Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2006, 22:15
Roos
Roos is offline
Dit topic is vooral gericht aan mensen die vaak pijnklachten hebben.

Om eerlijk toe te geven heb ik over 3 weken een practicum van mijn studie (Geneeskunde) over "pijn". Ter voorbereiding daarvan moet ik mij verdiepen in het raadsel pijn. Het gaat dan om chronische pijn zoals RSI, rugpijn, buikpijn, hoofdpijn, of pijn in gewrichten.
(eigenlijk moet ik nog iemand vinden die een week een pijndagboek wilt bijhouden, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen )

Dus wilde ik jullie om een kleine gunst vragen door een paar vragen te beantwoorden (hoeft niet letterlijk).

Op welke plek zit de pijn meestal? Zijn er zaken die de pijn verergeren, of juist verminderen? Hoe ga je met de pijn om? En dan bedoel ik niet alleen lichamelijk (vb. rust nemen of pijnstillers gebruiken), maar ook emotioneel? Heb je hier vrede mee, of probeer je je er tegen te verzetten?
Heb je wel eens ontspanningsoefeningen gedaan om de pijn te verminderen? Zoja, wat hield dat in, en hielp het? Zonee, waarom niet, en denk je dat dit in de toekomst misschien zin heeft?

Hopelijk kunnen jullie mij wat bijleren over dit onderwerp.

Je mag je verhaal natuurlijk ook via PM sturen.

Alvast ontzettend bedankt
Oud 03-05-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 02-05-2006 @ 23:15 :
(eigenlijk moet ik nog iemand vinden die een week een pijndagboek wilt bijhouden, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen )
Dat heb ik een tijdje gedaan voor een onderzoek naar de PEP-meter...daar moest je behalve een pijndagboek nog veel meer bij invullen, veel te veel was mijn conclusie (zeker bij een onderzoek bij mensen met pijnklachten en gebrek aan energie).

Om je vragen te beantwoorden: Ik heb fibromyalgie en cvs. De pijn zit eigenlijk overal, maar met name aan de rechterkant van mijn lichaam (soms links, bv. naast m'n ruggengraat of ergens anders in m'n lichaam). Er is niet altijd een conclusie te trekken wat de pijn verergert of vermindert, maar bv. te lang in dezelfde houding zitten/liggen/staan (en te lang kan al een half uur zijn) doet de pijn verergeren, net als verkeerd eten (ivm voedselintoleranties) en ik krijg heel snel spierpijn van kleine dingentjes. Rust of juist beweging en pijnstillers (diclofenac) verminderen de pijn soms, maar lang niet altijd. Hoe ik om ga met de pijn is wisselend, over het algemeen probeer ik gewoon door te gaan met wat ik moet doen, maar soms gaat dat niet, dan moet ik rusten. Ik heb al zo lang last van de klachten dat ik het wel heb leren accepteren: ik weet niet beter. Zolang de klachten niet heel extreem zijn en zolang ik nog iets kan doen, lukt het dan ook wel. Als ik echt alleen maar in mijn bed kan liggen ed heb ik er meer moeite mee. Ik heb wel eens ontspanningsoefeningen gedaan, met ademhalingsdingen ed, maar dat hielp niet echt (soms wel, maar dat is dan meer als de pijn door spanning komt). Op dit moment heb ik Cesartherapie, daar zit ook wel iets van ontspanning in, maar op dit moment heb ik nog niet het idee dat het helpt (ik heb meer pijn, maar misschien gaat dat nog over). Ik zou niet weten waarom het niet helpt, misschien omdat lang niet alle pijn door spanning ontstaat en het dus ook niet weggaat door ontspanning.

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 05:57.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 10:16
ExVaal
ExVaal is offline
Ik heb RSI, en het zit in mijn rechterschouder (Mijn muisarm) en ik doe er vrij weinig aan buiten af en toe m'n schouder los te laten masseren door m'n moeder of m'n vriendin.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 14:39
scoutgirl14
scoutgirl14 is offline
hey,

ik heb vaak oorpijn en hoofdpijn mijn kno-arts denk dat het dcm of zo iets is ik ben bij de fisio geweest en moet me hoofd masseren zelf heb ik het idee dta het niet echt help
ik moet ook veel paracetemollen slikken om de pijn een beetje weg te krijgen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 17:25
Verwijderd
Ik heb TMD, de pijn zit dus in mijn kaken, hoofd en nek. Pijn wordt verergerd door het aanspannen van mijn kaakspieren. (Kauwen, lachen, zingen, fluiten, praten). Met de pijn is lichamelijk en emotioneel goed te leven. Ik heb hoop op genezing.

Ik heb vrede met mijn klachten totdat ze hard opkomen. (Het vervelendste is dat ik soms dagenlang nergens last van heb, maar zogauw ik het hoor kraken in mijn kaken en de pijn begin te voelen weet ik dat dat ook nog dagen zal duren.)

Ik heb ontspanningsoefeningen zoals het bijhouden van een 'klem-dagboek'(turven hoe vaak ik met mijn kaken op elkaar klem, door de bewustwording van het klemmen leer je het af). Ik weet hoe ik mijn kaken volledig kan ontspannen en ik heb geleerd hoe ik zelf mijn kaakspieren kan oprekken. Het helpt allemaal.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 18:46
scoutgirl14
scoutgirl14 is offline
dat van mij heeft ook met mijn kaken en mijn schouders te maken ik heb ook oefeningen voor em schouders en die helpen wel
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 19:36
Verwijderd
RSI.
Het begon bij mijn pols, 's avonds (rond een uur of 18) had ik het gevoel dat mijn pols helemaal lamgelegd werd. Zeurende pijn, wordt erger als ik veel beweeg met de pols of ga muizen/typen.
Nu is het verergerd, ik heb 's avonds last van pols, onderarm, bovenarm en schouder. Vanaf vier uur 's middags is het een ontzettend zeurend gevoel, ik kan er dan vrij weinig aan doen dan veel rust te nemen. Bizar vervelend, vooral als het 19u is en ik gewoon tegen een muur aanloop: ik kan dan helemaal niets meer doen, ik word moe van de pijn, ik probeer mezelf wel te ontspannen, maar dat lukt haast niet. Ook begint mijn pols dan te trillen, zodat ik niet eens goed meer kan schrijven. Hij verkrampt ook regelmatig en helemaal naar beneden buigen lukt niet meer zover als dat een RSI-loos mens kan.
Pijnstillers weiger ik te nemen, dat gaat mij te ver. Heb het wel een paar dagen geprobeerd, maar paracetamol werkte niet, dus ik stapte over naar ibuprofen, maar zelfs dat werkt niet als het op z'n ergst is.

Ik negeer de pijn en schrijf/type niet meer dan noodzakelijk, hoewel ik op goede dagen ook wel onzinnige dingen doe.
Het lamgelegd worden is echt een naar gevoel. Ik ben gewend erg veel te doen op een dag, op het moment dat ik echt minder werk kan verrichten en na 1u schrijven (denk aan tentamens van 3u) is mijn handschrift echt gruwelijk. Normaal schrijf ik netjes en regelmatig, met RSI trilt mijn hand na verloop van tijd te erg om zo te blijven schrijven.
Emotioneel (lichamelijk gezien ook trouwens) gezien had ik het er de eerste tijd lichtjes moeilijk mee, voor mij was het erg wennen. Ik probeerde me er niet echt heel erg tegen te verzetten, ik ging gewoon door met typen/schrijven/etc totdat ik niet meer kon, dan had ik toch het gevoel iets gedaan te hebben. De volgende dag kon ik uiteraard minder doen.

Ontspanningsoefeningen heb ik gedaan en doe ik nog steeds. Heb ook anti-rsi software (dit houdt het aantal actieve en inactieve minuten bij en stelt zo pauzes in, te verdelen in korte pauzes (15 sec) en lange pauzes (10 min)) op m'n pc's gezet en de pauze-mogelijkheid uitgezet.
Dit helpt. Ik heb ook een smart glove aangeschaft, zie link: http://www.imakproducts.com/products/smart_glove.htm

En ik sport aanzienlijk meer.
Met deze maatregelen denk ik dat het in de toekomst zeer zeker af zal nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 23:39
Verwijderd
Ik heb ook last van rsi. Doe veel rekoefeningen (schouders, rug, nek, onderarmen, bovenarmen, handen) helpt goed.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 08:39
zeep007
zeep007 is offline
IK heb regelmatig hoofdpijn. De dokter zegt dat het een mengbeeld is van migraine en spanningshoofdpijn.
Soms heb ik maar 1 dag hoofdpijn in de week, de andere week weer 4 dagen.
De pijn zit meestal aan 1 kant van mijn hoofd en slaat op mijn ogen.
Wat ik doe is paracetamol slikken, rusten, slapen. Nu moet ik minder paracetamol slikken omdat het hoofdpijn kan veroorzaken, maar op korte termijn weet ik niet wat anders te doen.

IK probeer wel wat ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen etc, maar echt ontspannen doe ik niet.
Ik ben gestopt met koffie drinken en cola en andere cafeïnne bevattende producten. Ook met suikers en alcohol.

Ik heb hier niet echt vrede mee, maar heb het wel geaccepteerd. Ik kan heel vaak niet de dingen doen die ik had willen doen of in de planning lag. Als ik afspraken maak, zijn ze altijd onder voorbehoudt. En helaas zijn veel mensen niet zo begripvol als het om iets 'simpels' als hoofdpijn gaat.

Wat ik in de toekomst ga doen; fysiotherapie, masseren en ik ga me meer focussen op ontspanning ipv mijn lichamelijke klachten. Want dat staat zeker bij mij in verband.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 16:20
Roos
Roos is offline
Ik wil iedereen alvast bedanken voor hun antwoorden

Natuurlijk mag je blijven posten (graag zelfs )
Oud 04-05-2006, 16:53
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Op welke plek zit de pijn meestal?
in de rechterpols

Zijn er zaken die de pijn verergeren, of juist verminderen?
Als ik mijn pols te erg buig, doet het pijn. volgens de dokter was het een peesontsteking (maar had het idee dat ze dat alleen maar zei omdat ze niet wist wat het was). ik heb dit zomaar uit het niets 4/5 jaar geleden gekregen. toen kon ik mijn pols eigenlijk helemaal niet meer buigen zonder dat het pijn deed. 2x foto's laten maken, neits te zien. tape erom, hielp niet. fysiotherapie gehad, hielp maar tijdelijk. uiteindelijk een brace gekregen (na 2/3 jaar last) die ik 6 weken moest omhouden. dit heeft uiteindelijk geholpen. ik heb er nu nog af en toe last van, als ik mijn pols te ver buig (bijv als ik me van de grond afzet). dan blijft mijn pols een aantal dagen pijn doen. soms doe ik dan nog die brace om.

Hoe ga je met de pijn om? En dan bedoel ik niet alleen lichamelijk (vb. rust nemen of pijnstillers gebruiken), maar ook emotioneel? Heb je hier vrede mee, of probeer je je er tegen te verzetten?
Ik had en heb er wel vrede mee, alleen was het soms erg frustrerend dat de dokter niet wist wat het was en niks hielp.

Heb je wel eens ontspanningsoefeningen gedaan om de pijn te verminderen? Zoja, wat hield dat in, en hielp het? Zonee, waarom niet, en denk je dat dit in de toekomst misschien zin heeft?
nee ik heb geen oefeningen gedaan. wel dus die brace om, waardoor ik mijn pols wel kon laten rusten, en dat heeft wel geholpen.

Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 16:55.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten