![]() |
|
Een progressief belastingstelsel wordt vaak gezien als kenmerk van een 'beschaafde' economische orde, waarin de zwakste schouders de lichtste lasten dragen. Maar hoe beschaafd is dat stelsel eigenlijk als topinkomens de hypotheekrente kunnen aftrekken tegen een toptarief, als overwerken wordt afgestraft, als zwartwerken aantrekkelijk wordt gemaakt en er een hele industrie aan adviseurs is ontstaan die bedrijven vertelt hoe ze de mazen in de ingewikkelde belastingwetgeving kunnen vinden? Hoog tijd voor de vlaktaks, meent Henry Sturman.
Een 'flat tax' of vlaktaks behelst het invoeren van een uniform inkomstenbelastingtarief met een zo groot mogelijke heffingsgrond. (In dit artikel zal ik voor het gemak de loon- en inkomstenbelasting plus sociale premies met het verzamelwoord inkomstenbelasting aanduiden.) Uit berekeningen blijkt dat dat tarief in de buurt van de 28 procent kan liggen, zonder inkomensverlies voor de overheid (1). In de afgelopen jaren werd de vlaktaks in verschillende landen met succes is ingevoerd, zoals in Estland (26 procent), Letland (25), Litouwen (33), Rusland (13), Oekraïne (13), Servië (14), Slowakije (19) en Irak (15 procent). In alle gevallen bloeit de economie ervan op, terwijl belastingbetalers blij zijn met de eenvoud. Bron: http://meervrijheid.mywalhalla.net/i...s-vlaktaks.htm Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaktaks Wat vindt men hier van? Als ik erover lees - laatst las ik ook een overtuigend en interessant artikel in HP/deTijd over de vlaktaks - lijkt het me wel wat. Wat is er tégen een vlaktaks te zeggen? Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 18:57. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is inderdaad op zich een voorbeeld van een rampzalige omschakeling in de rol die de overheid vervult, maar ik doelde eigenlijk op SP-achtige scenario's als de uitgaven voor de sociale zekerheid vertwintigvoudigen en dat te betalen door niks meer af te dragen aan de EU en het leger op te doeken, bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 19:39. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe dan ook, ik zie het niet zo zitten. Dat een tarief van 28 procent geen inkomensverlies voor de overheid zal opleveren lijkt me wel heel sterk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Offtopic: wat doe je dan met je geld ![]() Laatst gewijzigd op 03-06-2006 om 09:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens Bovenberg en Teulings zullen de belastinginkomsten voor de overheid nauwelijks veranderen met een vlaktaks van zo'n 44%. Lijkt me een redelijk vlaktaks tarief. http://www.seo.nl/assets/binaries/pu..._concreto.pdf. 60 tot 70% vlaktaks is de grootste onzin die ik vandaag hoor. Dat weet ik nu al. En dat zegt wat, want ik ga vanavond nog naar de kroeg. Wat jij voorstelt is een tarief dat hoger ligt dan het tarief in de hoogste schijf van ons progressief belastingstelsel. Denk je dat daar draagvlak voor is? No way. Zowel de armen als de rijken als iedereen die daar tussenin zit zal dit belachelijke idee verwerpen. Bovendien heb ik het idee dat met 60 à 70% vlaktaks de belastinginkomsten ook gelijk zullen blijven, omdat veel mensen die boven de algemene heffingskorting uitkomen, het land zullen verlaten. Er is laatst een studie geweest die aantoonde dat het van het allergrootste belang is dat je hoogopgeleide mensen in Nederland houdt. En dat is niet alleen van belang voor die hoogopgeleiden, maar ook voor de Nederlandse economie én de laagopgeleiden. Immers, we zitten nu met een overschot aan (V)MBO'ers, en met een tekort aan HBO'ers en academici. Wat is hier nu het leuke aan? Als je het probleem aan één kant oplost, lost het probleem zich aan de andere kant automatisch op. Het zijn namelijk de hoogopgeleiden die werkgelegenheid kunnen scheppen voor de lageropgeleiden. En dat doe je dus niet door zo'n belachelijk hoog tarief. Nogmaals, dat vinden de lagere inkomens ook niet leuk. Je moet niet alleen rekening houden met binnenlandse inkomensverdeling, maar vooral ook met de internationale concurrentiepositie en het gevaar van uitstroom van mensen die ook maar iets betekenen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hiermee zou Nederland zich in één klap uit de markt prijzen. En dan kan de overheid fluiten naar haar centjes. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ik wil best wel even mijn mening geven over die reden die je noemt. Je stelt dat het kopen van luxe-artikelen een verspilling. Daar ben ik het niet mee eens. De wet van Engel stelt dat men naarmate het inkomen stijgt, men relatief steeds minder gaat besteden aan primaire producten als voedsel e.d. En hoe komt dit? Dat komt natuurlijk omdat men op een gegeven moment niet meer nodig heeft (afnemend marginaal nut van primaire goederen). En wat doet men over het algemeen met het geld dat daarna over is? Juist, uitgeven aan luxe goederen of nog beter: statusgoederen. Dat is nu eenmaal wat mensen graag doen. En als ze dat door zo'n hoog tarief niet kunnen, zullen ze hun bullen pakken en verhuizen naar een plaats waar ze dat wel kunnen. En ze nemen de werkgelegenheid en je omzet voor retailers in luxe- en statusgoederen met zich mee. (En zo komen we toch weer terug op mijn eerder betoog). En nee, ik ben inderdaad niet naar de kroeg gegaan ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens, mijn belangrijkste argument tegen een tarief van 70% was de welbekende zgn. braindrain. Of je het nu leuk vindt of niet, of het nu effecient is of niet qua werkgelegenheid, mensen hebben nu eenmaal in mindere of meerdere mate behoefte aan luxe-goederen. En dat kan heel de bevolking, zelfs de middeninkomens (correctie: met name de middeninkomens), in veel mindere mate doen met een vlak tarief van 60 à 70%. Gevolg: mensen met geld gaan met hun geld de grens over. Immers, je moet wel beseffen dat een (marginaal) tarief van 70% een énorme druk geeft op de koopkracht. Dat treft niet alleen de hoge inkomens, maar met name de middeninkomens. Iedereen heeft een druk van 60%, dus verhoudingsgewijs zou je denken dat iedereen even hard wordt getroffen. Maar vanwege het afnemend marginaal nut van inkomen (Bill Gates kan zich gemakkelijker veroorloven $100.000 weg te geven dan Jan met de Pet), zullen het de middeninkomens zijn die daar de klos van zijn. En als je dan bedenkt dat de mensen met véél geld en/of kennis het land uittrekken en belastinginkomsten (op inkomen, BTW, etc), werkgelegenheid (ondernemers) en de kennis (artsen e.d.) met zich meenemen, dan zullen die middeninkomens daar éxtra hard de klos van zijn. Immers. De overheid zal in veel mindere mate kunnen compenseren voor het koopkrachtverlies. Ten eerste omdat de belastinginkomsten minder hard zijn toegenomen dan de koopkracht is gedaald, en ten tweede omdat de overheid sowieso minder efficiënt is dan de vrije markt. Wat wil je dat de overheid met die extra centen doet? De economie gaan beheersen? Bepalen wat mensen wel en niet mogen kopen met hun geld? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Grappig trouwens dat je beweert dat de overheid 'minder efficient' is dan de vrije markt. Mijn moeder werkt bij Philips, en je wil niet weten met hoeveel bureaucratische rompslomp en nutteloze medewerkers (laat dat nou net al die managers zijn) zij wordt geconfronteerd. Overigens ben ik er wel degelijk voor dat de overheid meer invloed uit gaat oefenen op wat mensen kopen, m.n. aan luxegoederen. Rijkdom is relatief. Daarvan kun je gebruik maken door zware belastingen te heffen op nutteloze, verspillende goederen. Als de buurman geen plasmatelevisie heeft, kun je ook niet jaloers op 'm zijn. Het is beter dat de overheid voor de (overwegend uiterst domme en onverantwoordelijke) burger bepaalt waar het geld aan besteed moet worden. Laten we maar eens beginnen met het onderwijs- en wetenschapsbudget te verdubbelen. De 'brain-drain' waar libertariers zoals jij ook vaak op hameren is zwaar overdreven, de voornaamste reden waarom mensen verhuizen is nog altijd de liefde en zeker niet geld. Ik verkeer dagelijks tussen de wetenschappers/ingenieurs, en dat zijn echt geen materialistische types. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En ook al is dat niet zo, dan nog kan de vrije markt binnen een kaderstellende overheid dat op macroschaal beter en efficiënter functioneren dan een rigide overheid. Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 13:27. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 14:33. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jouw arrogante superioriteitsgevoelens stijgen een beetje naar je hoofd, denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Picknicken in de lentesaai #1402 Verwijderd | 500 | 10-06-2011 17:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kapitalisme is inherent aan liefde AsianDF | 153 | 25-08-2006 12:05 | |
" De nachtmerrie van een links Kabinet " Sanctus | 296 | 06-04-2006 10:24 | |
Vlaktax AsianDF | 40 | 11-11-2005 11:36 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Maatschappijleer: Euh... wat is marktwerking? ikkeleerlinge | 7 | 18-06-2005 19:50 | |
Wouter Bos als nieuwe politiek leider van de PvdA NN | 19 | 21-09-2002 23:03 |