Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2006, 11:46
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik haat je, m'n liefste.

M'n liefste, soms wil ik je liever schelden.
"Jij ei van Colombus!"
maar als ik even schrijven blijven mag
"Straatfilosoof, tel tegels in de goot!"
in 't begin waar jij begon
"Dorpsgek, vertrek!"
beschrijf me met (je) zinnen
"Jij knappende hyperbool!"
zoals de hemel buigt ter winde
en in verdere verte de kim kust
wil ik -stiekem- niets liever doen
dan onze liefde te omarmen met een zoen.
Oud 28-04-2006, 21:35
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Ik heb eventjes snel gekeken( momenteel nog niet echt goed gekeken ), maar ik vind hem wel heel erg leuk . En dat vind ik nooit zo heel erg snel.

Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 21:56
kabouterkop
kabouterkop is offline

ik weet niet waarom maar deze zin loopt niet helemaal lekker. En wat is dat: de kim kust?
Oud 29-04-2006, 08:06
Gidi
Gidi is offline
wat een originele opzet heb je gebruikt, erg leuk. helaas deed het gedicht mij verder vrij weinig tot de laatste zin. dit heeft echter niets van doen met de kwaliteit (die vind ik uitstekend), maar met mijn minder hevige verwantschap met uitroepen als 'jij ei van columbus' (overig een leuke vondst als je dieper doordenkt). kan het trouwens niet beter zijn 'wil ik -stiekem- niets liever doen dan onze liefde omarmen met een zoen.' dus het woord 'te' weghalen? zo vind het persoonlijk mooier jammer dat ik eerst de dikke van dale tevoorschijn moest toveren om te begrijpen dat je met kim -als ik me niet vergis- de horizon bedoelt. anderzijds is het een bijzondere woordkeuze en dus leuk!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 19:50
kabouterkop
kabouterkop is offline
damn k had mn woordenboek ook moet pakken , nu sta ik voor lul
Oud 30-04-2006, 12:25
Reynaert
Reynaert is offline
Er zitten leuke dingen in:

"Jij knappende hyperbool!"
zoals de hemel buigt ter winde

Dit vond ik het leukste stukje, omdat het best origineel is en toch weer die eeuwenoude wind en zee aanhaalt. Maar dan op een leuke manier dus. Je einde vind ik wat minder:

wil ik -stiekem- niets liever doen
dan onze liefde te omarmen met een zoen.

Ik vind de streepjes bij stiekem jammer, die kan je heel goed weglaten. Nu krijg je mijns inziens een foute nadruk op het woord 'stiekem', terwijl ik bij bijv. een voordracht liever de nadruk op 'niets liever' zou leggen. En de laatste zin, tja... Ik had wel wat meer verwacht van het einde. Het is me toch wat te cliché. Oh ja, en de eerste zin:

M'n liefste, soms wil ik je liever schelden.

Ik snap dat je met 'uitschelden' een erg lange zin krijgt, maar ik zou het denk ik mooier vinden als je het simpel en correct hield: 'soms wil ik je uitschelden' bijvoorbeeld. Volgens mij is 'iem. willen schelden' taaltechnisch niet correct. Maar afgezien van die kritiekpunten is het best een leuk gedicht dus.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 09:34
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Bedankt voor de reacties. Ben een tijdje ziek geweest, vandaar m'n late reactie. De dingen die jullie zeggen zijn wel terecht. Het einde is inderdaad wel wat cliché maar wist niet zo goed wat ik moest schrijven, het was het eerste wat in me opkwam. Oh, nog iets over de 'scheldwoorden'. Ze zijn inderdaad wat vergezocht, maar dat komt omdat m'n beste vriendin en ik soms voor de grap de meest onnozele woorden verzinnen. Straatfilosoof is er zo eentje van.
@Reynaert: Je hebt wel gelijk over die stiekem, zal dat veranderen (weet niet of dat hier nog kan).
Reageren

Regels voor berichten