Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Ik heb
geen diabetes 45 91.84%
diabetes tyype 1 2 4.08%
diabetes type 2 2 4.08%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2006, 08:36
GirlOnTheMove
GirlOnTheMove is offline
Ik weet dus sinds kort dat ik diabetes type 1 heb... moet dus hoogst waarschijnlijk gaan spuiten
Zijn er hier nog meer mensen die diabetes hebben? Zo ja, hoe ga je hiermee om? Krijg je pillen of moet je spuiten? En heb je type 1 of 2?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 10:47
GirlOnTheMove
GirlOnTheMove is offline
ik zie dat iemand diabetes type 2 gestemd heeft? wil je behalve stemmen ook vertellen hoe je ermee omgaat?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 13:25
Ieke
Ieke is offline
Je weet dat je type 1 hebt en je hoeft nog niet te spuiten? Vind ik wat vreemt eigenlijk.
Oud 13-06-2006, 13:30
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-06-2006 @ 14:25 :
Je weet dat je type 1 hebt en je hoeft nog niet te spuiten? Vind ik wat vreemt eigenlijk.
mjah, als je geen insuline aanmaakt dan lijkt het me redelijk ongezond om dan niet te spuiten

en type 2 diabetes op een scholierenforum
Oud 13-06-2006, 13:30
coopergirl
coopergirl is offline
Nope, gelukkig niet..
Oud 13-06-2006, 13:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mephisto schreef op 13-06-2006 @ 14:30 :
mjah, als je geen insuline aanmaakt dan lijkt het me redelijk ongezond om dan niet te spuiten

en type 2 diabetes op een scholierenforum
Type twee komt steeds jonger voor..
Oud 13-06-2006, 13:52
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 13-06-2006 @ 14:31 :
Type twee komt steeds jonger voor..
juist, en dat is een heel erg zorgwekkende ontwikkeling

type 2 is ouderdoms & obesitasdiabetes, insulineresistentie. Type 1 is alleen wat onhandig ivm spuiten, type 2 levert een heel scala aan gezondheidsproblemen op en een steeds groter wordende groep jongeren met type 2 is een enorm maatschappelijk probleem. (denk aan WAO, ziektekosten etc, wie moet dat gaan betalen)
Oud 13-06-2006, 17:05
brynn
brynn is offline
Citaat:
Mephisto schreef op 13-06-2006 @ 14:52 :
juist, en dat is een heel erg zorgwekkende ontwikkeling

type 2 is ouderdoms & obesitasdiabetes, insulineresistentie. Type 1 is alleen wat onhandig ivm spuiten, type 2 levert een heel scala aan gezondheidsproblemen op en een steeds groter wordende groep jongeren met type 2 is een enorm maatschappelijk probleem. (denk aan WAO, ziektekosten etc, wie moet dat gaan betalen)
Type 1 Diabetes is niet alleen onhandig ivm spuiten maar kent toch zeker (minstens) het zelfde scala aan gezondheidsproblemen/complicaties. Maar goed, de groep type 2 diabetes-patiënten is veel groter en zorgt zo voor een groot maatschappelijk probleem.

Topic startster: Ik heb zelf geen diabetes, dus ik kan je niet helpen met hoe je hier mee om moet gaan. Misschien heb je wat aan de patiëntenvereniging? Daar zitten ook veel jongeren met diabetes.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 17:11
GirlOnTheMove
GirlOnTheMove is offline
Ik weet het pas sinds kort, dat wil zeggen 2 dagen, en ben vandaag bij internist geweest en moet dus idd gaan spuiten, toen ik vroeg of ik ook tabletten mocht zei hij dat dat niet mogelijk was, want ik maak dus helemaal geen insuline aan en tabletten zijn voor mensen die nog wel wat insuline aanmaken maar er resistent voor zijn. Maar wie heeft er nou type 2 hier??
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 17:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou eens op internet zoeken naar fora ofzo speciaal voor diabetici. Zelf heb ik astma en toen ik dat net wist had ik ook heel erg de behoefte aan lotgenotencontact en toen heb ik ook een forum op internet gevonden. Heel fijn is dat
Oud 13-06-2006, 17:40
Souris
Souris is offline
heb het gelukkig niet
Oud 13-06-2006, 18:21
Marticek
Marticek is offline
Ik heb diabetes type 1 sinds mn 12e. Ik had de klachten ongeveer 1 maand van te voren gekregen en toen ik te horen kreeg dat ik diabetes had, was ik eigenlijk wel 'blij'. (Het had namelijk nog erger gekund!). Ik ben er wel snel aan gewend geraakt en het is nu gewoon een deel van me geworden. Ik spuit 4 maal daags insuline en nou ja, het gaat wel goed. Maar toch ga ik in augustus aan de insulinepomp, omdat ik een tijdje nogal wat schommelde met de bloedsuikers. De pomp schijnt heel goed te zijn voor stabiele suikers en zal bovendien de kans op complicaties verminderen als je ouder wordt. Dus ja, uitproberen maar of het me bevalt . Maar ga ajb goed om met je suiker, neem het serieus, want dan heb je later veel minder kans op complicaties. Het is je waarschijnlijk al bekend, maar met diabetes valt goed te leven, als je maar n beetje let op je eten en je houdt aan het spuiten voor elke maaltijd. (En dat spuiten is zo gedaan!). Sterkte .
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 20:04
Maija
Maija is offline
nee, geen diabetes..

Toch vraag ik me af welke klachten jullie nou precies hebben, omdat ik de algemene klachten wel ken..
Oud 13-06-2006, 20:54
Verwijderd
Ik heb diabetes type 1, dus als je het erover wil hebben kun je mij pm'en.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 21:32
Marticek
Marticek is offline
Citaat:
Maija schreef op 13-06-2006 @ 21:04 :
nee, geen diabetes..

Toch vraag ik me af welke klachten jullie nou precies hebben, omdat ik de algemene klachten wel ken..
Nou, de klachten die ik kreeg voordat er ontdekt werd dat ik diabetes had, waren bijv. dat ik continue heel erg dorst had en heel erg vaak naar de wc moest. (Soms echt 4-6 keer per nacht). Verder was ik vermagerd, moe en chagrijnig. Maar de klachten kunnen verschillen per persoon, maar in ieder geval is veel dorst en vaak naar de wc gaan echt veel voorkomend bij mensen die suikerziekte hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 01:49
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
brynn schreef op 13-06-2006 @ 18:05 :
Type 1 Diabetes is niet alleen onhandig ivm spuiten maar kent toch zeker (minstens) het zelfde scala aan gezondheidsproblemen/complicaties. Maar goed, de groep type 2 diabetes-patiënten is veel groter en zorgt zo voor een groot maatschappelijk probleem.
Nee, zeer zeker niet. Bij type 1 zijn de cellen in je alvleesklier die insuline produceren na een maaltijd (eilandjes van Langerhans) kapot. Bij type 2 zijn de insulinereceptoren ongevoelig, wat een totaal ander verhaal is. Daarnaast levert type 2 een probleem op met vetstofwisseling, meer artherosclerose en nog meer dolle pret.

Type 1 en 2 zijn onvergelijkbaar, in feite is de enige overeenkomst dat er een probleem is met insuline.
Oud 14-06-2006, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 13-06-2006 @ 14:25 :
Ja dat vind ik ook erg vreemd ja.

TS: hoe is het er nu mee? Ben je al begonnen met spuiten/ zijn ze je er op aan het instellen?

Ik heb zelf geen diabetes, wel al veel insuline gespoten bij patienten. Ik denk dat het wel echt iets is wat je goed zelf kan leren. Natuurlijk bepaalt het voor een deel je leven op een bepaalde manier. Ik had wel een meisje in mijn groep op de opleiding die ook diabetes had, maar daar erg goed mee om kon gaan en mee kon leven.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Mephisto schreef op 14-06-2006 @ 02:49 :
Nee, zeer zeker niet. Bij type 1 zijn de cellen in je alvleesklier die insuline produceren na een maaltijd (eilandjes van Langerhans) kapot. Bij type 2 zijn de insulinereceptoren ongevoelig, wat een totaal ander verhaal is. Daarnaast levert type 2 een probleem op met vetstofwisseling, meer artherosclerose en nog meer dolle pret.

Type 1 en 2 zijn onvergelijkbaar, in feite is de enige overeenkomst dat er een probleem is met insuline.
Goh, type1 met een verkeerde instelling leverd toch echt een geheel vergelijkbare hoeveelheid aan gevolgsgezondheidsproblemen op als type 2. En iemand instellen is toch echt een zeer lastig probleem om heel goed te doen.

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 17:48.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:19
dark princess
dark princess is offline
mijn vader en broer hebben suikerziekte...mijn vader heeft dat hij zo min mogelijk suiker mag (en ook op moet passen met vet e.d.), maar hij hoeft niet te spuiten ofzo. hij heeft dus een te hoge suikerspiegel in zijn bloed.

mijn broer hoeft ook niet te spuiten, maar die heeft juist weer dat zijn lichaam veel suiker nodig heeft, hij heeft dus een lage suikerspiegel in zijn bloed.

ik weet niet welke types het zijn, maar het is beiden heel verschillend (tegenovergesteld), maar ze hoeven beiden niet te spuiten, maar het heet wel beiden suikerziekte. nou heeft ts hier niet veel aan, maar hoe zit dit dan met type 1 of 2?
Oud 15-06-2006, 21:16
GirlOnTheMove
GirlOnTheMove is offline
Citaat:
dark princess schreef op 15-06-2006 @ 19:19 :
mijn vader en broer hebben suikerziekte...mijn vader heeft dat hij zo min mogelijk suiker mag (en ook op moet passen met vet e.d.), maar hij hoeft niet te spuiten ofzo. hij heeft dus een te hoge suikerspiegel in zijn bloed.

mijn broer hoeft ook niet te spuiten, maar die heeft juist weer dat zijn lichaam veel suiker nodig heeft, hij heeft dus een lage suikerspiegel in zijn bloed.

ik weet niet welke types het zijn, maar het is beiden heel verschillend (tegenovergesteld), maar ze hoeven beiden niet te spuiten, maar het heet wel beiden suikerziekte. nou heeft ts hier niet veel aan, maar hoe zit dit dan met type 1 of 2?
als je niet hoeft te spuiten type 2 denk ik. hoef je trouwens niet eens oud voor te zijn. mijn beste vriendin heeft diabetes type 2, is graatmager, altijd al geweest, en pas 20 jr.
Oud 15-06-2006, 22:32
da leentjuh
da leentjuh is offline
Je gaat me niet vertellen dat je met zo weinig eten gewoon vrolijk rond kunt huppelen met diabetes en dan niet spuiten.
Oud 16-06-2006, 15:29
*meizz*
*meizz* is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 15-06-2006 @ 23:32 :
Je gaat me niet vertellen dat je met zo weinig eten gewoon vrolijk rond kunt huppelen met diabetes en dan niet spuiten.
Ze hoeft toch niet per se weinig te eten?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:55
Verwijderd
Citaat:
*meizz* schreef op 16-06-2006 @ 16:29 :
Ze hoeft toch niet per se weinig te eten?
jawel
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten