Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2006, 00:04
vosje16
vosje16 is offline
Hey

Ik heb een probleempje. De laatste dagen ben ik aan het proberen leren voor mijn examens en het lukt helemaal niet goed! Ik heb het heel moeilijk om mij (langere tijd) te concentreren. Het 1ste uurtje van de dag valt het nog wel mee, maar daarna gaat het van kwaad naar erger, hoewel ik zeker genoeg pauzes neem! Ik lees dan soms een hele blz, zonder dat ik eigenlijk weet wat ik net gelezen heb. Ofwel lees ik een zin 10keer terwijl ik eigenlijk aan andere dingen aan't denken ben en dan weet ik nog niet wat er in staat Mijn gedachten dwalen dus constant af. Als ik dan heeeeeeeeeel hard mijn best doe, lukt het nog wel, maar is erg vermoeid vind ik en dat hou ik niet lang vol.

Vroeger nooit last van gehad. In januari heb ik zelfs nog 6 examens gehad en allemaal geslaagd zonder problemen (met leren).

Aan mijn voeding kan het ook niet liggen volgens mij. Mijn eetgewoonten zijn in ieder geval (bijna) niet veranderd sinds december, alleen eet ik nu meer fruit en groenten dan een tijdje geleden, maar dat zou toch enkel moeten helpen?

Het enige waar ik het misschien mee zou kunnen linken is stress. Eergisteren was ik nl bij mijn vriend blijven slapen en die zei dat ik 2 keer luider met mijn tanden aan't knarsen was 's nachts dan normaal. Hij was er zelfs wakker van geworden. Maar van waar die stress komt, weet ik ook niet en hoe ik het weg krijg is mij ook een raadsel...

Dus iemand enig idee hoe ik die stress weg krijg? Of misschien dat er iemand weet waar het anders aan zou kunnen liggen?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 00:06
Vip3r
Vip3r is offline
Hmmm ik heb dat ook altijd, al echt jaren lang. Misschien is het niet interessant genoeg wat je moet lezen?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 00:32
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Vip3r schreef op 02-06-2006 @ 01:06 :
Hmmm ik heb dat ook altijd, al echt jaren lang. Misschien is het niet interessant genoeg wat je moet lezen?
Sommige dingen wel, andere dingen niet. Niet oninteressanter dan mijn examens in januari in ieder geval...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 01:09
Hulk
Hulk is offline
heb ik ook superveel last van... het komt gewoon voor dat ik een vol uur over 2 pagina's doe voor geschiedenis ofzo.

ik merk dat ik me 's ochtends als ik net wakker ben goed kan concentreren, dus dan leer ik snel ff 2 uur in bed ofzo.. rest van de dag red bull/koffie drinken helpt redelijk.
tijdens het leren belangrijke dingen onderstrepen ofzo werkt bij mij ook goed. helpt in ieder geval om je bij de tekst te houden. kernzinnen opschrijven kan natuurlijk ook. hardop praten terwijl je leert zorgt ook dat je het niet alleen maar onbewust leest. herhaal in je eigen woorden gewoon wat er in de laatste twee alinea's die je hebt gelezen stond.
's avonds na 23.00 kan ik me ook weer goed concentreren.. ik heb afgelopen week eigenlijk telkens van 23.00-2.00 geleerd, en dan sta ik gewoon wat later op.

ben blij dat ik vandaag mn laatste examen heb gehad

oja: tijdens het examen drink ik 2 red bull eentje aan het begin en eentje halverwege en dit helpt ook heel goed! merk echt dat ik veel minder slordigheidsfoutjes maak aan het eind van een examen als ik net een redbull op heb

Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 01:15.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:13
Verwijderd
Alleen in je boeken lezen is ook geen handige leermethode, ik vind het normaal dat je je dan niet kan concentreren. Dóe iets met de stof, samenvatten ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:22
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Sarah schreef op 02-06-2006 @ 12:13 :
Alleen in je boeken lezen is ook geen handige leermethode, ik vind het normaal dat je je dan niet kan concentreren. Dóe iets met de stof, samenvatten ofzo.
wat is daar mis mee

zo leer ik altijd, en ik heb zelf ook last van concentratie (ADHD)
maar of ik ga samenvatten of lezne tis toch even snel weg

dus waarom is alleen lezen zon slechte methode ?
Oud 02-06-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 02-06-2006 @ 12:22 :
wat is daar mis mee

zo leer ik altijd, en ik heb zelf ook last van concentratie (ADHD)
maar of ik ga samenvatten of lezne tis toch even snel weg

dus waarom is alleen lezen zon slechte methode ?
Nou, daar is mis mee dat je je dan over het algemeen minder goed kan concetreren (kan zijn dat 't voor jou niets uitmaakt vanwege je adhd) en dat je er bovendien veel minder van onthoudt. Daarom is het een slechte methode. Maar dat zei ik eigenlijk al.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:48
Verwijderd
Als je alleen leest, is het heel makkelijk om weg te zakken, zeg maar. Dat je dus niet meer mee krijgt wat je leest. Als je iets met de stof moet dóen, moet je er wel bij blijven.

Ik lees soms ook fluisterend mee, dat helpt ook wel

En ja, soms heb je gewoon dagen waarop je je echt niet kan concentreren...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 11:52
Balance
Balance is offline
Wat Sarah en Andijvie zeggen ja. Maak een samenvatting, markeer, vat hardop de kern samen, maak er een schema van.. Wat dan ook, maar doe er wat mee. Dan blijft het ook veel beter hangen.
Oud 02-06-2006, 11:58
Verwijderd
Oh ja, wat ik doe:

eerst een paragraaf/hoofdstuk (ligt helemaal aan de lengte van de tekst en aan mijn dag) doorlezen en onderweg belangrijke dingen aanstrepen,
dan dat stuk tekst samenvatten, meestal hoef je dan alleen nog maar naar de aangestreepte stukken te kijken,
dan even pauze (ik pak dan een kop thee en kijk even naar buiten),
dan verder met het volgende stuk

Soms moet ik ook echt in de bieb gaan zitten, daar zijn studiecellen waar je echt helemaal alleen zit en geen afleiding hebt. Thuis kan ik alleen werken wanneer ik écht gemotiveerd ben, anders word ik steeds afgeleid (eventjes journaal kijken, even de radio aan, even in de kasten snaaien, etc etc).
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 12:17
vosje16
vosje16 is offline
Ik ben nix met samenvattingen maken. Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd, maar dat is zo'n tijdsverlies. Nu lees ik gewoon eerst mijn boek door terwijl ik belangrijke dingen onderlijn en voor het examen leer ik nog eens de slides die tijdens de les werden getoond.

En dat is mij tot nu toe altijd gelukt...behalve de laatste dagen dus

Haha, 'k heb wel nog een verschilletje ontdekt, maar 'k denk niet dat het daaraan kan liggen. Bij de 2 eerste vakken die ik gelezen heb kon ik mij wel nog concentreren en toen gebruikte ik fluo om aan te duiden. Bij de 2 laatste vakken gebruikte ik potlood en had ik moeite om mij te concentreren...

Dus misschien dat ik opnieuw eens fluo moet gebruiken en dat ik door die felle kleuren langer geconcentreerd kan blijven
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 13:03
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 02-06-2006 @ 13:17 :
Ik ben nix met samenvattingen maken. Ik heb dat vroeger wel eens geprobeerd, maar dat is zo'n tijdsverlies. Nu lees ik gewoon eerst mijn boek door terwijl ik belangrijke dingen onderlijn en voor het examen leer ik nog eens de slides die tijdens de les werden getoond.

Haha, 'k heb wel nog een verschilletje ontdekt, maar 'k denk niet dat het daaraan kan liggen. Bij de 2 eerste vakken die ik gelezen heb kon ik mij wel nog concentreren en toen gebruikte ik fluo om aan te duiden. Bij de 2 laatste vakken gebruikte ik potlood en had ik moeite om mij te concentreren...

Dus misschien dat ik opnieuw eens fluo moet gebruiken en dat ik door die felle kleuren langer geconcentreerd kan blijven
ja komt door de afwisseling, daarom schreef ik op de basisschool en de 1e 2 klassen havo ook altijd mn aantekeningen met gekleurde stiften, dat vind ik fijner om te lezen en trekt aandacht, alleen jatte iedereen altijd mn stiften en pennen dus t gaat nou niet meer kleur nog altijd alles in met kleurtjes...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 15:09
love is life
love is life is offline
ik las hier dat er een paar mensen redbull drinken tijdens examens ... ik heb dat ook gedaan ... eerste dag geen probleem kon ik 's avonds nog slapen ma de tweede nacht sliep ik kei onrustig ... ma tis wel dat je je ermee beter kan concentreren ... ma volgens mij is het niet echt gezond
Oud 02-06-2006, 15:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 02-06-2006 @ 13:17 :

Het zou best verschil kunnen maken hoor. Met potlood heb ik namelijk altijd de neiging vrij veel te onderstrepen, terwijl ik een blz vol fluro gewoon stom vind staan, dus dan doe ik nog extra m'n best om echt alleen het belangrijke eruit te halen.
Oud 02-06-2006, 17:45
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
love is life schreef op 02-06-2006 @ 16:09 :
ik las hier dat er een paar mensen redbull drinken tijdens examens ... ik heb dat ook gedaan ... eerste dag geen probleem kon ik 's avonds nog slapen ma de tweede nacht sliep ik kei onrustig ... ma tis wel dat je je ermee beter kan concentreren ... ma volgens mij is het niet echt gezond
red bull werkt echt niet door tot in de nacht hoor als je het smiddags drinkt

wel ongezond; maar die twee weekjes kan ik me er niet druk om maken

Regels voor berichten