Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2006, 18:10
vedetje
vedetje is offline
Als studente rechten ben ik zo 'slim' geweest me vragen te gaan stellen bij het geboren worden van tweelingen e.d.

Nu heeft mijn prof me de opdracht gegeven tegen de volgende les op te zoeken wat er biologisch en juridisch gezegd wordt over 1-eige en 2-eige tweelingen.

Nu heeft het met rechten te maken dus gaat het, denk ik, vooral over het thema van 'wie is de oudste'

Nu ben ik al te weten gekomen dat biologisch gezien men zegt dat het kind die laatst geboren wordt van een 2-eige tweeling de oudste is, want die is het eerst verwekt.

Juridisch gezien worden ze even oud beschouwd,

maar hoe zit het dan met het biologische van een 1-eige tweeling, wie is het oudst?
Oud 16-05-2006, 18:20
Verwijderd
Je kan toch nooit zomaar zeggen dat het kind dat het laatste geboren wordt als eerste verwekt is? Kindjes draaien toch rond en verwisselen dan dus toch van plaats? Soms zitten er toch best een paar minuten tussen de geboorte van beide kindjes, dan kan je op basis van de geboorte wel duidelijk zeggen wie ouder is.

Biologisch gezien zou ik zeggen dat een een-eiige tweeling exact even oud is als je afgaat op tijd van verwekking. Is dat uberhaupt een gangbare maat? Ik zou gaan voor tijd van geboorte.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:33
Verwijderd
Rechten van het oudste kind? Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen die eerder geboren zijn juridisch gezien meer rechten hebben dan kinderen die later geboren zijn, tenzij bijvoorbeeld bij overlijden ofzo het ene kind wel en het andere kind niet meerderjarig is.

Biologisch gezien zijn 1-eiïge tweelingen even oud. Na de versmelting delen de cellen zich in twee vruchten, vandaar dat het een 1-eiïge tweeling is. Ze zijn dus bevrucht op hetzelfde moment.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:39
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik zou zeggen dat de eerstgeborene de oudste is, want je leeftijd word geteld vanaf het moment dat je geboren bent, niet van wanneer je verwekt bent. maar dat is maar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 16-05-2006 @ 19:33 :
Rechten van het oudste kind? Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen die eerder geboren zijn juridisch gezien meer rechten hebben dan kinderen die later geboren zijn, tenzij bijvoorbeeld bij overlijden ofzo het ene kind wel en het andere kind niet meerderjarig is.
Ja, maar dat kan praktisch gezien niet eens een probleem zijn als het een tweeling betreft, want die zijn natuurlijk op dezelfde dag jarig. Dus ik zou inderdaad niet weten wat de juridische consequenties dan zouden zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:43
UnderControl
UnderControl is offline
Ik ken toevallig twee tweelingen waarbij beiden niet op dezelfde dag jarig zijn, dus dat zal toch best redelijk vaak voorkomen.
Oud 16-05-2006, 18:46
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik ken een 1 eiige 2 ling en zonder dat ik het had gevraagt wist ik wel wie de oudste was dat kun je zien (was trouwens als laatste geboren)

k ben zelf trouwens 3 ling niet 1eiig en iedereen doet wel of we even oud zijn
Oud 16-05-2006, 19:27
vedetje
vedetje is offline
Juridisch gezien, tegenwoordig niet meer (als er bij een bevalling meer dan 1 kind levend geboren wordt worden ze even oud beschouwd en krijgen ze dezelfde rechten), maar wel in het verleden: de rechten van de oudste zoon. Bijvoorbeeld in het romeins recht had enkel de oudste zoon recht op de bezittingen van zijn vader.

In sommige landen is er bv. ook nog altijd legerdienst, en dan wordt er gezegd dat het enkel de oudste zoon is... Maar vooral in testamenten kan dit nog toegepast worden (expliciet dan geschreven dat de oudste recht heeft op...)

Vandaar het belang van juridisch te bepalen wie het oudst is. Nu echter is het juridisch oudst zijn gemakkelijk terug te vinden (gewoon het juiste artikel in het juiste wetboek vinden) maar wat er biologisch wordt gezegd...

Ik ging me eigenlijk de vraag gaan stellen van 'maar wat met tweelingen die geboren worden met een dag tussen' (en blijkbaar kan er zelf een maand tussen zitten, het record bedraagt 92 dagen, door een Italiaanse vrouw in Chicago)maar kan men dan nog praten over 'even oud'

(edit) stel nu bijvoorbeeld dat de troonopvolger van een land een tweeling is, wie heeft recht op de titel?

Laatst gewijzigd op 16-05-2006 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 20:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 16-05-2006 @ 19:39 :
ik zou zeggen dat de eerstgeborene de oudste is, want je leeftijd word geteld vanaf het moment dat je geboren bent, niet van wanneer je verwekt bent. maar dat is maar mijn mening.
Daar ben ik het mee eens. Ik ben zes weken te vroeg geboren. In theorie ben ik dus veel jonger dan tal van mijn klasgenoten maar dat wordt ook echt niet zo gezien.
Oud 16-05-2006, 20:25
Verwijderd
De Grondwet zegt alleen dat de oudste voorrang heeft (art. 24-31). Ik gok erop dat er nog geen jurisprudentie is.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 20:37
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Snees schreef op 16-05-2006 @ 21:25 :
De Grondwet zegt alleen dat de oudste voorrang heeft (art. 24-31). Ik gok erop dat er nog geen jurisprudentie is.
Jah maar wie is dan de oudste? degene die eerst geboren wordt, degene die eerst verwekt werd, en wat doe je met bv. een keizersnee?

(stomme prof van mij )

Wie is nu de oudste van de twee? Het kind dat als eerste of tweede ter wereld kwam?
Oud 17-05-2006, 00:51
Verwijderd
Citaat:
vedetje schreef op 16-05-2006 @ 21:37 :
Jah maar wie is dan de oudste? degene die eerst geboren wordt, degene die eerst verwekt werd, en wat doe je met bv. een keizersnee?

(stomme prof van mij )

Wie is nu de oudste van de twee? Het kind dat als eerste of tweede ter wereld kwam?
Allemaal antwoorden maar dan nog een keer de vraag stellen. Als je het echte officieële wil weten, vraag je het toch aan een advocaat en een dokter?
En volgens mij kom je op dat andere forum sneller aan antwoorden dan hier....

Denk ik....
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 09:29
Verwijderd
Citaat:
vedetje schreef op 16-05-2006 @ 21:37 :

(stomme prof van mij )

Bij een keizersnede is er ook altijd een baby die er als eerste uitkomt, die is dan dus de oudste.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 18:40
LoCaTje
LoCaTje is offline
ik ben ook een van eeneige tweeling en wij zijn geboren met
keizersnede me zus was 1min eerder dan ik dus zij is de oudste
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten