Weet je wat het is: als je goed werk maakt, veel ontwikkeling kan tonen, dan zit elke academie om je te springen en kun je zonder veel moeite overstappen na je propedeuse. Als je je weinig inzet, of geen interessant werk maakt, zullen ze, als je wilt overstappen, op je nieuwe academie zeggen: "Onze acdemie heeft een veel hoger niveau dan je oude academie, doe de propedeuse nog maar eens opnieuw bij ons."
Maak dus heel goed werk in je eerste jaar (hard werken!!!), dan liggen alle academiemogelijkheden voor je open.
Verder denk ik dat als je nu al nadenkt over overstappen na je propedeuse, je eigenlijk beter nu de knoop door kunt hakken, je stelt de keuze alleen maar uit. Ga nog intensiever op onderzoek uit wat de beste academie is voor jou, ga praten met eerste, tweede, derde en vierdejaars op allebei de academies zodat je een brede indruk krijgt. Van de verhaaltjes op de Open Dag of uit de folder kun je weinig te weten komen over de dagelijkse praktijk van een academie.
Ik denk nl, dat je binnen een Autonoom-opleiding in een heel intensief proces komt te zitten, waardoor je je meer kunt verdiepen als de docenten jouw werk over meerdere jaren kennen. Daar denk ik nu zelf veel over na: zal ik wel of niet overstappen, want ik ben bang dat mijn beeldende proces op een andere academie weer helemaal opnieuw begint. Maar dat hoeft niet zo te zijn, misschien beperk je je door 1 academie en verbreed je je kijk door over te stappen.
Ik ervaar zelf dat als je het hele jaar weet dat je over wilt stappen, je niet echt jezelf 'geeft' op de academie waar je op dat moment rondloopt. Door de overstapmogelijkheid in mijn achterhoofd neem ik misschien minder snel de moeite om een intensieve dialoog met mijn docenten aan te gaan en dat werkt niet echt, merkte ik halverwege dit jaar.
Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 17:19.
|