Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2006, 13:04
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ligt het aan mij of gaat het dramatisch slecht met wetenschap en filosofie. Het is er bijna uitgestorven.
Misschien tijd voor een beleidswijziging?
Oud 21-04-2006, 17:05
Boogie
Boogie is offline
Meldpunt & Mededelingen ---> Beleidszaken.

Wetenschap en filsofie zijn onderwerpen die de doelgroep van dit forum wat minder aanspreekt. Dat wil niet zeggen dat het geen bestaansrecht heeft. Af en toe zijn er wel degelijk leuke discussies. Maar als er tips zijn over hoe het beter kan, zijn die uiteraard van harte welkom.
Oud 21-04-2006, 17:11
Verwijderd
Ik dacht ook al, dat dit hier thuishoorde
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 22:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 21-04-2006 @ 18:11 :
Ik dacht ook al, dat dit hier thuishoorde
En ik ook.
Ooit was het er veel fijner ja. Dat forum, of ten minste een verre voorganger ervan, was ooit de reden dat ik hier lid ben geworden. Maar ik kom er al heel lang bijna niet meer

Volgens mij is veel van de discussie over dingen die zowel wetenschappelijk/filosofisch als actueel zijn verhuisd naar N&A.
Oud 21-04-2006, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Noors' Tafel schreef op 21-04-2006 @ 23:13 :
En ik ook.
Ooit was het er veel fijner ja. Dat forum, of ten minste een verre voorganger ervan, was ooit de reden dat ik hier lid ben geworden. Maar ik kom er al heel lang bijna niet meer

Volgens mij is veel van de discussie over dingen die zowel wetenschappelijk/filosofisch als actueel zijn verhuisd naar N&A.
Ja ben er weleens geweest vorig jaar, toen was het er ook nog veel bruisender, nu staan er maar zes topics in het hele forum, en dan zijn ze allemaal verouderd
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 23:35
Wammus
Wammus is offline
Wat houd je tegen om een paar topics te openen?

In boekjes als de Quest ofzo staan genoeg wetenschappelijke dingen die een hoop jongeren vast wel aanspreken. Op internet zal vast ook genoeg te vinden zijn.
Oud 22-04-2006, 13:29
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Boogie schreef op 21-04-2006 @ 18:05 :
Meldpunt & Mededelingen ---> Beleidszaken.

Wetenschap en filsofie zijn onderwerpen die de doelgroep van dit forum wat minder aanspreekt. Dat wil niet zeggen dat het geen bestaansrecht heeft.
Mag ik vragen waarom Mystiek dan wel opgeheven is?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 18:04
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
wammus schreef op 22-04-2006 @ 00:35 :
Wat houd je tegen om een paar topics te openen?

In boekjes als de Quest ofzo staan genoeg wetenschappelijke dingen die een hoop jongeren vast wel aanspreken. Op internet zal vast ook genoeg te vinden zijn.
Quest is duur
Oud 22-04-2006, 19:59
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 22-04-2006 @ 19:04 :
Quest is duur
Dat was maar een voorbeeld. Er is op internet neem ik aan ook genoeg te vinden. En zo veel is €4.45 toch ook weer niet?
Oud 22-04-2006, 20:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 22-04-2006 @ 14:29 :
Mag ik vragen waarom Mystiek dan wel opgeheven is?
Omdat de wetenschap de wereldheerschappij over gaat nemen en alle zweverigheid op zal jagen en uit zal roeien.

mystiek kan je eventueel nog kwijt onder religie denk ik, terwijl wetenschapsonderwerpen die niet actueel (N&A) zijn of niet specifiek op school gevraagt worden ( subfora exacte vakken&maatschappelijke vakken) verder nergens meer terecht kunnen.
Oud 22-04-2006, 21:02
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 22-04-2006 @ 20:59 :
Dat was maar een voorbeeld. Er is op internet neem ik aan ook genoeg te vinden. En zo veel is €4.45 toch ook weer niet?
Nee, maar WEL voor een blad dus
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 22:19
Verwijderd
@TS: lees je nooit je pms?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 19:51
Verwijderd
Tja, ik zou het ook niet weten waar de stilte vandaan komt.
Als jullie vinden dat ik als FB meer topics zou moeten openen moeten jullie het maar zeggen, maar het lijkt me dat het toch voornamelijk van de leden af zou moeten komen.
Alle tips zijn in iedere geval welkom.
Misschien is er interesse in een soort quiz op het forum?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 20:02
McCaine
McCaine is offline
Liever klein en goed dan een hoop flauwekul. Mystiek ging dicht omdat Mystiek domme bullshit is en dat dus alleen domme bullshit oplevert. Lijkt me glashelder
Oud 24-04-2006, 06:35
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Robo schreef op 23-04-2006 @ 20:51 :
Tja, ik zou het ook niet weten waar de stilte vandaan komt.
Als jullie vinden dat ik als FB meer topics zou moeten openen moeten jullie het maar zeggen, maar het lijkt me dat het toch voornamelijk van de leden af zou moeten komen.
Alle tips zijn in iedere geval welkom.
Misschien is er interesse in een soort quiz op het forum?
nou, wat mij op W&F altijd tegenvalt is de enorme hoeveelheid tekst in topics.
Er zijn heel veel dingen waarin ik wel geinteresseerd ben en waar ik wel over zou willen filosoferen, maar niet als ik daar eerst een boekwerk voor moet doorwerken...
Als mensen nou een samenvatting geven ofzo?
Oud 24-04-2006, 10:03
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 23-04-2006 @ 21:02 :
Liever klein en goed dan een hoop flauwekul. Mystiek ging dicht omdat Mystiek domme bullshit is en dat dus alleen domme bullshit oplevert. Lijkt me glashelder
Mij te troebel, dit.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 11:07
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 24-04-2006 @ 07:35 :
nou, wat mij op W&F altijd tegenvalt is de enorme hoeveelheid tekst in topics.
Er zijn heel veel dingen waarin ik wel geinteresseerd ben en waar ik wel over zou willen filosoferen, maar niet als ik daar eerst een boekwerk voor moet doorwerken...
Als mensen nou een samenvatting geven ofzo?
Het probleem is dat, vooral in de filosofie, het lastig is samenvattingen te geven en al helemaal om daarna een discussie met korte lappen tekst te houden. Wanneer je een goede filosofische tekst leest, is uit elke zin al onwijs veel informatie te halen en dat kan je dan wel weg proberen te reduceren, maar dat zal dan altijd neerkomen op een greedy reductionism (waarbij dus kennis verloren gaat). Samenvattingen van dat soort teksten halen de hele rkacht uit de tekst. Als je filosofische kennis wilt krijgen zul je simpelweg veel moeten lezen.
In de wetenschap kan er qua informatie wel wat meer gereduceerd worden, maar ook daar zijn er gewoon vele onderwerpen die niet kort te behandelen zijn.
En daar kan niemand eigenlijk wat aan doen.

Je zou, afhangend van wie de tekst schrijft en hoe, kunnen proberen wat kernzinnetjes eruit te zoeken om te kijken wat hij precies probeert te zeggen. En als dat je dan genoeg interesseert zal je toch de rest moeten gaan lezen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 15:41
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Robo schreef op 24-04-2006 @ 12:07 :
Het probleem is dat, vooral in de filosofie, het lastig is samenvattingen te geven en al helemaal om daarna een discussie met korte lappen tekst te houden. Wanneer je een goede filosofische tekst leest, is uit elke zin al onwijs veel informatie te halen en dat kan je dan wel weg proberen te reduceren, maar dat zal dan altijd neerkomen op een greedy reductionism (waarbij dus kennis verloren gaat). Samenvattingen van dat soort teksten halen de hele rkacht uit de tekst. Als je filosofische kennis wilt krijgen zul je simpelweg veel moeten lezen.
In de wetenschap kan er qua informatie wel wat meer gereduceerd worden, maar ook daar zijn er gewoon vele onderwerpen die niet kort te behandelen zijn.
En daar kan niemand eigenlijk wat aan doen.

Je zou, afhangend van wie de tekst schrijft en hoe, kunnen proberen wat kernzinnetjes eruit te zoeken om te kijken wat hij precies probeert te zeggen. En als dat je dan genoeg interesseert zal je toch de rest moeten gaan lezen.
ja, tuurlijk... dat begrijp ik wel! Alleen werkt dat op een forum niet echt, volgens mij... (en is dat dus ook de reden waarom t zo 'slecht loopt'. Wat voor mij ook nog geldt: soms lees ik iets, en dan wil ik reageren, maar dan wordt mijn antwoord ook weer zo lang. En dan ben ik te lui om dat helemaal uit te typen
Oud 24-04-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 24-04-2006 @ 16:41 :
ja, tuurlijk... dat begrijp ik wel! Alleen werkt dat op een forum niet echt, volgens mij... (en is dat dus ook de reden waarom t zo 'slecht loopt'. Wat voor mij ook nog geldt: soms lees ik iets, en dan wil ik reageren, maar dan wordt mijn antwoord ook weer zo lang. En dan ben ik te lui om dat helemaal uit te typen
En om die redenen krijg je dan dus waarschijnlijk een klein en select groepje. Maar beter een klein maar goed forum, dan een groot en slecht forum zoals mijn collega McCaine al zei.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 16:28
snoopy
snoopy is offline
oh ja, nog iets: ik vind dat er wel met iets meer respect naar elkaars mening geluisterd mag worden. Ik lees iets te vaak dingen als: 'jij snapt er niks van' 'wat een onzin' etc.
Dit weerhoudt mij ervan om te posten...
Oud 24-04-2006, 16:29
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Robo schreef op 24-04-2006 @ 17:19 :
En om die redenen krijg je dan dus waarschijnlijk een klein en select groepje. Maar beter een klein maar goed forum, dan een groot en slecht forum zoals mijn collega McCaine al zei.
dat lijkt mij ook. Maar je wilde graag weten waar de stilte vandaan komt. Nou, bij mij hiervandaan dus.
Oud 28-04-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 24-04-2006 @ 17:29 :
dat lijkt mij ook. Maar je wilde graag weten waar de stilte vandaan komt. Nou, bij mij hiervandaan dus.
Bedankt in ieder geval voor het helpen .
En dat sommige mensen een beetje bot reageren, tja, ik zou je toch graag aanmoedigen om te komen posten. Vaak helpt het wel als je er zelf bij meld wanneer je over een onderwerp niet al teveel weet. En sowieso zal je toch moeten leren je standpunten te verdedigen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 05:59
Verwijderd
Citaat:
Not for Sale schreef op 21-04-2006 @ 23:13 :
Dat forum, of ten minste een verre voorganger ervan, was ooit de reden dat ik hier lid ben geworden. Maar ik kom er amper meer
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 06:21
Verwijderd
Ik denk ook dat het voor een deel ligt aan de onderwerpen. Mij valt in elk geval op dat er een sterke tweedeling is in het volk daar. De ene helft heeft pas sinds kort de interesse in wijsbegeerte of heeft er simpelweg weinig kennis van. Daar komen uitgekauwde discussies uit a la 'ik denk dus ik ben, ben jij het er mee eens?' of niet kloppende beweringen/vragen door te weinig informatie, a la een tijdje terug nog, 'ik denk dus ik ben, betekent dat dan dat een steen niet ís?' en 'zou een perpetuum mobile ooit uitgevonden kunnen worden?'. Zo'n onjuiste stelling, daar valt niet over te discussieren wat hij klopt gevoon niet. Daar wijs je iemand op of daar wordt iemand op gewezen en hoppa, klaarrr. En zo'n uitgekauwde discussie, daar valt wel heel veel over te zeggen, maar vrijwel alles wat zowel voor als tegen gezegd kan worden weet je al, heb je al eens gezegd, gehoord, verdedigd, aangevallen, dus er zit geen uitdaging meer in.

En de andere helft van de mensen heeft juist heel veel kennis over filosofie en/of wetenschap. Ik ga in ieder geval mooi geen discussie aan met Mephostophilis over quantumfysica of met mathfreak over wiskunde. Ik weet dat mijn kennis beperkt is en dat ik barweinig nuttigs kan toevoegen aan een discussie. Dus óf ik meng me er uberhaupt niet in, óf ik ga dingen opzoeken over het onderwerp en raak daar verwikkeld in, waardoor ik alsnog niet aan de discussie meedoe.

Hoe dan ook, ik denk niet dat een beleidswijziging veel oplost, wat wilde je wijzigen? Ik vind het best zo, lekker rustig, de interessante dingen lees ik, af en toe reageer ik ergens op, mwa. Je kan mensen moeilijk dwingen om meer, minder, beter of slechter te posten, he. En dat is maar goed ook, want dat is niet de bedoeling van een forum.

Laatst gewijzigd op 03-05-2006 om 11:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten