Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2002, 13:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Eindelijk hebben ze het door: medicijnen zijn níet altijd de oplossing.
Alle psychiatrische medicijnen zijn gevoelsonderdrukkers.
Van seroxat e.d. gaat je depressie niet weg: je gevoelens worden onderdrukt. Je word dus een soort levende zombie.
Zonder gevoel.
Het is dus ook geen oplossing: zodra je stopt met de medicijnen, die ook nog eens verslavend zijn, keert alles terug, alle depressieve gevoelens. Zonder dat je uiteindelijk een oplossing gaat zoeken, blijf je dus voorgoed aan de depressie zitten.
Daarom ben ik altijd tegen het gebruik van geneesmiddelen bij depressies, behalve in uiterste, acute gevallen. En dan nog slechts als laatste redmiddel. Verder moeten alleen psychiaters, en dus niet huisartsen, deze medicijnen voor kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2002, 13:13
Verwijderd
Mja, ben ik het wel mee eens geloof ik...

Wat overigens wel een feit is, is dat alle reacties, emoties, gevoelens in het menselijk lichaam veroorzaakt worden door een stijging, daling of creatie van één of andere chemische stof. In beginsel is het dus mogelijk om die stof van buitenaf toe te dienen. Zover is de medische wetenschap momenteel nog niet, en het is ook maar de vraag of dat ethisch wenselijk is...iemand écht verliefd maken door een spuit chemicaliën in z'n lijf te steken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 13:16
Verwijderd
mee eens, maar volgens mij worden medicijnen bij o.a. depressies ook alleen gebruikt als ondersteuning, met daarnaast therapie ofzo dus
Of in andere woorden: men gaat er toch nooit vanuit dat het met de medicijnen wel op te lossen is, er komt altijd hulp naast!

Of als er acuut hulp nodig is.. Maar dan krijg je volgens mij geen anti-depressivia (heet dat zo?) maar een kalmeringsmiddel.......

Correct me, if I'm wrong......

Edit: ik heb net het stukje gedeeltelijk doorgelezen; het gaat alleen over het feit dat medicijnengebruik bij migraine bij kinderen niet altijd beter is en soms juist erger... Dat wil niet direct zeggen dat dat ook voor andere ziektes geldt...

-----------------------------------------------------------------------------
"Taking these drugs can actually disable the kid for longer than the headache would," she says. "There was one child who slept for 36 hours every time he took a Maxalt. The pain was gone, but it didn't help him live his life."

Laatst gewijzigd op 29-06-2002 om 13:27.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 14:37
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Eindelijk hebben ze het door: medicijnen zijn níet altijd de oplossing.
Alle psychiatrische medicijnen zijn gevoelsonderdrukkers.
Van seroxat e.d. gaat je depressie niet weg: je gevoelens worden onderdrukt. Je word dus een soort levende zombie.
Zonder gevoel.
Het is dus ook geen oplossing: zodra je stopt met de medicijnen, die ook nog eens verslavend zijn, keert alles terug, alle depressieve gevoelens. Zonder dat je uiteindelijk een oplossing gaat zoeken, blijf je dus voorgoed aan de depressie zitten.
Daarom ben ik altijd tegen het gebruik van geneesmiddelen bij depressies, behalve in uiterste, acute gevallen. En dan nog slechts als laatste redmiddel. Verder moeten alleen psychiaters, en dus niet huisartsen, deze medicijnen voor kunnen schrijven.
Medicijnen zijn nooit een oplossing op zichzelf.
Oud 29-06-2002, 15:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
De psychiatrische wereld gaat er dus wel van uit dat medicijnen de oplossing voor alles zijn.

Bij depressieve patienten is de standaard-procedure:

1. Medicijnen, zoals seroxat.
2. Indien dát niet helpt, een combinatie van gesprekstherapie en medicijnen.
3. Opname.

Eérst komen de medicijnen, denk je dat hedendaagse psychiaters tijd hebben voor gesprekken?
Eén afspraak in de 2 maanden, en die duurt dan 5 minuten, meer krijg je niet!

Over psychologen/psychotherapeuten ben ik wat positiever: zij schrijven geen medicijnen voor (mogen ze ook niet, ze zijn geen artsen, in tegenstelling tot psychiaters), maar doen juist wél aan gesprekstherapie.

Als iemand een (goede) psycholoog zoekt (eigenlijk is hij psycho-analyticus en osychotherapeut, maar dat is bijna hetzelfde), in Arnhem, dan kan ik je wel zijn tel. nr. of adres geven.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 15:58
Lindansje
Lindansje is offline
Waarom heeft bijna niemand tegenwoordig meer een goed woord over voor psychiaters en psychologen?

Mijn moeder is ook depressief en bij haar zijn ze begonnen met therapie en medicijnen te gelijkertijd. De medicijnen zijn inderdaad geen oplossing, meer ze kunnen wel de serotonineproductie op gang helpen.
Wat dat betreft zijn middelen als seroxat niet zo nutteloos als hier wordt beweerd.

En verder, mijn ervaring is dat psychiaters en aanverwanten er allang achter zijn dat alleen medicijnen geen oplossing is.

Maar ja, waarom zou je die mensen vertrouwen? Ze praten je toch alleen maar psychische stoornissen aan om geld aan je te kunnen verdienen
Oud 29-06-2002, 16:39
Andora
Andora is offline
idd zijn niet alle klachten op te lossen met medicijnen, maar een hulpmiddel, zodat je er beter aan kan werken en meer overzicht kan krijgen op je problemen. Dat je dus als je een depressie hebt, het nog wel even volhoud, omdat ie medicijnen die depressie onderdrukken.
Meestal raden de psy's aan om juist therapie erbij te nemen, en de meesten weten ook wel dat het niet alleen helpt.
Ikzelf heb eerst therapie gedaan, daarna via een psygiater medicijnen (seroxat) gekregen, maar toen ie niet hielpen , ben ik daarmee gekapt. Maar ik heb wel iedere week een gesprek van een uur gekregen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 18:38
Verwijderd
nou das lekker zeg, ik had wel al het idee dat ze je gevoelens onderdrukken, maar dat ze mij dan ook net seroxat voor moeten schrijven!
ik heb ze nog niet maar ik krijg ze binnenkort.....
....zonder gevoel....
pffff lekker zeg...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 18:48
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Ik slik nu 8 maanden seroxat en t helpt wel..... niet te voelen.... k zit nu in een kliniek (klinische psychotherapie) en k heb iedere dag therapie... maar omdat ik 'niet voel', en duz niet verder kan gaan in therapie heb ik aangevraagd of ik met seroxat mag stoppen... maar neej... ik moet eerst stabieler zijn ofsoww... kalmeringspillen als oxazepam helpen opzich wel om rustig te worden en t verhelpt slaapproblemen... maar DAT iz weer verslavend.... arghhh
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 19:00
Faery
Faery is offline
een zombie door seroxat?.. heb 't 3 maanden geslikt, en kreeg er juist nogal vaak manische buien door, leek alles behalve op een zombie.

't is idd wel zo dat psychiaters er nogal op hameren dat medicijnen goed zijn, erg irritant :] Ik weiger vrolijk, aangezien ik anders nl. lithium zou krijgen, en echt veel zin heb ik daar niet in.
Oud 01-07-2002, 15:14
Verwijderd
Citaat:
LiViNg EnD schreef:
Ik slik nu 8 maanden seroxat en t helpt wel..... niet te voelen.... k zit nu in een kliniek (klinische psychotherapie) en k heb iedere dag therapie... maar omdat ik 'niet voel', en duz niet verder kan gaan in therapie heb ik aangevraagd of ik met seroxat mag stoppen... maar neej... ik moet eerst stabieler zijn ofsoww... kalmeringspillen als oxazepam helpen opzich wel om rustig te worden en t verhelpt slaapproblemen... maar DAT iz weer verslavend.... arghhh
mag ik aub weten hoe die kliniek heet?
want ik word nl ook misschien opgenomen in een kliniek waar ze psygotherapie hebben, en ik weet niet wat ik moet doen want het is niet verplicht enz...mjah...ben nou niet zo spraakzaam...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten