Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-05-2006 @ 11:51 :
Omdat je hun al diverse malen hebt gevraagd het probleem te verhelpen en zij hier na lange tijd nog steeds niet in geslaagd zijn, zijn zij in gebreke. Je kan het contract opzeggen vanwege wanprestatie.
|
Onzin. Sowieso zijn schuldenaren niet in gebreke maar in verzuim, en dat gebeurt pas nadat een schriftelijke ingebrekestelling is verstuurd. Er zijn uitzonderingen voor het geval de prestatie blijvend onmogelijk is geworden (hier niet aan de orde) of de schuldenaar heeft laten weten dat hij niet zal nakomen (ook niet aan de orde). Je moet hier dus gewoon een ingebrekestelling versturen (moet je sowieso altijd doen en het liefst zo snel mogelijk, beter teveel dan te weinig).
Bovendien zal die twee tot zes weken levertijd een indicatie zijn. Ze zullen zich wel hebben gedisculpeerd t.a.v. vertragingsschade (als je die al hebt) en het uitblijven van een tijdige oplevering van de verbinding zal in de AV wel zijn uitgesloten als ontbindingsgrond. Misschien dat je nog iets kunt met het consumentenrecht op dit punt maar dat zul je moeten laten uitzoeken. In elk geval is voor ontbinding wegens niet-nakoming wel een structurele niet-nakoming vereist. Niet elke tekortkoming in de nakoming rechtvaardigt een ontbinding, en bij een duurovereenkomst is het maar zeer de vraag of een langzame oplevering überhaupt wel als ontbindingsgrond kan dienen.
Wat natuurlijk allemaal absoluut niet wil zeggen dat je niet gewoon een aangetekende brief moet sturen met de mededeling dat je de overeenkomst als onmiddellijk beëindigd beschouwt. Beetje bluffen moet je altijd doen. Maar als ze voet bij stuk houden is het wel even handig om in de smiezen te hebben wat precies je rechten zijn, en niet zomaar te denken 'oh, ik ben niet tevreden, dan kan ik er vast wel vanaf'.