Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2006, 12:55
Jacques
Jacques is offline
Jij
Het witte, het parelwitte, het prachtige melkwitte van jouw huid
Het zwarte, het ravenzwarte, het schitterende inktzwarte van jouw haar
Het grijze, het herfstgrijze, het sprankelende watergrijze van jouw ogen

Vertrouw...
Desalniettemin blijf ik bij je, neem dat maar van me aan
Ondanks alles kom ik ongegeneerd telkens naast je staan
Je kunt me schoppen, stompen, me voor m’n harses slaan
Desalniettemin blijf ik bij je, neem dat maar van me aan.

Herfst
De regen daalt hard, harder dan de hagel
Storend breekt een tak, ik bijt op m’n nagel
al dichtend kom ik tot het feit
dat je vanalles probeert en mij verleid
alleen tot wat, dat is de vraag
Oud 02-05-2006, 11:56
Gidi
Gidi is offline
ik vind het drie saaie, banale gedichten. je rijm is geforceerd, je herhaalt veel en de boodschap is cliché. dat laatste geeft niet, mits je het in een origineel jasje hult. dat mis ik bij jouw gedichten.
persoonlijk denk ik dat 'herst' van deze drie de meeste potentie heeft om uitgebouwd te worden tot iets moois. mijn tip: haal de rijm eruit, speel met taal. ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 13:24
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Gidi schreef op 02-05-2006 @ 12:56 :
ik vind het drie saaie, banale gedichten. je rijm is geforceerd, je herhaalt veel en de boodschap is cliché. dat laatste geeft niet, mits je het in een origineel jasje hult. dat mis ik bij jouw gedichten.
dat ja.
Oud 03-05-2006, 13:24
Reynaert
Reynaert is offline
Ik sluit me aan bij bovenstaande, het doet allemaal wat sinterklaasachtig aan. Ik weet niet hoe lang je erover gedaan hebt om die gedichten te schrijven, maar het ziet eruit alsof het in een minuutje is gebeurd. Het is allemaal zo voorspelbaar en cliché, probeer eens om je boodschap op een andere manier te brengen. Het vaste rijmschema weghalen zou misschien een idee zijn, maar nog belangrijker is het denk ik om iets te scrhijven wat mensen fijn/leuk/mooi/goed/opmerkelijk zouden vinden om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 16:55
Jacques
Jacques is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 03-05-2006 @ 14:24 :
Ik sluit me aan bij bovenstaande, het doet allemaal wat sinterklaasachtig aan. Ik weet niet hoe lang je erover gedaan hebt om die gedichten te schrijven, maar het ziet eruit alsof het in een minuutje is gebeurd. Het is allemaal zo voorspelbaar en cliché, probeer eens om je boodschap op een andere manier te brengen. Het vaste rijmschema weghalen zou misschien een idee zijn, maar nog belangrijker is het denk ik om iets te scrhijven wat mensen fijn/leuk/mooi/goed/opmerkelijk zouden vinden om te lezen.

aan u allen:

Dank voor de reacties.

Lees ook eens mijn eerdere posts.
Oud 05-05-2006, 14:45
Escapism
Escapism is offline
waarom zou ik dat doen?
Oud 05-05-2006, 19:59
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind de eerste twee gedichten niet mooi, ik ben volgens mij beter gewend van je. De laatste heeft wel wat maar je kan volgens míj echt beter .
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 10:17
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Gebruik eens wat minder voor de hand liggende woorden, beelden. Lees hier en in boeken wat meer dingen, je zal vanzelf op nieuwe vondsten uitkomen. Probeer ook wat minder expliciet te rijmen, gebruik desnoods een rijmwoordenboek. Vermijd ook woorden zoals 'harses'. Ik weet niet of dit een AN woord is. (Ik ben Belgisch, weet wel dat dit een veelgebruikt Nederlands woord is, maar toch, als je wilt dat Belgen het verstaan zou ik zo'n woorden vermijden)
Wees ook niet al te duidelijk. Laat de lezer zelf maar wat zoeken naar wat je wil zeggen. Veel succes ermee
Oud 08-05-2006, 16:53
Elfe
Elfe is offline
Hmm, ik ben het wel eens met jullie. Ik ben geen deskundige en ik kan daarom ook geen deskundige blik werpen op je gedichten, Jacques, maar ik vind ze inderdaad ietwat cliché-matig.
Oud 08-05-2006, 17:51
Jacques
Jacques is offline
Ik dank iedereen nogmaals die de moeite heeft genomen deze simpele probeersels van serieus en soms opbouwend commentaar te voorzien.

Mijn excuses voor deze post. Het is de slechtste ooit.

Er zijn nogal wat brute reacties bij, hieronder een reactie:

Met de opmerking dat de rijm 'geforceerd' is, kan ik weinig. Dit komt nu eenmaal in me op en dat schrijf ik dan, in enkele seconden op in een klein boekje. Ik stik van dit soort rotzooi, blijkbaar geforceerd gerijmde regels. Af en toe rolt er iets 'leukers' uit, maar goed, deze rotzooi, die ik voor mezelf altijd 'de eeuwige Tsunami aan regels' noem, moet nou eenmaal ook worden opgeschreven.

En hij is weer gevallen, ook hier, het woord 'Sinterklaasachtig'. Dank voor dat etiket, ik ben er blij mee.

Cliché.....ja.....wat moet ik daarop zeggen. Ik kan nou eenmaal niet beter formuleren blijkbaar....
Daarbij is álles al eens gezehgt of gedaan. Cliché is een vaag woord wat dat betreft.

Speel met taal.....wordt er gezegt. Tja. Ik zou best willen, maar de taal heeft zo af en toe geen zin om met mij te spelen.

En voor mevrouw de belgische: ik schrijf niet persé voor een doelgroep, maar ik zal volgende keer netjes ABN proberen te schrijven. Ik zou niet willen dat juist jij m'n schrijfels niet meer zou lezen omdat je er niets van begrijpt of omdat de woorden je niet aanstaan. (trouwens, een rijmwoordenboek, daar begin ik niet aan, dan voel ik me net André Hazes(als je die kent; Nederlandse, bierdrinkende, worstjesetende, volkszanger met rijmwoordenboek standaard in zijn jaszak). Het moet echt puur in me opkomen.)

En tot slot: Iedereen is deskundig.

Dank, ik zal volgende post eens wat meer kwaliteit inleveren. Want met deze post heb ik werkelijk een modderfiguur geslagen.

ps. @ Escapism: Waarom zou je het niet doen? Je hebt toch ook al de moeite genomen deze post af te kraken? Waarom de rest dan ook niet?
Oud 09-05-2006, 19:02
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Jacques schreef op 08-05-2006 @ 18:51 :

En voor mevrouw de belgische: ik schrijf niet persé voor een doelgroep, maar ik zal volgende keer netjes ABN proberen te schrijven. Ik zou niet willen dat juist jij m'n schrijfels niet meer zou lezen omdat je er niets van begrijpt of omdat de woorden je niet aanstaan. (trouwens, een rijmwoordenboek, daar begin ik niet aan, dan voel ik me net André Hazes(als je die kent; Nederlandse, bierdrinkende, worstjesetende, volkszanger met rijmwoordenboek standaard in zijn jaszak). Het moet echt puur in me opkomen.)

Dank, ik zal volgende post eens wat meer kwaliteit inleveren. Want met deze post heb ik werkelijk een modderfiguur geslagen.

ps. @ Escapism: Waarom zou je het niet doen? Je hebt toch ook al de moeite genomen deze post af te kraken? Waarom de rest dan ook niet?
Over het rijmwoordenboek...aanvankelijk reageerde ik ook huiverachtig en dacht ik ook altijd in termen van ik-schrijf-vanuit-m'n-gevoel. Maar wat je kan proberen is om eerst vanuit je gevoel te schrijven (zoals je bij bovenstaande gedichten gedaan hebt) en dan aan je gedicht een aantal dingen te veranderen. Eventueel met rijmwoordenboek. Ik bedoel dus écht niet dat je aan je bureau met een rijmwoordenboek moet gaan zitten met de intentie een gedicht te schrijven. No way. Vertrek maar eerst vanuit gevoelens want anders kom je inderdaad tot André Hazes' achtige situaties. Ik 'ken' André Hazes trouwens nét genoeg om er niets van te willen weten...
Oud 09-05-2006, 19:04
Mooneh
Mooneh is offline
Het pakt niet echt, vind ik.
Ik heb eigenlijk een ontzettend grote hekel aan het woord 'desalniettemin'.
Oud 09-05-2006, 19:19
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Jacques schreef op 08-05-2006 @ 18:51 :
Met de opmerking dat de rijm 'geforceerd' is, kan ik weinig. Dit komt nu eenmaal in me op en dat schrijf ik dan, in enkele seconden op in een klein boekje. Ik stik van dit soort rotzooi, blijkbaar geforceerd gerijmde regels. Af en toe rolt er iets 'leukers' uit, maar goed, deze rotzooi, die ik voor mezelf altijd 'de eeuwige Tsunami aan regels' noem, moet nou eenmaal ook worden opgeschreven.

Cliché.....ja.....wat moet ik daarop zeggen. Ik kan nou eenmaal niet beter formuleren blijkbaar....
Daarbij is álles al eens gezehgt of gedaan. Cliché is een vaag woord wat dat betreft.

Speel met taal.....wordt er gezegt. Tja. Ik zou best willen, maar de taal heeft zo af en toe geen zin om met mij te spelen.

Maar je post niet alles wat je schrijft toch, waar selecteer je dan op?Ik bedoel, waarom post je rotzooi als je ook beter hebt.

Over cliché,
alles is al eens gezegd, maar niet op elke manier. Daarbij is iets pas cliché als het relatief vaak zo wordt gezegd. etc, bla.

Spelen met taal en andersom kan natuurlijk niet als je direct opschrijft wat er in je opkomt en er verder niets of weinig aan verandert.

En ik denk niet dat er op dit forum veel deskundigen zijn wat betreft poëzie.

En rijmwoordenboeken zijn geweldig handig soms.

Het eerste gedicht lijkt trouwens op de beschrijving van sneeuwwitje uit de gelijknamige disneyclassic
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 10:04
Verwijderd
Ondanks dat je je blijkbaar nogal stoort aan de opmerkingen, hebben ze wel gelijk. Het sinterklaas-idee komt vooral uit het feit dat je aabbccdd gebruikt, dat is het meest saaie dat je in een gedicht kan tegenkomen. En stel, je bent geniaal, dan kun je dat best hebben, dan weet je daarmee te spelen en onderhuids toch mensen te prikkelen. Maar jammer genoeg gebruik je simpele, makkelijke, voor de hand liggende woorden, speel je niet met taal ook al wil ze niet met jou spelen (laat je haar wel spelen?) en heb je niets bijzonders te melden. Dat in combinatie met aabb laat weinigen vervallen in staande ovaties.
Misschien dat je ermee in Candlelight kunt raken, als je er nog wat meer liefde in steekt, maar ik geloof niet dat je daar echt trots op hoeft te zijn.

Dan nummer 1, ik zeg het zo vaak: laat die herhalingen. Herhalingen zijn dooddoeners. Ook hiervoor hoor je geniaal te zijn. De meest simpele dichtgebruiken komen pas tot hun recht als je ze op een onverwachte manier kunt neerzetten en niet als je ze gebruikt als ieder ander.

Overigens is het 'dat je mij verleidt'.
En in het vervolg zou ik de gedichten iets meer ruimte geven. Op het eerste zicht is het gewoon 1 gedicht.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 12:05
botervleug
botervleug is offline
Citaat:
Jacques schreef op 01-05-2006 @ 13:55 :
Jij
Het witte, het parelwitte, het prachtige melkwitte van jouw huid
Het zwarte, het ravenzwarte, het schitterende inktzwarte van jouw haar
Het grijze, het herfstgrijze, het sprankelende watergrijze van jouw ogen

Vertrouw...
Desalniettemin blijf ik bij je, neem dat maar van me aan
Ondanks alles kom ik ongegeneerd telkens naast je staan
Je kunt me schoppen, stompen, me voor m’n harses slaan
Desalniettemin blijf ik bij je, neem dat maar van me aan.

Herfst
De regen daalt hard, harder dan de hagel
Storend breekt een tak, ik bijt op m’n nagel
al dichtend kom ik tot het feit
dat je vanalles probeert en mij verleid
alleen tot wat, dat is de vraag
Ik vind het een erg mooi gedicht. Het begin is sterk, door de variatie op het thema niet-kleur. Misschien is de laatste grijze regel iets te over de top, maar de eerste twee zijn ritmisch en beeldend zeer goed.
De tweede strofe met de vasthoudendheid van een pitbull gerijmd past goed bij het thema. De eerste zin had je misschien iets kunnen verkorten of een variatie op het thema kunnen nemen, want pas in de vierde zin komt het 'ik blijf bij je' goed over.
Hagel en nagel zijn iets te geforceerd, maar dat hoeft niet perse te veranderen, door het ritme van de twee zinnen wat te breken heb je al minder tenenkrommend dichtwerk. De derde strofre is wel de zwaktste, hoewel de twee laatste zinnen weer erg sterk uit de verf komen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 12:07
botervleug
botervleug is offline
Zijn het drie gedichten? Dat is niet handig, in combinatie tot één zijn ze veel beter.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 22:31
Verwijderd

Jouw gedicht

Het was saai. Übersaai. Onmenselijk saai.
Ik ben in slaap gevallen. Keihard in slaap gevallen. Drie keer in slaap gevallen.
En ik heb niet eens narcolepsie.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 18:05
Jacques
Jacques is offline
wat krijg je toch veel aandacht als je een mislukkeling bent.
Oud 14-05-2006, 18:06
Jacques
Jacques is offline
Citaat:
botervleug schreef op 13-05-2006 @ 13:07 :
Zijn het drie gedichten? Dat is niet handig, in combinatie tot één zijn ze veel beter.
Vanaf nu is het er één. Je bent de enige die er wat in ziet.... Wat leuk
Oud 14-05-2006, 18:20
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Tja, ik moet zeggen dat ik het eigenlijk maar niets vind.

Sorry. Het klinkt allemaal heel wanhopig. Ik vind het weinig tot de verbeelding overlaten en je herhaalt (te)veel.
Ik heb al eerder gereageerd maar je laatste paar woordjes (ik vind dat nou niet echt een gedicht, heh?) vind ik ook niks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten