Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2006, 21:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nu ik weer op mezelf woon en elke dag weer zelf moet bedenken wat ik ga eten merk ik toch dat mijn inspiratie niet eindeloos is en ik toch vaak op hetzelfde uitkom. Ik heb zin om morgen iets lekkers te maken maar iets wat toch ook niet niet te moeilijk, te duur en te ingewikkeld is voor even doordeweek.

Het liefst eet ik dingen met rijst of pasta ofzo. Iemand ideetjes?
Oud 31-05-2006, 22:22
Verwijderd
Doe eens een keer niet gericht boodschappen maar koop gewoon zomaar wat groenten en vlees/vis/etc, genoeg voor een dag of vier, plus wat kruiden en specerijen (als je die nog niet hebt) en extra ingredienten zoals olijven, pijnboompitten, creme fraiche, etc, gewoon wat je tegenkomt. En ga dan 's avonds wat dingen bij elkaar zoeken om wat van te maken . Op die manier ontdek je vanzelf nieuwe lekkere gerechten.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 02:15
Roos
Roos is offline
Ik vind een pastasalade altijd wel makkelijk en snel.

Koop pasta en sla. En iets smeerbaars zoals pesto of een lekkere pastasaus. Dan kan je er verder alles ingooien wat je lekker lijkt, dat laat ik aan jou over.

Ook makkelijk: zakjes kruiden/marinade kopen bij een toko. Als je daar je groenten of kip ofzo in bakt, smaakt het gelijk bijzonder. Is lekker bij rijst. Zo heb je heel makkelijk een bijzondere smaak.
Oud 01-06-2006, 10:30
Boogie
Boogie is offline
Lauwwarme couscoussalade met couscous (duh), ui, rucolasla, ketchup en feta.
Oud 01-06-2006, 13:26
blurred
blurred is offline
Ga eens online zoeken op recepten, of koop bij een discountboekwinkel (de Slegte oid) eens wat kookboekjes. Als je even tijd hebt blader je die rustig door, dan kom je altijd op lekkere en makkelijke recepten uit. Dat kun je nog zien al een leuke vorm van ontspanning ook.
Oud 01-06-2006, 13:44
engeltje
engeltje is offline
foe yong hai met rijst is makkelijk te maken. Je kan zoetzure saus kopen en wat eieren met kip (evt groenten) in een pan klaarmaken. Saus als laatste erbij.

Ik eet ook wel courgette met tomatenblokjes en feta. Je kan de feta ook in bladerdeeg in de oven doen. courgette in een pan met olie 'aanbakken' tot ze wat glazig worden en dan tomatenblokjes erbij. Daarna oregano voor de smaak.

of 'zalmflapjes'. Je hebt blikjes zalm die helemaal niet duur zijn. Daar haal je de graat eruit en dan mix je de zalm met creme fraiche, dille en doperwtjes. Het ziet er wat eigenaardig uit... Als je dat in bladerdeeg doet en dan in de oven, is ook erg lekker.

Veel meer weet ik eventjes niet...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 19:08
Verwijderd
iets me salade en garnalen, stokbrood en kruidenboter
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 16:03
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
rosti met mais, sperzieboontjes, worteltjes, paprika, uitje en champignonnetjes. en dan met gemarineerde tofu echt superlekker

volgens mn ouders is t ook lekker met spekjes, maar dat kan ik niet bevestigen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 14:45
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ik heb vandaag hele lekkere soep gemaakt.

Eerst bak je kleine stukjes kip aan (100 gram voor 1 liter soep). Daarbij gooi je de soep, gewoon zo'n basispak tomatensoep van Knorr. Lenteuitjes, tauge (100 gram), chilisaus en ketjap (beide 2 eetleppels) erbij en je hebt een heerlijk chinees tomatensoepje!

Lekker broodje erbij, toppie!
Oud 03-06-2006, 19:17
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 03-06-2006 @ 15:45 :
toppie!
.

Je kan een ciabatta afbakken en deze vullen met vlees (kip of varken bijv., maar wel zelf gegrild of gebraden) en frisse groenten en saus naar keuze. Kost weinig tijd, vult goed en is redelijk gezond.

Je kan ook snel een mexicaanse groentenschotel maken: mexicaanse groenten roerbakken, laagje in een schaal, laag nacho's erover heen, laag groenten, laag nacho's, laag groenten en dan een laag creme fraiche en geraspte kaas. 20 min in de oven op 225 graden. Edit: mexicaanse kruiden toevoegen tijdens het roerbakken, vloeibare kruiden zijn geschikter dan die taco poeder troep.

Zelfgemaakte soep is lekker met mihoen, kruiden, veel groenten en gegrilde kip.

Laatst gewijzigd op 03-06-2006 om 19:24.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 23:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat vind ik geen lekker en bijzonder eten maar meer alledaags eten
Oud 05-06-2006, 15:25
Roos
Roos is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 03-06-2006 @ 20:17 :
:Je kan ook snel een mexicaanse groentenschotel maken: mexicaanse groenten roerbakken, laagje in een schaal, laag nacho's erover heen, laag groenten, laag nacho's, laag groenten en dan een laag creme fraiche en geraspte kaas. 20 min in de oven op 225 graden. Edit: mexicaanse kruiden toevoegen tijdens het roerbakken, vloeibare kruiden zijn geschikter dan die taco poeder troep.
Klinkt lekker!
Oud 05-06-2006, 16:21
Verwijderd
Lasagne doet het trouwens altijd goed als mensen komen eten, en het is toch niet moeilijk te maken . Je kunt natuurlijk standaard lasagne maken met bolognesesaus en bechamelsaus. Ik maak zelf vaak vierkazenlasagne. Voor 4 personen neem ik dan een bol mozarella (125 gram), 125 gram geraspte parmezaanse kaas (of hele oude goudse), een paar plakken jong belegen goudse kaas, en afhankelijk van de smaak van de mensen die mee eten zo'n 100 gram gorgonzola, camembert of brie. 400 ml kookroom (of aldi uht slagroom) verwarmen en dat met de parmezaanse kaas mengen. Als de room niet genoeg bindt bij het toevoegen van de kaas, kun je er wat bloem of maizena in oplossen, wel goed roeren! De mozarella en de wisselende 4e kaas snij ik in plakjes. Dan doe ik een laagje saus onderin de schaal, daarop naturel lasagnebladen, dan mozarella en de andere kaas, dan saus, dan lasagne, etc, en dan bij de op-1-na-laatste laag veel saus gebruiken zodat je alle hoekjes opvult. Dan nog een laagje lasagne, een dun laagje saus daarop, en het dan bedekken met de jong belegen kaas. En dan in de oven tot de kaas bovenop gesmolten en aan de randjes knapperig is.
Simpele tomatensalade (partjes tomaat+olijfolie+peper) is er erg lekker bij.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 21:39
Citaat:
Roos schreef op 05-06-2006 @ 16:25 :
Klinkt lekker!
Je moet het eens proberen, alle mensen voor wie ik het gemaakt heb vonden het lekker. Sommigen kreunden zelfs.
Oud 06-06-2006, 21:45
Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Patat oorlog, frikandel speciaal, broodje hamburger en een milkshake chocola.
Preferably van de snakbar.
Oud 07-06-2006, 13:27
Roos
Roos is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 06-06-2006 @ 22:39 :
Je moet het eens proberen, alle mensen voor wie ik het gemaakt heb vonden het lekker. Sommigen kreunden zelfs.
Haha, ik ga het deze week eens maken Wat voor mexicaanse kruiden gebruik jij?
Oud 07-06-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 05-06-2006 @ 17:21 :
Lasagne doet het trouwens altijd goed als mensen komen eten, en het is toch niet moeilijk te maken . Je kunt natuurlijk standaard lasagne maken met bolognesesaus en bechamelsaus. Ik maak zelf vaak vierkazenlasagne. Voor 4 personen neem ik dan een bol mozarella (125 gram), 125 gram geraspte parmezaanse kaas (of hele oude goudse), een paar plakken jong belegen goudse kaas, en afhankelijk van de smaak van de mensen die mee eten zo'n 100 gram gorgonzola, camembert of brie. 400 ml kookroom (of aldi uht slagroom) verwarmen en dat met de parmezaanse kaas mengen. Als de room niet genoeg bindt bij het toevoegen van de kaas, kun je er wat bloem of maizena in oplossen, wel goed roeren! De mozarella en de wisselende 4e kaas snij ik in plakjes. Dan doe ik een laagje saus onderin de schaal, daarop naturel lasagnebladen, dan mozarella en de andere kaas, dan saus, dan lasagne, etc, en dan bij de op-1-na-laatste laag veel saus gebruiken zodat je alle hoekjes opvult. Dan nog een laagje lasagne, een dun laagje saus daarop, en het dan bedekken met de jong belegen kaas. En dan in de oven tot de kaas bovenop gesmolten en aan de randjes knapperig is.
Simpele tomatensalade (partjes tomaat+olijfolie+peper) is er erg lekker bij.
Dit klinkt echt lekker .

Misschien kun je een quiche maken (of is dat al te veel werk?). Die kun je ook invriezen/bewaren zodat je voor meerdere dagen hebt. Is koud ook heel lekker. Zelf pizza maken is ook heel lekker! Bodem van wit of bruinbroodmix en dan tomatensaus, allerlei groenten en kaas erop!.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 19:20
Citaat:
Roos schreef op 07-06-2006 @ 14:27 :
Haha, ik ga het deze week eens maken Wat voor mexicaanse kruiden gebruik jij?
Ehm ik weet niet of het allemaal mexicaans is: mais, courgette, bonen, prei, rode ui eigenlijk alles wat erbij smaakt.
Oud 07-06-2006, 21:50
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 07-06-2006 @ 20:20 :
Ehm ik weet niet of het allemaal mexicaans is: mais, courgette, bonen, prei, rode ui eigenlijk alles wat erbij smaakt.
Dat zijn geen kruiden.

Je hebt trouwens ook van die standaard potjes mexicaanse kruiden van Silvo waar al olie doorheen zit. Erg handig ook om je vlees mee te marineren of door je schotel heen te gooien.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 00:10
Jamais_Vu
Jamais_Vu is offline
Spinaziepasta

nodig:

spinazie (creme)
pasta(van die mega macaroni's zijn lekkur )
spekjes
kruidenboter

de eerste 3 koen/bakken, als alles warm en gaar is door elkaar gooien en opeten...
Oud 08-06-2006, 09:33
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
lolacarolala schreef op 08-06-2006 @ 01:10 :
Spinaziepasta

nodig:

spinazie (creme)
pasta(van die mega macaroni's zijn lekkur )
spekjes
kruidenboter

de eerste 3 koen/bakken, als alles warm en gaar is door elkaar gooien en opeten...
of met huttekase ipv kruidenboter(+spekjes)
Oud 08-06-2006, 11:28
Bloem
Bloem is offline
Of met spinazie alà boursin, van Iglo. (a)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 13:23
Citaat:
reine claude schreef op 07-06-2006 @ 22:50 :
Dat zijn geen kruiden.
Oh ik las groenten. Ik gebruik zo'n potje met rode vloeibare kruiden, ik weet niet van welk merk.
Oud 08-06-2006, 22:14
Lilything
Lilything is offline
Wtje, ik vind echt alles wat ik hier lees echt even ranzig klinken.
Kan er niks aan doen en zeker niet beledigend bedoeld, want ik kom hier juist omdat ik ook helemaal inspiratieloos ben

Ik lust geen creme fraiche, van pesto wordt ik ook niet echt blij ik lust geen spinazi a la creme.

Ik vind lasagna heel lekker, maar ben te lui om het zelf te maken en dan valt het toch altijd weer tegen rode kool met appelmoes is lekker, ik vind shoarma met een enorme bak mexicaanse roerbakgroenten lekker, ik eet graag die diepvriesmaaltijden van de Knorr (vooral die zalm met spinazi en pasta/taggliatelli). Kvind groenteloempia's lekker, ik ben niet echt een hele erge vleesfan (shoarma, gehakt, cordonbleu, sateburger, kip kan ik wel waarderen) ik haat tafoe (vind dat echt niet lekker).

Ik eet vaak sla, maar lust bijna geeneen dressing, behalve mosterddressing. Ik vind die salades van de groenteboer vreselijk lekker maar dat heb ik weer niet in de buurt.....

Iemand een goed idee wat enigzins past bij mijn (vreselijk moeilijke) smaak?
Oud 08-06-2006, 22:15
Lilything
Lilything is offline
Nou zo erg is het ook weer niet, maar een leuk idee is welkom
Oud 08-06-2006, 22:17
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-05-2006 @ 22:58 :
Nu ik weer op mezelf woon en elke dag weer zelf moet bedenken wat ik ga eten merk ik toch dat mijn inspiratie niet eindeloos is en ik toch vaak op hetzelfde uitkom. Ik heb zin om morgen iets lekkers te maken maar iets wat toch ook niet niet te moeilijk, te duur en te ingewikkeld is voor even doordeweek.

Het liefst eet ik dingen met rijst of pasta ofzo. Iemand ideetjes?
trouwens wel een leuk idee: Chicken tonight is heel lekker en rijst met kerriesaus en kippenvlees en prei
Oud 08-06-2006, 23:12
Citaat:
Lilything schreef op 08-06-2006 @ 23:14 :
Ik denk dat je het beste aan het infuus kan met vloeibaar voedsel.
Oud 08-06-2006, 23:28
Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-06-2006 @ 12:28 :
alà
Creatief.

En je geeft het antwoord zelf al. Rijst of pasta en maak een sausje met wat groentes/paddestoelen/kruiden. Variatiemogelijkheden te over.
Oud 09-06-2006, 17:59
confused
confused is offline
macaroni met ham en kaas is mijn favoriet, macaroni 8 minuten koken en ham en kaas toevoegen
Oud 10-06-2006, 00:34
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Lilything schreef op 08-06-2006 @ 14:14 :
Wtje, ik vind echt alles wat ik hier lees echt even ranzig klinken.
Kan er niks aan doen en zeker niet beledigend bedoeld, want ik kom hier juist omdat ik ook helemaal inspiratieloos ben

Ik lust geen creme fraiche, van pesto wordt ik ook niet echt blij ik lust geen spinazi a la creme.

Ik vind lasagna heel lekker, maar ben te lui om het zelf te maken en dan valt het toch altijd weer tegen rode kool met appelmoes is lekker, ik vind shoarma met een enorme bak mexicaanse roerbakgroenten lekker, ik eet graag die diepvriesmaaltijden van de Knorr (vooral die zalm met spinazi en pasta/taggliatelli). Kvind groenteloempia's lekker, ik ben niet echt een hele erge vleesfan (shoarma, gehakt, cordonbleu, sateburger, kip kan ik wel waarderen) ik haat tafoe (vind dat echt niet lekker).

Ik eet vaak sla, maar lust bijna geeneen dressing, behalve mosterddressing. Ik vind die salades van de groenteboer vreselijk lekker maar dat heb ik weer niet in de buurt.....

Denk dat je je eigen salades komt te maken. Dat kost niet veel tijd. Maak een lekkere groentesalade met avocado en/of verse noten. Tomaten, komkommer, sla, paprika, enz er zijn genoeg groentes. Binnen 10 minuten heb je zoiets klaar want je hoeft niets te koken. Het probleem zit 'm in dit geval bij de tijd nodig om te shoppen en de eventuele prijs die iets hoger ligt dan kant-en-klaar (rot)zooi. Rucola sla combineert goed met noten. De noten (walnoten, macadamia, pinda, cashew, pistache, pecan, braziliaanse, enz) vullen goed en hebben een sterke doch niet overheersende smaak waardoor je geen saus nodig hebt. Pepertjes, knoflook ed. doen het ook goed, kalamata olijven zijn ook sterk van smaak. Kruiden doen het ook goed en heb je kant-en-klaar mixjes voor. Macadamia en avocado hebben een romige smaak, wat smaak betreft dus goede vervanger voor kaas. Als het niet goed genoeg vult en je bent daar door doe er dan wat brood bij met evt iets er op, bijv kaas of pindakaas aangezien deze goed werken als mood-lifter.

Rijst en pastas vullen ook goed, kun je combineren met het stomen van groentes. Aangezien het redelijk warm wordt stijgt de behoefte naar vers voedsel, is dat ook goedkoper en werken verfrissende kruiden en smaakmakers nu goed, bijvoorbeeld rozenmarijn, (peper)munt, salie, knoflook, venkel. Eventueel werken bittere kruiden zoals limoen ook goed hetgeen ook een overheersende smaak heeft dus perfect ipv saus. Combineert ook goed met knoflook.

Je geeft je mening over vis niet. Qua vleesvervanger zijn tofu en tempeh (gefermenteerde soja) vrij bekent. Die kun je marineren. Bijv met kruiden (e.g. italiaanse, pepers) of sojasaus. Seitan is ook een redelijk bekende, vult goed, maar om dat zelf te maken kost tijd/moeite/energie (het is wel goedkoop). AH heeft ook kant-en-klare burgers zonder vlees. Misschien is valess iets voor je, een zuivelproduct.

Tenslotte wil ik nog kwijt dat het prepareren van voedsel steeds sneller en gemakkelijker gaat wanneer je het zelf moet doen terwijl diepvries-zooi vaak weinig voeding bevatten. Dus wanneer je oefent haal je daar altijd voordeel mee. Het snijden van groente bijvoorbeeld, zal alleen maar sneller gaan in de loop der tijd.

Zie ook het studententopic want studenten zijn vaak lui
Oud 17-06-2006, 17:19
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 10-06-2006 @ 01:34 :
*knip*

Zie ook het studententopic want studenten zijn vaak lui
Wat een ontzettend leuke reactie Dankjewel daarvoor!

Ik vind vis trouwens lekker Lust bijna alle soorten vis wel (garnalen eet ik uit mezelf niet zo heel snel) Ik bak regelmatig zalm met kipkruiden, eet haring, hou van kibbeling of ovenschotel met kabeljauwfilet. Noten lust ik niet zo heel graag.

Ik had inderdaad zelf ook zoiets van: ik moet maar mijn eigen salades gaan maken. Ik had radijs, bleekselderij, komkommer, tomaat gehaald Alles gesneden en toen bij elkaar in gedaan, beetje olijfolie en peper en peterselie. Nou het was echt heel erg lekker, kan het iedereen aanraden! (ik had er aardappeltjes vierkantjes met kruidenboter bij)

En paar dagen later had ik een bakschotel gehaald (hier zitten stukjes paprika, champignon en ui in) en kipfilet.

Eerst had ik de kipfilet opgebakken (met gehaktkruiden, had ff geen kipkruiden) Toen de bakschotel erbij in. Daarna had ik de bleekselderij en tomaat erbij gegooid. En mijn vleeswaren (katenspek) moest op. Dus dat had ik er ook bij in gegooid. Nou het was echt heel heel erg lekker. Die katenspek en bleekselderij was helemaal subliem erin!

En ik ben soms lui, maar niet zo lui als de gemiddelde student
Oud 18-06-2006, 09:40
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
je salade klinkt fris, lekker als het warm is. Je zou bijv ook vis met (zelfgemaakte) salade kunnen combineren. Als je het dan op een broodje doet, zou dat goed moeten vullen.

Er zijn trouwens ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in dressings. Bijvoorbeeld Oil & Vinegar. Je kunt je eigen dressing klaar kunnen maken, bijvoorbeeld met olijfolie en dan kruiden er bij, of mosterd met knoflook. Het is goedkoper het zelf te maken. Zo'n zaak kan je inspiratie geven

Wat ik je nog aan kan raden is om andere groente (maar ook bijv vis, kaas e.a. zaken), combinaties, recepten uit te proberen dan je normaal eet en dat ook blijven doen. Als je een ingredient echt niet lust kun je een recept aanpassen. Vaak zit er ook verschil qua kwaliteit van vers tov oud of diepvries, verschillende merken, manier van bereiden, enz -- kun je ook uitproberen. Als je veel dingen niet lekker vindt, vindt je op deze manier toch door te experimenteren misschien nieuwe dingen uit waardoor je een grotere keus krijgt. Als je niet experimenteert, dan heb je ook niet die kans nieuwe dingen uit te vinden.

Ohja en als je van Mexicaans houdt: Guacamolo, heerlijke dipsaus. Te combineren met ander Mexicaans eten.
Reageren

Regels voor berichten