![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Om je vragen te beantwoorden: Ik heb fibromyalgie en cvs. De pijn zit eigenlijk overal, maar met name aan de rechterkant van mijn lichaam (soms links, bv. naast m'n ruggengraat of ergens anders in m'n lichaam). Er is niet altijd een conclusie te trekken wat de pijn verergert of vermindert, maar bv. te lang in dezelfde houding zitten/liggen/staan (en te lang kan al een half uur zijn) doet de pijn verergeren, net als verkeerd eten (ivm voedselintoleranties) en ik krijg heel snel spierpijn van kleine dingentjes. Rust of juist beweging en pijnstillers (diclofenac) verminderen de pijn soms, maar lang niet altijd. Hoe ik om ga met de pijn is wisselend, over het algemeen probeer ik gewoon door te gaan met wat ik moet doen, maar soms gaat dat niet, dan moet ik rusten. Ik heb al zo lang last van de klachten dat ik het wel heb leren accepteren: ik weet niet beter. Zolang de klachten niet heel extreem zijn en zolang ik nog iets kan doen, lukt het dan ook wel. Als ik echt alleen maar in mijn bed kan liggen ed heb ik er meer moeite mee. Ik heb wel eens ontspanningsoefeningen gedaan, met ademhalingsdingen ed, maar dat hielp niet echt (soms wel, maar dat is dan meer als de pijn door spanning komt). Op dit moment heb ik Cesartherapie, daar zit ook wel iets van ontspanning in, maar op dit moment heb ik nog niet het idee dat het helpt (ik heb meer pijn, maar misschien gaat dat nog over). Ik zou niet weten waarom het niet helpt, misschien omdat lang niet alle pijn door spanning ontstaat en het dus ook niet weggaat door ontspanning. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel. Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 05:57. |
![]() |
|
Verwijderd
|
RSI.
![]() Het begon bij mijn pols, 's avonds (rond een uur of 18) had ik het gevoel dat mijn pols helemaal lamgelegd werd. Zeurende pijn, wordt erger als ik veel beweeg met de pols of ga muizen/typen. Nu is het verergerd, ik heb 's avonds last van pols, onderarm, bovenarm en schouder. Vanaf vier uur 's middags is het een ontzettend zeurend gevoel, ik kan er dan vrij weinig aan doen dan veel rust te nemen. Bizar vervelend, vooral als het 19u is en ik gewoon tegen een muur aanloop: ik kan dan helemaal niets meer doen, ik word moe van de pijn, ik probeer mezelf wel te ontspannen, maar dat lukt haast niet. Ook begint mijn pols dan te trillen, zodat ik niet eens goed meer kan schrijven. Hij verkrampt ook regelmatig en helemaal naar beneden buigen lukt niet meer zover als dat een RSI-loos mens kan. Pijnstillers weiger ik te nemen, dat gaat mij te ver. Heb het wel een paar dagen geprobeerd, maar paracetamol werkte niet, dus ik stapte over naar ibuprofen, maar zelfs dat werkt niet als het op z'n ergst is. Ik negeer de pijn en schrijf/type niet meer dan noodzakelijk, hoewel ik op goede dagen ook wel onzinnige dingen doe. Het lamgelegd worden is echt een naar gevoel. Ik ben gewend erg veel te doen op een dag, op het moment dat ik echt minder werk kan verrichten en na 1u schrijven (denk aan tentamens van 3u) is mijn handschrift echt gruwelijk. Normaal schrijf ik netjes en regelmatig, met RSI trilt mijn hand na verloop van tijd te erg om zo te blijven schrijven. Emotioneel (lichamelijk gezien ook trouwens) gezien had ik het er de eerste tijd lichtjes moeilijk mee, voor mij was het erg wennen. Ik probeerde me er niet echt heel erg tegen te verzetten, ik ging gewoon door met typen/schrijven/etc totdat ik niet meer kon, dan had ik toch het gevoel iets gedaan te hebben. De volgende dag kon ik uiteraard minder doen. Ontspanningsoefeningen heb ik gedaan en doe ik nog steeds. Heb ook anti-rsi software (dit houdt het aantal actieve en inactieve minuten bij en stelt zo pauzes in, te verdelen in korte pauzes (15 sec) en lange pauzes (10 min)) op m'n pc's gezet en de pauze-mogelijkheid uitgezet. Dit helpt. Ik heb ook een smart glove aangeschaft, zie link: http://www.imakproducts.com/products/smart_glove.htm En ik sport aanzienlijk meer. Met deze maatregelen denk ik dat het in de toekomst zeer zeker af zal nemen. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Pijnstillers Miracle | 42 | 08-05-2007 09:20 | |
Lichaam & Gezondheid |
hyperventilatie sweetgirl00 | 16 | 29-01-2003 10:37 | |
Lichaam & Gezondheid |
Dorst SuperS | 12 | 17-10-2002 20:36 | |
Psychologie |
MIJN SPREEKBEURT WILLEN JULLIE PLEASE ChEcKEN kleinedraak | 13 | 25-08-2002 20:43 |