Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2006, 16:20
miGAnt
miGAnt is offline
25/05/2006 - Een Amerikaanse radio DJ, genaamd Dan Gaffney, heeft de Red Hot Chili Peppers ervan beschuldigd dat zij de muziek van het nummer 'Dani California' gestolen hebben. Volgens de DJ en zijn producer, Jared Morris, is de muziek afkomstig van het nummer 'Mary Jane's Last Dance' van Tom Petty.

Dan Gaffney speelde zowel de single van de Peppers als 'Mary Jane's Last Dance' van Tom Petty achter elkaar. Dit geluidsfragmentje heeft hij op de website van het radiostation WGMD gezet. Luisteraard konden op het forum reageren of ze vonden dat DJ Dan gelijk had. "De akkoorden, de melodie, het tempo, de snelheid van de zang. Het is allemaal identiek", aldus Jared Morris, producer van WGMD Radio.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 16:23
Moustache
Moustache is offline
Ik kan me niet voorstellen dat een band die zo in de belangstelling staat zo dom zou zijn om zoiets te doen, maar in het geval dat het wel zo is, achterlijk maar lekker belangrijk.
Oud 26-05-2006, 16:23
IEMOW-KOR
IEMOW-KOR is offline
Als ik de liedjes in mijn hoofd naast elkaar zet lijken ze niet echt op elkaar. Al helemaal niet qua refrein.
Oud 26-05-2006, 16:24
miGAnt
miGAnt is offline
Citaat:
Doavid schreef op 26-05-2006 @ 17:23 :
Ik kan me niet voorstellen dat een band die zo in de belangstelling staat zo dom zou zijn om zoiets te doen, maar in het geval dat het wel zo is, achterlijk maar lekker belangrijk.
chek this out...>>

http://www.jared-morris.com/blog/petty.mp3
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:26
miGAnt
miGAnt is offline
en meer bewijs -->

http://www.wgmd.com/forum/showthread.php?t=557
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:29
Moustache
Moustache is offline
De coupletten klinken inderdaad redelijk hetzelfde, maar zoals Iemow al zegt, de refreinen lijken niet op elkaar.
Ik heb zelf ook wel eens een nummer geschreven waarvan ik er later achterkwam dat het wel verdomd veel weg had van een al bestaand nummer. Ik vermoed eerder dat het toeval is.
Oud 26-05-2006, 16:39
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Doavid schreef op 26-05-2006 @ 17:29 :
Ik vermoed eerder dat het toeval is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:41
Uice
Uice is offline
#care.
Oud 26-05-2006, 16:51
Verwijderd
Eigenlijk zou je de pitch van de RHCP een paar cents (20?) omhoog moeten krikken, dan klinkt het nog meer hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:01
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Achja,
het lijkt op elkaar of gewoon gejat, opzich zijn het beide nummers die erg bekend in het gehoor liggen en zeg nou zelf, technische hoogstandjes zijn het zeker niet..

Dus who cares?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:05
miGAnt
miGAnt is offline
Ha, het lijkt er eerder op dat je het niet wil toegeven...

Dit soort schande gaat zeker wel ten koste van RHCP respect.

FAkers..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:09
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
miGAnt schreef op 26-05-2006 @ 18:05 :
Ha, het lijkt er eerder op dat je het niet wil toegeven...
Je wat?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:13
miGAnt
miGAnt is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 26-05-2006 @ 18:09 :
Je wat?
SONG IS GAJAT ..PRUTTELHOOFD

en voor de rest van jullie, ga nou niet verschuilen achter de kleinste details...de twee nummers lijken zo goed als twee druppels water op elkaar.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:15
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Ja.
En wie maakt het uit?
NIEMAND!
Oud 26-05-2006, 17:16
Verwijderd
Careface.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:19
miGAnt
miGAnt is offline
Als dit geen nieuws is... dan vraag ik mij af wat dan wel het nieuws van de dag is..

( Oo I don't care... )

neeee , de wereld vergaat..

( Oo I don't care...)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:20
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
miGAnt schreef op 26-05-2006 @ 18:13 :

en voor de rest van jullie, ga nou niet verschuilen achter de kleinste details...de twee nummers lijken zo goed als twee druppels water op elkaar.
Maar je zult moeten begrijpen dat het me werkelijk helemaal niks intresseert. Volgens mij heb je dat idee ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
miGAnt schreef op 26-05-2006 @ 18:19 :
Als dit geen nieuws is... dan vraag ik mij af wat dan wel het nieuws van de dag is..
Van Basten laat spelers als straf mop vertellen

De bondscoach van het Nederlands elftal, Marco van Basten, heeft een opmerkelijke sanctie gezet op een overtreding van de door de bondscoach opgestelde regels.

Mocht één van de internationals in de fout gaan, dan moeten ze geen boete betalen, maar ten overstaan van de gehele selectie een mop vertellen. "Het heeft geen zin om jongens met die salarissen een geldboete te geven. Ze vinden het erger om voor de groep een mop te vertellen. Niemand is nog in de fout gegaan" , aldus de bondscoach.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:32
miGAnt
miGAnt is offline
Citaat:
Ufke schreef op 26-05-2006 @ 18:28 :

De bondscoach van het Nederlands elftal, Marco van Basten, heeft een opmerkelijke sanctie gezet op een overtreding van de door de bondscoach opgestelde regels.

Mocht één van de internationals in de fout gaan, dan moeten ze geen boete betalen, maar ten overstaan van de gehele selectie een mop vertellen. "Het heeft geen zin om jongens met die salarissen een geldboete te geven. Ze vinden het erger om voor de groep een mop te vertellen. Niemand is nog in de fout gegaan" , aldus de bondscoach.
NOU nou nou...UFke
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 17:34
Metal
Metal is offline
Citaat:
Ufke schreef op 26-05-2006 @ 18:28 :

<3
Oud 26-05-2006, 17:44
Ymir
Ymir is offline
Wat een lelijk kutthread.
Oud 26-05-2006, 18:19
Notorious P.I.S
Notorious P.I.S is offline
lullig zou het wel zijn, maar boeien doet het me ook niet. rhcp is toch kut.
Oud 26-05-2006, 19:42
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Misschien is de clip wel een stille hint
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 19:53
Uice
Uice is offline
Het lijkt me zoals gezegd onwaarschijnlijk dat een band als RHCP dit doet, zeker bij een toch niet onbekende muzikant als Tom Petty. Dat zou betekenen dat ze A. denken dat ze zelf geen catchy hitje kunnen schrijven en B. denken dat het niet ontdekt wordt als wereldberoemde artiesten muziek jatten van een andere beroemde artiest.
Oud 26-05-2006, 22:01
Verwijderd
90% van de Avril Lavigne-rock bestaat uit exact hetzelfde akkoordenschema, dat komt gewoon voor. Die akkoorden lenen zich gewoon om op een bepaalde manier gespeeld te worden, zo'n zanglijntje en opvatting vloeien daar dan vanzelf uit voort.
Ik geloof niet dat het zomaar gejat is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 22:02
Metal
Metal is offline
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 26-05-2006 @ 20:42 :
touché
Oud 26-05-2006, 22:28
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 26-05-2006 @ 23:01 :
90% van de Avril Lavigne-rock bestaat uit exact hetzelfde akkoordenschema, dat komt gewoon voor. Die akkoorden lenen zich gewoon om op een bepaalde manier gespeeld te worden, zo'n zanglijntje en opvatting vloeien daar dan vanzelf uit voort.
Ik geloof niet dat het zomaar gejat is.
Heb je dat fragment uit de radioshow wel geluisterd? Elke drumbeat is hetzelfde, waar Tom Petty het over Alabama heeft hebben de Peppers het over Mississippi, het gaat maar door. Binnen het rockidioom zijn er bepaalde clichés (3-3-2 en bepaalde akkoordenschema's), maar op een gegeven moment heet het geen toeval meer. Misschien is het niet bewust gejat, maar de band moet in ieder geval (onbewust) geïnspireerd zijn door die track van Tom Petty.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 26-05-2006 @ 20:42 :
Als die clip een 'stille hint' is en een parodie op bestaande rockgroepen heeft de oorspronkelijke componist alsnog recht op $$.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 26-05-2006 @ 23:28 :
Heb je dat fragment uit de radioshow wel geluisterd? Elke drumbeat is hetzelfde, waar Tom Petty het over Alabama heeft hebben de Peppers het over Mississippi, het gaat maar door. Binnen het rockidioom zijn er bepaalde clichés (3-3-2 en bepaalde akkoordenschema's), maar op een gegeven moment heet het geen toeval meer. Misschien is het niet bewust gejat, maar de band moet in ieder geval (onbewust) geïnspireerd zijn door die track van Tom Petty.
Dat kan dus ook nog, dat ze die track wel kennen, met die 'vibe' in hun hoofd zitten en dan onbedoeld met zoiets uitkomen. Dat Mississippi verhaal suggereert dan wel weer opzet, maar ja, dat lijkt me idd zo raar voor een band op dit niveau zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 10:25
grandmommy
grandmommy is offline
ik begon ooit eens aan een boek waarin een moord werd gepleegd en na twee weken kwam er een nieuwe harry potter uit en die had dezelfde moord, echt helemaal hetzelfde. fucking twintig pagina's voor niks geschreven man. pffffft.
Oud 27-05-2006, 12:45
Chronocide
Chronocide is offline
Dat verklaart dan zeker ook waarom Dani California het slechtste nummer is dat RHCP ooit gespeeld heeft.
Oud 27-05-2006, 13:03
reno
reno is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-05-2006 @ 00:25 :
Dat kan dus ook nog, dat ze die track wel kennen, met die 'vibe' in hun hoofd zitten en dan onbedoeld met zoiets uitkomen. Dat Mississippi verhaal suggereert dan wel weer opzet, maar ja, dat lijkt me idd zo raar voor een band op dit niveau zeg maar.
Wat een rare gedachtegang heb jij.
Oud 27-05-2006, 13:31
Uice
Uice is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 27-05-2006 @ 11:25 :
ik begon ooit eens aan een boek waarin een moord werd gepleegd en na twee weken kwam er een nieuwe harry potter uit en die had dezelfde moord, echt helemaal hetzelfde. fucking twintig pagina's voor niks geschreven man. pffffft.
Heb je dat boek nog afgekregen met een andere moord?
Oud 27-05-2006, 15:36
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 27-05-2006 @ 14:03 :
Wat een rare gedachtegang heb jij.
of jij begrijpt me gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:45
Cheops
Cheops is offline
wel een cool nummer dat van tom petty
Oud 27-05-2006, 20:28
Dinalfos
Dinalfos is offline
Hebben we dan eindelijk een waardige opvolger van de 9/11 Conspiracy Crusade?
Oud 29-05-2006, 09:59
Kayser
Kayser is offline
Volgens mij moet je het nummer achteruit draaien, op halve snelheid. Dan hoor je Anthony alles uitleggen..
Oud 29-05-2006, 10:22
dext0r
dext0r is offline
en wie zegt dat er geen credits gegaan zijn naar tom petty?
Oud 29-05-2006, 10:35
dannnay
dannnay is offline
Citaat:
dext0r schreef op 29-05-2006 @ 11:22 :
en wie zegt dat er geen credits gegaan zijn naar tom petty?
Ik wilde 't net zeggen.

Schaf het album aan en zoek het op in de inlay, zou ik zeggen.
Oud 29-05-2006, 11:27
enema abortion
enema abortion is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 27-05-2006 @ 11:25 :
Dat boek wilde ik nog lezen, nu weet ik al wat er gebeurt. BEDANKT.

Tom Petty - supercool.
RHCP - nee.
Oud 29-05-2006, 14:39
Magican
Magican is offline
Een gesprek in amerika over dit onderwerp:
http://www.flabber.nl/archief/016440.php
Oud 29-05-2006, 14:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
miGAnt schreef op 26-05-2006 @ 18:13 :
Nou en? We hebben twee hele urban muziek genre's die ook allemaal hetzelfde zijn, daar hoor je niemand over.
Oud 29-05-2006, 15:30
enema abortion
enema abortion is offline
Gajat is niet gataar jeweet!
Reageren

Regels voor berichten