Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2006, 18:03
looneylover
looneylover is offline
hallo...

ik moet een presentatie houden over de stof waterglas nou heb ik al wat informatie op gezocht erover zoals:

Waterglas is een oplosbaar natriumzout van kiezelzuur.

Het heeft de algemene samenstelling 30-40% SiO2, 10-20% Na2O, 60-40% H2O (dwz. ca. Na2Si2O5. 6H2O).

Het wordt gemaakt door bij hoge temperatuur (1400oC) zand en natriumcarbonaat samen te smelten. Hoewel de chemie ingewikkeld is, kunnen we dat proces vereenvoudigd voorstellen als:

Na2CO3 + 2SiO2 ==> Na2Si2O5 + CO2
Het smeltproduct wordt daarna aan water blootgesteld en de oplosbare delen gaan in oplossing.

Waterglas is een product van groot technisch belang. Het wordt veel in schoonmaakmiddelen toegepast, maar ook in lijmen en bindmiddelen, in bijvoorbeeld karton. Bij aanzuring ontstaat silicagel, een vorm van kiezelzuur die ook veel toepassing vindt.

Waterglas is ook een populaire stof bij chemische demonstraties, bijvoorbeeld voor het maken van een chemische tuin

Waterglas wordt in verkiezingstijd ook gebruikt om toe te voegen aan de lijm waarmee posters geplakt worden. Hierdoor zijn de posters beter bestand tegen de regen.

nou kan je dus met waterglas een chemische tuin maken maar ik ben er nog niet helemaal achter wat er nou precies gebeurd als die chemische tuin ontstaat...
opdeze site kun je zelf een chemische tuin maken.. http://www.thuisexperimenteren.nl/sc...n/chemtuin.htm
dit heb ik ook gedaan en alles is gelukt enzo.. maar ik moet gaan uitleggen hoe dat nou zo kan gebeuren...

heeft iemand een idee hoe je dat op een makkelijke manier kan uitleggen?? en ik heb er maar 5 minuten voor dus het moet niet te ingewikkeld en niet te lang zijn...
wat zijn dan de belangrijkste punten wat ik erin moet zetten enzo??

alvast bedankt
Reageren

Regels voor berichten