Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2006, 16:04
Lietje87
Lietje87 is offline
Hey!

Ik zie erg op tegen de teksten van het Engels & Duits examen. Ik ben al wel aan het oefenen en dat lukt aardig, maar dat komt ook omdat het nog niet officieel is.
Maar mijn vraag is: hoe pakken jullie een tekst van Engels/Duits aan. Dus bv: lees je eerst de hele tekst of hak je het in stukjes? En hebben jullie nog een goeie methode?
Ik heb nogal veel moeite met teksten dus álle tips zijn welkom.
Groetjes!
Advertentie
Oud 17-05-2006, 17:14
Idioteque-je
Idioteque-je is offline
hoi lietje,

ik ben inmiddels al van de middelbare school af, maar ik heb wel wat tips voor je.
Eerst bekijk je de tekst globaal. Let daarbij vooral op de titel van de tekst en de inleiding. Je bent al een heel eind als je de titel begrijpt en vanuit de inleiding kunt concluderen waar de tekst over gaat. Vervolgens lees je rustig verder. Belangrijk is dat je niet alles gaat opzoeken wat je niet weet! Vaak snap je een woord wel in zijn algehele context. Dus probeer het opzoeken zo min mogelijk te beperken want het kost veel tijd.
Als je een tekst helemaal niet snapt is het beter deze over te slaan en verder te gaan met de volgende en er dan later op terug te komen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Oud 17-05-2006, 17:19
bbyn
bbyn is offline
ik lees altijd eerst de vraag en dan pas het stukje tekst dat erbij hoort..

ik zoek bijna nooit wat op... en ik lees meestal maar paar zinnen.. en bij mij werkt dat toevallig maar ik zou het anderen op zich niet aanrade als ik maar ongeveer weet waar t over gaat..
Oud 17-05-2006, 22:12
darkpsycho_666
darkpsycho_666 is offline
Ik lees altijd eerst de vraag, daarna kijk in naar de allinea waar de vraag bij hoort. De alinea lees ik dan grondig door, de belangrijke woorden die ik niet snap zoek ik op en maak dan eigenlijk een soort minisamenvatinkje in mijn hoofd en zo kun je dan de vraag beantwoorden. Bij duits heb ik dit zelf echt nodig.
Je bent dan misschien een minuutje langer met de vraag bezig maar je hebt veel tijd dus het moet kunnen.
tip: als je over een vraag twijfelt zet er dan voor jezelf een puntje voor, als je dan later nog eens tijd over hebt kun je nog eens rustig naar deze vragen kijken.
Oud 18-05-2006, 09:03
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Ik lees sowieso altijd eerst de inleiding om te kijken waar het over gaat. Daarna lees ik de vraag, kijk ik waar hij bij hoort, lees ik het stukje tekst GOED door, lees ik nog een keer de vraag, nog een keer het stukje tekst vaak en geef ik mijn antwoord.. zo de hele tijd door. It works for me, ik heb iig altijd hoge punten voor tekstverklaren.

Oh en ik gebruik eigenlijk bijna nooit het woordenboek; tijdverspilling en ik vind het toch altijd wel met zinsverband erbij. (Behalve een enkele keer dat ik het niet vind.)
Oud 18-05-2006, 11:40
blackbird18
blackbird18 is offline
Hebben jullie veel geleerd/geoefend voor 't examen duits voor morgen ?
Oud 18-05-2006, 11:52
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Citaat:
blackbird18 schreef op 18-05-2006 @ 12:40 :
Hebben jullie veel geleerd/geoefend voor 't examen duits voor morgen ?
Wij zijn zowat het HELE jaar bezig geweest met examenteksten oefenen bij Duits (dus, 4x in de week 45 minuten) en ik ga nou echt niet veel meer doen ervoor hoor. Kan bovendien ook niet.. door 1 examentekstje te oefenen de dag van tevoren gaat je examenpunt echt niet dramatisch omhoog ofzo.
Oud 18-05-2006, 14:48
marrel
marrel is offline
ik lees nooit de hele tekst, maar per alinea en maak dan de bijbehorende vragen. Enkel voor Nederlands heb ik speciaal voor m'n examens vooraf de hele teksten gelezen, maar voor engels en duits niet iig.

Verder ter voorbereiding heel veel oefenen met teksten
Oud 20-05-2006, 11:47
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
je moet per alinea even in 7 woorden zetten waar het over gaat...

dus bijv probleem stelling, mogelijke oplossing, ideeen die er zijn over geweest blah blah blah
Oud 21-05-2006, 12:26
Verwijderd
vraag lezen, stuk tekst lezen vraag nog n x lezen als je m echt niet snapt en dan antwoord invullen

dat doe ik altijd bij engels (duits heb ik al 3 jaar niet meer maar daar deed ik t ook) en heb nooit lager dan n 7.5 gehaald
Oud 21-05-2006, 13:03
Toet0r
Toet0r is offline
Ik heb eerst even naar de titel/plaatjes gekeken, toen de vraag gelezen en daarna de tekst gelezen, per vraag. Het is niet zo dat ik de stukjes tekst waarover geen vraag was over geslagen heb, want dan ben je meteen helemaal uit de tekst, dus die heb ik ook een beetje snel gelezen en op deze manier ging het prima bij Duits, dus bij engels doe ik het ook zo (en bij Nederlands ook)
Advertentie

Regels voor berichten