Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2006, 23:48
Jamais_Vu
Jamais_Vu is offline
er is mij verteld dat dat geen combinatie is, dat het gevaarlijk is, maar in hoeverre is dat waar? Want er word me ook door mensen met epilepsie verteld dat ze drugs en alcohol wel gebruiken...
Oud 30-05-2006, 12:25
Flip!
Flip! is offline
Een vriendin van me heeft epilepsie, zij mag geen drugs of alcohol nuttigen. Dat doet ze wel, maar ze zegt zelf dat het dan link kan worden.

Waarom precies weet ik ook niet, misschien omdat het de kans op een aanval vergroot/versterkt?
Oud 30-05-2006, 12:29
Verwijderd
Idd, de kans op een aanval wordt vergroot, en de aanval kan verergeren. Een neef van me heeft ook epilepsie en hij mag echt geen alcohol drinken, dit doet hij echter wel, en laatst heeft hij er een enorme aanval door gekregen, waardoor hij een paar dagen in het ziekenhuis moest blijven.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 12:38
zeep007
zeep007 is offline
mijn zusje heeft epilepsie. En die mag het ook niet, de kans op een aanval is groter, maar ook vanwege haar medicijnen, mag ze dat niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:12
Verwijderd
Medicijnen tegen epilepsie worden verwerkt door de lever, alcohol ook, als je allebei gebruikt is dat een zware last voor je lever. En het kan inderdaad de kans op een aanval vergroten. Als je weet dat jij door af en toe 1 glaasje geen aanval krijgt, dan kan dat niet zo veel kwaad.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 18:00
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
lolacarolala schreef op 30-05-2006 @ 00:48 :
er is mij verteld dat dat geen combinatie is, dat het gevaarlijk is, maar in hoeverre is dat waar? Want er word me ook door mensen met epilepsie verteld dat ze drugs en alcohol wel gebruiken...
Een zéér vereenvoudigde verklaring:
In de hersenen heb je chloride kanalen (de GABA-a receptor), die de neuronen minder prikkelbaar maken wanneer ze openstaan. Epilepsie wordt gezien als een continue ontlading van een aantal neuronen in de hersenen.

Alcohol heeft een specifieke interactie met deze receptor, net zoals een heel wat drugs en medicijnen (waarvan sommige goed gekend zijn, sommige minder goed). Als die stoffen het risico verhogen op een verhoogd aantal gesloten kanalen van dat type in de hersenen, verhogen ze dus ook het risico op een epileptische aanval.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:04
ekki
ekki is offline
Volgens Discovery mag dat idd niet samen. . Was laatst op tv...
Oud 31-05-2006, 20:57
Jamais_Vu
Jamais_Vu is offline
pfff, ik vind t behoorlijk klote allemaal
Oud 31-05-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
lolacarolala schreef op 31-05-2006 @ 21:57 :
Tuurlijk is dat erg klote, maar je kan je ook echt wel vermaken zonder drugs en alcohol hoor
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 07:51
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
lolacarolala schreef op 31-05-2006 @ 21:57 :
dat is het ook.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 11:26
Jamais_Vu
Jamais_Vu is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-05-2006 @ 22:57 :
Tuurlijk is dat erg klote, maar je kan je ook echt wel vermaken zonder drugs en alcohol hoor
dat wel, maar ik vind bier zoooooo lekkur.... maar goed, ik heb het slechts tijdelijk (ivm ongeluk...), dus over een jaar ofzo mag ik weer
Oud 01-06-2006, 11:29
Hulk
Hulk is offline
ik ken een paar mensen die voor het eerst epileptische aanvallen kregen terwijl ze onder invloed van drugs waren.. kan het dus zeker wel triggeren, al helemaal gevaarlijk als je het al vaker hebt gehad dus.
Oud 02-06-2006, 19:51
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
nou ik heb zelf ook de zwaarste vorm van epilepsie...
en ik drink zelf dan geen alcohol.. maar blow wel veel, maar sinds ik blow.. klinkt heel raar dit, maar heb ik veel minder aanvallen, misschien omdat het toch wel ontspannend is
Maar als ik alcohol drink, is het wel ietsje minder, dan krijg ik wel een beste aanval, maargoed daar blijf ik dan ook wel van af...
Oud 04-06-2006, 18:31
Severus
Severus is offline
Bij mijn weten mag je, als je epilepsie hebt, alleen geen drank nuttigen als je ook medicijnen tegen je epilepsie slikt. De meeste mensen met die ziekte zullen dat wel doen, dus die mogen dan geen alcohol drinken.

Ik heb foto-epilepsie (ik kan niet tegen snelle lichtflitsen), maar ik heb geweigerd medicijnen te slikken (ik heb maar 2 aanvallen gehad en daarna nooit meer). Ik nuttig wekelijks wel eens wat alcohol, maar daar krijg ik nooit last van - maar dat zal wel komen omdat ik een ander type van de ziekte heb.
Oud 05-06-2006, 19:06
Corossi
Corossi is offline
Citaat:
Miss_kausalaya schreef op 02-06-2006 @ 20:51 :
nou ik heb zelf ook de zwaarste vorm van epilepsie...
en ik drink zelf dan geen alcohol.. maar blow wel veel, maar sinds ik blow.. klinkt heel raar dit, maar heb ik veel minder aanvallen, misschien omdat het toch wel ontspannend is
Maar als ik alcohol drink, is het wel ietsje minder, dan krijg ik wel een beste aanval, maargoed daar blijf ik dan ook wel van af...
Ik weet niet alles precies van epilepsie, maar tijdens een aanval krijg je toch spierkrampen/spierschokken?? (is dat hetzelfde als plotselinge spierspasmen?)
Ik ben zelf licht spastisch, dan heb ik wel eens last van lichte spierkrampen en sowieso continu een verhoogde spierspanning.
(die spierkrampen zijn veel lichter dan bij epileptische aanvallen)
Op internet ben ik uitslagen tegengekomen over de werking van THC op o.a. spasticiteit.
Daarin stond dat THC plotselinge spierspasmen verminderd.

Maar of dit vergelijkbaar is met epilepsie??

/
Google even met "epilepsie wiet"
Daar ben ik op sites terecht gekomen waar staat dat THC inderdaad de epileptische aanvallen verminderd.
Wordt soms zelfs samen genoemd met spasticiteit, dus blijkbaar is het wel vergelijkbaar

Ik blow zelf ook regelmatig, gewoon omdat ik me dan heel relaxed voel (ook omdat ik geen spanning meer in mijn spieren voel)
Nu komen er zeker weer reacties dat blowen veel te slecht is...

Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:14
Verwijderd
Normaal gesproken wordt elk signaal in de hersenen netjes begeleid zodat het zich niet verspreidt naar plaatsen waar het niet naar toe moet en zodat het op tijd ophoudt. Bij een epileptische aanval raakt een signaaltje ontregeld waardoor het zich zomaar door de hersenen verspreidt en allerlei hersencellen stimuleert, deze zetten aan tot spiersamentrekkingen, maar kunnen ook voor hallucinaties zorgen (dat je dingen ziet of hoort die er niet zijn); bij zeer milde vormen van epilepsie zorgt het er alleen voor dat je een paar seconden 'weg' bent en je je die paar seconden niet kan herinneren, ook kan het voorkomen dat maar een klein deel van je hersenen gevoelig is voor een aanval waardoor je tijdens een aanval bv. een arm ongecontroleerd beweegt.

Misschien is het zo dat THC een remmende werking op de signalen in de hersenen heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:08
Corossi
Corossi is offline
@ Sarah: begrijpelijk, kort en krachtig uitgelegd
Zo weet ik ook weer wat meer over hoe epilepsie.
Ik ga morgen wel, gewoon uit interesse, wat verder zoeken over de werking van THC op epelipsie.
Misschien dat ik dan wat interessante dingen tegenkom.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 09:57
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Volgens mij was de voornaamste reden dat je drugs en alcohol niet mag gebruiken is omdat je het niet in combinatie met de medicijnen mag gebruiken.. Mijn vriend heeft ook een lichtere vorm van epilepsie ( hoogstens twee aanvallen per jaar ) en gebruikt ook geen medicijnen, maar wel alcohol en heel af en toe een blowtje, en heeft daar niet veel last van.

Regels voor berichten