Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2006, 15:01
Sandersss
Sandersss is offline


Programma
05 mei 2006
11:00-12:00 1e training
14:00-15:00 2e training
06 mei 2006
11:00-12:00 Vrije training
14:00 Kwalificatie
07 mei 2006
14:00 Race



Circuit : Nürburgring
Land : Europa
Lengte : 5.144
Aantal ronden : 60
Totale lengte : 308,863 km
Baanoppervlak : glibberig
Hoeveelheid grip : laag
Ronde record : 1:29.468 (M. Schumacher)
Eerdere winnaars :
2005 : F. Alonso (Renault)
2004 : M. Schumacher (Ferrari)
2003 : R. Schumacher (Williams)
2002 : R. Barrichello (Ferrari)
2001 : M. Schumacher (Ferrari)
2000 : M. Schumacher (Ferrari)
1999 : J. Herbert (Stewart)
1998 : M. Hakkinen (McLaren)
1997 : J. Villeneuve (Williams)
1996 : J. Villeneuve (Williams)
1995 : M. Schumacher (Benetton)

"De Hel van het Eifelgebergte". Zo werd de Nürburgring vroeger met veel ontzag genoemd. Bijna 22 kilometer lang was het circuit. Gelegen tussen de vele dennenbomen verdwenen de rijders om een lange opeenvolging van bochten af te werken en pas minuten later weer te voorschijn te komen. Het was een circuit voor grote kampioenen en waaghalzen. Jacky Stewart won er in de meest verschrikkelijke weersomstandigheden zelfs met 4 minuten voorsprong. Het circuit had echter ook een zwak punt: de veiligheid.
In 1976 ontsnapt Niki Lauda ternauwernood aan de dood wanneer z'n Ferrari zwaar crasht. De Oostenrijker draagt er nog steeds de sporen van. Op aandringen van de rijders wordt het circuit dan ook ingrijpend veranderd. Zo komt het dat er nu naast het oude traject een nieuwe baan ligt die veel korter is en die heel wat van z'n charme en uitdaging heeft verloren.

Net als in Italië heeft men ook hier een kunstgreep moeten toepassen om de Duitsers van een tweede GP te voorzien. Officieel staat de race op de vernieuwde Nürbürgring dan ook gekend als de GP van Europa. In 1995 staat het circuit voor het eerst sinds lange tijd weer op de F1-kalender. De overwinning gaat naar thuisrijder Schumacher. In 1996 is het de beurt aan debutant Jacques Villeneuve om de kroon mee naar huis te nemen. Het jaar 1997 lijkt de heropstanding van McLaren te worden, maar de Mercedes-motor beslist anders en Villeneuve gaat opnieuw met de overwinning aan de haal. In 1998 is het dan wel zover voor McLaren en Häkkinen, die Schumacher een koekje van eigen deeg geven door een briljante pitstopstrategie uit te werken.



In 1999 heb je niets aan een goede pitstopstrategie. Door de regen lijkt de race nog het meest op een loterij en Johnny Herbert in zijn Stewart heeft uiteindelijk het winnende lot in handen. De eerste en tegelijk ook laatste overwinning voor het team dat nu als Jaguar door het leven gaat.

Opnieuw regen in 2000, maar deze keer geen Herbert. De race start droog, maar slaat al vlug om in een zwemparadijs waarin Michael Schumacher zich weer de beste zwemmer toont. In 2001 krijgen de Duitse fans helemaal waar voor hun geld. Michael Schumacher en Ralf Schumacher delen de eerste startrij. Maar kleine broer Ralf verprutst zijn race, wanneer hij na zijn eerste pitstop te vroeg de witte lijn, die de pitlane aangeeft, overschrijdt. De tien seconden straftijd maakt hij niet meer goed. Grote broer Michael profiteert en wint voor Montoya en titelrivaal Coulthard.

In 2002 heersen de Ferrari's over de Grand Prix van Europa. Schumacher en Barrichello zien hun inspanningen bekroond met respectievelijk een eerste en tweede podiumplek. In 2003 is het de beurt aan Williams: Ralf Schumacher boekt zijn eerste thuiszege en Montoya zorgt met zijn tweede plaats voor de dubbel.


Historie circuit

In 1927 was de ’oude’ Nürburgring, 22,810 kilometer en 176 bochten lang, voor het eerst gastheer van de Grand Prix van Duitsland. Die race werd een prooi voor Otto Merz in een Mercedes-SSKL-sportwagen. De originele ’Ring’ was zowel beroemd vanwege de enorme uitdaging, als berucht omdat het er levensgevaarlijk was. Er zijn dan ook veel coureurs verongelukt. Het bekendste ongeluk aldaar kostte de hoofdpersoon nét niet het leven, want Niki Lauda herstelde op wonderbaarlijke wijze. Hij zorgde er echter voor, dat de Ring nooit meer in aanmerking kwam voor een Formule 1-race. Dat maakte hem niet populair, maar hij had gewoon gelijk. Vanwege de exorbitante lengte was het ondoenlijk om het circuit afdoende te beveiligen en te controleren. Daarvoor zou je vijf keer zoveel baanposten en brandweerauto’s nodig hebben gehad - om van andere problemen maar te zwijgen. In 1984 werd een geheel nieuwe circuit gebouwd, dat in dat jaar de Grand Prix van Europa mocht huisvesten. Eén keer, in 1985, mocht de race op de nieuwe Nürburgring zich zelfs de titel Grand Prix van Duitsland toeëigenen. Na tien jaar van betrekkelijke stilte werd het voortbestaan van het circuit gered doordat de FIA toestemming gaf om een tweede Grand Prix op Duitse bodem te organiseren.



Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 15:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2006, 15:09
Sandersss
Sandersss is offline
Nieuwsupdates:

- Ide wordt per direct vervangen door Montagny

- BAR heeft nog twijfels over de wings van Ferrari, ze zouden over videobeelden beschikken waaruit de illegaliteit van Ferrari’s vleugelconcept onomstotelijk zou blijken.


- Ross Brawn reageerde daar fel op. Zijn reaktie: “Wanneer iemand het ook maar waagt om een protest tegen ons team in te dienen op basis van zulke ridiculeuze bewijsvoering, dan zullen zij met de consequenties moeten dealen. Ferrari zal namelijk meteen vol de tegenaanval inzetten en een tegenprotest indienen. We pakken diegene keihard terug.”

“Ook wij beschikken over soortgelijke videobeelden waarop duidelijk te zien is dat de aerodynamische componenten van de concurrentie flexibiliteit kennen, en doorbuigen tijdens het rijden.

- Michael Schumacher is dicht bij een contractverlening van 2 jaar bij het team van Ferrari.

- Bijna ieder team heeft een complete testweek achter de rug.

- Renault krijgt een upgrade van de motor en elk Michelin team krijgt een upgrade van de banden.


EDIT: Voor een onboard lap, klik HIER

Laatst gewijzigd op 05-05-2006 om 10:57.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 13:43
Sandersss
Sandersss is offline
Uitslag V1:

1 Würz, Alexander Williams 1:32.079 +0.000 20
2 Davidson, Anthony Honda 1:32.399 +0.320 29
3 Kubica, Robert BMW 1:32.852 +0.773 22
4 Schumacher, Michael Ferrari 1:32.858 +0.779 4
5 Doornbos, Robert Red Bull Racing 1:32.944 +0.865 19
6 Button, Jenson Honda 1:33.635 +1.556 7
7 Barrichello, Rubens Honda 1:34.213 +2.134 6
8 Räikkönen, Kimi McLaren 1:34.402 +2.323 5
9 Schumacher, Ralf Toyota 1:34.995 +2.916 6
10 Sutil, Adrian Midland F1 1:35.332 +3.253 21
11 Jani, Neel Scuderia Toro Rosso 1:35.365 +3.286 19
12 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:35.612 +3.533 8
13 Albers, Christijan Midland F1 1:35.985 +3.906 8
14 Monteiro, Tiago Midland F1 1:36.062 +3.983 10
15 Montagny, Frank Super Aguri 1:37.817 +5.738 20
16 Sato, Takumo Super Aguri 1:37.933 +5.854 16

Overigen geen tijd.

V2:

1 Würz, Alexander Williams 1:32.675 +0.000 27
2 Alonso, Fernando Renault 1:33.579 +0.904 14
3 Schumacher, Michael Ferrari 1:33.613 +0.938 14
4 Doornbos, Robert Red Bull Racing 1:33.799 +1.124 25
5 Davidson, Anthony Honda 1:33.870 +1.195 29
6 Schumacher, Ralf Toyota 1:33.883 +1.208 19
7 Button, Jenson Honda 1:33.920 +1.245 12
8 Kubica, Robert BMW 1:33.991 +1.316 30
9 Fisichella, Giancarlo Renault 1:34.030 +1.355 19
10 Sutil, Adrian Midland F1 1:34.179 +1.504 23
11 Rosberg, Nico Williams 1:34.215 +1.540 19
12 Albers, Christijan Midland F1 1:34.472 +1.797 23
13 Räikkönen, Kimi McLaren 1:34.536 +1.861 13
14 Massa, Felipe Ferrari 1:34.546 +1.871 18
15 Barrichello, Rubens Honda 1:34.631 +1.956 11
16 Webber, Mark Williams 1:34.825 +2.150 14
17 Montoya, Juan-Pablo McLaren 1:34.968 +2.293 14
18 Klien, Christian Red Bull Racing 1:35.066 +2.391 19
19 Coulthard, David Red Bull Racing 1:35.241 +2.566 14
20 Heidfeld, Nick BMW 1:35.308 +2.633 12
21 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:35.406 +2.731 19
22 Jani, Neel Scuderia Toro Rosso 1:35.479 +2.804 26
23 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:35.669 +2.994 21
24 Villeneuve, Jacques BMW 1:35.688 +3.013 12
25 Monteiro, Tiago Midland F1 1:35.902 +3.227 18
26 Sato, Takumo Super Aguri 1:36.255 +3.580 25
27 Montagny, Frank Super Aguri 1:36.665 +3.990 16
28 Trulli, Jarno Toyota - - 5

Laatst gewijzigd op 05-05-2006 om 15:33.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 16:50
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Doornbos vijfde en vierde.. Dat doet -ie goed.
Ik heb er zin in. Ik verwacht dat Ferrari wel weer sterk zal zijn en McLaren ook wel. Renault is zoals altijd een kanshebber voor de overwinning. Het zou wel weer eens leuk zijn als het zou gaan regenen ofzo. Dat is alweer lang geleden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 18:29
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Vrije trainingen worden qua uitslag nu al een beetje saai, steeds Wurz en Davidson boven aan. Maja, het is het enige moment waarop ze zich kunnen bewijzen en lekker veel de auto kunnen testen. Schumacher zit er ook meteen al goed bij.
Doornbos doet het inderdaad goed, Albers kan beter.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 19:17
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Werden die vrije trainingen op zaterdag nou op Duitsland uitgezonden las ik laatst hier?

Ik hoop voor het kampioenschap dat Raikkonen of Schumacher gaat winnen. En het zou wel mooi zijn als Alonso dan eens niet tweede werd maar gewoon geen punten zou halen. Maarja Alonso en Renault zijn gewoon erg sterk, dus als ze steeds winnen verdienen ze het wel natuurlijk. Maar het zou wel mooi voor het WK zijn als Alonso eens een keer zou uitvallen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 09:28
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
McDuck schreef op 05-05-2006 @ 20:17 :
Werden die vrije trainingen op zaterdag nou op Duitsland uitgezonden las ik laatst hier?

Op de Duitse zender RTL van 11.00 tot 12.00.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:31
Verwijderd
Heb alleen de laatste 2 minuten van de Kwali kunnen kijken was het echt spannend?

BTW: Ik word helemaal gek van die F1manager, er is nu weer een probleem met die fcuking database, er kan niet meer gesaved worden en er is inneens 3 miljoen bij iedereen weggehaald.
Eerst die problemen met Bahrein waar niemand punten krijgt, en dan weer dit
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 19:23
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Pos No Driver Team First Second Third
1 1 Fernando Alonso Renault 1:31.138 1:30.336 1:29.819
2 5 Michael Schumacher Ferrari 1:31.235 1:30.013 1:30.028
3 6 Felipe Massa Ferrari 1:31.921 1:30.732 1:30.407
4 11 Rubens Barrichello Honda 1:31.671 1:30.469 1:30.754
5 3 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:31.263 1:30.203 1:30.933
6 12 Jenson Button Honda 1:31.420 1:30.755 1:30.940
7 8 Jarno Trulli Toyota 1:31.809 1:30.733 1:31.419
8 17 Jacques Villeneuve Sauber-BMW 1:31.545 1:30.865 1:31.542
9 4 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:31.774 1:30.671 1:31.880
10 9 Mark Webber Williams-Cosworth 1:31.712 1:30.892 1:33.405
11 7 Ralf Schumacher Toyota 1:31.470 1:30.944
12 10 Nico Rosberg Williams-Cosworth 1:32.053 1:31.194
13 2 Giancarlo Fisichella Renault 1:31.574 1:31.197
14 14 David Coulthard RBR-Ferrari 1:31.742 1:31.227
15 16 Nick Heidfeld Sauber-BMW 1:31.457 1:31.422
16 20 Vitantonio Liuzzi STR-Cosworth 1:32.621 1:31.728
17 15 Christian Klien RBR-Ferrari 1:32.901
18 19 Christijan Albers MF1-Toyota 1:32.936
19 21 Scott Speed STR-Cosworth 1:32.992
20 18 Tiago Monteiro MF1-Toyota 1:33.658
21 22 Takuma Sato Super Aguri-Honda 1:35.239
22 23 Franck Montagny Super Aguri-Honda 1:46.505

Alonso! En dat terwijl de Ferrari's er vanaf vrijdag al goed bij zaten. Maar hij zal wel licht zijn denk ik en Fisico zwaar... of maakte hij fouten? Heb het niet gezien namelijk. Webber moet trouwens nog 10 plaatsen terug vanwege een motorwissel. Albers voor Monteiro en voor één Torro Rosso en bijna voor Klien, dus die heeft het goed gedaan.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 13:48
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Als raikonen nou speciaal voor mij eens gaat winnen of McLaren iig zorgt voor ferari te komen zodat ze bij de constructeurs een beetje goed blijven staan
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:32
Verwijderd
Er was geen hol aan.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 16:46
Sandersss
Sandersss is offline
Uitslag:

1 Schumacher, Michael Ferrari - +- 1:35:58.785
2 Alonso, Fernando Renault - +- + 3.700
3 Massa, Felipe Ferrari - +- + 4.400
4 Räikkönen, Kimi McLaren - +- + 4.800
5 Barrichello, Rubens Honda - +- + 1:12.500
6 Fisichella, Giancarlo Renault - +- + 1:14.100
7 Rosberg, Nico Williams - +- + 1:14.500
8 Villeneuve, Jacques BMW - +- + 1:29.003
9 Trulli, Jarno Toyota - +- + 1 ronde
10 Heidfeld, Nick BMW - +- + 1 ronde
11 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso - +- + 1 ronde
12 Monteiro, Tiago Midland F1 - +- + 1 ronde
13 Albers, Christijan Midland F1 - +- + 1 ronde
14 Schumacher, Ralf Toyota - +- + 7 ronden
15 Montoya, Juan-Pablo McLaren - +- + 7 ronden
16 Sato, Takumo Super Aguri - +- + 15 ronden
17 Montagny, Frank Super Aguri - +- + 30 ronden
18 Klien, Christian Red Bull Racing - +- + 31 ronden
19 Button, Jenson Honda - +- + 31 ronden
20 Webber, Mark Williams - +- + 48 ronden
21 Coulthard, David Red Bull Racing - +- + 60 ronden
22 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso - +- + 60 ronden


Citaat:
Bossen schreef op 07-05-2006 @ 16:32 :
Er was geen hol aan.
Het enige leuke vond ik de pitstops... Dat zegt wel genoeg over de race..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:12
Verwijderd
Saaie race, beetje GP Spanje 99 idee, die was ook best saai.
En dan wint die kut Schumacher ook nog eens
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:56
Mitros
Avatar van Mitros
Mitros is offline
Ik ben practisch in slaap gevallen vanmiddag, enige positieve is dat de voorsprong van Alonso kleiner is geworden
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 18:39
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Geen verassingen, geen bijzondere tactieken of inhaalmaneuvres, foute winaar... saai idd. Het scheelt dat het nog het begin van het seizoen is, maar verder
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 20:40
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Tja, spannend was het niet, op die paar rondes na dat Schumacher langer doorreed dan Alonso. Daar werd de wedstrijd beslist. Met andere woorden (of ja, ik noem het altijd zo): een saaie pitstop-race. Ferrari had weer de beste strategie. Toen Schumacher bij 6,8 al weg reed (en met de 8,8 van Alonso in mijn hoofd) wist ik al dat-ie het ruim zou redden. Albers bracht zijn auto weer goed thuis, maar meer zit er nog steeds niet in voor de Midlands.

Verder dus weinig spektakel, alleen opvallend veel uitvallers door mechanische problemen.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd [F1] Terugblik 2005
McDuck
14 24-10-2005 20:58
Vrije tijd [Formule 1] GP van Europa
Tejay
73 01-06-2005 19:57
Vrije tijd [F1] GP Barcelona
Sandersss
32 12-05-2005 19:55
Games Welke games heb je origineel?
Verwijderd
108 10-01-2004 12:11
Vrije tijd Formule 1: programma volgend seizoen
Verwijderd
12 20-10-2003 20:08
Vrije tijd [f1] GP Europa; Nurburgring 29-06-2003
Athlon
19 01-07-2003 20:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.