Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2001, 20:49
EkiaM
EkiaM is offline
Ik probeer t, maar t lukt niet. Wie heeft r tips ofzo?
Advertentie
Oud 28-08-2001, 20:54
Da Girl
Da Girl is offline
Citaat:
EkiaM schreef:
Ik probeer t, maar t lukt niet. Wie heeft r tips ofzo?
als je het probeert, en het lukt niet, dan moet je er mee stoppen! Wacht een goed moment af. Je moet een goed moment aanvoelen, iets wat je boeit, daar moet je over schrijven, of iets wat je voelt, of een zin die plotseling in je hoofd komt!! en daar mee verder gaan!! Denk niet een gedicht moet rijmen, iedereen kan dichten!! Iedereen heeft een eigen stijl! als het een keer niet lukt, ga je gewoon iets anders doen! en probeer je het daarna weer!!

Oud 28-08-2001, 22:03
Secreet
Secreet is offline
schrijf niet om te dichten...schrijf omdat je iets wil vertellen...

trouwens, een goed gedicht hoeft niet eens te rijmen, schrijf gewoon op wat je voelt.
Oud 29-08-2001, 07:56
metzondernix
metzondernix is offline
stel dat je een dag zo helemaal zonder reden vrolijk bent. Schrijf dan gewoon eens wat woorden op: zonder reden vrolijk, vlinders in mijn buik zonder verliefd... zulk soort dingen. Of als je heel sjaggerijnig bent. Zet die woorden dan in een vreemde volgorde en laat hier en daar wat woorden weg, zet er niet bestaande woorden in of dingen die niet kloppen. Meestal doe ik het zo.

Doediedoedeledoe
zing zing met de radio mee
zonder woorden zonder wachten op

gewoon heel simpel
omdat het liedje
zo'n leuk liedje
is

haha falderaldera

zoiets dus ... probeer maar eens voor de gein.
Oud 30-08-2001, 14:44
OsoNke
OsoNke is offline
een goed gedicht loopt goed...
je let op lettergrepen:

als je een gedicht maakt met de volgende verhoudingen van lettergrepen in de regels:

6
4
8
5

dan loopt het meestal niet goed.

6
4
6
4

loopt bijvoorbeeld wel goed. eventueel zet je er nog een loze achter van 2 ofzo.
dat is al een groot iets wat veel mensen fout doen. Sommige mensen hebben het talent om lopende gedichten te maken zonder regelmatige "lettergreepaantallen", ik ken er wel een paar...

dan zijn er nog veel andere dingen waar je op moet of liever KAN letten, maar het belangrijkste in een gedicht is JE GEVOEL opschrijven.

als je vrolijk bent en je hebt zin om een gedicht te schrijven over "belletjes in de gel" dan doe je dat, alleen jammer dat flurry het al voor je heeft gedaan dus je zal zelf iets moeten bedenken...

(als iemand dit allemaal onzin vindt: ook goed, ik heb dit zo van iemand die nederlandse taal en letterkunde studeert gehoord, en sindsdien let ik meer op dit soort dingen...)

nou succes, ik zal ze lezen als je wil en je eventueel helpen om ze qua vorm te verbeteren...
doeg ik zie je wel als je weer beneden komt want je bent nu boven

X
Oud 30-08-2001, 14:44
OsoNke
OsoNke is offline
wow best een lang verhaal geworden... OEPS...

X
Oud 30-08-2001, 14:47
schrijven wat je voelt met toch een bepaalde vorm van ritme derin
Oud 30-08-2001, 16:32
flurry
flurry is offline
Citaat:
OsoNke schreef:

als je vrolijk bent en je hebt zin om een gedicht te schrijven over "belletjes in de gel" dan doe je dat, alleen jammer dat flurry het al voor je heeft gedaan dus je zal zelf iets moeten bedenken...

JO! maar je weet vast zelf wel iets! Ik schrijf over onzinnige dingen die me opvallen, zoals die belletjes.. Maar dat soort dingen zijn er zat. Je kunt ook serieuse gedichten schrijven als je niet in een vrolijke stemming bent. Schrijf gedichten naar de bui die je hebt. Ben je vrolijk, dan schrijf je een vrolijke, maar ben je verdrietig, dan schrijf je een treurige..

groetjes,

Tjitske
Oud 30-08-2001, 23:52
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
OsoNke schreef:
een goed gedicht loopt goed...
je let op lettergrepen:

als je een gedicht maakt met de volgende verhoudingen van lettergrepen in de regels:

6
4
8
5

dan loopt het meestal niet goed.

6
4
6
4

loopt bijvoorbeeld wel goed. eventueel zet je er nog een loze achter van 2 ofzo.

Wat ik dan denk: als dat wat je zeggen wilt precies in deze structuur past...shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit wat en toeval!

Oud 31-08-2001, 18:16
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Wat ik dan denk: als dat wat je zeggen wilt precies in deze structuur past...shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit wat en toeval!

nee maar je kan je gedichten achteraf aanpassen, zonder dat je het gevoel erachter hebt verandert...

X
Oud 31-08-2001, 18:21
flurry
flurry is offline
ik volg het niet meer..

(zolang het maar een beetje ritmsch is.. denk ik altijd)
Oud 31-08-2001, 21:19
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
flurry schreef:
ik volg het niet meer..

(zolang het maar een beetje ritmsch is.. denk ik altijd)

ja dat is ook eigenlijk alles wat ik wilde zeggen...
Oud 31-08-2001, 21:33
The one who I am
The one who I am is offline
ff vraagje: lukt het je inmiddels al een beetje?!
Oud 01-09-2001, 10:44
EkiaM
EkiaM is offline
Nee niet echt...
Oud 01-09-2001, 13:53
flurry
flurry is offline
achgossie...
Oud 01-09-2001, 14:36
lovely_fox
lovely_fox is offline
er zijn hier veel mensen die goed kunnen dichten op gevoel en andere via rijmschema's

misschien moet je eens wat neerzetten, en dan vragen wat voor aanpassingen je zou kunnen maken om het te laten lopen, daar leer je meer van dan dit denk ik...
Oud 01-09-2001, 15:42
flurry
flurry is offline
Citaat:
lovely_fox schreef:
er zijn hier veel mensen die goed kunnen dichten op gevoel en andere via rijmschema's

misschien moet je eens wat neerzetten, en dan vragen wat voor aanpassingen je zou kunnen maken om het te laten lopen, daar leer je meer van dan dit denk ik...
ja, dat heeft ze al gedaan maar ze kreeg alleen maar reacties als: 'Ik vinnum nie zo' of 'ik vind 'm niet zo geweldig'. Maar niemand zei WAAROM..

Oud 01-09-2001, 15:52
lovely_fox
lovely_fox is offline
Citaat:
flurry schreef:
ja, dat heeft ze al gedaan maar ze kreeg alleen maar reacties als: 'Ik vinnum nie zo' of 'ik vind 'm niet zo geweldig'. Maar niemand zei WAAROM..

dat heb ik dan ff gemist, als ik het zie, zal ik erop reageren... vragen kan nooit kwaad, toch?

Oud 01-09-2001, 17:02
flurry
flurry is offline
ja das waar..
Oud 01-09-2001, 17:07
Secreet
Secreet is offline
kom op mensen er zijn geen richtlijnen om et schrijven, als dat zo was zou er geen cencuur nodig zijn...nooit van dichterlijke vrijheid gehoord?
Oud 01-09-2001, 17:13
flurry
flurry is offline
ja maar als het een beetje goed loopt en rijmt, terwijl er eigenlijk helemal niks zinnigs instaat wordt het hier wel goed gevonden terwijl het omgekeerd vaak niet het geval is.. (en ik spreek uit ervaring)..
Oud 27-06-2002, 14:41
Just Johan
Just Johan is offline
Lukt het inmiddels al een beetje?
Oud 27-06-2002, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
Lukt het inmiddels al een beetje?
Gelieve geen oeroude topics te uppen.
Advertentie
Topic gesloten