Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2006, 22:39
Kwajongen
Kwajongen is offline
ik ben student, 19 jaar, woon doordeweeks in tilburg op kamers (sta ondertussen +- 1,5 jaar ingeschreven daar) en in het weekend bij mn ouders, 80 km verderop. Ik werk op een vrijdagavond en zaterdagochtend (2 dagen dus), en werk er nu bijna 5 jaar. Omdat ik bij mijn ouders werk slaap ik daar ook in het weekend.

als je verder weg woont dan 50 km heb je recht op een reiskostenvergoeding van 11euro per gewerkte avond. dit komt bij mij neer op 22 euro per week (hihi ). Hier ben ik pas deze week achter gekomen en heb dit (succesvol, ondanks enig gezeur) geregeld.

1)heb ik recht op een reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht?
(het lijkt mij niet onlogisch, maar ik heb geen idee hierover...)

terwijl we dit regelden merkte mijn baas op dat hij mij niet meer op zaterdagochtend wil laten werken, maar op zaterdagavond (wanneer ik niet kan ivm sport en sociale verplichtingen). ik heb een beetje het idee dat dit pestgedrag is, maar dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen.
mijn baas gaf als reden dat een jongen van dezelfde leeftijd (en zonder meer capaciteiten) op geen andere dag kan werken dan zaterdagochtend en hij per se die uren moet maken.

2) kan mijn baas mij zomaar inplannen op dagen waarvan hij weet dat ik niet kan werken? en als hij dit niet doet wat voor een legitieme maatregelen kan ik nemen?

3) mijn baas had het over overplaatsing naar tilburg, terwijl mij dit filiaal eigelijk heel goed bevalt. mag hij mij zomaar overplaatsen?

4) als dit op een ruzie uitloopt met mijn baas en mijn positie wordt onhoudbaar, heb ik dan recht op een ontslagvergoeding of iets?

5) waar kan ik meer hulp vinden? (advocaat is nogal kostbaar...)

nog een opmerking: ik heb bijna 5 jaar met veel plezier (en nog steeds) en met fijne collega's (vrienden) gewerkt en wil daarom liever niet weg..

alvast bedankt voor de reacties.. ik heb het verhaal zo overzichtelijk mogelijk geprobeerd te maken voor jullie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2006, 23:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan altijd binnenstappen bij een rechtswinkel voor gratis advies
Oud 14-05-2006, 08:23
Kali
Kali is offline
Volgens mij :

terwijl we dit regelden merkte mijn baas op dat hij mij niet meer op zaterdagochtend wil laten werken, maar op zaterdagavond (wanneer ik niet kan ivm sport en sociale verplichtingen). ik heb een beetje het idee dat dit pestgedrag is, maar dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen.
mijn baas gaf als reden dat een jongen van dezelfde leeftijd (en zonder meer capaciteiten) op geen andere dag kan werken dan zaterdagochtend en hij per se die uren moet maken.

Wat denk je nu zelf, stel dat je x aantal euro per week een werkkracht nodig hebt en ineens komt zo'n pipo om vergoeding vragen en kost hem meer dan een andere jongen uit de stad zelf ... Plus ik vermoed dat toen hij je aannam je wel nog bij je ouders woonde en werkte enz, dus dat er toen helemaal geen regeling voor nodig was ...
Ik weet neit in hoeverre het kan, maar soms kan er regeling zijn dat je X aantal kilometers van het werk moet wonen enz ...

2) kan mijn baas mij zomaar inplannen op dagen waarvan hij weet dat ik niet kan werken? en als hij dit niet doet wat voor een legitieme maatregelen kan ik nemen?

Je baas kan doen wat hij wil, tenzij er in je contract duidelijk stat dat je enkel die en die dagen en die uren werkt, en zelfs dan nog is zo een bverandering neit zo heel groot en moet je al kunnen bewijzen dat het onherstelbare gevolgen heeft of dergelijke eer je ergens op kunt staan.

3) mijn baas had het over overplaatsing naar tilburg, terwijl mij dit filiaal eigelijk heel goed bevalt. mag hij mij zomaar overplaatsen?

Kijk hier moet je keuzes maken, of je zaagt voor reisonkostenvergoeding, je krijgt andere uren enz, of je werkt in tilburg voor het gewone loon, maar ik vermoed dat je gewoon die reisonkostenvergoeding wilt en datg de rest niet van belang is.
En hier wederom moet je kijken wat in je contract staat, maar ik gun je niet veel succes, moest hij je naar andere kant van het land sturen, ja dan heb je een punt, maar je sturen anar waar je grootste tijd van het jaar woont is eerder voordeel dan nadeel.

4) als dit op een ruzie uitloopt met mijn baas en mijn positie wordt onhoudbaar, heb ik dan recht op een ontslagvergoeding of iets?

Als je toestand onhoudbaar wordt doe je ontslag om dringende redenen (moet je wel goede redenen hebben) en dan krijg je GEEN vergoeding. Je denkt echt wel enkel aan geld...
Oud 14-05-2006, 08:29
Verwijderd
Je haalt een lullig geintje uit waardoor je onterecht reiskostenvergoeding krijgt, en nou voel je je op je pik getrapt als je baas je wil overplaatsen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 08:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Katje schreef op 14-05-2006 @ 09:29 :
Je haalt een lullig geintje uit waardoor je onterecht reiskostenvergoeding krijgt, en nou voel je je op je pik getrapt als je baas je wil overplaatsen
ik zie niet in waarom het een ontrecht geintje is, hij gaat er nu iedere week heen omdat hij moet werken en ze ouders er wonen, bewijs maar eens dat hij ook iedere week zou gaan als die er niet werkte. Als je baas echter tevreden zou zijn en je absoluut niet kwijt wou dan had die minder moeilijk gedaan, je moet je toch afvragen dan hoe de relatie baas--werknemer is geweest al die tijd.

Jij bent in het weekend bij je ouders DUS je hebt maar 1x echt "reiskosten". Die andere 11 euro ontvang je dan dus eigelijk ontrecht. Simpel gezegt, zeg tegen je baas dat je alleen 5,50 euro per dag wil in ruil voor de zaterdagochtend. Heenreis naar je werk en terugreis naar tilburg.
Trouwens waar werk je? en tot hoe laat moet je werken dan zaterdag avond.
Oud 14-05-2006, 09:59
Kali
Kali is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 14-05-2006 @ 09:40 :
ik zie niet in waarom het een ontrecht geintje is, hij gaat er nu iedere week heen omdat hij moet werken en ze ouders er wonen, bewijs maar eens dat hij ook iedere week zou gaan als die er niet werkte. Als je baas echter tevreden zou zijn en je absoluut niet kwijt wou dan had die minder moeilijk gedaan, je moet je toch afvragen dan hoe de relatie baas--werknemer is geweest al die tijd.

Jij bent in het weekend bij je ouders DUS je hebt maar 1x echt "reiskosten". Die andere 11 euro ontvang je dan dus eigelijk ontrecht. Simpel gezegt, zeg tegen je baas dat je alleen 5,50 euro per dag wil in ruil voor de zaterdagochtend. Heenreis naar je werk en terugreis naar tilburg.
Trouwens waar werk je? en tot hoe laat moet je werken dan zaterdag avond.
maar als hij niet naar zijn ouders zou gaan zonder het werk, dan kan hij evngoed naar het filiaal van tilburg gaan...
Oud 14-05-2006, 11:54
ikbenschipper1
Citaat:
Kali schreef op 14-05-2006 @ 10:59 :
maar als hij niet naar zijn ouders zou gaan zonder het werk, dan kan hij evngoed naar het filiaal van tilburg gaan...
Dat hoeft niet een bepaald filiaal kan je meer trekken door de sfeer die er hangt, de collega's e.d.

grtz
ivo
Oud 14-05-2006, 12:41
Kwajongen
Kwajongen is offline
klopt ivo, dat is ook weer een beetje het punt...

mijn baas werkt trouwens nu 2-3 maanden in het filiaal, ik 4,5 jaar. ik heb nog nooit een klacht gehad van de baas en verschillende klanten komen dingen speciaal aan mij vragen.. toen ik deze reiskostenvergoeding aanvroeg woonde ik trouwens al 1,5 jaar op kamers.
Mn baas deed trouwens ook niet moeilijk over die vergoeding, die kreeg ik zo. ik heb alleen het vermoeden dat hij nu begint met spelletjes spelen.

op zich vind ik de vergoeding trouwens ook aan de hoge kant, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: als een grote onderneming hier niet bij nadenkt dan is dat hun probleem en niet mijn probleem.
Volgens de vergoeding (de folder heb ik trouwens persoonlijk van mijn baas gekregen) krijg ik per gewerkte dag 11 euro.

maak ik trouwens kans om mijn reiskosten (dus dan heb ik het niet over de volle mep) van de afgelopen 1,5 jaar vergoed te krijgen?

ik denk echt niet alleen aan geld, er zijn meerdere studenten in mijn filiaal (3 om precies te zijn) die precies hetzelfde hebben gedaan en gekregen. ik vind mezelf stom om niet hetzelfde te doen als zij..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 14:20
ikbenschipper1
Citaat:
Kwajongen schreef op 14-05-2006 @ 13:41 :
klopt ivo, dat is ook weer een beetje het punt...

mijn baas werkt trouwens nu 2-3 maanden in het filiaal, ik 4,5 jaar. ik heb nog nooit een klacht gehad van de baas en verschillende klanten komen dingen speciaal aan mij vragen.. toen ik deze reiskostenvergoeding aanvroeg woonde ik trouwens al 1,5 jaar op kamers.
Mn baas deed trouwens ook niet moeilijk over die vergoeding, die kreeg ik zo. ik heb alleen het vermoeden dat hij nu begint met spelletjes spelen.

op zich vind ik de vergoeding trouwens ook aan de hoge kant, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: als een grote onderneming hier niet bij nadenkt dan is dat hun probleem en niet mijn probleem.
Volgens de vergoeding (de folder heb ik trouwens persoonlijk van mijn baas gekregen) krijg ik per gewerkte dag 11 euro.

maak ik trouwens kans om mijn reiskosten (dus dan heb ik het niet over de volle mep) van de afgelopen 1,5 jaar vergoed te krijgen?

ik denk echt niet alleen aan geld, er zijn meerdere studenten in mijn filiaal (3 om precies te zijn) die precies hetzelfde hebben gedaan en gekregen. ik vind mezelf stom om niet hetzelfde te doen als zij..
Wat betreft je reiskosten vraag het een rechtswinkel.
Wat betreft dat je het hoog vind, het is opzich niet hoog als jij namelijk iedere dag op en neer moet naar je werk kost dat je het al gauw. Alleen jij hebt daar waarschijnlijk niet/minder mee te maken.
Oud 15-05-2006, 00:46
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Kali schreef op 14-05-2006 @ 09:23 :
Volgens mij :

Als je toestand onhoudbaar wordt doe je ontslag om dringende redenen (moet je wel goede redenen hebben) en dan krijg je GEEN vergoeding. Je denkt echt wel enkel aan geld... [/B]
Ook bij ontslag om drigende redenen kun je een ontslag vergoeding krijgen. De kantonrechter gaat meestal uit van een factor 1.0.

Of je met terug werkende kracht de reiskosten kan terug vragen? Nee niet op zo'n lange termijn, jij had om deze reiskosten moeten vragen en je werkgever hoeft dit niet automatische over te maken.

Wisselen van filiaal kan. Maar dan zou je je arbeidscontract moeten doorlezen, hierin moet dat geregeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 01:09
Verwijderd
Als je er graag werkt dan zou ik echt niet proberen om dat geld van die 1,5 jaar nog te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 09:55
ikbenschipper1
Citaat:
starslayer schreef op 15-05-2006 @ 01:46 :
Ook bij ontslag om drigende redenen kun je een ontslag vergoeding krijgen. De kantonrechter gaat meestal uit van een factor 1.0.

Of je met terug werkende kracht de reiskosten kan terug vragen? Nee niet op zo'n lange termijn, jij had om deze reiskosten moeten vragen en je werkgever hoeft dit niet automatische over te maken.

Wisselen van filiaal kan. Maar dan zou je je arbeidscontract moeten doorlezen, hierin moet dat geregeld zijn.
Wisselen van filiaal nkan ook in de CAO geregeld zijn
Oud 15-05-2006, 12:16
Nona
Nona is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 14-05-2006 @ 09:40 :
ik zie niet in waarom het een ontrecht geintje is, hij gaat er nu iedere week heen omdat hij moet werken en ze ouders er wonen, bewijs maar eens dat hij ook iedere week zou gaan als die er niet werkte.
Ja, bewijs het maar eens, maar dann weet je nog dondersgoed dat dit gewoon misbruik van de regeling is.
Oud 15-05-2006, 15:34
ikbenschipper1
Citaat:
Kruimel schreef op 15-05-2006 @ 13:16 :
Ja, bewijs het maar eens, maar dann weet je nog dondersgoed dat dit gewoon misbruik van de regeling is.
Misbruik vind ik een groot woord, daarom zeg ik ook 5,50 eurp per dag de helft omdat die maar 1x heen en 1x terug gaat. en niet 2x
Reageren

Regels voor berichten