Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben overtuigd atheïst. Waarom? Omdat ik geloof dat het zelfstandige, rationele individu het hoogste is. Je leven wordt bepaald door jezelf, en voor zover je het niet zelf kunt beïnvloeden wordt het óf beinvloed door andere mensen óf door toeval. En ook toeval is te verklaren. 'Onverklaarbare' dingen zijn toe te schrijven aan de natuur, omstandigheden of vreemde associaties in de hersenen van mensen.
Laat ik het zo zeggen: er is 50/50 kans dat God bestaat. Er is geen wetenschappelijk bewijs vóór, en geen tégen. Maar voor mij wijst vrijwel alles in de richting van niet-bestaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Haat is nooit goed... Maar ik bedoel het meer als, het christendom is hier zo'n vijftienhonderd jaar goed aan de macht geweest, nu mogen ze wel es wijken. Zit trouwens al m'n hele leven al op christelijke scholen dus ik ken mijn deel bijbel wel ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb geen behoefte aan het aanbidden van een god waarvan ik niet zeker weet of die bestaat,ik geloof in mezelf en daar heb ik moeite genoeg mee.
Ik denk dat mensen gaan geloven in een god omdat ze bang zijn op zichzelf te vertrouwen,bv. gelovige mensen als er in hun ogen iets gebeurt wat een wonder is claimen ze dit aan god "God heeft onze gebeden verhoort' ik denk dat het gewoon allemaal te maken heeft met je eigen krachten en energie,maar ik heb niks tegen mensen die geloven...als hun daar behoefte aan hebben en als hun daardoor beter in het leven staan zie ik niet in waarom niet,ik heb het niet nodig. |
![]() |
|
![]() |
neej, ik geloof niet in god, m'n ouders zijn wel katholiek, maar ze hebben mij en mijn broer niet laten dopen... wel heb ik ooit op m'n 8e ofzo de bijbel (kinderbijbel dan wel) een keer gelezen, gewoon omdat ik van lezen houd en m'n moeder zei dat dit wel een leuk boek was... ik heb het toen dat ook helemaal niet serieus genomen en zou dat nu ook niet kunnen. er gebeuren gewoon geen dingen die ook maar laten zien dat er een god zou zijn, en hoe is hij (of zij??) dan ontstaan en allemaal van die vragen...
een vriendin van mij is wel gelovig opgevoed. dan vind ik het wel interessant om erover te praten. Zo gelooft zij niet eens zo zeer in een god, maar vind ze wat er in bijbel staat gewoon goed om zich vaak aan te houden gewoon door alles wat erachter schuilt.. (symboliek enzo) en ziet het allemaal gewoon als respect voor het leven ofzo..
|
![]() |
Ik heb me verdiept in het "echte" satanisme, wat Satan niet aanbid, maar hem slechts ziet als symbool.
Ik kon me er best wel in vinden.. ![]() Eigenlijk ben ik Christelijk (gedoopt, communie, heel de shit), mgoed. Ik maak ervan wat ik er zelf van wil maken.. oftewel gewoon een persoonlijke religie.. |
![]() |
|
Hmm hier had ik het laatst nog over met iemand. Ik geloof wel in 'iets', maar niet zozeer in de vorm waarin dat door de verschillende godsdiensten wordt gepresenteerd. Ik denk wel dat er 'iets' is waardoor bepaalde dingen gebeuren, dingen gaan zoals ze gaan, maar niet volgens een bepaalde godsdienst. Ik heb er mijn eigen beeld van en daar heb ik veel meer aan.
|
Het enige wat mij qua geloof aanspreekt is zijn de ideeën van Hare Krshna
![]() Het is gewoon niks voor mij. Ik "geloof" wel dat er iets is, maar dat is voor mij eigenlijk gewoon de natuur, of gewoon je hersenen .
|
Ikzelf ben christelijk opgevoed.
Maar ik ga 1x in de maand naar de kerk ofzo, in Amsterdam(Molukse kerk). Ik geloof niet alles omdat het in de bijbel staat. Het scheppingsverhaal bijv. ben ik mee opgevoed terwijl ik op school altijd over de big bang en dergelijke word gedoceerd. Ik geloof in beide niet heilig maar denk erover na en verdiep me erin. Maar met veel kwesties zet ik het heilige tegenover het wetenschappelijke. Hiermee maak ik het niet gemakkelijker voor mezelf, ik twijfel dus best wel wat in wat ik geloof. En ik stel m'n eigen geloof vaak genoeg ter discussie. Ik geloof dus wel in bepaalde dingen, sommige niet, en sommige dingen twijfel ik over. Verder heb ik vrienden die verschillende geloven aanhangen of atheistisch zijn. [edit]Verder hou ik me aan de 'adat'(voor zover ik die ken). Dat is iets dat te maken heeft met de Molukse cultuur. Een soort ongeschreven regels(ook bijgeloof) over hoe je bepaalde dingen moet doen en niet moet doen/mag doen, maar ook over hoe bepaalde gebeurtenissen als huwelijk, overlijden moeten gaan(qua rituelen en dingen die men in acht moet nemen). Maar dat is heel moeilijk om aan Nederlanders uit te leggen. Molukkers begrijpen meteen wat er bedoelt word met adat, Nederlanders en anderen moet je het vaak lang uitleggen plus veel voorbeelden geven voordat ze het begrijpen[/edit] Laatst gewijzigd op 01-07-2002 om 11:54. |
![]() |
|
Ik geloof nergens in. Ik ben ten eerste niet gelovig opgevoed en ik heb nooit echt in de argumenten van welgelovigen geloofd. Zelf ben ik atheist, ik zie niet zo veel in religies en in kerken.
|
ik ben een van de vele die gelooft in "iets"maar niet weet wat precies. ik geloof in mijn eigen ding, dat er wel een God is, maar niet in een speciale Godsdienst.ik geloof dat de grootste vijand van God, godsdienst zelf is. net zoals RuffThugg schreef over de adat heb ik dat zelf ook hier thuis.leven volgens bepaalde geloven maar ik denk dat dat meer om respect gaat dan echt over geloof.
soms maak je gewoon dingen mee in je leven waardoor je gaat denken van "er moet wel een God bestaan"en soms ook juist dingen waardoor ik ga denken van "hij kan niet bestaan". voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit of hij nou echt bestaat of niet. ik denk ook niet dat je iets opschiet als je het weet. laat mensen lekker denken dat hij bestaat.voor mijn part is het dan maar voor veel mensen het grote verzonne denkbeeldige vriendje maar als je ziet hoe veel mensen gigantisch veel steun eraan hebben, dan zie ik het probleem er niet van in.
|
de vraag is niet per se of je in een godsdienst gelooft of er achter staat, maar gewoon of je gelooft dat er "iets" is, een god, een kracht, meer dan je kunt zien etc.
k denk dat je ook kunt geloven in een god of iets in die richting, zonder gelijk achter een godsdienst te staan en je aan alle regels die bijv in de bijbel staan te houden... |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik geloof niet, zie de al eerder genoemde redenen
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
religie heeft imo heel veel problemen veroorzaakt in de menselijke geschiedenis en is iets dat mijn inziens liever gisteren dan vandaag afgeschaft zou moeten worden...
|
![]() |
ik heb me in meerdere geloven verdiept waaronder satanisme en wicca maar ben overtuigt atheist.
WAAROM?? omdat ik denk dat god een verzinsel van de mens is omdat deze niet alles kan bevatten. De mens is bang en vind zichzelf goed. Ze kunnen er niet tegen dat we eigenlijk net als planten zijn, we groeien op en gaan dood, na de dood is er niets dan het rottingsproces. De mens heeft bovendien excuses nodig voor bepaalde zaken. Ze kunnen ook bepaalde dingen niet begrijpen omdat onze hersenen dat niet aan kunnen, daarom bedenken ze maar wat en dat is god. Ook zijn mensen bang dat ze zelf het leven in handen hebben, het is veel gemakkelijker om god alles te laten doen. Kortom, geloven is kiezen voor de gemakkelijkste uitweg. Overigens denk ik wel dat geloof een positieve bijdrage kan hebben, zodat bijv. oude mensen niet bang zijn te sterven ofzo. En in bijna elk geloof zitten positieve elementen, heb uwe naaste lief 'do what you will, but harm no one(ben preciese zin kwijt)'.
|
![]() |
ik heb mij nooit zo verdiept in godsdiensten maar ben het wel van plan om het te doen('t is toch vakantie,tijd zat),ik geloof wel in 'iets',ik denk dat er toch iets bovennatuurlijks is,en ik denk ook dat we na de dood niet gewoon dood zijn,allee,dat we nog naar iets naar toe gaan of zo(ik denk aan Bijna Dood ervaringen van mensen die een licht of zo gezien hebben
![]()
|
Ja, ik geloof in God..
Ik ben Katholiek opgevoed. Naar de kerk ga ik alleen vrijwel nooit meer. Ik kan ook geloven zonder dat ik daarvoor naar de kerk hoef...
|
Verwijderd
|
hmz ik geloof iig niej in de bijbel, ik denk dat al die verhalen verzonnen zijn, vooral het scheppingsverhaal....
ik geloof ook nie perse in god, wel dat er iets is na het leven, maar dan geen hemel en aarde... ik denk eerder dat je dan weer opnieuw leeft, maybe als iets anders, een ander mens ofzow, ook weer niej als grassprietje ofzow ![]() ik geloof dus wel een klein beetje in reincarnatie en leven na de dood....maar niet speciaal 1 geloof... |
![]() |
|
![]() |
Ik sluit me bij Ninnoc aan.
Btw leuk weetje: Het omgekeerde kruis heet het Petruskruis. Het petruskruis komt aan zijn naam omdat in het christelijk geloof de appostel petrus jezus verraadt. Uit nederigheid voor jezus laat hij zich niet zoals jezus kruisigen, maar andersom. Wie een omgekeerd kruis draagt is dus eigenlijk nederig voor jezus. (is nederig eigenlijk wel een woord?) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is gewoon een feit dat het bestaan noch het niet bestaan van een Hoger Wezen te bewijzen is. Er zijn geen wetenschappelijke theorieën die zijn bestaan 100% zeker aantonen of verwerpen.
Ik voor mezelf ga uit van de redenatie: het valt niet te bewijzen, maar er zijn wel een aantal pragmatische argumenten te geven die in de richting wijzen van het niet-bestaan. Namelijk oorlog, ellende, kindersterfte, milieuvervuiling, onrechtvaardigheid in het algemeen. Dan kom je uit bij de theorie van drie begrippen. Je kunt God twee van deze drie eigenschappen toedichten: almachtig, alwetend, goed. Maar niet alledrie tegelijk. Hoe je ze ook combineert, volgens die 2/3 theorie blijft altijd een 'gat' open wat de ellende op aarde zou kunnen verklaren náást het bestaan van een god. Op zich ben ik overigens ook niet tegen geloven, maar wel tegen religie. Waarom? Omdat een religie een geheel is van normen en waarden, van wat rechtvaardig is en wat niet. Mensen die die normen en waarden overnemen, denken niet voor zichzelf, of laten op z'n minst hun éigen beoordeling beïnvloeden door de normen en waarden uit de religie (die ze dus niet zelf bedacht hebben). En dat is in beginsel slecht. Ik geloof er namelijk in dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat rechtvaardig en gewenst is, dat later eventueel gecorrigeerd door datgene wat de maatschappij als geheel gerechtvaardigd en gewenst vindt. Maar níet het 'voor jezelf laten denken' door een stelsel van regels die al honderden, duizenden jaren oud zijn...dat is letterlijk niet meer van deze tijd. |
![]() |
|
mja ik geloof niet en ben eenigzins tegen geloof in het algemeen, ik heb er geen problemen mee als iemand anders dan wel gelooft in een "god" maar ik vind het geloof echt iets wat je aangeleert (lees: opgedrongen) word, want er zou niemand in de god zoals in de christelijke bijbel beschreven word geloven als ze er niet van gehoord hadden.
en sja de afkeer tegen het geloof is meer iets wat ik van jongs af aan al heb omdat ik eigenlijk alles wat ik ervan te weten kwam totale onzin vond en voor ieder "bewijs" dat het had voor een bewering wel tig dingen wist die het tegendeel verdedigde, ook "geloven" in een god die me dingen opdraagt die in tegenstrijd zijn met mijn gevoelens staat me totaal niet aan dus daarom mijn afkeer van het geloof en over de mensen die met 666 en dat soort dingen lopen te strooien is er weinig zinnigs te zeggen behalve dat "de duivel" de tegenpool van "god" zou moeten zijn... dus niet geloven maar wel de duivel "eren" is niet echt mogelijk want dan erken je gewoon het bestaan van "god"... en is het dus gewoon om "stoer" te zijn en dat is imo triest... (en dat zeg ik dan met mijn nick zijnde "AtHell" maar gelukkig kan ik daarover zeggen dat dat niets met geloof te maken heeft maar de plaats beschrijft waar ik was toen ik die naam opgaf.. mijn huis/gezins-gezeik op deze locatie ![]()
Laatst gewijzigd op 01-07-2002 om 18:32. |
![]() |
|
geloof is de grootste veroorzaker van oorlogen.
Ik ben atheist, als er een grote god was die voor iedereen zorgt, waarom is er dan zo veel ellende in de wereld. waar was die god dan tijdens oorlogen en hongersnoden en andere rampen. conclusie, God bestaat niet, of hij zit heel hard te huilen op een wolkje
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik geloof niet in een god, omdat ik vind dat dit in de hedendaagse maatschappij overbodig is en te makkelijk is. Vroeger was het nodig om het onverklaarbare te verklaren, zoals mislukte oogsten, onweer etc. Tegenwoordig is bijna overal een rationele verklaring voor.
Mensen die wel heilig in God geloven hebben volgens mij wel een makkelijker leven: uitzicht op een hemel en alles gebeurt volgens een groot masterplan. Ook dit vind ik tegenwoordig niet meer afdoende, er is te weinig bewijs voor om dat serieus te kunnen nemen. Daarnaast is het natuurlijk ook niet mogelijk om te bewijzen dat er geen hogere macht bestaat, maar voor mij is het reëler dan een god. Zekerheid heb je toch nooit in het leven en persoonlijk maak ik dan liever een rationele keuze. |
![]() |
|
Hmm. Ik denk niet dat ik in een 'God' of in een Satan geloof. Waarom niet? Omdat ik niet zeker weet of hij/zij/het wel bestaat. Het is niet dat ik denk dat er zeker geen 'God' zal zijn. Maar ik heb nooit iets van zijn bestaan gemerkt. Dus neem ik aan dat hij/zij/het er niet voor mij is, voor anderen dat is maar de vraag. Er zijn natuurlijk zat mensen die echt er in geloven, en dat repecteer ik. Als zij zich er gelukkig mee voelen, ála, wat ben ik om me er mee te bemoeien en te roepen dat er geen 'God' of 'Satan' is. Noem het zoals je wilt, ik heb vrede ermee. Ik geloof wel in mezelf
![]() (Ohja, voor de mensen die met 666 en pentagrammen rondlopen en zogenaamd satan eren: je kan wel zeggen van je loopt als een kluit schapen achter elkaar aan. Maar zij hebben zich dieper in hun godsdienst verdiept dan jij uberhaubt over jouw zogenaamde satanistische geloof hebt nagedacht) Amen ![]() |
![]() |
|
Ik geloof in me zelf wie gelooft er nou tegenwoordig nog in GOD als je dat doet moet je je ogen eens open doen en om je heen kijken dan zie je tog ook wel dat het nooit kan anders had het hier heel anders uitgezien of niet? iedreen (bijna) wilt een betere wereld aleen er zijn een aantal groepen en magthebbers die dat niet willen willen aleen maar macht volgensmij dwaal ik af
![]()
|
ik geloof nergens in
ik ben zo niet op gevoed en er nooit echt mee in aanraking gekomen...ooit godsdienstles gehad maar dat zei me niets ik heb me er gewoon nooi in verdiept. ik vind het alleen niet kunnen er gezegt wordt dat mensen die in een god geloven achterlijk zijn (of iets in die trant). ik vind het knap dat je gewoon in iets kan geloven waarvan je echt moet *voelen* dat het er is. ik bedoel dat er geen wetenschppelijke bewijzen zijn. alleen omdat ik dat niet kan begrijpen vind ik niet dat ze achterlijk zijn.
|
![]() |
Ik geloof niet in god, om dezelfde reden dat ik niet in de paashaas geloof
![]() ik ben een fanatieke Atheist (met Discordian sympathien ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
er wordt gezegd dat de mens naar het evenbeeld van god is gemaakt, maar de mens heeft zowel goede als slechte (jaloezie, haat, etc. etc.) kanten |
![]() |
|
*wou ook zo'n topic openen*
Ik geloof niet, waarom niet? Geen idee igenlijk, maar ik denk dat dat voornamelijk komt door het opgeblazen idee van een godsdienst. Wat nare man al zei een god is niet verkeerd, een religie wel. Die mening deel ik wel, mensen moeten geheel zelf kunnen denken, weten voelen wat ze willen zonder daar door te worden beïnvloed door een bijbel of wat dan ook die zegt hoe jij moet leven, hoe je je moet gedragen etc. Ik ben vrij nuchter en geloof ook niet in reïncarnatie, niet in een hiernamaals, of wedergeboorte, hoe je het ook noemen wilt. Je gaat dood, je lichaam rot weg, of je verbrand het, that's it. Ik geloof niet dat ik in een volgend leven terug kom als worm ofzow. Een god vind ik een vaag begrip, volgens mij is het eerder iets of iemand die mensen in het leven hebben geroepen om te aanbidden, zonden te laten vergeven, of te verafschuwen. Daar heb ik geen god voor nodig, m'n naaste vertrouw ik veel beter dan één of ander vaag nooit bewezen beeld. Godsdiensten; tja dr is geen enkele godsdienst waar ik voledig achter sta. Het christendom niet, jodendom niet, islam niet. Het Boeddhisme vind ik wel een heel erg mooi, vredevol (?) geloof, ook het geloof in de vier edele waarheden en het 8 voudige pad zitten een aantal dingen in die op mij aansluiten..
|
kben nou een tijdje atheist eigenlijk sinds altijd wel... ik ben wel gedoopt maar dat wil ik eignelijk nog wel een keer 'ongedaan maken' ofzow weet ik veel hoe dat werkt.... ik heb me wel een tijdje in wicca verdiept, de ideeen die er acher zitten vind ik over het algemeen mooi en goed maar de magie kant erachter daar benk te nuchter voor denk ik... ik zie mezelf nie zo snel rituelen doen en stuff...
uhm ik vind geloven gewoon een beetje creepy en over het algemeen oowk hypocriet... creepy omdat mensen zoveel vertrouwen hebben in een godfiguur in plaats van in zichzelf, dat kan heel makkelijk ongezonde vormen nemen... hypocriet als het gaat om de mensen die 6 dagen per week niks anders doen en opeens wel op zondag naar de kerk gaan....
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben opzich tegen alle soorten van geloof in hogere machten, ik zou t zelf dan ook nooit doen, ik snap wel dat mensen graag iets hebben om op terug te vallen in moeilijke tijden etcetera. maar ik vind t gewoon TE ongeloofwaardig om er zelf enige waarde aan te hechten. ik ben dan ook zeer ongelovig.
Maar dat is mijn mening, we leven in een vrije wereld en iedereen mag van mij in alles geloven wat ze maar willen. zolang ik t maar niet hoef. zoals onder zoveel deurbellen staat geschreven "ik respecteer ieders geloof zolang het niet opgedrongen word" |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Worden gelovigen voorgetrokken? Gatara | 120 | 15-02-2007 11:55 | |