Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2006, 17:15
Mariposa
Mariposa is offline
Wat gebeurt er als je aangifte doet van aanrandig van ongeveer acht jaar geleden die meerdere malen/jaren achter elkaar heeft plaatsgevonden?

Is er een mogelijkheid dat diegene alsnog gestraft wordt, of is het zo lang geleden en zo weinig tot geen bewijsmateriaal dat daar geen sprake van is? Iemand ervaring of raad, mag evt ook undercover (anoniem) geantwoord worden natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2006, 17:34
Igorrrai
Igorrrai is offline
Is acht jaar niet een beetje laat?
Oud 16-05-2006, 17:41
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 16-05-2006 @ 18:34 :
Oud 16-05-2006, 18:21
Vanilia
Vanilia is offline
Ligt eraan wat er is gebeurd maar het is volgens mij al verjaard.
Oud 16-05-2006, 18:25
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 16-05-2006 @ 19:21 :
Ligt eraan wat er is gebeurd maar het is volgens mij al verjaard.
Volgens mij geldt voor aanranding en verkrachting een andere periode waarna het verjaard
Oud 16-05-2006, 18:30
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 16-05-2006 @ 18:34 :
Prima samenvatting van de openingspost...maar ik dacht niet dat t verjaard was dan...
Oud 16-05-2006, 18:35
Igorrrai
Igorrrai is offline
Maar dan nog. Kan jij je nog dingen herinneren die acht jaar geleden gebeurd zijn? Ik niet echt hoor.
Oud 16-05-2006, 18:40
patrik594
patrik594 is offline
Volgens mij is het niet verjaard.. in mijn eigen omgeving is nu eindelijk iemand in de bak terecht gekomen voor dingen die hij vanaf 1993 t/m 2001 deed en de aangifte was pas in 2005!

ik wens je heel veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is..!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:43
Verwijderd
Ik ken de verjaringstermijn voor zulke feiten niet maar dat hoef jij niet zelf te bepalen. Gewoon aangifte doen, dan komt het OM er vanzelf wel achter of het feit verjaard is of niet (lijkt me hier overigens niet waarschijnlijk).

Verder is het natuurlijk wel de vraag of er na zoveel tijd nog een zaak van te brouwen is. Bij structurele aanranding over een langere periode kun je misschien nog wel bouwen op getuigenverklaringen, maar als jij acht jaar geleden een keer in je kont bent geknepen in de disco is de kans op een veroordeling natuurlijk zeer minimaal.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:48
Mariposa
Mariposa is offline
Acht jaar is misschien wat laat, maar zoals sommige mensen wel weten blijven de gedachtes hangen en was ik toen niet in staat om te beseffen wat er gebeurde. Ik ben niet van plan om een zaak te beginnen, maar soms overweeg ik het wel. Er is geen duidelijk bewijs, aangezien de rest niet wist wat er aan de hand was en het ook niet verwacht werd van de dader, die overigens meerderjarig was. Misschien een klein vermoeden, maar dat is zeker weten verjaard. En zonder getuigenverklaring dan? Is het dan altijd zo dat je zo'n zaak verliest?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:51
Verwijderd
Maak je nou maar niet druk over verjaring, dat is niet aan jou om te bepalen. Waar je je wel druk over moet maken is de vraag of jij emotioneel bereid bent om het allemaal weer op te rakelen. Als je het voor jezelf wilt afsluiten ben je daar misschien wel toe bereid, maar je moet er wel ernstig rekening mee houden dat je behoorlijk gefrustreerd gaat raken als de persoon in kwestie wordt vrijgesproken.

Zoals ik zei, acht jaar is best lang en het is maar de vraag of het OM na die tijd de zaak nog rond kan krijgen, dat weet ik verder niet, dat hangt van de betrokken personen af en de vraag hoe één en ander te bewijzen zal zijn. Je kunt altijd aangifte doen, maar zoals ik zei, houd er wel ernstig rekening mee dat het op een teleurstelling uitdraait.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 19:00
patrik594
patrik594 is offline
ik zou aangifte doen, hij moet bestraft worden.. zulke mensen zijn mensen die ik zo erg verafschuw...! hopelijk ken je iemand die wel wat heeft gemerkt of iets dergelijks! als je iets bepaalds wilt weten kun je me gerust pm'en.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 19:04
Verwijderd
Als jij nu aangifte doet en de dader misbruikt iemand anders die ook aangifte doet, kan denk ik jouw aangifte wel worden gebruikt bij de bewijsvoering tegen de dader. Dus wat dat betreft kan het altijd nuttig zijn. Het gaat er inderdaad meer om of jíj je er wel comfortabel bij voelt om alles weer op te halen, maar het kan ook zijn dat je het ervaart als een manier om het echt af te sluiten, en dat is natuurlijk ook goed.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 19:13
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 16-05-2006 @ 20:00 :
ik zou aangifte doen, hij moet bestraft worden.. zulke mensen zijn mensen die ik zo erg verafschuw...! hopelijk ken je iemand die wel wat heeft gemerkt of iets dergelijks! als je iets bepaalds wilt weten kun je me gerust pm'en.
De enige persoon die ons had betrapt is zijn moeder, die zal heus niet getuigen tegen hem. Maar niemand verwachtte dit ooit dus ook vast zijn moeder niet. Ik denk dat ze dat voorvalletje allang is vergeten, aangezien ik nog maar een kind was.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 21:19
patrik594
patrik594 is offline
Ze zou nooit iets ervan zeggen? Ik dacht dat alleen de moeder in "mijn verhaal" zo'n ontiegelijk kutwijf is dat het toelaat dat de stiefvader ( dus haar man ) haar kind misbruikt!!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 22:58
Confus1oN
Confus1oN is offline
Verjaringstermijn

Slachtoffers van seksueel geweld kunnen nog jaren na het gebeurde aangifte doen. De verjaringstermijn bij aanranding is 12 jaar, bij verkrachting 15 jaar.

Als het seksueel geweld plaats vond vóór het 18e jaar van het slachtoffer is er nog meer tijd om aangifte te doen. Het verjaringstermijn begint te lopen vanaf het 18e jaar.
Bijvoorbeeld: Als een kind van 15 dus aangerand is heeft hij of zij 3 jaar + 12 jaar, dus 15 jaar om aangifte te doen. Bij verkrachting van een 15 jarig kind is dit dus 3 jaar + 15 jaar, dus 18 jaar.

Er is slechts één uitzondering op deze regel en dat is als de dader ook minderjarig was op het moment dat het gebeurde. Dan wordt de verjaringstermijn voor de helft ingekort. Voor aanranding is de verjaringstermijn dus 6 jaar en voor verkrachting 7 en een half jaar.

Succes dermee!!!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 10:12
probeer
probeer is offline
dus je hebt nog 10 jaar. erg veel succes.
Oud 17-05-2006, 10:30
Frostbite
Frostbite is offline
De kans op een veroordeling is natuurlijk niet groot maar
- een kans is een kans
- als je aangifte doet heb jij in ieder geval alles eraan gedaan wat je kon en hoef je jezelf daar later geen verwijten over te maken
- als het niet tot een veroordeling komt en hij doet het nog een keer bij iemand anders, of misschien heeft hij dat al gedaan, maakt jouw aangifte het wel makkelijker om hem dan wel veroordeeld te krijgen

Dus ik zou het doen, nou ja, eigenlijk zou ik een honkbalknuppel pakken maar dat ga ik jou niet adviseren. Succes he
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Igorrrai schreef op 16-05-2006 @ 19:35 :
Maar dan nog. Kan jij je nog dingen herinneren die acht jaar geleden gebeurd zijn? Ik niet echt hoor.
Als je bent mishandeld vergeet je dat toch niet zomaar? tenzij je geheugen het karakter heeft van een zeef...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:17
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
of je zo hard je best hebt gedaan om iets te vergeten dat je het vergeten bent
Oud 17-05-2006, 20:22
Konijn
Konijn is offline
Hoe harder je je best doet, hoe minder je het vergeet..

En ik weet ook niks uit m'n jeugd, heb pas echte herinneringen vanaf mn 14e ofzo, maar wat mij op mn 11e is overkomen op het gebied van aanrandingen weet ik echt nog wel hoor, en ook wel in detail, dat kun je niet vergeten.
Oud 21-05-2006, 18:52
sten-vvv
sten-vvv is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 16-05-2006 @ 19:30 :
Prima samenvatting van de openingspost...maar ik dacht niet dat t verjaard was dan...
Oud 22-05-2006, 21:50
Verwijderd
Pas na 10 jaar is het verjaard, ja kan dus nog gewoon aangifte doen.

Sterkte
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Confus1oN schreef op 16-05-2006 @ 23:58 :
Verjaringstermijn

Slachtoffers van seksueel geweld kunnen nog jaren na het gebeurde aangifte doen. De verjaringstermijn bij aanranding is 12 jaar, bij verkrachting 15 jaar.

Als het seksueel geweld plaats vond vóór het 18e jaar van het slachtoffer is er nog meer tijd om aangifte te doen. Het verjaringstermijn begint te lopen vanaf het 18e jaar.
Bijvoorbeeld: Als een kind van 15 dus aangerand is heeft hij of zij 3 jaar + 12 jaar, dus 15 jaar om aangifte te doen. Bij verkrachting van een 15 jarig kind is dit dus 3 jaar + 15 jaar, dus 18 jaar.

Er is slechts één uitzondering op deze regel en dat is als de dader ook minderjarig was op het moment dat het gebeurde. Dan wordt de verjaringstermijn voor de helft ingekort. Voor aanranding is de verjaringstermijn dus 6 jaar en voor verkrachting 7 en een half jaar.

Succes dermee!!!
Meer dan 10 jaar dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten