :
Oke als ik het goed begrijp kan ik het beste naar de pc-boer gaan (bijv. computerland, norrod, fun price). En daar haal ik ongeveer 20 meter sftp cath. 5e kabel. En daarbij 2 rj45 stekkers. Ik wil wel graag snel internet omdat ik ook download enzo... dus moet ik niet utp kabel hebben.
Voor internet maakt die snelheid niet zoveel uit, het snelste internet wat je nu kunt krijgen is maar 20mbit/s (tenzij je bij een universiteit woont die je 100mbit verbindingen leveren). Je netwerkkabel zal dus niet de beperkende factor zijn. Kwa prijs maakt het wel uit.

Citaat:
Weet je zo ook prijzen? En kan je zomaar bij de pc boer een crimp-tang lenen?
45cent/meter ofzo. Hangt ervan af hoe groot de winkel is, als je het een of andere supervage winkeltje hebt zal het wel lukken, bij winkels als mycom of paradigit zal het moeilijk worden.

Citaat:
Edit: kheb net die site die je gaf gelezen... maar dat gaat me dus echt niet lukken om die stekkers op het snoer te zetten! Wat een werk! En zo precies... en ik heb daar dus totaal geen verstand van dus het gaat vast mis Khoop dat ik iemand kan vragen die het wél kan... maar zijn er anders andere oplossingen?
Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Je moet 8 gekleurde draden in de goede volgorde leggen.

Citaat:
Of is het goedkoper om een draadloze router te kopen en die beneden neer te zetten, daar de andere computers met kabels op aan sluiten en dan mijn computer voorzien van een draadloze netwerkkaart? [/B]
Dat zal waarschijnlijk 50+10euro ofzo kosten.....
Oud 24-05-2006, 11:13
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 23-05-2006 @ 23:00 :
Even een vraagje tussendoor: Ik woon in een studentenhuis met vier andere mensen, en de modem/router van ons draadloze netwerk staat beneden vooraan, in een huis van twee etages en een zolder. M'n huisgenoten hebben wat problemen met de verbinding, en misschien dat het verplaatsen naar een meer centrale plek de verbinding wat beter maakt. Weet iemand wat de aan te raden afstand is die tussen het telefoonstopcontact en het modem mag zitten? En daar heb ik ook z'n Cat5e kabel voor nodig neem ik aan?
Het is aan te raden om je modem zo dicht mogelijk bij je aansluitpunt te hebben staan. Hier ligt er echter nog 12 meter gewoon telefoon kabel tussen, en 2mbit/s haal ik gewoon. Bij een kennis ligt er zelfs 20 m tussen (met 10 kroonsteentjes), die haalt gewoon 4mbit/s. Het is natuurlijk niet gegarandeerd dat het goed gaat. Proberen kan natuurlijk altijd. Je zou ook kunnen proberen om de antenne die eraan zitten beter te richten.
Oud 24-05-2006, 12:38
Verwijderd
Ik kies toch maar voor een draadloos netwerk...

Maar ik zou niet weten wat voor kaart en router ik moet kiezen. Kun je anders ff in dit topic kijken?

(wat voor router; adsl,broadband,w-lan... of nog iets anders)
(wat voor kaart, pci,cardbus,usb...)
(en het moet ook bij elkaar passen, hoe weet ik nou of dat kan? En of de andere 2 computers er ook MET DRAAD op aan kunnen worden gesloten? En of de modem er op past?)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 13:32
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Wireless is een mooie oplossing alleen werkt het niet overal zoals het zou moeten.
Sinds niet al te lange tijd bestaat er ook DLan ook wel Homeplug genoemd. Dit is netwerk via het electranetwerk in huis. Je stopt een adatpter in een stopcontact bij je PC en verbind deze d.m.v. een UTP kabel met je netwerkkaart. Aan de kant van hat modem doe je precies hetzelfde. Op deze manier ben je binnen 10 minuten klaar. Drivers installeren is niet nodig.Zodra de adapters geplaatst zijn heb je vebinding met Internet. Ik heb het afgelopen week zelf geplaatst bij een klant en was verbaast over de eenvoud van het plaatsen en configureren . Dit is echt wat je noemt Plug and Play. Ik heb 2 merken gezien t.w. Davolo en Digitus die deze techniek leveren. Er kleeft echter 1 nadeel aan en dat is dat de goedkoopste variant niet sneller dan 14 Mbits is. Voor Intenet is dit ruim voldoende maar als je ook een intern netwerk wil draaen zou de snelheid aan de krappe kant kunnen zijn. Voordeel is dat er geen maximum afstand is waarop het is te gebruiken zolang het maar binnen het bestaande elektra netwerk in huis is. Zeker te overwegen want werkt echt perfekt
Oud 24-05-2006, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-05-2006 @ 14:32 :
Wireless is een mooie oplossing alleen werkt het niet overal zoals het zou moeten.
Sinds niet al te lange tijd bestaat er ook DLan ook wel Homeplug genoemd. Dit is netwerk via het electranetwerk in huis. Je stopt een adatpter in een stopcontact bij je PC en verbind deze d.m.v. een UTP kabel met je netwerkkaart. Aan de kant van hat modem doe je precies hetzelfde. Op deze manier ben je binnen 10 minuten klaar. Drivers installeren is niet nodig.Zodra de adapters geplaatst zijn heb je vebinding met Internet. Ik heb het afgelopen week zelf geplaatst bij een klant en was verbaast over de eenvoud van het plaatsen en configureren . Dit is echt wat je noemt Plug and Play. Ik heb 2 merken gezien t.w. Davolo en Digitus die deze techniek leveren. Er kleeft echter 1 nadeel aan en dat is dat de goedkoopste variant niet sneller dan 14 Mbits is. Voor Intenet is dit ruim voldoende maar als je ook een intern netwerk wil draaen zou de snelheid aan de krappe kant kunnen zijn. Voordeel is dat er geen maximum afstand is waarop het is te gebruiken zolang het maar binnen het bestaande elektra netwerk in huis is. Zeker te overwegen want werkt echt perfekt
Als je dat wil doen moet je waarschijnlijk in alle 3 de computers een speciale netwerkkaart doen?

Want ik wil dus gewoon internet hebben op m'n kamer. Dus ik dacht ik koop een netwerkkaart en een router. Maar dit moet wel passen op de modem natuurlijk!
En de netwerkkaart moet ook goed zijn voor de router. Je hebt zoveel verschillen en ik wil gewoon weten wat de goedkoopste/beste oplossing is!

Volgens mij steekt dit best precies of is dit niet zo? De keuze van de kaart, router etc. En bij www.azerty.nl staat niets over die manier van jou (homeplug).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 15:22
Verwijderd
Sorry voor de dubbelpost maar nog even een vraag.

Misschien is het handig om een accespoint te kopen en die aan te sluiten op de huidige router? Dat kost minder en heeft geen gevolgen voor de andere computers toch?

En kan ik mijn computer op één of andere manier voorang geven? Omdat ik veel wil downloaden enzo en dan is een snelle internetverbinding wel handig.

Kijk ik had dan dit in mijn hoofd:

Accespoint: http://www.azerty.nl/producten/produ...s-wl-330g.html
Netwerkkaart: http://www.azerty.nl/producten/produ...l-138g-v2.html

Of is het beter en heeft het meer voordeel om een nieuwe router te kopen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 14:00
Engadin
Engadin is offline
Een losse router kan ook, maar dan heb je wel weer een aparte adapter die allemaal stroom verliest.

Om je pc voorang te geven moet je je router zo in kunnen stellen. Als je een cheapass router hebt kan dat niet, maar als je een fatsoenlijke router (vigor ofzo) hebt, kan het wel
Oud 25-05-2006, 16:13
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Voor het Home Plug systeem heb je alleen adapters nodig. Je sluit ze aan op de bestaande netwerkkaart. www.devolo.nl

Accespoint zou ik alleen gebruiken als je nu al een z.g. multi pc modem hebt dus met meerdere Netwerkaansluitingen. Dit omdat je op een Accespoint maar 1 Ethernetaansluiting hebt en dus niet meerdere PC"s gedraad kunt aansluiten.

Uiteindelijke keus is natuurlijk aan jou.
Oud 25-05-2006, 16:48
Verwijderd
Ik kies denk ik toch maar een wireless router, van linksys... das wel een goed merk toch? En hij kost ong 60 euro.

Verder koop ik dan een draadloze netwerkkaart, ook van linksys en die steek ik dan in mijn computer. In die draadloze router kan je trouwens nog 4 bedrade pc's aansluiten, dus das verder geen probleem voor de 2 computers die we hier hebben staan.

De router sluit je toch gewoon aan op de huidige modem? En dan sluit je de computers aan op de wireless router, en dan herkentie mijn netwerkkaart waarschijnlijk ook zo (met de meegeleverderde software moet dat iig geen probleem zijn om ze op de computers te installeren.)

En dan kan ik met die software ook de router installeren op de huidige bedrade computers? Met de meegeleverde software?

Het gaat hier om:

De router: http://www.azerty.nl/producten/produ...ys-wrt54g.html

De netwerkkaart:

http://www.azerty.nl/producten/produ...ys-wmp54g.html

Ziet er goed uit toch? De straling moet ongeveer 15 meter ver gaan... vanuit de serre (het zuiden van het huis waar de andere pc's staan) naar mijn kamer in het noorden van het huis (1e verdieping)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:08
J-roenn
J-roenn is offline
ben zelf zeer te spreken over mijn zojuist aangeschafte belkin wireless router + kaartjes, ook door de gewone gebruiker goed aan te sluiten, en mocht het echt niet lukken kun je altijd gratis nummer bellen voor support...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:11
Verwijderd
Draadloos netwerk, gateveredamme.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:43
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2006 @ 11:11 :
Draadloos netwerk, gateveredamme.
Ik zal wel moeten! Anders moet ik de kabels doortrekken, het halve huis door en daarna ook nog zelf stekkers maken, en dat gaat toch fout.

Ik neem gewoon de gok en koop de Linksys WRT54G. Als het niet werkt kan ik het vast nog wel ruilen (ik koop op azerty.nl)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 13:03
dafelix
dafelix is offline
ik heb hier zelf een netwerkje (wireless and wired), met de linksys WRT45G, leuke router, mits je niet al teveel connecties openkwakt (het schijnt dat versie tot-en-met 4 het beter doet, ivm hardwarechange in V5), het draadloos werkt prima van beganegrond naar 1e verdieping, met een goedkoop USB-adaptertje en naar de andere kant van 't huis, met een echte ontvanger zal de kwaliteit wss nog beter zijn

in elk geval beter dan hier kabels trekken door 't plafond....
Oud 26-05-2006, 14:28
Verwijderd
Hoe bedoel je 'niet al te veel connecties openkwakt'?

Er worden 2 computers bedraad op aangesloten, voor de rest één computer draadloos, en af en toe een laptop draadloos.

Of bedoel je iets anders met versies?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 15:42
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
dafelix schreef op 26-05-2006 @ 14:03 :
ik heb hier zelf een netwerkje (wireless and wired), met de linksys WRT45G, leuke router, mits je niet al teveel connecties openkwakt (het schijnt dat versie tot-en-met 4 het beter doet, ivm hardwarechange in V5), het draadloos werkt prima van beganegrond naar 1e verdieping, met een goedkoop USB-adaptertje en naar de andere kant van 't huis, met een echte ontvanger zal de kwaliteit wss nog beter zijn

in elk geval beter dan hier kabels trekken door 't plafond....
klopt, vanaf v5 is dat ding hopeloos naar t schijnt, kan ook geen illegale linux firmware meer in geschoten worden, dus koop beter ergenst een v4 2de hands of van de laatste voorraad.

weet er iemand toevallig hoe je aan de verpakking kan checken welke versie het is ( staat nergenst v4 of v5 oid, en heb hier nog zo'n doosje liggen op stage dus als ie v4 is issie voor mij )
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 22:56
dafelix
dafelix is offline
met teveel connecties bedoel ik, P2P programma's gebruiken (eMule bij mij, wil soms wat problemen opleveren)

Verder zijn er van de WRT45G verchillende versies uitgebracht, afaik enkel te detecteren door de doos te openen en op de onderkant van de router kijken, de versie's V1 t/m V4 hebben dezelfde hardware, met enkele aanpassing, maar de V5 (die nu enkel nog te krijgen is, denk ik) heeft 'slechtere' hardware, en kan afaik niet de linux-firmware draaien (mocht je dit van plan zijn, om wat voor reden dan ook)
Oud 27-05-2006, 10:37
Verwijderd
Voor films gebruik ik bittorrent, en voor muziek bearshare (lite). En ik gebruik geen linux maar gewoon windows XP, dus daarvan zou ik niet zoveel last hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten