Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2006, 15:12
Verwijderd
Ik ben bezig met mijn eerste sollicitatie brief, en met wat hulp van verschillende internet sites kom ik al een heel eind. Toch heb ik nog wat vraagjes:

*Ik zit op kamers in Maastricht, en dat is dus ook mijn officiële adres. Als ik per post reactie krijg op mijn brief, ontvang ik die echter liever thuis bij mijn ouders. Mag ik dat adres ook bovenaan de brief zetten, of moet ik mijn adres in Maastricht nemen?

*Ik las overal dat het belangrijk is om een naam te hebben in de aanhef. Het gaat om een promovendus functie op de Radboud Universiteit. Extra informatie heb ik opgevraagd bij dr. engels, die ook de begeleider van het onderzoek is. In de vacature staat ook dat er naast hem nog twee andere begeleiders zijn (een man en een vrouw). Wat moet ik nu met die aanhef doen? Alleen de heer Engels lijkt me te weinig, maar ik kan ze toch ook niet alle drie noemen?

*Mag je in een sollicitatie brief enters gebruiken binnen een alinea? Of moet alles steeds doorgeschreven worden, tot je een nieuwe alinea met een witregel begint? Ik dacht dat ik zoiets eens geleerd heb bij Nederlands lang geleden..

*Er wordt gevraagd om uitstekende (academische) Engelse schrijfvaardigheden. Moet ik hier ook bewijs voor toevoegen (papers als bijlage of cijfers noemen oid), of is het voldoende om te zeggen dat ik hier over beschik en dat dit dan in een gesprek pas duidelijker gemaakt hoeft te worden?

Dank alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2006, 15:18
Verwijderd
Je kunt het adres zo doen:

Truus Jansen
p/a Kerkstraat 1
1234 XX Plaats

Dan geef je aan dat het een postadres is, en dat je er niet per se woont.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 17:04
Verwijderd
Let bij het aanschrijven van universitair personeel wel even op de juiste aanhef: dus hooggeleerde heer/vrouwe bij een hoogleraar, zeer welgeleerde heer/vrouwe bij een UHD en dergelijke. Dat staat voorin de meeste agenda's en (oude) woordenboeken. Universitair personeel vindt dat geil, dus je maakt een goede beurt als je brief er op dat punt goed uitziet.

Wat alinea-indeling betreft kun je het beste de nieuwe Amerikaanse indeling gebruiken (alles aan de linkerkant, korte alinea's zonder enters). Let er ook op dat een sollicitatiebrief kort moet zijn: hooguit vier, liever drie (korte) alinea's. Wees duidelijk en beknopt en bedenk je bij elke zin of hij nuttig is voor jouw doel: interesse bij de adressaat wekken in jouw kunnen en jou uitnodigen voor een gesprek. Een sollicitatiebrief mag voorts nooit langer dan één kantje zijn.

Het is verder geen rechtszaak: wat je stelt hoef je niet meteen te bewijzen. Als jij zegt dat je de Engelse taal in geschrift op academisch niveau beheerst, dan hoef je niet je bul als bijlage bij te voegen natuurlijk. Als men daarover dóór wil vragen komt dat bij het gesprek wel, en als je uiteindelijk in dienst wordt genomen zul je wel een kopie voor het personeelsarchief moeten overleggen, maar dat komt later wel.

Nog een paar tips: schrijf 'vlot', dat leest beter en geeft je geen stoffig imago. Lees je brief twee keer goed na op spel- en stijlfouten. Schrijf vooral namen en titels goed: kijk desnoods bij de universiteit (website!) na welke titels iemand heeft en hoe je zijn/haar naam schrijft.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 17:16
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
De oplossing van katje over dat postadres is inderdaad een goede oplossing.

Over de aanhef: het is inderdaad netter om de naam van de persoon aan wie je de brief richt boven de brief te zetten. Echter, aangezien het meerdere personen zijn zit er niets anders op dan iets neerzetten als "Geachte heer/ mevrouw..." denk ik.

Verder regels gewoon door laten lopen (geen enters gebruiken in een alinea, tenzij het niet anders kan).

Je Engelse schrijfvaardigheden kun je toelichten in je sollicitatiebrief, maar als het goed is staan ze sowieso in je CV. Ze kunnen uit je CV dan ook al afleiden dat je (uitstekende) Engelse schrijfvaardigheden hebt.
Oud 29-04-2006, 17:17
Verwijderd
Ehm, als een vacature een naam vermeldt ter wiens attentie de brief moet komen, dan kun je het echt niet maken om 'geachte heer/mevrouw' te schrijven. Desnoods kies je één van de personen als er meerdere genoemd zijn, maar niet anoniem.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 17:23
Verwijderd
dank je wel allemaal

Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 18:17 :
Ehm, als een vacature een naam vermeldt ter wiens attentie de brief moet komen, dan kun je het echt niet maken om 'geachte heer/mevrouw' te schrijven. Desnoods kies je één van de personen als er meerdere genoemd zijn, maar niet anoniem.
In de advertentie staat dat ik mijn brief moet richten aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen, en dan een adres. Voor verdere informatie kon ik bellen of mailen naar de heer Engels (wat ik ook gedaan heb), en hij is samen met nog 2 mensen de begeleider.
Zal de rest zich niet genegeerd voelen ofzo als de brief aan slechts 1 van de 3 gericht is?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 18:38
Verwijderd
Nou, die brief kan maar door één persoon tegelijk gelezen worden. Hij komt toch maar op één adres binnen en wordt door één iemand opengemaakt. Als die brief intern verder verspreid moet worden omdat er meerdere mensen bij het sollicitatiegesprek aanwezig zijn, dan doet de betrokken persoon dat zelf wel. Een brief is persoonlijke communicatie, je in je aanhef tot meerdere mensen richten doe je eigenlijk niet

Anders mail je gewoon eerst even naar de secretaresse van de afdeling waar-ie naar toe moet o.i.d., dat vinden ze echt niet gek.

Verder moet je je trouwens geen illusies maken over 'gevoelens' van die mensen, dat ze zich 'genegeerd' zouden voelen ofzo. Het is gewoon zakelijke correspondentie, zij laten ook geen traan om jouw gevoelens als ze je afwijzen. Maar om je eigen geweten te sussen kun je nog aan dat driemanschap refereren in je brief, zoiets van: '(...) solliciteer ik naar de functie van onderzoeker op het project [...] dat U samen met prof. dr. X en mw. dr. Y leidt' ofzoiets .

Laatst gewijzigd op 29-04-2006 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 19:35
Verwijderd
Dat laatste is een goed idee, ik denk dat ik dat doe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten