HFL!, het ligt er maar net aan of jij tevreden bent met hoe je doet en wat je doet. Je zegt dat je er over nadacht om later afgezonderd op een berg te gaan leven. Als je hier geen problemen mee hebt, dan is dat natuurlijk geen probleem. Als jij het prima alleen kan vinden, zonder gezelschap, dan is dat prima.
Wil je dit graag veranderen en wil je bijvoorbeeld wel socialer worden, dan kun je daar zelf iets aan doen. Je zegt al dat je een laag zelfbeeld hebt van jezelf. Daar kun je iets aan doen (gelukkig maar!). Je zegt dat anderen jouw niet bekritiseren, en ik denk dat je daar gelijk in hebt, aangezien een negatief zelfbeeld van je eigen innerlijke stem komt. Vaak interpreteer je beelden of woorden van anderen naar je eigen -negatieve- gedachten, zodat je denkt dat jij stommer/dommer/lelijker bent, terwijl dat dat helemaal niet zo is. Met andere woorden: Je negatieve zelfbeeld komt door de manier waarop je tegen jezelf praat.
Doe eens de volgende oefening:
Let eens de hele dag op, hoe je tegen jezelf praat. Schrijf een aantal woorden op, of zinnen. Betrap jezelf elke keer als je tegen jezelf praat (gedachten), of die nu op school zijn, of onderweg, of tijdens het eten.
's avonds, als je het een en ander hebt opgeschreven, ga je je "innerlijke gesprekken" eens bekijken.
Stel jezelf de volgende vragen:
"Welke intonatie gebruik ik als ik tegen mezelf praat?"
"Hoe vaak gebruik ik negatieve woorden? (bv: "stom" "lelijk")"
"Hoe vaak dwing ik mijzelf iets?"
"Hoe vaak zeg ik tegen mijzelf dat ik iets beter had moeten doen?"
De kans is groot dat jij jezelf bekritiseerd, en dat is jammer. Je geeft jezelf een slecht gevoel en dat is niet leuk.
Je kunt je hele innerlijke stem veranderen. Wees aardig tegen jezelf. Begin aanmoedigende en begripvolle gesprekken met jezelf. Lach meer, geniet van alle dingen (proef! ruik! zie!), heb plezier in de dingen die je doet. Draag alleen kleding die je zelf leuk vindt en waar je je goed in voelt. Elke keer als je iets naars tegen jezelf zegt, moet je zeggen "stop!". Vervang die gedachte door een positieve opmerking. Waardeer jezelf. Prijs jezelf voor alle dingen die je wél goed doet, ook al is het maar iets kleins (bv. op tijd komen). Voordat je gaat slapen, kun je een lijstje maken met alle dingen die je goed hebt gedaan. Doe dingen waar je je goed bij voelt.
Probeer je negatieve gedachten te relativeren. Stel dat je tegen jezelf zegt: "Ik ben lelijk". Is dat dan echt zo? Of denk je dat alleen maar doordat iemand ooit eens een negatieve opmerking over je neus heeft gemaakt? Laat deze opmerkingen los, want ze kloppen niet. Schrijf eens alle positieve dingen over jezelf op. Bijvoorbeeld: "Ik ben betrouwbaar", "Ik ben attent" en "Ik kan goed luisteren naar andere mensen". Kies voor jouw positieve overtuigingen.
Wees je eigen grootste fan. Sta achter alle beslissingen die jij neemt. Zie de mogelijkheden in jou. Herken de talenten die jij hebt.
Zodra jij een positief gevoel over jezelf hebt, kunnen anderen ook pas positief over jou denken. Hoe jij denkt over jezelf, bepaalt hoe andere mensen over jou denken. Uiterlijk speelt hierbij vrijwel geen rol. Ik ken "lelijke" mensen die een zelfvertrouwen hebben waarop andere mensen jaloers zijn. Dit komt puur omdat zij een goed gevoel over zichzelf hebben. Mooie mensen hebben niet altijd een goed zelfbeeld.
Als je in een gezelschap komt,
doe dan alsof. Doe alsof je jezelf heel knap vindt, doe alsof jij heel veel zelfvertrouwen hebt. Doe alsof je er heel leuk uit ziet. Je merkt dat je het na een tijdje ook zelf gaat geloven.
Succes!