Aanvulling op eerdere berichten: als je een overgangsbewijs koopt bij een automaat, dan vind je die onder Overige kaartjes > Overgang 2-1. Op
http://webdemo.ns.nl/e2000.html kun je leuk oefenen daarmee, maar ook meteen de prijs van een kaartje zien (klik als je je bestemming hebt gekozen op het vertrekstation als je dat wilt wijzigen). Het verschil leek me meer dan 40% toen ik even wat probeerde, maar precies weet ik het niet.
Dat hangt af van of je met je OV-studentenkaart vrij reist of met korting. Als je vrij reist, moet je een overgangsbewijs tegen vol tarief kopen. Als je met korting reist, mag je een overgangsbewijs met korting kopen (alhoewel het dan waarschijnlijk handiger is meteen een eerste klas kaartje met korting te kopen). Op de automaat kies je dus eerst voor retour of enkele reis, dan je bestemming, dan vol tarief of korting, dan hoeveel kaartjes, je kent het wel.
Citaat:
Quantes schreef op 21-05-2006 @ 09:47 :
[...] de wettelijke boete bijleggen sinds al een behoorlijke tijd. Waardoor er weer agressie ontstaat...
|
Maar zou je de boete niet hebben, dan neemt het percentage zwartrijders weer toe. Bovendien heb je nu ingangscontroles, waarmee je potentiële herriezoekers al weert voordat ze in de trein zitten. Het beleid zou wel iets soepeler mogen, maar helemaal slecht is het ook niet.
Op grotere stations niet, nee, maar heel veel kleinere stations hebben nog alleen zo'n automaat.