Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2006, 12:40
Nona
Nona is offline
Mijn vriend en ik gaan over iets meer dan een weekje naar Tsjechië. We hebben echter vrij weinig gepland, behalve het huisje. We gaan zo'n 100 km ten zuiden van Praag zitten.

Dus: wat zijn de aanradertjes? We zijn vooral geïnteresseerd in de natuurgebieden en oude bezienswaardigheden. Tips, ideeën, aanbevelingen?

We gaan in ieder geval een dag naar Praag, met buiktasjes en al.
Oud 08-06-2006, 13:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
*pakt foto-album van het afgelopen jaar erbij*
De meeste doe-dingen hebben we gevonden in reisboekjes over Tsjechie en door te praten met de eigenaren van de huisjes waar we zaten, of door lukraak bordjes met een naam erop te volgen.

Praag is erg mooi. Je kunt helaas lang niet alle leuke dingen zien in 1 dag, dus je zult moeten kiezen (wij zaten er 2,5 dag en dat was eigenlijk nog te weinig). Ga in ieder geval naar het Oude Plein met de beroemde klok en loop over de Karelsbrug. Ook de Joodse buurt en de Praagse Burcht zijn de moeite waard, maar voor beiden heb je eigenlijk al een hele dag nodig. Je kunt in Praag diverse kerken bezichtigen. Het Strahovklooster vond ik erg mooi, vooral de oude bibliotheek die ze daar hebben.

Waar zit je precies in de Bohemen? Misschien kan ik je dan wat gerichter wat leuke plaatsen noemen.
Wij zaten ongeveer 170 km onder Praag in een huisje. In deze regio hebben wij vooral veel kastelen bezocht, de ene nog mooier dan de andere. Als het enigszins in de buurt ligt, en je houdt van kastelen, moet je naar Hluboka nad Vltavou gaan. Daar staat een enorm mooi kasteel, geinspireerd op (of voorbeeld voor? ik weet het niet meer) Windsor Castle.
Trebon, Ceske Budejovice en Cesky Krumlov waren leuke stadjes om een dagje te vertoeven. In die laatste kun je weer diverse kastelen en musea bekijken, maar je kunt er ook kanoen.
Verder moet je gewoon even zoeken naar wat mooie wandelroutes. In de Zuid-Bohemen kun je prima wandelen.
Oud 08-06-2006, 14:20
Nona
Nona is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 08-06-2006 @ 14:42 :
Als het enigszins in de buurt ligt, en je houdt van kastelen, moet je naar Hluboka nad Vltavou gaan. Daar staat een enorm mooi kasteel, geinspireerd op (of voorbeeld voor? ik weet het niet meer) Windsor Castle.
Dat klinkt wel super. En die wandelroutes ga ik ook zeker zoeken!
Oud 08-06-2006, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 08-06-2006 @ 13:40 :
We gaan in ieder geval een dag naar Praag, met buiktasjes en al.
Oud 10-06-2006, 20:21
Verwijderd
Vorig jaar ook in tsjechië geweest..
Ik zou je, zoals al gezegd, aanraden voor praag meer dan 1dag uit te trekken, anders wordt het teveel gehaast, en je krijgt nooit alle dingen te zien die je zou willen zien.. (mja, dat lukt met geen enkele vakantie is mijn ervaring )..
Ik zag dat cesky krumlov al was genoemd als stadje om te bezoeken.. is zeker erg leuk, vooral het kasteel is zeer indrukwekken zoals dat boven het stadje uit torent..

In het westen liggen ook nog enkele mooie spa-stadjes, waaronder marianske lazné en karlovy vary.. De eerste is klein en gezellig, de 2e is redelijk groot, en daardoor ook wel flink druk en toeristisch.. je hoeft er niet te komen vanwege het kuuroord-gebeuren, het zijn gewoon heel leuke stadjes, met ook veel oude gebouwen van toen het nog een echt belangrijk gebied was..

zal nog eens verder mijn foto's door gaan kijken, of er nog leuke ideetjes zijn..

Marianske lazné

Karlovy Vary
Oud 12-06-2006, 14:14
Nona
Nona is offline
Stoer.

Over Praag zullen we even zien. Ik verwacht niet dat ik alles kan bekijken, maar als we na een dag Praag vinden dat we de volgende dag terug moeten, dan doen we dat gewoon. Dat is het voordeel van een niet te strakke planning.

Ga ik nu even een EHBO kit regelen want dat schijnt daar verplicht te zijn in de auto.
Oud 13-06-2006, 18:39
Marticek
Marticek is offline
Zelf ben ik half Tsjechisch en vind dit leuk om te lezen allemaal . In Zuid-Bohemen is ook een gebied dat 'Šumava' heet en dat is een van de mooiste gebieden van heel Tsjechie. Nu weet ik niet of jullie daar in de buurt zullen zijn en ik weet ook niet waar het precies ligt, maar een stadje dat daar ligt is Strakonice, ik ben bijna zeker. Maar dat gebied is daar echt heel bekend, dus op internet zul je er vast het een en ander over vinden! Over 3 weken ga ik ook weer naar Tsjechie en verheug mij heel erg, ik vind het in ieder geval een prachtig land . Een heel mooie vakantie!
Oud 13-06-2006, 20:22
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 12-06-2006 @ 15:14 :
Ga ik nu even een EHBO kit regelen want dat schijnt daar verplicht te zijn in de auto.
Dat is in Nederland officieel ook verplicht hoor .

Ik ben een aantal jaar geleden met mijn ouders in Tsjechie geweest. Wij zaten toen op een camping in de buurt van Praag. We zijn toen 1 dag Praag in geweest, was heel mooi, maar naar mijn idee wel een beetje tekort.

Verder kun je daar in de omgeving ontzettend mooi wandelen!
Advertentie

Regels voor berichten