Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2006, 16:13
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Morgen is het 4 mei. Dodenherdenking. Natuurlijk zijn we dan braaf 2 minuten stil. Maar denk je dan ook echt aan de gesneuvelden? Hoe beleef jij 4 mei?

Wordt het niet eens tijd dat we - meer dan zestig jaar later - de oorlog naar de geschiedenisboeken verbannen? Iedereen die wil herdenken kan dat toch ook in zijn eigen tijd?

Of ben je het daar niet mee eens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2006, 16:18
nnnn
nnnn is offline
Ik weet niet zo goed wie ik moet herdenken.. misschien de gesneuvelde soldaten uit Saving Private Ryan of mn maten uit Medal of Honor? Ik ken niemand van de 'gevallen', dus ik kan net zo goed de gesneuvelden uit de riddertijd herdenken
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 16:22
Verwijderd
Ik doe niet aan dodenherdenking, maar ben wel stil uit solidariteit als anderen in mijn buurt dat wel doen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 16:26
marrel
marrel is offline
Als men doden moet herdenken in de "eigen tijd" gebeurd het gewoon niet. k vind het goed dat er nogsteeds 1 dag per jaar aandacht aan wordt besteed, want anders wordt dit echt vergeten.

En tijdens de stilte denk ik wel aan de slachtoffers, maar ook wel aan andere dingen.
Oud 03-05-2006, 16:42
Boogie
Boogie is offline
Ik vergeet het vast. Ik ben dan namelijk in het buitenland.
Oud 03-05-2006, 17:02
Verwijderd
ik moet spelen bij de dodenherdenking
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 17:04
Verwijderd
Ik denk dan een beetje aan oorlog in het algemeen. Ik vind het idee van allemaal 2 minuten stil zijn wel mooi, en anders vergeet je zo makkelijk om ook eens bij dingen uit het verleden van andere mensen stil te staan.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 17:16
tuttebel
tuttebel is offline
k vind het een mooi idee, en heel veel mensen vinden het erg fijn dat het nog bestaat.
dus uit solidariteit doe ik mee.
Oud 03-05-2006, 17:40
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
marrel schreef op 03-05-2006 @ 17:26 :
Als men doden moet herdenken in de "eigen tijd" gebeurd het gewoon niet. k vind het goed dat er nogsteeds 1 dag per jaar aandacht aan wordt besteed, want anders wordt dit echt vergeten.

En tijdens de stilte denk ik wel aan de slachtoffers, maar ook wel aan andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 03-05-2006 @ 17:22 :
Ik doe niet aan dodenherdenking, maar ben wel stil uit solidariteit als anderen in mijn buurt dat wel doen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 17:48
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik doe niet echt aan dodenherdenking en heb zelf ook niets speciaals met 4 mei. Maar die 2 minuten ben ik wel even stil... als ik er aan denk.
Oud 03-05-2006, 17:54
AlopiA
AlopiA is offline
Ik ben altijd 2 minuten stil. Morgen moet ik om 8 uur wel werken maar dan ligt -als het goed is- het werk ook even stil.
Oud 03-05-2006, 17:56
Dexter_M
Dexter_M is offline
Nee denk er niet bij na.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 18:46
nnnn
nnnn is offline
Waarom is de dodenherdenking om acht uur en niet om kwart voor acht ofzo, dan staat er toepasselijk 19:45
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 19:07
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Sarah schreef op 03-05-2006 @ 18:04 :
Ik denk dan een beetje aan oorlog in het algemeen. Ik vind het idee van allemaal 2 minuten stil zijn wel mooi, en anders vergeet je zo makkelijk om ook eens bij dingen uit het verleden van andere mensen stil te staan.
Oud 03-05-2006, 19:24
ook hallo
ook hallo is offline
ik denk er meetsal bij na hoe erg die mensen wel niet geleden hebben voor ons land, daar word ik vanzelf wel stil van
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 19:28
MTpower
MTpower is offline
Ik vind het goed dat mensen er eens bij stil staan dat vrijheid niet altijd vanzelfsprekend is.
Er zijn er heel wat gestorven voor die van ons, vind ik toch wel belangrijk om eens bij stil te staan
Oud 03-05-2006, 19:33
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
Op 4 mei zijn we in Nederland om 20:00 uur twee minuten stil. Dan worden Nederlandse burgers en militairen herdacht, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
www.4en5mei.nl

Je argument dat het niet meer nodig is omdat de oorlog al meer dan zestig jaar geleden was, gaat dus niet op. Ik durf te wedden dat de mensen die familie in Irak of waar dan ook hebben verloren, nog steeds heel veel waarde aan 4 mei hechten.
En ook al heb je niemand om te herdenken, ik vind het een vorm van solidariteit met de mensen die dat wel hebben.
Oud 03-05-2006, 20:06
Hanneke
Hanneke is offline
Ik ben wel stil. 'k Denk ook dat als daar niet echt een tijd voor gezegd zou worden dat niemand het doet. Maar echt aan oorlog denken doe ik dan niet, meer aan andere dingen eigenlijk.
Oud 03-05-2006, 21:52
Tabla
Tabla is offline
ik vergeet meestal dat ik stil moet zijn. en als ik het weet lukt het niet (dingen zijn 10x leuker alst niet mag, vandaar.)
Oud 03-05-2006, 21:59
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Tuurlijk herdenk ik, is dat een vraag?
Oud 03-05-2006, 23:12
Verwijderd
Ik ben niet stil, tenzij anderen dat wel zijn.

En waarom zou ik móeten herdenken?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 23:16
Yerli
Yerli is offline
Ik ben twee minuten stil uit respect en omdat omstanders dat ook zijn. Maar ik voel me er op geen manier meeverbonden en het kan best voorkomen dat ik het vergeet.
Oud 03-05-2006, 23:25
nnnn
nnnn is offline
Mja.. alsof andere mensen er wat aan hebben waar jij die twee minuten aan denkt
je kunt ook aan Dennie Christian gaan denken, weten zij veel
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 23:40
Vice
Vice is offline
Ik weet nog niet waar ik op dat moment aan ga denken.
Oud 03-05-2006, 23:57
Verwijderd
Ik herdenk wel, en ben wel 2 minuten stil. Maar ik denk gewoon algemeen over de oorlog.

Ik vind het overigens jammer dat het zo geforceerd moet, in de zin van: 'even 2 minuten herdenken, en dan kijken we er niet meer naar om voor een jaar'.
Niet dat we er continu bij stil moeten staan, maar het zou wel fijn zijn als ook regeringen het respect laten zien door eens te kappen met hulp aan oorlogen (lees: Irak).
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 02:54
Verwijderd
Hmm. volgens mij is het zo geforceerd allemaal nog niet.

Met de viering van 50 jaar bevrijding 11 jaar geleden is de nadruk van het 'herdenken' veel meer verschoven naar niet het herdenken van de gevallenen (ook al is het ceremoniële gedeelte nog wel zo, of doet zo voorkomen), alswel dat het meer gaat om het herdenken van de oorlog als geheel.
Punt is dat er nagedacht wordt over het slechte eraan. De atoombommen, de slachtingen van joden, de onverdraagzaamheid, etc.
Van je fouten moet je leren, maar als je niet meer weet wat voor fouten je gemaakt hebt, dan is er een veel grotere kans dat de geschiedenis zich herhaalt.

En daarom hangt bij mij morgen de driekleur halfstok en ben ik om 8 uur 2 minuten doodstil.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 06:14
Verwijderd
Ik ben twee minuten stil en denk dan aan oorlogen in het algemeen. Vanavond als het even kan (als niet iemand wat aan me vraagt oid - dat doen die mensen dan ook niet expres op dat tijdstip) helemaal: ik moet werken en ik werk in een verzorgingstehuis waar nogal wat mensen wonen die de oorlog nog mee gemaakt hebben, uit respect voor hun lijkt het me dus wel zo beleefd (al zou ik het dus sowieso doen, omdat het voor mij meer is dan alleen de Tweede Wereldoorlogslachtoffers herdenken). Ik vind ook dat het moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 09:23
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
nnnn schreef op 03-05-2006 @ 17:18 :
Ik weet niet zo goed wie ik moet herdenken.. misschien de gesneuvelde soldaten uit Saving Private Ryan of mn maten uit Medal of Honor? Ik ken niemand van de 'gevallen', dus ik kan net zo goed de gesneuvelden uit de riddertijd herdenken
Oud 04-05-2006, 09:36
Verwijderd
Ik moet werken vanavond dus ik denk niet dat het er van komt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 09:37
snoopy
snoopy is offline
Ik denk op dat moment aan alle mensen die zijn gestorven
Oud 04-05-2006, 12:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De herdenking gaat tegenwoordig toch over alle oorlogsslachtoffers en niet alleen over die van de tweede wereldoorlog? Ik vind het op zich wel goed. Maar ik kan me nooit twee minuten lang concentreren
Oud 04-05-2006, 12:46
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 03-05-2006 @ 20:28 :
Ik vind het goed dat mensen er eens bij stil staan dat vrijheid niet altijd vanzelfsprekend is.
Er zijn er heel wat gestorven voor die van ons, vind ik toch wel belangrijk om eens bij stil te staan
En ik denk inderdaad dat wanneer je niet een speciaal moment (dag en tijd) hier landelijk bij stilstaat het snel vergeten wordt.
Ik heb een tijd lang veel informatie opgezocht en verzameld over de Tweede Wereldoorlog. Ik ben ook in Auschwitz geweest en dat heeft heel erg veel impact gehad. Dat gevoel daar is niet te beschrijven. Echt vreselijk.
Tijdens deze twee minuten herdenk ik zelf altijd de slachtoffers van WOII, maar ook van andere oorlogen en automatisch gaan mijn gedachten dan ook uit naar andere overleden mensen in het algemeen. Zo denk ik ook dan toch even aan mijn vader en andere dierbaren die er niet meer zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 12:51
Verwijderd
Ik doe er wel aan mee ja, vanavond ook 2 minuten stil zijn. Denk er af en toe aan, maar ik ga er echt niet de hele dag over piekeren.

Bij ons huis hangt als enige de vlag halfstok, ik heb nog nergens anders een vlag gezien.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 13:34
mepsteen
mepsteen is offline
ik denk dan altijd "wanneer kan ik weer gaan praten?''
Oud 04-05-2006, 14:43
maxwell
maxwell is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 03-05-2006 @ 21:06 :
Ik ben wel stil. 'k Denk ook dat als daar niet echt een tijd voor gezegd zou worden dat niemand het doet. Maar echt aan oorlog denken doe ik dan niet, meer aan andere dingen eigenlijk.
Oud 04-05-2006, 15:12
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
nnnn schreef op 03-05-2006 @ 17:18 :
Oud 04-05-2006, 15:18
Verwijderd
Ik herdenk niet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 15:22
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
snoopy schreef op 04-05-2006 @ 10:37 :
Ik denk op dat moment aan alle mensen die zijn gestorven
Da's veel.
Oud 04-05-2006, 15:47
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 04-05-2006 @ 16:22 :
Da's veel.
ja... heb ook niet genoeg aan 2 minuten Ben gewoon de hele dag stil (iederen blij )
Oud 04-05-2006, 16:31
Verwijderd
ik ben dan aan het trainen, maar we houden om 8 uur even 2minuten pauze
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:22
Verwijderd
ligt het aan mij, of was het vroeger 1 minuut stilte. Als dat zo was, weet iemand dan sinds wanneer het 2 minuten is. Ik had zelf het idee sinds 2002, omdat na 11 september (toen er 3 minuten stil werd gehoude) 1 minuut kennelijk niet meer genoeg was.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:35
Verwijderd
Ik dacht na over gesneuvelden en een wereld waarin niemand ergens iets van leert. Toen trok de man van Casema de kabel eruit.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:46
Nona
Nona is offline
Tijdens twee minuten stilte kan ik mijn gedachten echt niet bij oorlogsslachtoffers houden. Bij die speeches wel.
Oud 05-05-2006, 10:24
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
mltinus schreef op 04-05-2006 @ 21:22 :
ligt het aan mij, of was het vroeger 1 minuut stilte. Als dat zo was, weet iemand dan sinds wanneer het 2 minuten is. Ik had zelf het idee sinds 2002, omdat na 11 september (toen er 3 minuten stil werd gehoude) 1 minuut kennelijk niet meer genoeg was.

zolang ik me kan herinneren is het al 2 minuten (en dat is in ieder geval langer geleden dan 2002!)
Oud 05-05-2006, 15:39
Bonga
Bonga is offline
ik had met overtuiging twee minuten naast het fietspad stilgestaan..
Oud 06-05-2006, 01:04
Vice
Vice is offline
Citaat:
mltinus schreef op 04-05-2006 @ 21:22 :
Het was vroeger inderdaad 1 minuut.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-05-2006 @ 16:18 :
Ik herdenk niet.
Ik ben dus niet de enige.

Citaat:
Vice schreef op 04-05-2006 @ 00:40 :
Ik weet nog niet waar ik op dat moment aan ga denken.
Blijkbaar niet iets speciaals, want ik ben het al weer vergeten.
Oud 06-05-2006, 01:11
Verwijderd
Ik denk altijd meer aan hoe indrukwekkend de stilte is, ipv dat ik denk aan oorlogsslachtoffers.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 01:12
Vice
Vice is offline
Ik was toen aan het slapen.
Reageren

Regels voor berichten