Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2006, 17:40
Maude
Maude is offline
Hallo!
Mijn eerste bericht hier op dit forum. Hoop op reacties/kritieken op het volgende. Mocht het nodig zijn, dan wil ik er wel uitleg bij plaatsen, het gedicht is misschien nogal cryptisch.

Straatgebaar
Het zijn een tiental droge tikken
vluchtig, gehaast, niet in staat
zelfs vogels te doen vluchten
terwijl zij vrijheid achterlaat

Even ziet zij licht; daar waarin zij baadt
wordt nauwelijks meer opgelicht
als zij zelfs haar schaduw schaadt

In deze geheime tijden
zo tussen licht en maneschijn
blijkt zij alleen, doch niet de enige
straatlantaarn te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2006, 09:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
leuke vorm, hoewel mss voor niet iedereen even aansprekend. in je eerste strofe vind ik terwijl zij vrijheid achterlaat erg gerijmd, zonde. de laatste 2 zinnen (1e strofe) zijn sowieso niet zo'n succes. je beeld is hartstikke goed, maar je bewoordingen lopen af en toe niet zo succesvol. in de tweede strofe bij baadt-schaadt en de laatste zin (2e strofe) ook. derde strofe is wel weer helemaal oke.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 16:56
marrel
marrel is offline
Ik vind het mooi en het leest lekker vlot. Ik vind alleen de rijm in de 2e strofe iets te gemaakt.
Oud 30-04-2006, 11:24
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Je laatste strofe is leuk, die straatlantaarn . Ook je eerste twee zinnen zijn leuk. De rest doet me weinig. Ik zou het leuk vinden om meer van je te lezen .
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 17:18
Maude
Maude is offline
Hartstikke bedankt voor de reacties, wat fijn om wat feedback te krijgen op je werk. Wel typisch dat de middelste strofe niet zo wordt gewaardeerd, terwijl ik die zelf het leukste vind, haha.

Wat de rijm betreft, daar kan ik zeker inkomen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het te opvallend wordt en ik zal het zeker meenemen naar een volgend gedicht.

Ik vind het leuk dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt, LiefsvanHier . Er komt er vast nog wel keer eentje.

Meer kritiek is meer dan welkom!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 13:35
Reynaert
Reynaert is offline
Het komt op mij nogal vaag en nietszeggend over. Misschien ligt dat aan de geheimzinnige toon die je volgens mij probeerde aan te slaan. Maar hierdoor klinkt het voor mij heel erg omslachtig: "het is een gedicht dus dan mag ik niet precies zeggen wat ik bedoel". Het einde maakt wel veel duidelijk natuurlijk, maar komt dan ook als een anti-climax.

blijkt zij alleen, doch niet de enige
straatlantaarn te zijn

Als ik me niet vergis is dat trouwens een overspannen samentrekking.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten