Ik kan je alleen wat over Colombia vertellen.
Erg mooi land, interessante cultuur, leuke "spaanse" tentjes waar tot de volgende ochtend gefeest kan worden.
Het kan in Colombia alleen ontzettend gevaarlijk zijn! Een stad bezoeken als Bogota is opzich niet zo'n probleem, wanneer je op de hoofdwegen blijft. Veel mensen houden zich echter niet aan dit advies. Toen ik daar zat zijn er twee mensen die ik daar heb ontmoet toch maar via een zijstraatje gelopen en direct door 2 jongens van een jaar of 16 op een brommer compleet neergeknuppelt.
Buiten dat heb je daar nog altijd de guerilla beweging die de hele bevolking in bedwang houdt. Elk persoon heeft wel een eng verhaal over een dapper familie lid die voorzichzelf op kwam en vervolgens op gruwelijke wijze is omgebracht.
naja goed, dit klinkt allemaal heel erg, maar zolang je je hier van bewust bent is er eigenlijk niks aan de hand. Zeker niet als je met een georganiseerde trip mee gaat.
Wil je op jezelf backpacken zoals ik heb gedaan zal je wel echt contact moeten zoeken met lokale mensen. Zij kunnen je vertellen waar je beter wel en niet moet komen en kunnen je ook helpen om de meest bijzondere plekken van Colombia te bereiken.
Het is een land met een groot contrast tussen arm en rijk. In de meeste steden zie je onder viaducten complete dorpen van kartonnen dozen. 300 meter verderop zie je vervolgens midden in de stad een gigantisch mooi groen golfveld, met alle bijbehorende rijkelui.
Er zijn veel arme mensen op straat die je niet zomaar aan kan spreken omdat zij meteen beginnen te bedelen. (als zij sowieso al niet bij jou als buitenlander aan het bedelen waren). Echter zijn ook er ook echt wel iets welvarender personen die ontzettend gastvrij zijn en je graag uitnodigen bij jou thuis.
Dan heb je nog de echt rijke mensen, en rijk is in dit geval gewoon zoals een modaal gezin in Nederland, die soms ook heel gastvrij kunnen zijn. Meestal hebben deze mensen alleen hele drukke banen en moet je ze maar net op het juiste moment treffen dat zij tijd voor je hebben. Deze mensen hebben vaak 1 of 2 meisjes in dienst voor het koken en schoonmaken. De eerste keer vond ik dit echt slavernij. Later kwam ik er pas achter dat dit puur werkverschaffing is, omdat er zoveel armoede is. Die meisjes zijn dan ook vaak ontzettend blij dat ze als dienstmeid mogen werken, omdat zij bij hun gastgezin vaak ook de kans krijgen om naar school te gaan.
Qua natuur is Colombia ook schitterend natuurlijk. But then again...Colombia staat bekend om de vele gijzelingen van toeristen die door de jungle heen trekken. De jungle is echt eigendom van de guerilla.
Je komt als een compleet ander mens terug uit Colombia, maar je moet een reis hier naar toe goed voorbereiden.
Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 10:37.
|