Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2006, 16:27
mirjammke
hoi,

waarom krijg je van zout eten dorst, weet iemand dat, hoe dat werkt dan..
en hoe kan het dat je bloeddruk van drop eten omhoog gaat, kan iemand me dat uitleggen?

danku alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2006, 17:16
Verwijderd
Van zout eten krijg je dorst, omdat zou vocht uit je lichaam ontrekt, gok ik. Dat moet je aanvullen; dus dorst.

Andere weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 18:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
mirjammke schreef op 01-06-2006 @ 17:27 :
hoi,

waarom krijg je van zout eten dorst, weet iemand dat, hoe dat werkt dan..
en hoe kan het dat je bloeddruk van drop eten omhoog gaat, kan iemand me dat uitleggen?

danku alvast
Het eerste is al door Andijvie beantwoord. Zie voor het tweede
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drop
Oud 02-06-2006, 12:35
sdekivit
sdekivit is offline
door het juxtaglmerulaire apparaat in de nieren die de zoutconcentratie in het filtraat meet.

Daardoor krijg je allerlei reflexen in het lichaam waardoor je onder andere dorst krijgt en meer water gaat vasthouden (vasopressine / anti diuretisch hormoon)

de link van mathfreak is verre van volledig want er gebeurt wel meer dan bijvoorbeeld de genoemde aldosteronregulatie
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 13:07
Verwijderd
het is níet zo dat zout vocht aan je lichaam onttrekt, het houdt het juist vast . Heb je scheikunde? Dan weet je vast wel wat van osmose (of leer je daar ook over bij biologie? hmm). De osmotische waarde van de vloeistoffen in je lichaam moet op een bepaald niveau blijven; zout zorgt ervoor dat er meer stoffen in het vocht zitten, dan is er dus extra vocht nodig om de osmotische waarde hetzelfde te houden.

@ persoon boven mij: dat is waardoor, ze vroeg waarom. Hoewel 'allerlei reflexen' ook niet echt een uitleg is.

Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 15:54
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Sarah schreef op 02-06-2006 @ 14:07 :
het is níet zo dat zout vocht aan je lichaam onttrekt, het houdt het juist vast . Heb je scheikunde? Dan weet je vast wel wat van osmose (of leer je daar ook over bij biologie? hmm). De osmotische waarde van de vloeistoffen in je lichaam moet op een bepaald niveau blijven; zout zorgt ervoor dat er meer stoffen in het vocht zitten, dan is er dus extra vocht nodig om de osmotische waarde hetzelfde te houden.

@ persoon boven mij: dat is waardoor, ze vroeg waarom. Hoewel 'allerlei reflexen' ook niet echt een uitleg is.
ik hou het even oppervlakkig, als er diepere mechanismen worden bedoeld dan komt de ts daar zelf mee (wil je de diepere moleculaire mechanismes weten ? wordt volgens mij niet behandeld bij geneeskunde)

Het komt er dus op neer dat uiteindelijk de nieren en het hart de homeostase weer in balans brengen door verschillende reflexen in het organisme.

trouwens is kijn antwoord wel het waarom hoor een te hoge osmolariteit wordt in de hersenen waargenomen waardoor een 'dorstsignaal'wordt afgegeven. Hoe wilde je het trouwens anders verklaren ?????

hoe wil je trouwens biologie bestuderen zonder het onderwerp osmose trouwens ? tuurlijk krijg je dat bij biologie

het is trouwens wel zo dat als je bloedosmolariteit te hoog wordt de aldosteronproductie daalt (zoutopname wordt dus geremd)

@ ts: de bloeddrukverhopging komt tot stand omdat je lichaam water gaat vasthouden --> het bloedvolume stijgt daardoor en dus krijg je een hogere vasculaire weerstand = hogere bloeddruk

Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 02-06-2006 @ 14:07 :

Ik vond het al raar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten