Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2006, 15:15
Soezen
Soezen is offline
Sinds 2,5 jaar ben ik nu samen met mijn vriend. Vorig jaar is het een maandje uit geweest maar nu gaat het beter dan ooit daarvoor. Nu komt er echter een probleem in the picture vanuit mijn kant gezien. Zijn broer en die vriendin van zijn broer zijn peetoom en peettante van de achternichtjes van mijn vriend en zijn broer. Nu krijgt dat achternichtje er weer een broertje of zusjes bij, een tweeling zelfs. Nu gaan dus de geruchten dat ik en mijn vriend worden gevraagd als peetoom en peettante. En dat zit bij mij op één of andere manier niet lekker. Natuurlijk zijn het maar geruchten maar als zelfs de oma van dat achternichtje zegt, dat ze het zo ‘leuk’gaat vinden voor ons, dan begint er bij mij een belletje te rinkelen. En dat is geen rooskleurig belletje.

Ja, ik zie een toekomst met mijn vriend maar ik krijg het ‘benauwd’ bij het idee dat wij samen een peetkind hebben. Je denkt nu natuurlijk, waarom? Maar voor mij klinkt het logisch. Als ik een peetkind heb, wil ik hem/haar ook alles geven qua liefde en wil ik hem/haar het gevoel geven dat ik er altijd zal zijn. Maar ben ik er ook altijd, als mijn relatie bijvoorbeeld eindigt?
Nee, gok ik dan. Ben ik dan een goede peettante? Maar ik vind het natuurlijk ook moeilijk om nee te zeggen op de vraag of ik dat wil worden, want vereerd voel ik me wel. En mijn vriend zou niets liever willen dan met mij peetoom en peettante te zijn van een kind. Adviezen zijn natuurlijk welkom maar hoe zou jij reageren? Wat zou jij doen in zo’n situatie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2006, 15:21
Verwijderd
Ik ga er nu voor het gemak even er van uit dat jullie al gevraagd zijn...
Ik zou mijn twijfels eerlijk neerleggen bij de ouders van jou eventuele peetkind, maar ook bij mijn vriend. Dan is het duidelijk, en kunnen zij ook aangeven waarom ze dat juist wel willen, jou als peettante. Ik kan me voorstellen dat die ouders ook wel hebben overwogen dat het uitgaat (dat zou ik logisch vinden ). Blijkbaar vinden ze jou wel leuk/belangrijk genoeg om je voor zoiets te vragen. Als je het eerlijk zegt, weten ze in ieder geval waarom je twijfelt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 15:21
I C U
I C U is offline
O, dit is wel een moeilijke! Het is natuurlijk geweldig om voor zoiets gevraagd te worden, maar tegelijkertijd kan het zoals je zegt ook erg benauwend werken. Het is nog niet eens zeker, dus als ik jou was zou ik je er pas écht druk over maken, wanneer het echt aan de orde is. Natuurlijk kan je er van te voren al met je vriend over praten.

Ik zou het denk ik doen, omdat ik ervan uit zou gaan dat ik, mocht het uit gaan, wel een manier zal vinden om ermee om te gaan. Ik weet niet hoe close je vriend is met... dat deel van de familie (was ff het spoor qua familiebanden bijster), maar het lijkt me niet onmogelijk elkaar daar te ontwijken, indien nodig. Dus tja... Je kan er zowel voor je peetkindje zijn en geen relatie hebben met je vriend, lijkt me.
Oud 11-05-2006, 15:48
Verwijderd
Ken je die achternicht goed? Zie je haar vaak? Of juist zelden? Hebben jullie een band met elkaar? Of alleen dat jij de vriendin van haar neef bent?

Als jullie elkaar nauwelijks zien of geen band hebben, zou ik het niet doen. Dan vind ik het ook raar dat ze je vraagt, want een peettante is iemand die belangrijk voor jou is en voor je kindje zal zijn. Dat ben jij dan niet.

Als jullie elkaar vaak zien en een goede band hebben, dan zou ik er eerst eens met haar over praten; waarom wil ze jou als peettante? Op basis daarvan een beslissing maken. Als het niet goed voelt, doe het dan niet. Ze kan best een achternichtje ofzo kiezen, 't hoeft niet per se iemand te zijn met wie jou vriend samen is.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 16:38
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Als je het niet wilt, of het niet goed voelt om het te doen, zou ik dat eerst met je vriend bespreken en als je die familie goed kent ook met hen. Ik begrijp je twijfels wel en ik zou het als het mij nu gevraagd werd ook niet doen. Wat Andijvie ook zegt, ze kunnen best iemand anders vragen én jouw vriend. Dat komt bij ons in de familie ook voor.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 17:43
Verwijderd
Ik zou, mocht ik in jouw positie zitten dit voorleggen aan dit stel. De titel is heel leuk, maar het is ook een hele verantwoordelijkheid. Voor de meesten geldt namelijk dat als beide ouders bijvoorbeeld omkomen, de peetouders de kinderen dan verder opvoeden. En als je zelf nog niet zo zeker bent over je relatie, lijkt me dat geen strak plan. Bovendien: heb je er de ruimte voor? Het klinkt allemaal heel leuk, maar wat nou als ze binnenkort komen te overlijden. (zou zomaar kunnen) Wil je die verantwoordelijkheid dan wel?
Van die ouders vindt ik het ook wel een beetje raar. Als ik na ga bij mezelf heb ik liever een peetoom en peettante die een goede relatie hebben. (niet lullig bedoelt, maar wel waar)

Bespreek je twijfels met de ouders. Ik neem aan dat ze liever iemand hebben die volmondig ja zegt dan iemand die twijfelt. Mocht je er samen uit komen, dan is dan mooi en anders kunnen ze zoeken naar een andere oplossing.

(Toevallig dat je dit bespreekt trouwens. Vorige week heeft mijn vriendin ons gevraagd of wij de voogdij willen hebben over haar kindjes als ze allebei wat overkomt. Is ook echt wel iets waar je over na moet denken!)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 22:34
Alistar
Alistar is offline
Dit is zeker lastig! Enerzijds een hele eer om gevraagd te worden, maar anderzijds: wat als het nou uit gaat?
Tsja, heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen aan de anderen Situatie uitleggen aan de ouders, die zullen het vast begrijpen, en jou waarschijnlijk meer waarderen als jij alle punten goed overweegt, dan dat je meteen klakkeloss ja zegt en uiteindelijk je 'taak' niet waar kan maken.
Succes ermee in ieder geval, ik hoop dat je er een beetje uitkomt!
Oud 14-05-2006, 15:21
iNsPiRaTiElOoS2
iNsPiRaTiElOoS2 is offline
Kunnen ze niet beter afspreken dat jouw vriend sowieso de peetoom dan is, en dat zijn vriendin de peettante is. nu ben jij dat, mocht het uitgaan en hij krijgt een andere vriendin zou zij het zijn. met een beetje liefdesgeluk blijf jij het voor altijd
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 22:24
Verwijderd
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 14-05-2006 @ 16:21 :
Kunnen ze niet beter afspreken dat jouw vriend sowieso de peetoom dan is, en dat zijn vriendin de peettante is. nu ben jij dat, mocht het uitgaan en hij krijgt een andere vriendin zou zij het zijn. met een beetje liefdesgeluk blijf jij het voor altijd
Dat zou dus echt een waardeloze afspraak zijn in mijn ogen. Nogmaals, een peettante is doorgaands iemand die het kind opvangt in moeilijke tijden, die een oogje in het zeil houdt bij de opvoeding en indien overlijden de voogdij op zich neemt. Dat is niet zomaar iets wat je als een wisselbeker kan overdragen! Het is verdorie een kind waar je het over hebt!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 22:29
Go
Go is offline
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar klopt het dat het mogelijk is meerdere peetooms/-tantes te hebben? Als dat zo is, is dat dan niet een beetje een 'verlichting' van je evt. verantwoordelijkheid?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 09:41
iNsPiRaTiElOoS2
Citaat:
Nala schreef op 14-05-2006 @ 23:24 :
Dat zou dus echt een waardeloze afspraak zijn in mijn ogen. Nogmaals, een peettante is doorgaands iemand die het kind opvangt in moeilijke tijden, die een oogje in het zeil houdt bij de opvoeding en indien overlijden de voogdij op zich neemt. Dat is niet zomaar iets wat je als een wisselbeker kan overdragen! Het is verdorie een kind waar je het over hebt!
Het is ook geen wisselbeker als het goed is, je kan er in eerste instantie van uitgaan dat Soezen bij haar vriend blijft dus ook altijd peettante blijft en bovendien zal de peetoom iig hetzelfde blijven.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:00
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 15-05-2006 @ 10:41 :
Het is ook geen wisselbeker als het goed is, je kan er in eerste instantie van uitgaan dat Soezen bij haar vriend blijft dus ook altijd peettante blijft en bovendien zal de peetoom iig hetzelfde blijven.
nou inderdaad geen goed idee lijkt me, die ouders kiezen toch voor een specifiek persoon niet voor 'de vriendin van de achterneef' wie weet wat voor heks dat zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 14:03
Verwijderd
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 15-05-2006 @ 10:41 :
Ze zijn net een tijd uit elkaar geweest... Do I need to say more? Ik vind het heel positief dat Soezen hier goed over nadenkt en ook bij dit feit stil staat.
En je kan er wel vanuit gaan dat dat ze bij elkaar blijven en dat zou ook erg mooi zijn, maar wat nou als dat niet zo is? Je kan niet verwachten dat iemand zich verantwoordelijk gaat voelen voor een kind en dan vervolgens die persoon opzij schuiven als de relatie over is de volgende vriendin die verantwoordelijkheid geven. Dat kan je dat kind niet aan doen en de peettante ook niet.
Echt waar, waardeloos idee in mijn ogen. Heb het idee dat je je totaal niet bewust bent van de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken als je zulke antwoorden gaat geven.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 15:26
it is anoli
it is anoli is offline
Citaat:
Nala schreef op 15-05-2006 @ 15:03 :
Ze zijn net een tijd uit elkaar geweest... Do I need to say more? Ik vind het heel positief dat Soezen hier goed over nadenkt en ook bij dit feit stil staat.
En je kan er wel vanuit gaan dat dat ze bij elkaar blijven en dat zou ook erg mooi zijn, maar wat nou als dat niet zo is? Je kan niet verwachten dat iemand zich verantwoordelijk gaat voelen voor een kind en dan vervolgens die persoon opzij schuiven als de relatie over is de volgende vriendin die verantwoordelijkheid geven. Dat kan je dat kind niet aan doen en de peettante ook niet.
Echt waar, waardeloos idee in mijn ogen. Heb het idee dat je je totaal niet bewust bent van de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken als je zulke antwoorden gaat geven.
tuurlijk moet je hierover nadenken..dat wil nog niet zeggen dat inspiratieloos2's idee niet goed is
het lijkt mij handig dat soezen's vriend peetoom wordt en meer niet. dan komt het vanzelf wel goed dat die vriendin van hem ook een handje meehelpt
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
it is anoli schreef op 16-05-2006 @ 16:26 :
tuurlijk moet je hierover nadenken..dat wil nog niet zeggen dat inspiratieloos2's idee niet goed is
het lijkt mij handig dat soezen's vriend peetoom wordt en meer niet. dan komt het vanzelf wel goed dat die vriendin van hem ook een handje meehelpt
En nu nog een keer goed lezen. Met je
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 17:31
Soezen
Soezen is offline
Ik wil er inderdaad goed over nadenken en ik wil het natuurlijk pas doen als ik er wel achter sta. Aan de ene kant wil ik graag die verantwoordelijkheid en het lijkt mij fijn om een hechte band met een kind op te bouwen. Het lijkt me ook raar als mijn vriend peetoom word, en een ander meisje peettante. Een soort van jaloezie zal wel door me heen schieten dan waarschijnlijk. Ze hebben ons nog steeds niet gevraagd, maar ik wil eigenlijk een antwoord klaar hebben, voor áls ze het vraagt. Lijkt me niet fijn om dan te moeten zeggen: uhm, ik moet er nog even over nadenken. Best moeilijke situatie, al zeg ik het zelf.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 18:23
Verwijderd
het is ook wel een beetje raar inderdaad Maar ik denk, zolang er nog niets zeker is dat je er ook niet zoveel mee kan. Iedereen zegt het tegen je en de kans lijkt dan ook wel heel groot. Maar mochten ze jou nou daadwerkelijk vragen dan zou ik zeggen dat je je onzettend vereerd voelt dat ze jou durven te vertrouwen met zo'n verantwoordelijkheid maar dat het juist daarom iets is waarover je met ze wil praten. Over zoiets moet je denk ik ook goed praten en nadenken Je hoeft niet meteen een antwoord klaar te hebben.
(en stiekem ben ik heel blij dat ik aan je post merk dat je het niet doet voor alleen de titel, zoals ik anderen wel eens zie doen )
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 11:16
Damiet
Damiet is offline
Citaat:
Nala schreef op 16-05-2006 @ 19:23 :
(en stiekem ben ik heel blij dat ik aan je post merk dat je het niet doet voor alleen de titel, zoals ik anderen wel eens zie doen )
Ik neem aan dat zij ook willen dat je het niet voor de titel doet en dat ze het daarom heel fijn en prettig zullen vinden als je met hen over je twijfels praat. Het is toch een grote eer en, als het goed is, een taak die je toch met hen zal verbinden. Dat kan inderdaad vervelend worden mocht er eventueel een keer iets mis gaan tussen jou en je vriend. Ik heb het zelf gehad toen de broer van mijn vriend, waar ik op dat moment bijna anderhalf jaar mee had, en zijn toekomstige vrouw mij graag bij op de trouwfoto wilden. Het is iets anders dan peettante worden maar die foto's hebben toch een belangrijke waarde voor hen en ik denk dat ik diep van binnen toch voelde dat er iets niet goed zat tussen mij en mijn vriend (en dat bleek, een jaar later was het uit) en dat het misschien niet zo'n goed idee was. Ik heb daar toen ook met hen over gepraat, of ze dat zeker wilden. Ze vonden het helemaal niet raar dat ik het vroeg en we hebben daar toen goed over gepraat. Kortom, leg hen uit, mochten ze jullie inderdaad vragen, wat je twijfels zijn en heb een goed gesprek. Succes ermee in ieder geval
Oud 18-05-2006, 13:14
iNsPiRaTiElOoS2
Citaat:
Nala schreef op 15-05-2006 @ 15:03 :
ik ben zelf ook peettante dus ik weet heus wel wat de verantwoordelijkheden zijn. op het moment heb ik geen relatie, maar mocht ik die krijgen zal mijn vriend mij heus wel mogen helpen enzo. Als de relatie over zou gaan,wat heeft hij dan te maken met mijn peetkind.. een peettante is o.a. iemand die het kind opvangt als er iets gebeurd met de ouders.
stel: mn zus en zwager komen te overlijden zal ik hun kind in huis nemen waardoor automatisch mijn vriend dan ook verantwoordelijk zal zijn voor het kind. maar als de relatie overgaat zal mijn ex geen peetoom meer zijn; hij is geen familie meer en hij heeft niks meer met de familie te maken verder ook (bovendien scheid je niet voor niets dus zal ik ook niet samen met hem verantwoordelijkheid over het kind willen). conclusie: mij idee kan wel
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 13:30
Verwijderd
Nou, dat lijkt me simpel. Als je gevraagd wordt, dan zeg je dat je dat niet wil. Het hele principe van een 'peet-whatever' is sowieso vrij achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 14:12
Vice
Vice is offline
Als jij geen peettante wilt worden, moet je gewoon nee zeggen. Erg jammer voor je vriend en zijn familie, maar het blijft tenslotte nog altijd jouw keuze.
Oud 18-05-2006, 16:13
Verwijderd
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 18-05-2006 @ 14:14 :
* verhaal *
Kortom: dan ben je dus geen peetoom of tante, maar gewoon iemand die toevallig ook met dat kind te maken heeft vanwege je relatie. Dat is heel wat anders dan dat je zegt dat je het peettanteschap (?) overdraagt naar wie er dan maar toevallig vriendin is.

@ Soezen: nog wat gehoord?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 12:31
iNsPiRaTiElOoS2
Citaat:
Nala schreef op 18-05-2006 @ 17:13 :
Kortom: dan ben je dus geen peetoom of tante, maar gewoon iemand die toevallig ook met dat kind te maken heeft vanwege je relatie. Dat is heel wat anders dan dat je zegt dat je het peettanteschap (?) overdraagt naar wie er dan maar toevallig vriendin is.
Dat kan Soezen (en haar vriend) dan toch zeggen tegen haar schoonzus/zwager.. dat ze niet de officiele titel aanneemt, maar wel 'doet' waar het op neerkomt voor de 'veiligheid' (dat het niet zo ingewikkelde situatie wordt als de relatie uitgaat ). de titel maakt toch niet zo veel uit..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 12:41
fractuur
fractuur is offline
Ik zou spontaan claustrofobie-in-een-relatie ontwikkelen. Inhoudelijke reactie volgt vanavond.
Oud 19-05-2006, 16:21
Verwijderd
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 19-05-2006 @ 13:31 :
Dat is echt je favoriete smiley hè?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2006, 13:06
iNsPiRaTiElOoS2
Citaat:
Nala schreef op 19-05-2006 @ 17:21 :
Dat is echt je favoriete smiley hè?

Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 17:36
♪
♪ is offline
Citaat:
iNsPiRaTiElOoS2 schreef op 18-05-2006 @ 14:14 :
ik ben zelf ook peettante dus ik weet heus wel wat de verantwoordelijkheden zijn. op het moment heb ik geen relatie, maar mocht ik die krijgen zal mijn vriend mij heus wel mogen helpen enzo. Als de relatie over zou gaan,wat heeft hij dan te maken met mijn peetkind.. een peettante is o.a. iemand die het kind opvangt als er iets gebeurd met de ouders.
stel: mn zus en zwager komen te overlijden zal ik hun kind in huis nemen waardoor automatisch mijn vriend dan ook verantwoordelijk zal zijn voor het kind. maar als de relatie overgaat zal mijn ex geen peetoom meer zijn; hij is geen familie meer en hij heeft niks meer met de familie te maken verder ook (bovendien scheid je niet voor niets dus zal ik ook niet samen met hem verantwoordelijkheid over het kind willen). conclusie: mij idee kan wel
Dus jouw vriend zou dan de de rol van 'peetoom' op zich kunnen nemen. Als de ouders dan komen te overlijden wordt hij automatisch samen met jou verantwoordelijk voor het kind. Mocht jullie relatie in die periode (of na die periode) strandden, heeft hij niets meer met het kind te maken? Hij is tenslotte geen familie en jij ziet dat niet zitten. Voor een kind lijkt me dat niet gemakkelijk, ineens weer een persoon (die hem/haar heeft gesteund in die moeilijke tijd) 'verliezen'. Weet jij veel wat hij in die tijd voor band heeft opgebouwd met het kind.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:40
it is anoli
it is anoli is offline
Citaat:
♪ schreef op 28-05-2006 @ 18:36 :
Dus jouw vriend zou dan de de rol van 'peetoom' op zich kunnen nemen. Als de ouders dan komen te overlijden wordt hij automatisch samen met jou verantwoordelijk voor het kind. Mocht jullie relatie in die periode (of na die periode) strandden, heeft hij niets meer met het kind te maken? Hij is tenslotte geen familie en jij ziet dat niet zitten. Voor een kind lijkt me dat niet gemakkelijk, ineens weer een persoon (die hem/haar heeft gesteund in die moeilijke tijd) 'verliezen'. Weet jij veel wat hij in die tijd voor band heeft opgebouwd met het kind.
misschien bedoelt inspiratieloos2 als 'vrienden', maar niet de officiele titel van peetoom.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten