Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 13:20
Evolution
Evolution is offline
Tja, mijn titel is misschien een beetje vaag, sorry
Maar ik vraag me dus af hoe je een goede, beetje professionele cd-cover kan maken.

Ik ben namelijk van plan om voor een band voor hun nieuwe cd de cover te maken, maar heb helaas geen programma's als fotoshop en illustrator ed., dus iets met de computer maken gaat niet lukken (al zou ik nu aan die programma's komen, dan zegt dat natuurlijk niet dat ik ze al goed ken en er mee overweg kan..).

Ook de band zelf zegt dat het ze mooi lijkt als ik gewoon iets teken / schilder, wat me dan ook t beste af gaat.

Maar nou zit ik dus met de volgende vraagjes...

- moet het op origineel formaat (van de normale hoesjes) zijn, of moet het bijvoorbeeld op 200% zodat het verkleind kan worden ofzo (voor scherper beeld)?

- en dan vooral: hoe neem je zoiets in productie?
dus: hoe laat ik mijn ontwerp zoveel100 keer afdrukken?
moet ik het dan inscannen? en kan je dat zelf doen, of kan je beter naar een copyshop gaan of wat?

of moet ik er een foto van maken?

moet de tekening / schilderij daarna nog bewerkt worden of is dat naar smaak?

de reden dat ik met deze vragen zit, is omdat iemand van hun recordlabel me wel wat tips heeft gegeven, maar er eigenlijk erg vaag over was, en hij heeft er nu geen interesse meer in, want de band is daar nu weg...

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met bruikbare tips, want ik heb nu heerlijk vakantie en t kriebelt om te beginnen aan die cover
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 13:39
Captain N
Captain N is offline
Als je traditioneel gaat werken moet het of ingescanned worden of een foto van gemaakt worden, scannen is mooier.
Of het groter moet of niet weet ik niet, met digitaal is het zo dat hoe groter je werkt hoe scherper de afbeelding wordt, heeft met dpi en resoluties en andere lastige termen etc te maken, maar aangezien je met traditioneel al op een bepaalde grootte werkt zal dat niet zo heel veel uitmaken denk ik.
Wel zou ik op 2-3 keer het hoesjes formaat werken voor het geval dat.

Als het ingescanned is is het makkelijkst om het zelf (naar wens) te bewerken en drukklaar te maken, maar aangezien je dat zelf niet kan zul je het ergens moeten laten doen.
Ik zou een kennis ofzo zoeken die dat wel kan, want als je dat uitbesteedt ben je onnodig veel geld kwijt.

Afdrukken kan uiteindelijk gewoon bij een drukker of een multicopy, kijk even in de buurt welke drukkers er zijn en bel even voor een prijsopgave enzo.
Oud 15-06-2006, 14:38
Evolution
Evolution is offline
dankjewel!
Ik kan dus in princiepe gewoon aan de slag, maar je raadt me dus aan om wel groter te werken dan t origineel als ik t goed begrijp?
Maar ja, als je t scant moet t natuurlijk nog wel onder de scanner passen en dan kan 2x t formaat al te groot worden..
Zou 1,5x t formaat ook genoeg zijn of is dan onnodig denk je?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:00
Sketch
Sketch is offline
Het ligt er aan op wat voor materiaal je werkt. Je kunt bij sommige kopieerzaken bijvoorbeeld ook scannen op A0. Maar dan halen ze het door een scanner, en gaat het niet op zo'n glasplaat. Met schilderijen kan dat natuurlijk niet, maar gewoon papier meestal wel.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:02
Evolution
Evolution is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-06-2006 @ 16:00 :
Het ligt er aan op wat voor materiaal je werkt. Je kunt bij sommige kopieerzaken bijvoorbeeld ook scannen op A0. Maar dan halen ze het door een scanner, en gaat het niet op zo'n glasplaat. Met schilderijen kan dat natuurlijk niet, maar gewoon papier meestal wel.
ooh oke dankje
ja, was wel gewoon van plan om op papier te werken.

Zou 200grams papier voor zoiets goed genoeg zijn? jawel toch?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:05
Sketch
Sketch is offline
Voor het scannen maakt het niet veel uit, dus ik zou gewoon het papier nemen wat jij makkelijk vindt.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:06
Evolution
Evolution is offline
ok, dankje
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 17:02
Verwijderd
iets schilderen is sowieso puik, fuck photoshop (zeker als je niet kan)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:21
Myuki
Myuki is offline
leuk

gewoon een goede copyshop zoeken die kan inscannen en drukken...
Oud 15-06-2006, 18:54
paco de taco
paco de taco is offline
Inderdaad gewoon scannen, of laten scannen.
Ik zou het denk ik op LP formaat uitwerken
Oud 16-06-2006, 10:22
Evolution
Evolution is offline
ok dank jullie!!

als ik t af krijg zal ik t resultaat wel laten zien
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 13:29
Escapism
Escapism is offline
toch is het denk ik wel nuttig om met iemand die wel verstand heeft van photoshop het gescnade resultaat nog een beetje op te lappen.
Oud 20-06-2006, 15:32
ILUsion
ILUsion is offline
Ik zou inderdaad ook aanraden om op een groter formaat te werken dan uiteindelijk nodig, in ieder geval nooit op kleiner formaat dan dat je nodig hebt. MLet groter formaat moet je natuurlijk wel opletten dat je niet al te fijne details gaat gebruiken als je buitenlijntjes gebruikt (die worden dan gewoon een grote zwarte vlek als je heel kleine kleurvlakken zou hebben).

En daarnz zou ik in ieder geval nog alles door Photoshop (of Illustrator, afhankelijk van je tekening/tekenstijl) halen, want rechtstreeks een ingescand beeld, zal volgens mij niet zo heel mooi geven (omdat je de structuur van je materiaal en dergelijke nog ziet, wat niet altijd even professioneel overkomt, maar het hangt natuurlijk af van het resultaat dat je wilt krijgen).
Reageren

Regels voor berichten