Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2006, 13:36
doortje1982
doortje1982 is offline
Hoi hoi

Ik wil in september beginnen met een talenstudie aan de universiteit. Wie heeft hier ervaring mee in het algemeen?
Aan welke universiteit doen jullie dit? bevalt het?
En wie heeft er ervaring met de opleidingen arabisch of keltisch?
Ik heb echt geen idee wat ik moet kiezen en de einddatum komt steeds dichter bij.
Alvast bedankt.

groetjes doortje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2006, 16:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hoihoi!

Ik doe Literatuurwetenschap, wat niet precies een talenstudie is, maar ik heb wel te maken met vakken van talenstudies! Zo heb ik het vorige blok inleiding Algemene Taalwetenschap gedaan, dat is ook verplicht voor mensen van Engels, Keltisch enzovoorts en dit geld nog wel voor meer vakken.
Verder doe ik dit blok een keuzevak bij Arabisch over de islam, wat echt superinteressant is, een heel leuk vak. Leuke docent ook, dus als je Arabisch in Utrecht gaat studeren, heb je in ieder geval één leuke docent.

Ik vind het een beetje lastig, wat wil je nu precies weten? Kun je misschien iets concretere vragen stellen, misschien kan ik er nog antwoord op geven.
Oud 20-05-2006, 10:22
Syzygy
Syzygy is offline
Ik studeer Arabische taal en cultuur aan de UU, ik ben eerstejaars, en ik vind het echt heel leuk. Er is wel een heel strak schema. In de eerste week leer je het schrift al. De weken daarna krijg je elke week grammatica en een lijst woorden die je voor elke vrijdag moet kennen want er is elke vrijdag een toets.
De nadruk ligt in de eerste twee blokken op basisgrammatica zoals werkwoordvervoegingen maar in de laatste twee blokken gaat het meer om teksten vertalen, zoals 1001 nacht.
Je moet het wel echt leuk vinden want anders hou je het niet vol, maar het is qua moeilijkheidsgraad wel te doen als je er tijd in wilt steken.
Het tweede jaar ben je het hele jaar bezig met teksten vertalen. Het is ook fijn dat je heel veel vakken vrij kan kiezen zeg maar, er zijn maar weinig vakken verplicht dus je kunt je studie grotendeels invullen hoe jij wilt.
Nog een pluspunt is dat de sfeer heel leuk is, het is allemaal niet zo groots en massaal.
Nadelen: het aanbod van vakken die met de islam/het arabisch te maken hebben is niet gigantisch groot, als je in het buitenland wilt studeren moet je het allemaal zelf uitzoeken en er is geen master Arabisch dus als je die wilt doen moet je die ergens anders doen.

Hopelijk heb je genoeg info het is een beetje een lang verhaal geworden .... als je meer wilt weten moet je het maar vragen of pm sturen!

Laatst gewijzigd op 20-05-2006 om 10:25.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:58
doortje1982
doortje1982 is offline
Hoi vogelvrij en Syzygy
Bedankt voor jullie reacties!!!

Vogelvrij: Misschien kun je wat meer vertellen over hoe jij de uu ervaart? Hoe bevalt de UU? Wat vind je van de letterbibliotheek? van de gebouwen? Van de sfeer? en Hoe is alles geregeld? Ect.

Syzygy: je uitleg was heel duidelijk!! Er staat een hoop in je verhaal wat ik nog niet wist. Ik had nog wat vraagjes: Heb je al enig idee wat je na je studie wilt gaan doen? En is er enigszins werk op het gebied van Arabisch? En waarom heb je er voor gekozen om Arabisch in utrecht te gaan studeren?

Alvast bedankt beide.
Groetjes doortje
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 09:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind de UU wel heel fijn, al heb ik natuurlijk geen ervaring met andere universiteiten. De meeste vakken zijn erg goed geregeld (toevallig met name het vak wat ik bij Arabisch doe) en de gebouwen zijn ook wel oké. De sfeer is altijd heel goed, maar dat komt misschien ook omdat ik meestal niet met van die heel erg grote groepen ben. Van de Letterenbibliotheek probeer ik zo min mogelijk gebruik te maken, zo ontzettend groot is het daar, ik kan daar niet echt iets vinden.
Maar van de boeken die ik voor mijn islamvak nodig had, heb ik er ook eentje gewoon bij de normale bibliotheek kunnen lenen, dus dat is ook wel handig
Oud 22-05-2006, 15:06
Aurora
Aurora is offline
Ik studeer Spaanse taal en cultuur aan de UU. Beviel wel goed, het tempo ligt erg hoog (in 10 weken jaag je er een lesboek doorheen waar je op de middelbare school ruim een jaar over doet), dus je moet het wel goed bijhouden. Hou er wel rekening mee dat taal een klein onderdeel is van de studie, je krijgt er namelijk een hele hoop algemene vakken en literatuur en geschiedenis bij. Ik vond de verhouding taal/de rest niet optimaal, maar goed, ik interesseer me dan ook héél erg voor de taal en minder voor het gezeur eromheen. Oh, en als je een taal écht goed wil leren spreken is een stage geen overbodige luxe.

De UU is trouwens niet de best georganiseerde universiteit. Vooral het computertekort is compleet belachelijk. De gebouwen zijn erg mooi, dat is dan wel weer een pluspunt. De letterenbieb is een doolhof en wel érg oud, maar ze hebben er wel heel veel. (Het computersysteem is wel onhandig, maar dat kan ook aan mij liggen.)

Kortom, als je naar een andere universiteit zou kunnen gaan zou ik dat vooral doen.
Oud 22-05-2006, 17:53
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-05-2006 @ 17:36 :
Hoihoi!

Ik doe Literatuurwetenschap (...)
Wat word je daar eigenlijk mee ?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 22-05-2006 @ 18:53 :
Wat word je daar eigenlijk mee ?
Literatuurwetenschapper

Je kan er best wel wat mee, het is een algemeen universitaire opleiding en er zijn ook heel veel keuzevakken, maar ik weet het verder niet precies, ik doe dit omdat ik het leuk vind.
Oud 24-05-2006, 17:21
Sanctus
Sanctus is offline
Oké

Er komt vast wel iets leuks op je pad.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 16:05
Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
doortje1982 schreef op 21-05-2006 @ 14:58 :
Heb je al enig idee wat je na je studie wilt gaan doen? En is er enigszins werk op het gebied van Arabisch? En waarom heb je er voor gekozen om Arabisch in utrecht te gaan studeren?
Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen, iets in de diplomatie lijkt me wel leuk.
Ik heb geen idee of er veel werkgelegenheid is op het gebied van Arabisch, op de introductiedag zeiden ze van wel (AIVD heeft ook een tekort aan arabisten schijnt) maar ja ze proberen natuurlijk een positief beeld te schetsen... Een voordeel is dat er maar weinig mensen zijn die Arabisch studeren dus het aanbod is klein. Maar over het algemeen heb ik geen idee
Ik heb voor Arabisch aan de UU gekozen omdat je dan ook Turks en Perzisch kan volgen, (Perzisch vanaf volgend jaar niet meer) en omdat de UU van alle universiteiten het dichtst bij mijn woonplaats ligt, dat was eigenlijk de hoofreden.

@ Vogelvrij: ik ben wel benieuwd eigenlijk wel vak je bij Arabisch hebt gevolgd
Oud 28-05-2006, 16:13
Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Aurora schreef op 22-05-2006 @ 16:06 :
Hou er wel rekening mee dat taal een klein onderdeel is van de studie, je krijgt er namelijk een hele hoop algemene vakken en literatuur en geschiedenis bij.
.....
Kortom, als je naar een andere universiteit zou kunnen gaan zou ik dat vooral doen.
Die algemene vakken zijn af en toe wel vervelend ja, ik moest verplicht het vak Inleiding Algemene Literatuurwetenschap volgen, was op zich wel interessant , maar ik heb d'r voor mijn gevoel niks aan. Ik volg nu een vak over literatuur uit het Midden-Oosten en het heeft gewoon niks met elkaar te maken.

Ik heb sowieso het gevoel dat als je een taal gaat studeren dat je dan beter naar Leiden kan gaan..daar is het aanbod ook zo veel groter dan in Utrecht.
Oud 29-05-2006, 20:01
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
doortje1982 schreef op 19-05-2006 @ 14:36 :
Hoi hoi

Ik wil in september beginnen met een talenstudie aan de universiteit. Wie heeft hier ervaring mee in het algemeen?
Aan welke universiteit doen jullie dit? bevalt het?
En wie heeft er ervaring met de opleidingen arabisch of keltisch?
Ik heb echt geen idee wat ik moet kiezen en de einddatum komt steeds dichter bij.
Alvast bedankt.

groetjes doortje
Ik studeer Engels aan de Universiteit Utrecht. Het bevalt wel maar ik ben het heen en weer reizen een beetje zat.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:38
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 28-05-2006 @ 17:13 :
Ik heb sowieso het gevoel dat als je een taal gaat studeren dat je dan beter naar Leiden kan gaan..daar is het aanbod ook zo veel groter dan in Utrecht.
Of Groningen

Ik studeer ook een taal, of eigenlijk 2, Grieks en Latijn, in Groningen dus. Maar bij ons wordt veel meer aan de talen besteed dan aan de cultuur en dat vind ik juist jammer.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 19:19
Livná
Livná is offline
Keltische talen! yay.

Bij Keltische talen moet je veel puzzelen naar het begrijpen van de grammatica enzovoorts.. want de ierse grammatica is niet makkelijk..
Ook moet je van verhalen en mythologie houden. Ik denk er zelf ook aan om de studie te doen over n jaar.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 20:35
doortje1982
doortje1982 is offline
Hoi iedreen

bedankt voor al jullie reacties!!!!!
Sorry dat ik niet zo actief ben geweest.
Ik ben inmiddels bijna uit mijn keuze. Ik heb vrijdag mijn laatste opendag. Ik wil talen en culturen van het nabije en midden oosten gaan studeren aan de rug.
De rug staat volgens mij wel goed bekent. En de opleiding zag er goed uit. Daarnaast kan ik dan bij mijn vrienden blijven die allemaal in groningen of friesland wonen. Ik vond de keuze wel erg moeilijk. Vooral omdat utrecht van die prachtige gebouwen heeft en sfeer.

Missy1234567890: Hoe bevat het je in groningen? Hoe bevalt de rug? Hoe is de sfeer? hoe is alles geregeld? Ben je ook naar de kei week geweest in je eerste jaar? Kom je wel eens in de algemene bibliotheek? en in de letterenbibliotheek? Hoe bevallen die? Maak je gebruik van de algemene sportorganisatie of van het studenten cultureel centrum?
Sorry een hoop vragen? maar ik ben erg benieuwd.

groetjes doortje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten